13 Haziran 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 12

13 Haziran 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 12

Tarihe ait bazı asarile tamlan (Maurice Soulie) Fransız isminde — bir muharriri, zevcile ara- larında geçen nizaların hikâyesi en muhtasar İngiltere tarihinde de bir iki sahife işgal eden İngiliz Kraliçesi Karoline hakkın da, ve bir müddet evvel, (Lareine scandaleuse)- isminde bir kitap neşretmişti. Aslan Alman ve bir Brunsvik Prensesi olan bu Kraliçe Karoline - ki 1765 de dünyaya gelip 1821 de vefat etmiştir - tarihin tanıdığı tekmil tacidarların en sefihlerinden bi- rinin,dördüncü Georges'un daha veliaht iken, 179 te olmuştu. Gurtlağına kadar borca battıktan sonra izdiyaca mecbur edilen bu senelerce türlü hakaret gören ve seneler- ce tek evladı olan kızından ay: rı yaşamağa mahküm bırakılan “ - Karoline, İngilterede © yaşamağa da dayanamiyacak ve Almanyaya, oradan da İtal- yaya gidecekti. Orada, mermer- den kalpleri bile tutuşturup aş- ku ihtirasa sürükliyen mavi sema altında, ve yaşı elliye gelirken, | iri siyah gözlü bir genç adama, hizmetine hemen de bir uşak gi- bi giren Pergami isminde bir — İtalyana karşı derin ve acip bir zaf duydu. Ve onu İutuflarına , garkederek kendisi için unvan- Jârve nişanlar ihtas etti, onun ZEVCESİ kocadan, nihayet BİR KRALİÇE BİR KİTAP bütün hısım ve akrabasını başı na topladı, onunla İtalyayı do- laştıktan sonra seyahatlara çıkıp Tunusu, Suriyeyi, Felestini, Ha- Fakat hakikaten metresi midi? Vaktile, Karoline lebi, Yunanistanı gezdi. acaba o Pergami'nin İngilterede (yaşarken, O henüz babasının Oo deliliği sebebile Naibi saltanat olmadan evvel de dördüncü Georges kendi bin bir günahına bakmıyarak onun tara- fından aldatıldığını iddia etmiş, fakat resmi tahkikat masumiye- Belki zaafı da tâ tini meydana çıkarmıştı. Pergami'ye karşı genç kızlığından beri basit ve mütevazı insanlara olan meyli- nin bir yeni tezahuru idi, Ve Londraya oavdetinden sonra, gene zevcinin emrile yapı- nitekim, lan mahkemelerde, Pergami'nin hakikaten metresi olduğu anla- Fakat muhakkak ki, tekmil İtalya, onu uşağına âşık şılmadı. biliyor ve ellisine gelen kadın hakikaten ne mevkiine ne de yaşına yakışmıyan bir Jâübalilik ve serbeslik içinde yaşıyordu. Ve tek evladı ve İngilterenin müstakbel veliahdı olan kızının dünyaya bir ölü çocuk getirdik- ten sonra vefatı haberi gelince, - M. Souliö'nin iddiasınca Perga- minin gözlerine ihtiyar görün- mekten korkarak - karalar giy- miyor, matem elbisesi olarak mz Te Sayı: 133 HAKKINDA beyaz fistan, siyah elbise ve mor kordelalar kabul ediyordu. Fakat kendisini muhakeme eden parlamento divanından daha az mütereddit davranarak diyelim ki Pergami'nin hakikaten met- resi oldu; ve hatta daha ileri öidip genç kızken bir zabitle firara kalkışmasını da büyük bir günah diye, ve büyütüp ölün- ceye kadar yanında tuttuğu bir çocuğu da bu firarın bireseri diye kabul edelim, gene zevcinin yanm- da Karoline en masum ve pak bir nişanlı gibi görünür. Prens dö Galles senelerce evvel zaten Leydi Fitz - Herbert isminde. İr- landalı ve katolik bir dul kadin- la gizli olarak izdivaç etmiş, sonra Karoline'i İngiltereye getirmeğe bir başka o ka- Almanya'dan metresini memur ederek dın senelerce karısının yanında bulundurmuş, nikâhlarının kıyıla- cağı saatte kiliseye ayakta du- ramıyacak kadar sarhoş gelmiş, ve zevcesini boşayıp Leydi Fitz -Herbert'i resmen (alabilmek için onu tek başına, evladın... dan da ayırarak yaşattığı yer- lerde casuslarla muhasara ettir mişti. Kitap dördüncü Georges un sade fena genç değil, hem de fena evlat, fena adam ve fena prens olduğu hakkında hiç bir tafsilâtı esirgemediği halde, bilmemki niçin adı (Lareine scan dalçuse )?