30 Aralık 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 8

30 Aralık 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 8

neticelenmemesinden dolayı Marinelli'- yi musheze eder. Bu esnada dışardan silah sesleri gelir. İşte bu sesler, Ma- rinellinin hile ile muvaffak olamadığı edilmiş olduğunu haber vermektedirler. İzdivaç bir gayenin cinayetle temin edecekleri kiliseye müteveccihen Appi- araba ile ğiderlerken güya eşkiya yolda ve tam Dosalo kastının önünde kendilerine hücum esnada kont maktul dü- şerek ve kasır halkı silâh sesleri üze- rine imdada koşarak, Emilia kasra getirilmiştir. Prens cürümlerinde cins- ani ile Emilia etmiş, bu yete gitmeğe cüret edemeyen zaif bir adam olduğu için, Marinelli planın katil kısmını kendisine derhal söyle- meğe lüzum görmez. Bir lahza sonra, Emilia'yı sahnede ve büyük ve feci bir heyecanın pençesinde bulacağını hesap prens çikar, ve görürüz, Nişanlısile annesini ederken, karşısına varlığı ihtirasların en mutlakile sarsi- lirken yüzüne nezaket nikabını takarak kızı avutmağa çalışır, yanda bir odaya götürür. Lakin bütün hesapları bozan bir şey olur, (Nerde- sin yavrum?) diye bağırarak anne meydana çıkar, ve onun çılğın sesini duyan kızın annesinin kollarına atılmak üzere bulunduğunu anlarken, perdenin ve hürmetin kapanmasile karşılaşırız. Prensi dördüncü perdede Marinelli ile dertleşirken görürüz. Prens Emilia'- nın yanında annesinin yerleşmesinden mütehevvir, Appiani'nin katlinden de Bir az sonra, piye- sin üzerimde en büyük ( tesiri yapmış olan s ması, aşku ihtirası gibi gazap ve kininde de İtalya toprakları- nı kavuran güneşteki ateş tutuşan kadın, kontes Örsina gelecektir. Onun vürudu haböri üzerine prens gizlenir. Ve Örsina vaktile, hayır daha dün, bir melike gibi hükümran olduğu sarayda karşına kimsenin çıkmadığın- danda yarlı, ilerler. Nihayet Mari- neli, Örsina behemhal prensi görmek mustariptir. ister. Prens gözükecek, fakat l4kayt ve uzak bir selamla geçip gidecektir. Marinelli, neticesinde Emilia Galotti ile Ozaman uğradıkları bir taarruz validesinin kasra iltica etmiş oldukla- nn ve prensin onları teskin ile meşgul bulunduğunu söyler. Örsina kontun katlinden haberdardır, ve kıs- kançlığın kadınlara verdigi dehaya benzer zekâ ile her şeyi anlar. Bir an sonra, facından haberdar, Odoarda Galett'nin de geldiğini görürüz. Burada, mantıkın pek kabul ed meyeceği bir hareketle, Marisveli beba ile ÖOrsinayı yalnız bırakıp bu yeni belayı haber vermek üzere ve sade Odoardonun kulağına kontesin zayallı bir mecnun olduğu için söz- lerine itibar gider, Yalnız kaldıkları zaman, Orsina deli oOolmadığına erkeği çok kolay etmemesini söyleyerek inandırır ve ihtiyarın üzerinde silah olmadığını görerek kendi silahını verir. Madam dö Itael'in Almanya hakkın- daki eşsiz eserinde hayranlığını söy- 'ediği bu sahne, Bünah ve ihtirasın elile en temiz ve titiz faziletin bu silahlanışı hakikaten pek güzel ve tiyatronun vereceği heyecanların en kuvvetlilerinden o birini o muhtevidir. lonra Emilia'nın anasını sahnede gö- rürüz; ihtiyar, zevcesini emânet edip gönderir. kendisi kalır, Değişmeyen son perde de açılınca, prensle Mari- nelli'yi yaloız buluruz. Odoardo'yu kabule prens bir türlü cesaret etmez. Örsina'ya sahnede beşinci ve OÖnün cinayetten, kandan ihtirazı ol masa Marinelli bu belayı çok kolay yok edebilirdi, Fakat prens, Odoarda yu nihayet kabul edince, onun Emilia yı alıp götürerek bir manastıra koya- cağı hakkındaki sözlerine bile boyun eğecek kadar biçaredir. Şu kadar ki Marinelli ordadır, ve prens her şey bitti sanırken, o şeytani bir maharetle son desisesini tertip eder. Appiani'nin çan verirken (Marinelli) diye mırıl- HAYAT, 8. danmış olduğunu Emilia'nın bir sille gibi Warinelli'nin fırlatmıştı. Şimdi olduğu maktülün ( İntikamımı all) anası yüzüne herif bunu dostu tarzında bir vasiyetine çevirerek katili mutlaka bulacağını ve deveran eden şayıalar Appiani'ye Emilis'nın tercih ettiği biri tarafından cinayetin işlenmiş bulunduğundan, hakikatın tezahuruna kadar kızın genç olduğu merkezinde serbes olmaması icap ettiğini söyler. muvafık bulur ve hiç müddet Bunu prens te telaş etmemesini, kı-a bir kızın kendisince bilhassa muteber bir .aile mezdinde bulunacağını söyler. Dudaklarında acı bir tebessüm ve hissederiz ki parmaklarında takallüslerle, Odoardo dinler ve kabul eder. Sade kızını görsün ve korkulacak hiç bir şey olmadığını en münasip lisanla kendisine bildirsin, bunu şaştığım bir ihtiyat-ızlıkla kabul ederek Emilia'yı babasile yalnız bırakırlar. Ve Emilia, kadınların nakadar pik olurlarsa olsunlar damarlarında kızgın karların gezdiği cenup diyarının kızı kaldığı mukavemete ister. Gene Emilia, pençesinde zaman prense (o âsabının da mecali kalmayaçağını hesap ederek, babasının sinesini isteye isteye verir, | En nihayet prensi müus- tarip ve nadim, bütün kabahatı yükle- nen Marineliilyi yanından kovuyor görürüz. Böyle anlatinca, Emilia Galotti'de melodram çeşnisi bulmamak, iki asrın çizgilerile ihti- hançerine kuru ve kısa yaramış yerlerini ve acemiliklerini görmemek kabil değildir. Lâkin Les- sing mahlükatına tamamen inanarak onları karşımızda yaşatmakta ve o kadar yüksek ve derin düşüncelerle konuşturmaktadır ki, eseri okurken de seyrederken de İ4kayt kalmak imkânı yoktur, ve bazı noksanları olsa bile, Emilia Galotti Alman sahne edebiye- tının en kıymetli ve güzel eserlerinden biridir. Nahit Sırrı Şİ