22 Ağustos 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

22 Ağustos 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No. :1723—38 beyaz ve masum sefaletin üstünde sırtlan dişleri gülen ozulüm: ve ceberutu, . bağrı binbir ıztırap taşıyan İstanbul harabeleri üstüne karanlık ve hain bir elin açtığı mahlü pencereden dökülen baykuş Okahkahasını, zavallılığını çıplak kemik omuzları üstünde bağdaş kurup çubuğunun dumanlarını savuran şişman karınlı redaet ve sefa- hati beğenmiyordu. Fikretin beğenmediği Fikretin istemediği bizim de isteme- diğimizdir. -İstan- beğenmiyordu, bizim de beğenmediğimiz, bulda sarık, vic- danlara bir yılan gibi dolanır ve sıkarken o Tevfik Fikret O tefekkür ve itikat hürriye- tini inliyordu. Bir kızıl sultan ve onun etrafındaki vüzera, erkân ve rical, (memleket çocuklarına mem- leket havasını te. neffüs etmek im- kânını vermezken Tevfik Fikret zul- mün topu, güllesi ve kalesi karşısın- da hakkın da bü- külmez kolu ve dönmiyen oyüzü olduğunu söyli- yen şiirlerini en karanlık kalplere bir ümit ve inşi- rah çağlıyanı ha- linde uzatıyordu. Tevfik Fikreti UYANIŞ 611 Bu mazhariyetledir ki o, orta zekâ, orta kabiliyet- ten büyük bir şâir, unutulmaz bir san'takâr yetişti. HAKKI SÜHA Uyanış'ın büyük ağabisi Serveti fünnn Türk ede- biyatı tarihine onun kolunda girecek; ve hiç şüphe yok ki Türk dilile yazılmış mücadele edebiyatının alemdarları arasınde Fikrete lâyık oldugu yer veri- lecektir. bir merhale idi.Onun Rebabını biz gerimizde kal- mış bir kilometre taşı gibi gorüyöruz. Geride kalmış olduğuna (o şüphe yok, fakat yenili- ğe, fikir hürriyeti- ne sapan bir yolun baş taraflarında olduğu için «bu memlekette de sü- bah olduğu Şu günlerde adını hiür- metle anmak bir sanat ibadeti sa- yılmalıdır. MEHMET NURETTİN O Tevfik Fikret ne hayranlarının zannettiği gibi bir dahi,nede düş- manlarının iddia ettikleri gibi alel- âde birnazımcıdır. Fikret bir Yunus, bir Ziya Paşa gibi halkın hafızasında misralar halinde yaşamiyacaktır.Ne- unutamıyoruz; çü- nkü o, karanlık ve fırtınalı deniz- tekim bugün «Re- babı Şikeste» W- nutulmuştur. Fa- de gemilere yol kat buna mukabil Fikret (edebiyat tarihinde bir dö- nün noktası teşkil gösteren ., yüksek üleriz ağlanacak halimize » — Mmpilerir gi Tevfik Fikretin ölümünden evvel kendi elile yer ve altına yukarı- i i mısrat yazdığı son res REFİK AHMET O Fikreti mes'ut bir şâir, betbaht bir insan olarak tanıdım. Mes'ut bir şâir diyorum, - çünkü. bugünkü genç nesli, ölümünden yıllarca sonra sarsan ydi bu hükmün en kuvvetli senedidir. San'at tarihinde Fik- retten çok daha yükseksimalar “vardır ki, -kendisin- den sonraki nesillere değil, beraber yaşadıklarına bile adını ezberletememiştir. Ömrü azap içinde geçön il Tg e yalnız bir kere; güler-yüz- gösterdi "emiyetin kendisine muhtaç olduğu bir sia deleriliki; işte Fikretin ilk ve son Mail. gidüğ gülümsemesi... eder. Fikret 08- manlı nazmınâ son Bu yolda ne de Avrupa kalıplarını veren yegâne ustadır. ne- Namık--Kemak, ne Recai zade Ekrem, Hâmit bir merhale teşkil edebilir. Osmanlı nazmı Fikretin elinde tam Avrupalı şeklini aldı. Bence Fikretin yenilik tarihi ve edebiyat tarihi için kıymeti bu noktadadır. Bence Fikretin asıl kıymeti, arkadaşları manzu- melerinde aşkbazlık ederken onun muasır bir insan kafasile türk cemiyetine gösterdiği alâka ve bir nevi cemiyet dai yapmış olmasıdır. 4