28 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

4 ir ZI A Istanbul TELEFON TELGRAF ÇARŞAMBA 28 İLKTEŞRİN 1936 5 K IKINCI YIL — No, 498 N asan, 24819, 24S10 TAN, ISTANBUL URUŞ BAŞMUHARRIRI: M. Stoyadineviçin Türkiyede İlk Sözleri: Türkiye Anlaşma ve Dost luğun Temel Taşıdır Misafir Dostvemüttefik Tür- kiyeyi sevinçle selâmladığını bildirdi M. Stoyadinoviç dündenberi Türkiyenin misafiridir. t ve müttefik Yugoslavyanın kıymetli hükümet reisi gü dakikada ise hükümet merkezimizde, Ankarada hara- retle, samimi bir coşkunlukla karşılanmış bulunuyor. “TAN,, muharrir ve muhabirleri, asil Yugoslavyanın bü değerli Başvekilinin Türk topraklarındaki i misafirliklerine ait intıbalarr siz okuyuculara şu sütun- larda veriyorlar: Ankarada Bir Gün Ahmet Emin YALMAN Ankara, 27 Birinciteşrin) niarmda #ojlli, bayramı ai rifelerine mahsus heye- canlı hava var. Şehir baştanbaşa | donanmış. Bayram hazırlıkları- pin ikmali için her tarafta hum:| omalı çalışmalar görülüyor. Cad- delerden canlı hareket hiç eksil.| miyor. Askeri kıt'alar, geçit res- mine gelen köylü kafileleri cad- delerin iki tarafındaki binlerce coşkun seyirci arasından geli. yor, geçiyor. Ankarada ondördüneü yıldönümü. nün arifesinde bu güzel milli heyecan gerçevesi içinde Türklüğün yeni inki- gaf merhalesi gözler önünde canlar. maktadır, Mühim faaliyet devreleri nin ümit Verici cogturucu yakınlığı - nı insan âdeta gözlerile görür gibi o- luyor, bütün benliği ile duyuyor, B aşvekilin garp istihsal. sarı. larında, İktisat ve Maliye Ve- illerinin şarkta yaptıkları temas ve tetkikler pek esaslı ve hayırlı icraat doğurmak Üzetedir. Inkilâp ruhu Türk istihsal hayatına kendine mah- sus esaslı prensiplerle girmeye ha - zırlanmıştır. Tek başma Hırık ge. panlı, iptidai Ger vasıtalı müstahilin ediz faaliyeti Yerine zirarettel makine (OGEVrinin tam - verimli başarmalarını — göreceğimiz gün. yer yakındır. Hükümet bütün! engelleri bertaraf etmeye ka -| yar vermiştir. Türk müstahsili ucuz muharrik Kuvvet bulacaktır. Maki -| yan istifadeli surette kullanılması. a mâni olan bütün zorluklara çare Yalunacak, elbirliği ruhu zirante gire- eek, su kuvveti tanzim edilecek, müs tahsile dost ve yardımcı hale konu - lacak, bütün faaliyetlere esas olacak mali iktisadi hazırlıklar tam bir ik. tisadi seferberlik ruhile ilerliyor. Şarkta yeni hayat arkr dolaşan vekillerimizle be- raberlerindeki mütehassıs - lar çok ümit verici intibalarla dön - müşlerdir. Bütün Şark #sayiş bakı - mundan büyük bir şehrin bir ana cad- desi halindedir.Her köşede azimli bir- lik havası esiyor. Dünkü gürültülü Dersim çok sevgi ile yurda bağlı, çok | sakin bir Tunceli olmuştur. Şark vi- Hayırlı icraat LArkası 3 üncüde) | İlâmâk üzüre ekspresle Sirkeciye gel- Başvekil yüksek JKUÇUKÇEKMECEDE İ Aziz misafirimizi getiren Semplen ekspresi dün sallah 7,30'da Çekmece» de durmuş, crada. hususi “vagonu Semplon ekspresinden kesilerek baş- ka bir lokomatife bağlanmış ve eks- pres, yoluna devam etmiştir. Belgrat büyük elçimiz Haydar Aktay da Yu- goslavya Başvekilini Sirkesida karşı. miş, Başvekilin hususi tranl hareket etmiştir. SIRKECIDE HAZIRLIK Sirkeci Istasyonu Yugoslav Türk bayraklariyle donanmıştı. Bir bölük asker ve bando, muhterem mi- safiri selâmlamak üzere peronda yer silmiş bulunuyordu. İstasyonun içi ve dışı dost Yugoslüvya Başvekilini karşılamak üzere gelen resmi Zevat ve halkla dolmuştu. Bü meyanda Va- li ve Belediye Reisi Muhiddin Üstün- sonra ve AHMET Muhterem Misafirimiz Ankarada EMİN YALMAN ISTANBULA AYAK BASTIKLARI ANDA M. Stoyadinoviç ve refikaları Sirkecide kendilerint sevgi ve saygı Misafirlerimiz Ankaraya hareket için motörle Haydarpaşaya geçiyorlar (Arkası 7 ncide) M. Stoyadinoviç arruzâ geçmiş görünmektedir. Madrit beş kilometre kadar geri atauşlır Hükümetin bir kolu Naval Kane - ronun İki kilometro kadar yakınma varmış, diğer bir kolu bir cenah bare- | keti yapmış ve ayni mevkie 150 met- reye kadar yaklaşı gınlar çıkmış bulunüyor. Asiler, bu taarruzu püskürttükle- rini söylemekle beraber iki saat ka - dar son derece buhranlı bir veziyet içinde kaldıkları itiraf etmektedir - ler. Asiler Guadeljarayı aldıklarmı id- dis ediyorlarsa da bu haber henüz teeyyüt etmemiş bulunuyor, ASİLER 77 TAYYARE DÜŞÜRMUŞLER Asilerin Sevil radyosu Talavera cephesinde hükümetin 77 tayyaresi İni düşürmüş olduklarını, buna muka- İ bil kendi tayyarelerinden ancak bit ayyarelerinin düşürüldüğünü bildi - vor. Bu haber doğru ise, bülhetin | tarafmdan vuku bulan tay-| LArkası 3 üncüde) Mi âsiler Dün İstanbul Vilâyetini ziyaret ettikten sonra ayrılırlarken tır. Şehirde yan” | 'Madrit ordusu mu- kabil taarruza geçti Harp Çok Şiddetli Asiler yetmiş yedi tayyare düşür- dük:erini haber veriyorlar Londra, 7 (Radyo) — Ispanyada hükümet kuvvetleri mukabil ta- tarafından verilen malümata hü. kümet kuvvetlerinin taarruzu şiddetli olmuş ve bilhassa bir kaç güh ev- vel alman Naval Kanero etrafında Âsileri iyiden iyiye sarsmış ve âsileri Çanakkaledeki Maktül Alman- ların Kemikleri Büyük Harpte Çanakkale muhare- inde maktül düşen O zamanki gi. lâh arkadaşı Alman askerlerinin kı Miklerini, Alman hükümeti Tarabya- daki Alman sefaret köşküne naklet- Mek arzusunu göstermiş, hükümeti | Mizce muvafakat cevabı verilmiştir. Çanakkalede Türk askerlerile yaya Da döğüşen Alman askerlerinin ke - mikleri ikinciteşrinin 30 unda Çanak kaleden vapura konarak ertesi günü Tarabyaya getirilecek ve askeri me- rasimle. çıkarılarak 'sefaret köşkün- | de hazırlanan merkada konulacak- tar. | Bugün Beşincide tinin Tarihine Bir Bakış » Hatay Devle- Eskisehir facia- sında 21 kisi öldü ile karşılıyanlar arasında Kalkınma Kanunları Dört Vekil Bu İşle Meşgul Ankara, 27 (Tan Muhabi. rinden) — Maliye, İktesat, Adliye ve Hariciye Vekil. leri, Merkez Bankası U- mum Müdürünün de işti- rakile dün ve bugün top- landılar. Dünkü toplantı geç vakte kadar devam et- ti. Görüşme mevzuu hak- kında sarih malümat yok- tur. Fakat Başvekil ile ve- killerin son seyahatlerinin görüşme mevzuu yapıldığı söylenmekte ve toplantıla- ra hususi bir ehemmiyet verilmektedir. Bu toplantı- lar meclisin bu içtima dev- resinde müzakere edilecek olan yeni kalkınma kanun- larının projelerile alâkalı görülüyor. İçtima yarın da devam edecektir. | Fıkra Hoffmann'ın hikâyelerini kapışan basimevleri, yazı ücretile birlikte bü- yük adamın hoşuna gitmek için, bir kasa şarap göndermeği âdet etmiş- lerdi, Hoffmann'da şarabin yalnız zevki değil, itikadı da vardı: Oha gö- İre, meselâ, Opera » Komik bestele- mek İstiyen bir müzisyen şampanya şarabı içmelidir: Çünkü bu şarap musikinin bu çeşidine elveren köpük- | İlü ve hafif neşe'verir. Dini müsiki ya. | pılırken, ya, Ren yahut Juranson şa- | rabı kullanılmalıdır. Destan musiki. si ise, Burgönya şarabı ister. Şarabın böyle hassalari olduğuna inanmiyahlar bulunabilir: Fakat in. hisarlar istatistiği gösteriyor ki Tür. | İkiyede şarap zevki gittikçe artıyor. Bu, Türk sıhhatihin kârınadir, gr şeyde mahrumiyetçi usuller iflâs g- der. Yeşil - Hilâlciliğin faydası varsa da, insanları içki keyfinden kurtar. | maya na din, ne devlet yasakları, ne| hekim, ne de hâkimler muvaffak ola. Şoförlincedilmek- ten korktuğu için ve yakalandı Bedbaht Vatan- daşlar Şoförün Sür'at Hevesine Kurban Gittiler Şu satırları yazarken kor- kunç bir faciaya kurban gi- den 21 vatandaşın acıklı ö- lümlerile müteellim buluhu- yoruz. Evvelki akşam Eski- şehir civarında yuku bulan bu dehşetli hâdise hakkında Eskişehir, İzmit ve Ankara Muhabirlerimizden çok a- cıklı tafsilât aldık. Sıralıyo. ruz: Eskişeh (Tan muhabirin « den) — Eskişehirliler evvelki akşam bügüne kadar Türk topraklarında eşi ne pek az tesadüf edilen bir facianın tafsilâtile dehşet duydular, Pazartesi po | akşamı, saat altıyı biraz geçmişti. Pe kişehirle Çukurhisar arasında bir obüs, Toros ekspresinin tekerlekle ri arasında parçalandı, otobüsteki 34 olcudan on sekizi süratle giden tre- nin tekerlekleri altnda ezilip öldüler, Diğerleri de ölüm derecesinde yara - landılar, Kaza saat altıyı çeyrek geçe Eski. şehirde duyulunca büyük bir teessür uyandırdı. Toros ekspresinin şlay. yen saatte Eskişehire gelmeyişi dir kaza ihtimalini kuvetlendiriyordu. Eş kişehire gelen ilk haberde ekspresin bir otobüsle çarpışması şeklinde idi, Ben vakayı öğrenince hemen bir oto- mobile atlayıp kaza yerine gittim. Eş kişehir müddetumumisi ile doktorlar daha evvel gitmişlerdi. Facia saati Kaza, Toros ekspresinin bir oto » büsle çarpışmasıdır. Kekişehire yedi kilometro mesafede Mollaköyü civa. rında olmuştur. Kaza yeri feci ve kor kunç bir manzara #rzediyordu. Arka arkaya bağlı iki büyük lokomotifin (Arkası 8 Türk Sofrasında bilmiştir. Biz umumi memleket ijiyeni bakı, iki esaslı in. kılâp lâzım olduğu fikrindeyiz; Biri, #ğir içkiler yerine şaraba rövaç var. mek, İkincisi yağı ii mından Türk sofrasında Avrupalılar. gibi ulanmak! Karaciğer hastalığına Vişi'de Türk hastalığı ismi verilme- inin sebebi, hiç şüphesiz, soframızın sıhhi olmayışıdır. Rakı, kokteyl, konyak, ağır. hafif likörler, hepsi içilmekte devam vekse de şar; kullanmak | ede» , bilhassa şarap zovki. ne varmak,.memlekette muhtaliş şa. rap tatları tesis #tmek, en fakir sof. raların kudretine göre şarap fiyatları bulmak, yalnız inhisar gelirine g di, Türk sıhbatine de hizmet gi ye tm v mektir. Onun için Monopol Ka nin son senelerdeki kalite ve fiyat gayretlerini ve şarabın revaç rakam. larını memnuniyetle takip etmekte. yiz *»