May 7, 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

May 7, 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İK emi A I »- Mecliste Ya İs. i TELEFON: « ALTIN: N, İSTANBUL 310, 24318, 24319 YI — No. 1772 GÜNLÜK SİYASİ Orfi Idare Kanunu Bu Lâyihanın Ilk Müzakeresi Dün ! Zabıtanın Vazife Ve Salâhiyetleri Askeri | Makamlara Geçecek Yeni Lâyiha, Bu Gibi Hallerde Askeri İdarelerin Almıya ve Tatbika Salâhiyetli Olacakları Fevkalâde Tedbirleri Tesbit Etti Ankara, 6 (TAN Muhabirinden) — Bugün Mecliste Örfi İdare Kanununun birinci müzakeresi yapılmış ve lâyiha kabul edilmiştir. Bu kanuna göre, umumi veya mevzii idarti örfiye kararı Da- hiliye Vekâleti tarafından müni Örfi idare altına alınan yerlerd. asip vasıtalarla ilân olunacaktır, e umumi emniyet ve asayişe ta- allük eden ve İcra Vekilleri Heyetince tayin ve tesbit olunan zabıta salâhiyet ve vazifeleri İTALYA — Blöf mü Yapıyor? * Yazan: M. Zekeriya SERTEL v on günlerde Akdenizin ve Bal. kanların huzurunu kaçıran hâdiseler karşısında İtalyanın vazi- yeti en ön safta bir tetkik mevzuu olmak lâzım gelir. Çünkü bu defa Akdenize ve Bsl. kanlara harp tehlikesinin gelmekte bulunduğu kanaatini veren, İtalyan ricalinin gürültülü ve mütecaviz be. yanatı, İtalyan matbuatının tahrik edici neşriyatı olmuştur. Bu beyanat ve neşriyatı bir takım fevkalâde tedbirler de teyit edince, ortalığı bir harp korkusu garmış, İn. giltere, derhal Şimal Denizinde bu- lunan donanmasını Akdenize getir. miş, Yugoslavya ve diğer Balkan memleketleri de kendilerine göre müdafaa tedbiri almak mecburiyeti. ni duymuşlardır. Ne oluyor? İtalya harp harici si. Yasetine nihayet vererek Almanya. Min yanında harbe mi giriyor? Bren. ner mülâkatından sonra, Almanya ie İtalya Balkanları paylaşmıya mı karar vermişlerdir? Bu karar muci. bince İtalya, Adriyatiği kapayıp Dal maçya sahillerini işgal 'le iktifa & derek tekrar silâhlı harp harici siya. setine ml dönecektir? A“ gelen bu ve buna benzer bir çok sualler yanında 80- Tülacak bir sual de şudur: İtalya blöf yapmıyor mu? Daily Telegraph gazetesinin Roma muhabirine göre, İtalya, henüz harp harie; vaziyetini bırakmak niyetinde değildir. Birgün Almanya tarafına iltihak ederek müttefiklere karşı har. be girecektir, fakat o gün henüz gel memiştir. Binaenaleyh, Romada ko. parlen bütün gürültü hususi mak. (Sonu; Sa: 6; Sü m pl İM yer Goenalğ m İNÖNÜ Mecliste Ankara, 6 (TAN Muhabirinden)— Mili Şef İnönü, öğleden sonra Bğ. yük Millet Meclisini teşrif» buyul huşlar ve bir müddet Meclistekidi Telerinde meşgul olmuşlardır. askeri makamlara intikal ede- soktir Bü mâkimlar kendilerine infkal eden salâhiyet ve vazifelere taallük eden karar ve emirleri mahalli zabıta marifetile icra ettireceklerdir, Pevkalâde tedbirler Örtü idare altına alınan yerlerde askeri idare aşağıda yazılı fevkalâde tedbirleri ittihaz ve tatbike salâhi. yetli olacaktır; 1 — Görülecek lüzum üzerine mes kenleri, her türlü cemiyet ve klüp gi. bi teşekküllere ait binaları ve bunla. rın telgraf vesaire gibi mersulelerini, şahısların üzerlerini gece ve gündüz aramak ve bunlarda sübut vasıtaları olan ve yahut musadereye tâbi bu. lunan eşyayı zabıt ve radyo, telefon ve telsiz gibi bilcümle muhabere va. sıtalarını kontrol ve icabında tatil ve ya menetmek, 2 — Memleketin inzibat ve emni. yetini ihlâl etmek suçlarile sabıkalı olanları Ve emniyeti umumiye neza. reti altında bulunanları ve örfi idare altına alınan yerlerde muayyen bir ikametgâhı olmıyanları ve şüpheli o. (Sonu Sa; 6 Sü; 4) GÜNÜN HÂDİSELERİ BULGARİSTAN Bulgar Harbiye Nazırı, Bulgarla. rın bitaraflık ve istiklâllerini müda. faaya hazır olduklarını, bütün istek. İlerinin harpten hariç kalmak oldu. unu söylemiştir. YUNANİNSTAN Alman ve İtalya kaynakları, müt. tefiklerin Yunanistan işgal tasavvu. runda olduklarını ileri sürüyorlarsa da, müttefikler bu iddiayı tekzip et. tler. İTALYA İtalya Veliahtının dün evvelâ Pa, payı, sonra da Mussoliniyi ziyaret etmesi, İtalyanın harbe sürüklenme. si aleyhinde mühim bir teşebbüs ola. rak tefsir olunmaktadır. İSPANYA Ak:enizde statükonun devamına taraftar olduğu anlaşılan İspanyanın müttefiklere karşı dostluk teminatı verdiği bildiriliyor. NORVEÇ Ni fında harp devam edi. 3 Haridye Nazım, Lord bin müstakbel idaresi hakkında görüşmüştür. HALK GAZETESİ Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr Gasson diyor ki: “Her tacir bu kitapta gösterdiğim asufleri tatbik etmek suretiyle bir iki sene gibi kına bir zaman içinde müşterile rinin ndedini bir misli arttırabilir. Ben bu kitabımda siye bu sanati öğretiyorum. Piyatı 50 kuruş Berlin Şayialar Çıkarıyor Yunan Sahillerinin işgal Edileceği İskenderiye limanı önünde demirliyen İngiliz harp gemilerinin bir kaçı. pıldı iddiası Tekzip Edildi İtalya Halkı Harbe Girmek İstemiyor me ilğili Metaksas Dün İtalyan Sefiri İle Görüştü Londra, 6 (Hususi) — Bus gün gerek Akdeniz vaziyetin- ie, gerek Balkanlarda göze çarpan yeni bir hâdise vukül bulmamıştır. Bununla berabef Berlinin, bir çok şayialar yays mıya ve bunlarla ortalığı karış- tırmıya; Şüphe, istikrarsızlık havası yaratmıya uğraştığı gö- de, Norveç İşi İçin Bugün Müzakereler Yapılacak Başvekilin Beyanatına Ehemmiyet Veriliyor Londra 5 (Hususi) — Mister Cham. berlain ile memleket müdafaasınım başında bulunan bütün nazırlar ya. Tm (bugün) Avam Kamarasında mü. him beyanatta bulunarak Norveç har bine müdahalenin, müdahaleden son. ra Trondhelim mıntakasından çekil. menin sebeplerini mufassal bir su. rette izah edecekler ve daha sonra 4. çılacak müzakereye iştirak ederek hükümetin elden gelen her şeyi yap. tığını isbata çalışacaklardır. Müza. kere, bütün İngilterede derin bir me. rak ile beklenmektedir, İngiliz gazetelerinin neşriyatı Bugünkü gazetelerin hepsi bu me. sele ile meşgul oluyor ve hepsi de bir nokta üzerinde birleşerek “Rea. lism, isteriz” diyorlar. Hükümetin bugün geçireceği imti. hanın, dahili bir ihtilâfa yol açmıya, cağı muhakkak sayılıyor. Daily Express, bu vaziyeti hulâsa ederek diyor ki: “Meml var, Fakat hesap İsteri: Daily Telegraph, hükümetin hesüp vereceğini ve hesaptan tam itimat ka zanarak çıkacağını anlatıyor. Bazı gözeteler imetin, içinden çıkıla- mıyacâk bir işe girmektense girme. meyi tercih etmesi lâzım geldiğini 4. leri sürüyorlar. Daily Herald bu fi. kirdedir. Liberal Nevs Chronicle da. (Sonu Sa. 6 Sü: 3) hurchill eÇokGen Salâhiyetler Veriliyor 5 Bir Alman nakliye gemisini batıran “Senlion,, İngiliz denizaltısı Kumandanı B. Bryant Mühimmat nakleden bir Alman ge- misini batıran “Orsel, Polonya tah telbahiri kumandanı /. Grudzinski Norveçli Kıtaat ta Narvikte Toplanıyor yiz Müttefikler Namsos'ta 3 Destroyer Kaybettiler Uh ondra, 6 (Hususi) — Norveç Ha- riciye Nazırı Doktor Koht bugün Hs- riciye Nazırı Lord Halifax ile görüş- muş, daha sonra Mister Chamberisin tarafından kabul olunmuştur. Dok. tor Keht ile Norveç müdafaa nazırı Mıralay Ljungberg'in Londraya gel- meleri müttefikler arasında daha si. kı istişareler yapılmasına ve müca. delenin ilk safhalarında tesadüf olu. nan güçlüklerin bertaraf edilmesine yardım edecek tedbirlerin alınması. na hizmet etmektedir. Bilhassa Nor- veç Müdafas Nazırı ve maiyetinde bulunan zevat ile yapılan istişarele. rin-son derece müfit olduğu göza çar- P oktar Koht, Londradaki konuşma ları tamamladıktan sonra Parise gi. decektir. Profesör Koht'un beyanatı Doktor Koht, bugün matbuat mü. messillerine beyanatta bulunarak s0. IŞ | rünüyor. Yunanistan işgal edilecekmiş! Bu şayinlar içindö”ek “mühimmiş müttefiklerin Yunanistana ssker çi) karmak için uğraştıklarına aittir. AL man gazeteleri müttefiklerin Yunaz nistanı işgal etmek ve burada ken dilerine üsler hazırlamak istedikle. rini yazıyor ve İtalyan gazetelerin. den bir kısmı da Alman gazetelerine bu yolda yardım ediyorlar, Çünkü Mareşal Balbo'nun gazetesi olmakla maruf olan Kurrivera Padoha, müt teliklerin Yunanistanı gizvce işgal için hazırlıklar yaptıklarını yazmalkş tadır. - Londranın salâhiyetli mahfilleri, bütün bu haberlerin tamamile 6885. sız olduğunu ve müttefiklerin Yu. nanistana asker çıkarmayı hiçbir veg hile düşünmediklerini bildiriyorlar. . Yunanistan Başvekili Metaksas, İbugün İtalyan elçisini kabul etmiş; İmülâkatı müteakıp İtalyan elçisi tayt İ yare ile Romaya gitmiştir. İ Li Bugünkü Alman gazetelerinin e. ri sürdükleri diğer bir iddia da, İns gilterenin Ankara sefiri Sir Knatehö bul'ün müttefiklerin Yunanistana asker çıkarmaları meselesini konuşt (Sonu, Sı Sü: 4) ——— Bulgaristan Bitaraf Kalacaktır General Daskalof Tekrar Teyit Etti Sofya, 6 (A.A) — Umumi Harpte ölen Bulgar askerlerinin hatırasını tâziz Için tertip edilen omerasimde Bulgar Harbiye Nazırı General Das. kalof bir nutuk söyliyerek Bulgar ralon suallere karşı şunları söylemiş. | milletinin ve zimamdarlarının harp tir: “Norveçin merkezindeki kuvvetler hasmın şiddetli yüklenmesi karşısın. da dağılmış olmakla beraher Norveç ordusunun en güzide kısmı memle. ketin şimalindedir ve vazifesini ya. pacaktır. Lord Halifax ile harbin müstak. (Sonu Sa, 6. Sü, 6) harici kalmak arzularını teyit eyle. miş ve: “— Bitaraf, tamamile bitaraf kal mak için elimizden ne gelirse yapa. cağız. Bulgar milleti istiklâlini ve sulhü müdafaa etmeğe hazır olmalı. dır. Bütün dünya, hakikaten bitaraf kalacağımızı isbat için her şeyi vap. (Sonu; Sa: 6; Sik 4)