3 Ocak 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

maddesini teşkil ider iken ve bu madde dahilinde (Kvang Çangse) iltisak hattı ve şehri, Japonya'ya aid olduğu musarrah iken, Moskof (Kvang Çangse)nin Rusya menafince ve askeri nokta-i nazarından pek ziyade ehemmiyeti olduğu beyanıyla kıvranıyor. Muahedenin 3 ve 2nci maddesinde muvazzah olan Mançuri tehdid her noktadan her türlü tefsirata uğradığı gibi, 9ncu maddede dahi (Sahalin) Adası'nın yarısı nereden itibar olunacağına dair sarahat olmadığı cihetle, Rus muharebelerinin Japonya'ya aid olan kısımda duçar-ı zarar olacakları gibi birtakım vahi ve münasebetsiz teklifler bahane ediyor. Hele (Behring) ve (Okuts) sevahilinde Japon Denizi'ne sahil olan Rusya sularında Japonya'ya açıkdan balık avcılığı hakkı verilmiş olduğu halde, istatistik mucibince Rusya'nın buradan senevi milyon ruble varidatı, Japonyalıların sür'at ve maharerti sayesinde Ruslardan kamilen Japonyalılara geçmesini bir türlü kıyub vermek, koca uyanık aklına dokundukdan başka, (Amur) ve (Songari) nehirlerinde Japon seyr-i sefaini, Sibirya'nın cigergahına kadar girecegi içün istiklaliyetine menafi ad etmekde ve (Vladivostok)un serbest-i ticarete açık bulundurulması, oradaki Moskof tüccarlarının şedit şikayet ve protestolarını mucib olduğundan bunu da müzakere ve muhabereye dahil etmekde velhasıl koca İvan mağlubiyetin neticesi olan muahede şeraitinden her maddeyi başka türlü tefir ve te'villerle kurt masalı okumağa dört aydır çalışıyor. Diger tarafdan iş müsademeyi müntic olmamak içün tecessüsden, kalb politika ve nezaketden de hali kalmıyor. Yalvarmağla, yakarmağla iş bitse idi, Koca İvan şimdiye kadar yerde yuvarlandıkça yuvarlanır idi. Böyle müzakere ve müşkülatçıkaran Moskof vakit ve fırsat bulur ise, her şeyi başka türlü te'lif ve tahrif etmek Moskof politikasınun esasından olmağla Japonya'ya düşen: "Mademki eski muahede ve imzalara razı olmuyorsak, bunları kamilen bir tarafa bırakarak, yeneden muharebeye başlayalım." dimeli. Yalnız bu sözün üzerine her şey hal olunur. Hile desise para itmez olur. "Zor oyumu bozar." ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Şark demir yollarının mübayaası hakkında tanzim edilen kanun layihası Sobranya Meclisi'nde ikinci def'a olarak kıraat idülüb, tedkik edilmiştir. Sobranya Meclisi mezkur kanun layihasını kabul ve tasdik ider itmez, heman şark demir yolları kumpanyasıyla müzakerata girişirek, hatt-ı mezkurun Bulgaristan dahilinde bulunan kısmı, hük3umet namına gayet ehven bir fiyatla iştira idilecek ve kumpanyanın Bulgaristan dahilinde isti'mal ettigi lokomatifler, vağonlar, alat ve edavat Bulgaristan namına isticar idilicekdir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Sobranya Meclisi dünki gün ögleden sonra kapanacağı esnada Reis-i Meclis Gaspodin Godof, Hariciye Ministırlıgı tarafından İsviçre, Avusturya ve Macaristan ve Romanya devletleriyle ticaret ve gümrükler üzerine akd idilecek mukavelat hakkındaki kanun layihalarını Sobranya'nın tasdikine vaz' idildigini a'zalara beyan eylemiş ve bu mesele cümlenin hoşnudunu mevcud olduğu mevsuken haber alınmıştır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dün akd-i ictima' eden Sobranya Meclisi Harbiye Ministırlığı tarafından fevkal'ade olarak taleb idilen tahsisatın suret-i tesviyesini Bulgar Bankası'na ve diğer