1 Eylül 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

1 Eylül 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

YURTTA OLUP BİTENLER bir mönü hazırlamak kolay İş değil- di, Üstelik malzeme ve yardımcı te- mininde de ciddi zorluklar vardı. Sa- baha kadar uğraşân ahçıbaşı, VİP uçuşu yapan SEL uçağının Diyar- bakıra iniş saati geldiği —sıralarda Levreğin mayonezini tutturmaya çÇa- İişıyordu. Ahçıbaşının gayretlerme muvazi olarak Diyarbakır D. P. Başkanı da düavullu zurnalı ekiplerle meydana fazla kalabalık celbetmeye çalışıyor- du. SEL, 59 dakikalık gecikmesiyle Diyarbakıra inerken ahçıbaşı — ma- yonezi tutturmuştu ama, D. P. Baş- kanı kâfi kalabalık toplıyamamıştı Meydandaki 150 - 200 kişinin çoğu mülki ve askeri vazifelilerdi. merasim de yapılmayınca karşılama sönük oldu. Sayın Cumhurbaşkanı ve refaka- tindekiler, sivil meydanda çok kal- madılar ve derhal otomobillere bine- rek 1 kilometre ötedeki askeri mey- dana geçtiler. Hava Üssü Kuman- danının odasında 20 dakika istirahat edildikten sonra, misafirleri Ağrıya götürmek üzere hazırlanan — askeri nakliye uçaklarına doğru yürünme- 3 aşlandı. Viscount'ın ikı hostesi, Sayın Cumhurbaşkanı ve bakanlara tahsis edilen Çubuk 19 uçağına ve- Tilmişlerdi. Cumhurbaşkanlığı Başyaveri De- niz Albayı Faik Taluy, S binmezden önce Çubuk 19'u teftiş et- ti. Uçağa hususi ekip gönderilerek hazırlanan komanyalar henüz kon- mamiş, hareket saatl gelip geçtiği halde ancak bir kalıp buz uçağa yerıeştinlebılmıştı Faik Taluy. du- u üzülerek Sayın Cumhurbaşka- nına arzetti. İntizamsızlığa ve ge- cikmeye çok öfkelenen Sayın Celâl üzüntüsünü beraberindekile- Ye bildirdi. Bunun Üüzerine Mede Berk, Diyarbakır anisi Hava Üssü Kumandanı ve Meyda ara- sında sert konuşm alar cereyan etti ve bu arada geçen 10 dakika içinde de kumanyalar uçaklara yerleştirile- -itibaren taklar kurulmuştu. medi. Malazgirtteki törene ta.m saa- tinde yetişmek isteyen Cumhurbaş- komanya alınmadan hareket edilmesi emrini verince herkes uçak- larına yerleşti ve ö askeri uçağı döl- duran Kkafile Ağrıya. hareket etti Komanyanın haz al- tınçı bir askeri naklıye uçağ.na y'ak- lenerek Ağrıya yollanması, misafirlerin uçaklarının — hareketin- deön 35 dakika. sonra mümkün oldu. Sayın Bayarı ve diğer misafirleri taşıyan uçaklar Ağrıya 12.15'de in- diler. Dikenli tellerle çevrili toprak alanda büyük bir kalabalık vardı ve başta handosu oldugu halde bir as- keri birlik selâm resmini ifa etti. Tören parlaktı. Fakat — müthiş bir rüzgâr tozu toprağa katıyor, gözgözü görmüyordu. Ağrıda günlerden beri hazırlık yapıldığı belliydi. Hava meydanından Hava meydanından derhal Malazgirte miül- teveccihen otomobillerle yola koyu- lan kafile gecçerken kurbanlar kesi- liyordu. Her dönemeçte ve her köprü başında iki süvari eri selâm duru- yordu. Valisinin 0001 numaralı ye- şil otomobıhyle ve kaîıle.mn en önün- de Bi yın Cumhurbaşkanı Tor- tum, Tutak ve Patnozda halkın kur- banlarla önüne çıkmasına — rağmen bir an disun durm a.dı Merasime tam simin başlangıç saatı olarak göste- rilen 16'da varıldı. Diyarbakırdan tı- çakla Ağrıya getirilen yemekler, Ağ- rıdan bir Steward'ın nezaretiyle öto- mobille kafilenin beşinden Malazgir- te getirildi. Fakat herkesin aç olma- ıma rağmen kimse bu yemeklere el sürmeye vakit bulamadı. Başı dumanlı Süphan dağının ö- nündeki Malazgirt düzünde 250 - 300 vatandaş devlet büyüklerini görm için snbmnzlanıyorlar ve jandarma kordonunu Zorluyorlardı. — İntizamı temin içın coplar ışbaşına çağırılın- — Sihirbaz maliyeci deyneğiyle dokunduktan soura acabüa bir doilı_!k olacak mı?.. SKTISANI PUKUMUMUZ. ca esasen tenha olan meydan boşal- maya yüz tuttu. Bereket ilgililer du- rumu farkettiler ve halkı meydanda tutmaya muvaffak oldular. Törene İstiklâl Marşıyla başlan- dı, Sonra konuşmalara geçildi. Fakat hoparlör tesisatındaki bozukluk ve şiddetli rüzgâr yüzünden halk nü- tukları dinleyemedi ve bir konuşma yapması beklenen Sayın Cumhurhaş- kanı konuşmadılar, Jetlerin, süvari- lerin ve bandonun gösterileri alâka ile takip edildi. Yeniden imar oluna- cak Malazgirt kasabasının temelleri hava kararmaya yüz tuttuğu bir sı- rada atıldı ve gene otomobillerle ka- ranlıkta Ağrıya doğru hareket edil- di. Kafiledekiler sabahtan beri ağız- larına bir lokma koymamaktan, u- zun bir hava ve kara yolı.uluğunda.n, merasim dolayısıyle ayakta kalmak- Malazgirtten Ağrıya dönillüp otomobillerden inilirken neşesini mu- hafazaya muvaffak olan tek kişi yoktu. Ağrı Milletvekili Kasım Küi- reviyi seçmenleri ilk defa asık yüz- le görüyorlardı. Ağrılılar ise caddelerde toplan- mışlar, Sayın Cumhurbaşkanının ya- pacağı konuşmayı bekliyorlardı. Ba- yar, Ağrıda da konuşmadı; Vali ko- nağına. gidip bir müddet istirahat et- tikten sonra. Orduevinde verilen 120 kişilik ziyafeti şereflendirdi. Mönü soğuk yemek ve mezelerden ibaret- ti. Her türlü icki vardı. Sofrada Sa- yın Bayarın sağında Ethem Mende- res, solunda Tevfik İleri vardı. On- ların yanında da sıra ile —Medeni Berk, Celâl Yardımcı ve Kasım Iğüf— . Ziyafeti mülea- yunlarını seyrettiler. Geç vi istirahate çekildiler. mbe sabahı, gene askeri u- çcaklarla Diyarbakıra hareket edildi. Diyarbakırda Hava Tümeninin meş- hur havuzunun başında Sayın Cum- hurbaşkanına ve refakatindekilere karpuz, ayran, limonata ve fıstıklı dondurma. ikram edildi Bu arada Medeni Berk uçaklara komanya konulması işinin niçin ak- sadığ'ım tahkike girişmişti. İmar Ba- kan . Y. Meydan Müdürü Hey- ri Çakıroğhmu iyice sigaya Vali ve Hava Üssü Kumandanı da bu hararetli konuşmalara katıldılar. Misafirler saat 11.15'de gene SEL ile Diyarbakırdan ayvrıldılar ve 13.50'de İstanbula vâsıl oldular. yın Cumhurbaşkanını — Yeşilköyde karşılıyanlar arasında — Başbakan Adnan Menderes yoktu. Cürüm ve ceza #safirlerin ayrılmasından sonra da Diyarbakırdaki komanya me- selesi devam etti. SEL ucağı İqtan- bula vardıktan vek az sonra, Diyarbakıra gönderilen bir telsız me— sajı ile Diyarbakır Meydan Müdürü Hayri Çakıroğlunun ilk uçakla İs- tanbula gelmesi ve Şişhanedeki Ter- minalde hazır bulunması bıldmldı AKİ_, ı ""L“"L 19'9 *