11 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

11 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER mamen sembolik mahiyettedir ve asıl önemli yönünü miktarından çok, Tür kiyenin yapacağı sevkiyat için aralan muş bir kapı olması teşkil etmekte- dir. Pazar ve Pazartesi günleri gerek Ankara ve gerek Lefkoşe son derece hararetli diplomatik temaslara sahne oldu, Pazar günü Ankarada Güven- lik Konseyi üyesi devletlerin büyükel- çileri tek.tek Dışişleri Bakanlığına davet edilerek oson durum hakkında Kıbrısta rum polisi faaliyette derilmesini kabül etmişti. Hatta ikti- sadi ablukanın bütün Adada kaldı- rılmasından bile bahsedilmekteydi. Türkiye işe el koyuyor pazartesi günkü görüşmeler ise bu yardımın hangi yollardan ve ne şekilde yapılacağının tesbiti ile ilgili oldu. Bu konuda Türk Hükümetinin görüşü daha önceden Maslahatgüzar Faruk Şahihbaşa bildirilmişti. Pazartesi öğle üzeri Şahinbaş, Ge- neral Thimayya'ya Türkiyenin şartla Ve allah insanları yarattı kendilerine izahat verilirken, Lefko- şede de Şahinbaş, Birleşmiş Milletler temsilcileri ile temaslarda bulunuyor ve Erenköye yapılan gıda sevkıyatı ile ilgili-olarak bilgi alıyordu. Bu arada General Thimayya da Makariosla görüşerek Türkiyenin ya- pacağı yardımın esasları üzerinde bir anlaşma zemini hazırlamaktaydı. Gö- rüşmelerde Papaz umulmadık bir uy sallık göstermiş ve prensip olarak E. renköye gıda ve ihtiyaç maddesi gön AKİS/10 rını bildirdi. Buna göre Türkiye yar- dım malzemesinin yerine en kısa Za- manda varmasını osağlamak o üzere Erenköy yakınlarındaki (o Gemikonağı limanından faydalanmak İstiyor, Bir leşmiş Milletlerin kontrolünü (o kabul ediyordu. Ayrıca gönderilecek ihtiyaç maddelerinin herhangi bir o tahdide tâbi tutulmaması da bu şartlardan bi riydi. Thimayya, Maslahatgüzara Pa- pazın türk yardımını prensip olarak ka bul ettiğini, ancak şartlar hususunda Makariosun da görüşünün O alınması gerektiğini söyledi ve Şahinbaştan ya- pılacak yardımın bir dökümanını is- tedi.. Şahiribaşın, Thimayya ile görüş- mesini bildiren mesaj Ankaraya gel- diğinde, Bakanlar Kurulu toplantı ha ündeydi. Şifre derhal çözülerek İnö- nüye sunuldu. Henüz kesin bir sonuç alınamamış olduğundan toplantı da- ha fazla uzatılmadı ve Thimayya'nın Makariosla yapacağı İkinci görüşmeye intizar edilmesine karar verildi. Top- lantıdan sonra yayınlanan bir bildi- ride, yardımın hangi esaslar dahilin. de yapılacağının, mahalli (o idarelerle yapılmakta olan temaslar osonucun- da tesbit edileceği ve bundan sonra derhal sevkiyata başlanacağı açıklan- dı. Yardım geliyor Thimayya, makariosun cevabım ak- şam saat 18,30 da (Büyükelçilik binasına bizzat gelerek getirdi. o Ba- rış Gücü Kumandanı, Papazla uzun uzun görüşmüş ve birçok noktalarda Türkiyenin şartları ile rum görüşü ara sında bir mutabakat kurabilmişti. Bu na göre Papaz yardımın miktarı ve cinsi üzerinde hiç bir müdahalede bu gösterilecekti. noktada israr etmiş, kontrol tesisleri- nin 'bulunmadığı gerekçesiyle oçıkar- manın Gemikonağı limanından yapıl masına razı olmamışta. Durum Ankaraya Papazın bu tek kaprisi senmedi ve tahliyenin rum isteğine uyularak Magosa limanına oyapılma- sı kararlaştırıldı. Salı sabahı Kurulundan çıkarken başta olmak üzere bütün Bakanlar son de- rece neşeliydiler. Hemen hepsinin yüz lerinde bir işi başarmış olmanın mut luluğu okunuyordu. Hatta Başbakan Yardımcısı Kemal Satır' bile hiç âde ti olmadığı halde kendiliğinden ga- zetecilerin yanına yanaştı ve kahka- halar atarak onlarla sohbet etti. Bu arada Başbakanlığın karşısındaki tro tuvara dizilmiş olan halk (Bakanları ve kumandanları alkışlıyordu. Bakanlardaki bu olağan dışı neşe- nin sebebi içeride alınmış olan bir ka- rarla ilgilidir. Bu karara göre, Eren. bildirildiğinde. fazla önem- toplanan Güvenlik İnönü köye yardım götürecek olan motor Perşembe sabahı Magosa limanına varmış olacaktır. | Ama meselenin