3 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

3 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3 Afganistanda vaziyet “Asiler Kâbili yağmaya devam ediyorlar Kâbildeki ecnebiler kâmilen nakledil- miştir, Habibullahın vaziyeti müşküldür. Londra 1 (Hususi) — Afganistandan alınan haber- lere göre bütün cenubi ve vasati Afganistan Kral Emanullahın emrine itaat etmektedir. Kral, Kanda- har, Herat, Ferah, Mezarışerif, Meymene şehirleri ehalisi ve bir çok kabail ta ve asrar üzerine tekrar almıştır. Afganistanın muhtelif rafından vuku bulan rica hükümetin idaresini ele memleketlerdeki sefir ve konsolosları Habibullahı tanımamışlar ve Kandahar ile muhabereye başlamışlardır. Kâbilde vaziyeti çok müşk ile Hindistana nakledilmişl alman — teba: naklir teşekkür etm Hint müslümanlarından müsaade etmemi Rusümatta bir kaçakcılık |baş tarafı birinci sahifede| halde M. Jozefin gelmesi lâzım | olduğunu söylemişler, fakat her | nedense M. Jozef vapurun hare- | keti yaklaşıncayakadar ortalıkta görünmemiştir. Vapurun kalkmasına beş dakika kalınca M. Jozef telâşle yolcu salonuna girmiş: — Daha bu eşyanın muamelesi bitmedi mi? Diye bağırıp çağırmağa başla- M. Jozefin böyle hareket etmesine sebep eşyaların muayene edilmeden vapura girmesini temin etmektir. Ser muayene memuru Sabri bey - bavulların / açılmasını | söylediği zaman M. Jozel gaşırmış: | Sörülecek bir şey yok. Sandıklarda kitaplarım var. Demiştir. Lâkin sandıklar açı- Imca içinden vâkıa kitaplar çık- mıştir. — Çıkmışltır. amma - nasıl kitap.. Her biri beş altı yüz lira kiymetinde altın kakmalı | antika kitaplar. | Diger sandıklarda ,da gayet | nadide acem halıları, yeniçerilik zamanından kalan zırhli ceketler ve sair kiymetli eşya bulunmuştur. Bu vaziyet karşısında muayene memurları hemen eşyayı muhafa- za altma almışlar keyfiyeti baş müdiriyete bildirmişlerdi Bu gün müzeden gelecek olan bir memur bu. eşyaların tarihi kıymetini tesbit edecektir. Halı- lara 60 bin lira kadar kıymet takdir edilmektedir. Yolcu salonu muayene memur- larının bu hususta gösterdikleri faaliyet şayanı takdirdir. Iskambil oynarken kavga Yedikulede bir hahvede iskam- bil eynayan Yani, Yorgi, Todori, Hriste, Lazarı, İstavri, Niko, Petro ismindeki şahıslar birbirleri ile kavgaya tutuşmuşlar ve yekdige- | rinin başlarını yarmışlardır. Zabıta 8 kavgacıyı derdest et- miştir. rlik devam ediy ldür. Kâbildeki ecnebiler tayyare | için Afganistana gitmek istemi | dan tütün | nacaktır. m ediyor. Habibullahın erdir. Almanya hükümeli nden dolayı İngiltereye bir h ct vaziyeti tetkik ede ingiltre buna Troçki bu gün geliyor mu? İstanbulda ikamet edeceği ha- ber verilen Troçkinin bugün şeh- timize gelmesi muhtemeldir. Jurnal d'Oryan Traçkinin Ba- tumdan bir rus vapuruna rakip olduğunu yazmaktadır. Bu gün Batumdan Krasniflot isminde bir rus vapuru gelecektir. Berlin 1 ( Hususi ) Moskavadan resmen bildirildiğine göre Troçki T dümeye viter aha YAll İN ilte TTeslöd tatadanta, İlkleyere 6 ay kalmak üzere vize edilmiş - inhisar idaresi tütün alıyor Tütün inhisar idaresi tarafın- mübayaasına — başla- Satın alınacak olan - tütünün miktarı 600 bin kilodur. idaresi mübayeat açmıştır. Daha ziyade İzmir, Bursa tütün- macaktır 4 Yangın Dün gece 3 yangın çıktı, üçü de söndürüldü 1 — Büyük adada öturan ba- lıkçı İstavrinin evinden dün gece yangın çıkmışsada derhal yetişile- rek söndürülmüştür. 2 — Fenerde sakin Şefik beyin eki soba boruları tutuşmuş Z sonra söndürülmüştür. 3 — Taksimde sakin madam Stankinin evinin bacasında biri- ken kurumlar dün gece saat iki raddelerinde tutuşmuş, yangın et- rafa sirayet etmeden söndürül- müştür. İnhisar münakasa leri ve 4 — Samatyada Koca Mustâfa Paşa caddesinde oturan Madam Mononun kızı dün akşam odasında ateş yakarken mangaldan sıçrayan bir kıvılcım perdeleri tutuşturmuş- tor. Yangın biraz sonra yetişen itfaiye tarafından söndürülmüştür. | Kaza murahhasları şerefine 40 Bir ihtiyar Oğlu ve torunu ta- rafından feci bir | surette öldürüldü “Zonguldak 1( (Hıısuı — Filyos adamı ağlu ve toronu bir kayadan aşağı denize atmışlardır. İhtiyarın bir ağaça —tutulması / üzerine başına bir taş atarak denize kadar sürüklenip — boğulmasına — sebep olmuştardır. Caniler yakalanmış. cürümlerini itiraf etmişlerdir. Cina- yete sebep bir kadın meselesi Liman şirketi ve kömür ihracatı | Zongüldak 1 (Hususi) — Zon- | guldak gazetesi son nüshasında çıkan makalesinde kömürcülüğün yunanistana geçmesinde İstanbul liman şirketinin başlıca amil ol - duğunu teşrih ediyor ve havzamız-> | dan doğruca Yur tana nakledi- len kömürlerin oraya uğrayan va- Pürlara - İstanbuldan daha ucuza satıldığını ve bu yüzden İstanbul | limanından binlerce ton kör alan vaburların Pireye çekildiği, L Zafranbolu kaymakamı Zonguldak 1 (Hususi) — Zaf- ranbolu kaymakamı — Feyzullah Sacit bey terfian Başkert kay- makamlığna tayin edimiştir. M. Çiçerinin seyahatı tehakkuk ediyor Atina 1 (Fo) — Londradan ğ::f" telgraflara göre Moskova erleri M. Çiçerinin Türkiyeye seyahatını muhakkak olarak gös- termiyor. M. Çiçerinin Soviy lerin dal vaziyetinden dnlıyı seyahatını tehir etmesi muhtemel- dir. Bir şimendüfer kazası Zonguldak T ( Hususi) — Dün bir türk işçisi Teci bir şimendüfer kazası neticesinde vefat etmiştir . Zonguldak fırka kongrası Zonguldak 1 (Hsusi) — Fırka vilâyet kongrası çarşaml açıldı. Kongra memleket işlerine dair mühim kararlar vermiştir. in Ankaraya gidecektir. Kadın yüzünden 3 arkadaş birbirini ağırca yaraladı Dün gece Unkapanında kadın yüzünden kanlı bir vaka olmuş üç kişi birbirini ağır surette ya- ralamıştır : Unkapanında oturan Hikmet ve Hüseyin — isminde iki arkadaş Hayriye — namında - bir. kadını sevmektedirler. İki arkadaş bu kadın?yüzünden dün biçak biçağa gelmişler ve kavgaya Mustafa — isminde bir adam da iştirak etmiştir. Biraz sonra Hikmet Hüseyini sol böğründen — Hüseyin, Hikmetle Mustafayı — gögsünden — yarala- mıştır” | Yaraları çok-ağır” olan Hikmet | ve Hüseyin Balat Musevi hasta- hanesine kaldırılmış Mustafa ile Hayriye yakalanmıştır. | sar yeni kanun Valiler, yalnız Dahiliye vekâletinin değil, bütün Devletin mümessilidir Yeni kanun, Valilerin salâhiyetini tespit ediyor Ankara 1 |Hususi) — Vilağet- idaresi hakkındaki layıhası Millet - Meclisine gelmiştir. Bu kanun valilerin salâhiyetini tayin ve tevsi ediyor. Kanuna nazaran, vilâyelerdeki mütahassıs memurlar, mensup ol- dukları vekâletler tarafından tayin edilecektir. Devlet dairelerinin 'tam bir ahenk içinde çalışmasını temin için, valinin, vilâyet memur- ları hakkında inzibat cezaları t bil hakkı tasrih edilmiştir. Valiler, yahız dahiliye vekâle- in değil, bütün Devletin, y: ayrı ayrı her vekâletin mümessi lidir. Her vekâlet, kendine ait işlerde doğrudan doğruya valiler- le muhabere eder. Vali, verilen emri ifa etmezse, her- vekâlet Başvekâlete müracaat edecekt Bir vilâyette memur ile amir arasında, gayri kanuni bir emir den tevellüt edecek ihtilâfları vali halleder. Vilâyet dahilinde jandarma ve polis kuvvetleri, doğrudan doğru- ya valinin emrine verilmiştir. Bun- İbaş tarafı birinci sahifede) vaylar uzunca bir müddet işlemi- yordu. Rüzgârm şiddetinden caddeler gayet garip bir manzara iktisap etmiştir. Rüzgâr bazı yerlerden karı tamamile kaldırmış, bazı ta- raflarda da âdeta küçük tepecik- ler şeklinde toplamıştır. Gelen haberlere nazaran Avru- panın her tarafında ve bütün Anadoluda kaş dehşetlidir. Bir çok yerlerde kardan trenler işle- yememiş bir çok yollar kapan- mıştır. Büyük dereye, Paşabahçe varına kurtlar inmiştir. Bursaya yağan kar bir metroyu geçmiştir. Bulgaristanda hararet sıfırdan aşağı 24 derecedir. Sırbistanda ekser hatlarda trenler işleyemiyor. Adalar postası kalkamadı Fırtına limanda şiddetli bir su- rette devam etmektedir. Limanda bulunan vapurlar demir taramış- larsa da bir kaza olmamıştır. Kara yel fırtması yüzünden bu sabah Adalar hattındaki vapurlar köprüye gelememişlerdir. Diger vapurlar — seferlerini“ müşkülâtla yapmışlardır. Fırtına açık denizlerde bilhassa, karadenizde şiddetle devam edi- yor. Dün Zonguldak limanından hareket eden kalkavanzadelerin Hisar vapuru hakkında bir haber yoktur. Hisar dün saat 12 de Zongul- daktan kalkmış ve şimdiye kadar limanımıza gelememiştir. Vapurun telsizi olmadığı için nerede oldugu belli deği vapurunun — suların — tes temeldir. Seyrisefain idaresi Ka- ra denizdeki vapurlarile munta- zaman — muhabere — etmektedir. Gelen haberlere göre Karadeniz vapuru limana giremeyerek Rize açıklarında aşağı yukar dolaşıyor. Curahriyet vapuru da Samsunda bulunmaktadır. Diğer idare manlara ere ait vapurlar li- a etmişlerdir. Yel- ların tebdil ve tahvilinde valiyx salâhiyet verilmiştir. — * Valiler, her sene muhtelif ve kâletlere bir rapor gönderecektir Devletin manevi şahsiyetini tem sil eden valiler, devletin umum siyasetini takip, ve bütün daire mada, bilcütile memurların mua: melâtını tanzim selâyiyetine ma- liktir. Bunun için, hakimler ve ordu mensupları haricinde, bütür vilâyet — memurlarını — toplayarak kendilerine talimat verir, Halkın işlerinin âzami sür'at ve kolaylıkla görülmesi, ve bilbassz köy kanununun tamamiyle tatbik için, bükümet Nahiye - teşkilâtınz çok ehemmiyet veriyor. — * Köylünün, tapu, nüfus, verg gibi işler içib kaza merkezine kadar gitmesi zordur. Bunun içir bir taraftan nahiye adedinin art masına çalışarak, tam teşekkülli nahiyeler vücuda getirmektedir Kanuna da, nahiye müdür ve memurları bakkında hazı ahkâm ilâve edilmiştir. Her tarafta şiddetli bir kışr;aîr kenci vapur idaresinin Samsur vapuru Vona limanında Bulunmak- tadır. Sadık zadelerin Sakarya vapır yundan iki ” gündenberi — haber yoktur. Sakaryanın Sinop lima- 'nında olması muhtemeldir. Kara denizde fırtına , Zonguldak, 1 (Hususi) — Zon guldakta — şiddetli bir — fırtınz hüküm sürüyar. Her tarafa çol kar yağmıştır. Zongüldak-Devrek yolu bir haftadan beri kapanmış- tar.Zafranboludan Bartına kadar 3 saatlik mesafe otomobil ile ve la 2 günde katedile- Fırtınadan 3 günder imanımızda — eşya tahmi edilemiyor. 70 yaşında bir ihtiyâar soğukdan dondu Soğukların şiddetinden Kâğıt hane civarında oturan 70 yaşla- rında Toma isminda biri ölmüş tür. Hükümet doktoru tarafındar Yapılan - muayenesinde Tomanır donduğu anlaşılmıştır. Namaz kılarken fotinleleri çalındı Tthtakalede Rüstem paşa cami- inde dün öğle namazını kılar Abdullah efendinin fotinlerini Al isminde bir sabıkalı aşırmıştır. Sarhoşluk yüzünden kavga Dün gece Sirkecide içen Meb- met Ali, Selâmi, Sami ve arka- daşları bir aralık kavga çıkarmış- dar içlerinden biri havaya üç silâh atmı Polis - sarhoşları derdest etr 9 kişi arasında kavga Dün gece yarısı Galatada doku: kişi bir sokak kavgasma tutuş muşlar. Neticede — kiminin - baş kimisi de vücudlerinir yerlerinden yaralanmıştır. Zabıta bu dokuz adarm yakala mıştır. l“?—_———_—__â