16 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA —— Edebi mevzular (Bedbdin mezah) Umumi Harp başlıyana kadar, ikâye, roman ve piyes mevzuleri da, hemen ekseriya, bir iki ferdin bayatı inceden inceye - şerhedilir; oluyucu ile keyüri de, işittilder rinden ve gördüklerinden müte- essir olarak, icabına göre, gizli gizli, yahut şipir şipir ve ya hüngür hüngür ağlarlardı. 1914 den sonra, insanların başından öyle büyük - felâketler geçti ki, şimdi, eski ron elemdide kabramanları , mezarla- rından kalksalar da her hangi birimizin macerasını - dinleseler : “Oh yarebbi şükür halime! Meyer | bu zavallının yanında, ne bahtiyarmışını ! ,, diyecekler ... İşte bunun — içindir. ki, son senelerde yazılan ” eserler, feci hadiselerin taakubunda yekdigerle- le adeta yarış ediyorlar. Bir kişinin — ölümüyle — neticelenen bir roman, musibet haberlerini almağa alışmış 20 inci asırlılara pek “sudan,, geliyor. Aka Gün- düz, Nizameddin Nazifin Kara Davudu hakkında “Cacığa hiyar doğrar gibi adam değruyorl,, de- mişti;- filhakika, okuyucu kütleşi, ancak bu taktirde, bir zevki alabiliyor! Fakat, yaşamakta — bulunduğu- muz devirdeki edebi eserlerin €en bariz hususiyeti ” mezahtır. Avrupada, battâ, felâketlerden felâketlere sürüklenen Rusyada, muharrirlerin ekserisi, artık “cacı- ga hiyar' doğrar gibi,, insan doğ- ramayı da bırakmışlar; işi şakaya dökmüşlerdir. Bittabi, bu mezahın, bu güldürmenin, neşeden gelmediğini söylemiye bile hacet yok! Asrın ben mezahçıları, bedbinliğin kusvasına yarmış, musibeti kanıksamış felâ- ketzede bir neslin en gamlı, en hassas, en içli çocuklarıdır. (Va-Nü) Güzel kimdir? Romanyada bir hakem heyetinin beyannamesi Ekseri memleketlerde her sene bir güzellik müsabakası yapmak âdet hükmüne girmiştir. Geçen- lerde Bukreşte yapılan müsaba- kaya 49 güzel dahil olmuştur. Bunlar hakikaten hepsi birbi- rinden güzel oldukları için, en güzelini intihap etmek bir mes- ele olmuştur. Bu işin içinden çıkabilmek | için hakemler biç birini tercih etmemiş, bütün güzellerin hatı- rını yapmak için şu beyannameyi nesretmiştir: * En güzel addedilen kadın en büsünlü olan değildir. İnce çevik, olan kadın güzeldir. Yüzü güzel olmak kâfi değillir, vücudun-de güzel olması lâzımdır. Bir zaman güzel addedilen kadın, bu gün her kes tarafından hayretle sey- redilir. Tam güzel kadın ekseri- yetle soğktur. Asri güzel kadın hiç bir tarafı güzel olmasa bile heyet umumiyesi şirin - ve yakıcı olan kadındır. Bu beyanname alkışlarla karşı- lanmış, ve orada bulunan kadın- ların her birisi kendini en güzel addetmi; 28 Şubatta Pera Palae - salonlarında - Matbuat cemiyeti Hususi aile balosu Zabitai Belediye Emanet bu mekte- | bi lağvetmeğe karar verdi Cemiyeti Belediye bütçe c meni — tasarruf maksadile zabi Belediye mektebini lâğva karar | vermiştir. Şimdiye kadar zabitai | Belediye memurları - münavebe | ile mektebe gönderilir ve burada | | kendilerine belediye teşkilâtı ve | | belediye vazifelerinin ifası şekli gösterilirdi. Mektebin — lagvından — Sonra Ayasofyadaki bina hali kalacaktır. Emanet simdiye kadar Darülace- zede bulunan şehir bandosunun buraya — naklini düşünmektedir. Ancak Şehzade başındaki konser- vatuvar binasıda çok harap oldu- ğu için onun da” buraya nakli düşünülüyor. Şehir bandosuna mensup bulu- nan gençler, şimdiye kadar musikide büyük bir istidat göster- dikleri Şehremini -Bey bu | gençleri esaslı surette yetiştirmek için şehir bandosu mensuplarının konservatuvar muz lerinin eme rine - verecektir. Ayni bunların terbiye in de maariften bir muaallim istenecektir. Zabitai Belediye mektebi binası dün Darülbedayi ve konservatu- var mürakabe encümeni azasile heyeti fenniyeden bazıları tarafın- | dan teftiş edilmişti | Antrepo buhranı Rihtım şirketi Kuruçeş- me antrepolarıııı açtı * Limanda antrepo buhranı devam W etmektedir. Rüsumat idaresi Rıh- | 'tım şirketi nezdinde teşebbüsatta bulunmuş, şirketin antrepo buh- zamanda ve - tahsili ranına ne gibi tedabir ittihaz ettiğini sormuştur. Şirket müdürü M. Kaneş dün | Rüsumat baş müdürü İsmail Hak- kı beyi ziyaret etmiştir. Rıhtım şirketi müdürü antrepo buhranına karşı ittihaz ettiği tedabir. hak- | kında izahat vermiştir. Kuru Çeş- ğını söylemiştir. aren Kuru çeşme antrepolarına eşya kabuluna baş- lanmıştır. Adanada zelzele Dün saat 12 yi 3 geçe Adana- da şiddetli bir zelzele olmuştur. | Hasarat yoktur. | Son keşidede İzmirde bir çok | | kimseler ikramiye kazandı —| | Tayyare piyankosunun son ke- | | şidesinde İzmirden bir çok kim- | | selere mühim ikramiyelr isabet | etmiştir. 18700 nümerolu bilet sahibi — Mesudiyede — yoğurtçu | Hasan ustaya 30000 lira, 15398 nümerolu bilet sahibi Cum ovalı Halil İbrahirü efendiye 15000 lira | isabet etmiştir. 41709 numerolu Aydın şimendüfer — kumpanyası | İmalâthanesinde Ali Riza efendiye | 10000 lira 50909 numerolu bilet sahibi - Kahramanlar mahallesi | | bekçisi Şakir ağaya 2000 lira, 42467 numerolu bilet sahibi Taş- | arda kahveci Mustafa Hüseyin efendiye 3090 lira isabet et bilet sahibi — mühim miktarda resim almacaktır. | güzellik kraliçesi intihabı zemar Mektep mi, klup mu? anlaşılmadı Gençler ceînîyeii ris- tiyaniyesi hakkında tahkikat yapıliyor gençler çemiyeti. hristiyani, mektepmi klupmu addı hakkında tetkikata başlanmıştır. Şimdiye kadar yapılan tetkikat neticesinde cemiyetin çocuklar- dan 3, birinci sınıf azadan 13, saınıfa mukayyet olanlardan da 10 lira senevi ücret aldığı anlaşılmıştır. Bina dahi le dershânelerden başka dans ve bilârdo salonları gibi bir kluba delâlet edecek salonlar vardır. Halbuki cemiye- tin elinde Marif — idaresinden ahamış bir de mektep ruhsetna- vemanti bütün klup ve diger eğlence yerlerinden rusum almak- tadır. Bu resim bir defaya mahsus olarak alınan tesis ve küşat mas- rafından başka her sene alınan | bina iradı gayri safiyesinin yüzde | 10 u derecesindedir. Cemiyetten şimdiye kadar hiç bir resim alınmadığı için mües- sesenin klup — olduğu — anlaşılırsa Kırık fenerler tamir edildi Son / fırtına yüzünden camları | kırılan bütün elektrik ve havagazı fenerlerinin tamiri ikmal edilmiştir. Garp musikisi Kadiköy Şark müsiki cemiye- tinde bir Garp musiki şubesi açıl- mıştır. Bundan başka amatörler- den mürekkep bir de orkestra teşkil olunmaktadır. Güzeller güzeli Holanda güzellik kraliçesi de intihap edildi | " & İihtiyaç vardır, Ticaret odası Kongrada müza- kere edilecek iki madde vardır Ticaret odası kongrasının 24 gubatta — toplanacağı — yazılmıştı . Oda kongra hazırlıklarına - başla- mıştır. Bu sene aktedilecek kon- gra diğer kongralardan - farklı olacaktır . Bu seneki kongranın mahiyeti hakkında oda reis vekili Hamdi B. şu izahatı vermiştir. Oda kongrası ilmi” ve isti- şari bir kongradır; bazılarının zan- nettiği gibi bu kongrada oda me- saisi hakkında hesap sorulacak degildir. Ruznamemizde iki madde vardır. Biri senai, diğeri de bahri kıre- didir. İstanbul bir sanayi şehri olıyor. Sanayün — inkişafı - için krediye Ruznamemizin diğer maddesini bahrı kredi teşkil etmektedir. Bizde deniz ticareti son senelerde inkişaf etmeğe başladı. Fakat denizçiliğimizin kredi müessesesine ihtiyacı vardır. Kongrada bu iki mesele etrafında müzakeratta bu- Tunacağız. Şarbon kalmadı Geçenlerde bir şarbon vakası zuhur etmiş ve derhal tedabir ittihaz oluâmnştu. Bir aydan beri yapılan takibat neticesinde şehir içinde şarbon ve ruam gibi sari hayvan haştalıkları kalmamıştır. Terkos suyu —— Bakırköye su isale edilmeyeceği anlaşıldı. Bakırköylüler köylerinin - susuz olmasından şikâyet ederek köyle- rine terkos isale edilmesini etmişlerdi. Emanet bu. talebi tetkik etmiş fakat Terkos mukavelesinde Ba- kırköye su indirmek için sarahat olmadığını anlamıştır. Ayni zaman- da terkos şirketi de mukavelede bir kayt - olmadığından böyle bir taahhüde giremiyeceğini tir. Bu itibarle Bakır köye ter- kos isale olunamayacaktır. Beyoğlunda neden su mıııılııımW surette akmıyor? Terkos gölü ile Kağıthane | arasındaki ana borunun patlaması yüzünden şehir bir kaç gün susuz kalmış ve nihayet boru tamir | edilerek su tevzüne başlanmıştı Ancak Beyoğlu semtindeki ğer bir boru tamire muhtaç ol- d Pariste yapılacak olan Avrupa | pek zi | de yaklaşmıştır. Müsaba- kaya iştirake —davet edilen 20 milletin hepsi — kraliçelerini intihap etmiştir Yeni intihap edilen Holanda |kraliçesi de Parise hareket etmek üzredir. Holanda kraliçesi Mat- mazel Kapman van Zadan isminde | 19 yaşında bir kızdır. | | gün sonra muntazamen su verile- duğundan Beyoğlu semtine günde 12 saat su akmaktadır. Bu hal | daha 3 gün devam edecek ve 3 cektir. Bulgar Hariciye nazırının seyahtı Aldığımız malümata göre Bulgar Hariciye Nazırı M. Burof yakında bir seyahata çıkacaktır. Bulgar Hariciye nazırı konuşu | bulunan ve Bulgaristan münasebeti olah hbükümet merkı lerini ziyaret edecktir. Bu meyanda M. Burofın Ankaraya gideceği de söyleniyor. Aiganistan Kral Amanullah ileri hareketine hazırlanıyor “Deyli — Ekspres Hindistanda Karaşi muhabiri bildiriyor: Kral anullah havaların mü- sandes itenkap Kâbil üzörine yürümek için Kandaharda istihza- rat yapıyor. Almanyada imal olunup ahirer Peşavere — getirilen <altı motorlu omnibusun kandahara - nakli için emir verilmiştir. Amanullah Har bunları seri sevkiyatta kullana- caktır.J Gaznedeki Afgan kıtaatı aske- riyesinin sadakattan ayrılmadığı anlaşılmıştır. Bu suretle mezkür kale Kral Amanullahın yeni ordu- in muvasala hatlarına hakim i karakol teşkil edecel İngiliz tayyarelerinin Baha Saka- 'nın muvafakatiyle Kâbildeki ecne- kileri Hindistana nakleylemeleri tadavtur - oluüyor (Baha: Belliir Kâbildeki Ruslara memleket- ine dönmelerini emreyleydiği söyleniyor. Açlık kâbil eyaletini - tehdit ediyor. Yarım libre ekmek bir buça şiline satılıyor. Baha saka hapıshanenin kapır larını açtırıp 800 mahkümu tahliye ettirmiştr. Rüşvet maddesinden de layı mahpus bulunan Mehmet ve Şir Mubammet namindaki şahıslar Baha sakanın teşkil eylediği kabi- neye nazır olarak alınmışlrdır. Paralar nerede? Marsılyadq bankı tahsildarlarına taarrNOzlar Son zamanlarda Marsilyada banka tasildarlarına taaruzlar ço- galmıştır. Hırsızlar tenha bulduk- ları yerde bunları öldürmekte ve koltuğu altında, tahsiledilmiş para ile dolu olan çantaları kapıp kaçmaktadırlar. Bu hadise o ka- dar çoğalmıştır ki şimdi Marsilya- 'nın bütün tahsildarları işlerini erker bitirerek, karanlıkta, kolları altın- da bankanın cantası olduğu halde sokakta kalmamağa gayret edi- yorlar. Geçen akşam Cezair bankasının gazetesinin şehrindeki | Emil Partri isminde ki bir tah - sildri çok yerden — para tahsil ettiği için geç kalmış geçe- yi tenha sokakları gözü önüne . getirerek korkmuş, bir kahvehane- ye girerek, orada tuvalet yerine gitmiş. çantasındaki 200000 fran- gı çeketinin astarı içine yerleştir- tir. Tahsildar bundan sonra kahve- haneden çıkarak yoluna devam ederkek tenha bir sokakta, bir viranenin “önünde karşısına iki kişi çıkmış. Biri silâhı ile tehdit ederken diğeri kolu — altındaki çantayi kapmış, we Emilin imdat talep edememesi için yüzüne bir kaç yumruk indirerek kaçmışlardır. Emil önce burnundan boşanan kanı / dindirmek — için eczane, gitmiş sonra bankaya geldi; zaman her kesi — telâşta — bub muştur. Kendisini bir kazaya kurban gittiğini zannedenlere - başından geçeni anlatmış, ve paraları çı- karmıştır. Ertesi gün banka direktörü gösterdiği dirayetten dolayi ken- disini tebrik ve 2000 frank ikra- miye vererek taltif etmiştir.