29 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Hazlran 1929 ÜKSAMDAN AKŞAMA Cevap vereceğim Dava edeceğim Yakup Kadri Beyin hakkımdaki Düshada cevap vereceğim. Bittabi, benim / cevabım . onun - taarruzü bi olmaz. Küfre, daha ağır üfürle mukabele bir nevi kavga- larda âdettir. Fakat, bu tarz ne benim, ne de bizim gazetenin tarzıdır. Yalnız, bu nevi ağır tecavüz- lerin cumhuriyet devrinde cezası Yardır. Ben de bu yazıların aça- Çıktığı gazete aleyhine da, cağım. Sigaralar Son zamanlarda sıkı ve fena imal edildiğin- | den şikâyet ediliyor Tütün inbisar idaresinin son zamanlarda yaptığı sigaralardan şikâyet etmektedir. Halbuki Ha- zirandan itibaren bazı sigara fiat- lerine zam yapılmıştır. Bunlardan 14 kuruşa - satılan sigaralar 15 kuruş olmuştu. O zaman bu siga- raların daha iyi olacağı söyle- niyordu. Gerek serkil doryan ve gerekse 15 kuruşlük - sigaralar mal edilmektedir. ütün inhisar idaresinin — valtı olan bu şikâyetlere ehemmiyet vererek sıgara imalâtına dikkat edeceğini ümit ederiz. Anamas Ormanları fenni bir şekilde işletilecek Konya vilayeti dahilinde Bey- şehri kazasına tabi Anamas Ormanları ihale edilmiştir. Çok- tanberi tahripten — korunan bu ormanların vaziyeti çok güzeldir, Aldığımız malümata göre bu ormanların işletilmesi için kendi- lerine ihalesi yapılan milli şirket hazırlıkların ikmal “etmek için çalışmaktadır . Ormaüdan kerestelerin nakliyatı Beyşehri — gölü ve — kamyonlar vasıtasile yapılacaktır. Beyşehrin- den konyaya nakil içinde eskiden mevcut ve Çomraya kadar devam etmekte olan su kanallarından istifade edilecekti Kadıköy otobüsleri Kadıköy semtinde işleyen oto- ' büslerin gazi için 10 Tesmi - vermediklerini — yazmıştık şehremaneti, 10 gün müddetle zabıtai belediye memurlarını tef- tişe memur etmiştir. Zabitai be- lediye memurları otobüslerin yı cu boşaltıkları yerlerde duracaklar | biletleri tetkik edecekler, Gazi Y köprüsü rüsumunu almayan oto- hü sahiplerinden evcilmeni âmer net tarafından cezayi nakdi alın- mak süretile zabıt varakası tan- zim edeceklerdi Hademei hayratın maaşları Hademei hayratın maaşlarının beş yüzden aşağı olanların 500 kuruşa iblâğ olunacağı diyanet riyasetinden emrolunmuştur. Bu ay zarfında kırk kadar ha- demei hayratın maaşları beşyüz kuruşa iblâğ olunmuştur. Hade- imnci hayratın âzami maaşları yir- mi liraya iblâğ edilmiş olacaktır. Istanbul mekteplerinin tedrisat raporları | mekteplerinin tedrisat Asarif vekâletine gön- İsla derilmişti Bu sene Kai yetleri şayani tedir. plerimizin faali- takdir. görülmek- Kaç ekmek? | Emanet yeniden tetkikata lüzum görmüyor “Bir çuval undan kaç ekmek çıkar?, son günlerdeki münaka- şalara bakılırsa bu mesele hâlli imkân haricinde olan müşkül ve muğlak riyazi bir muadele halini almıştır. Bağı refiklerimiz. bir çuval un- dan, Emanetin iddiası - hilafına olarak 100 den fazla ekmek çıkacagını iddia eden operatör Emin, Sıhhiye müdürü Ali Riza ve kimyaker Nüreddin Münşi beyler — gibi zevatın Emanet tarafından davet edilerek noktai nazarlarının ispat ettirilmesini is- tiyor ve bu suretle bu işin esasın- ini yazıyorlar. Emanet mahafilinde tahkikat yaptık, Emanet bir çuval undan 94 ekmekten fazla ekmek çıkmasına pata davet etmeğe m görmüyor. Ve bu kabil diaları manasız telekki ediyor. Yalidebağı sanatoryomu Maarif vekâleti Validebağında hastalanan O muallimler için bir sanatoryom açmağa karar vermiş Sanatoryom için ihzarat başlamıştır. Devlet devairinin satın aldığı etler Devlet devairi tarafından satın Aalınan etlerden borsa resmi aline amıyacaktı. İstanbulun imarı Emin bey zamanın- daki je fazla Şehrimizin vaktile yapı- lan bir projenin tatbiki hakkında emanette bir komisyon teşkil edil- mişti. Tahkikat — yaptık, — filhakika Emin B. zamanında bir alman Mütehassısının — yaptığı proje © zaman emanette teşkil edilen bir komisyon marifetile tetkik ve tasvip edilmişti. O zamandan beri üzerinde işlenmeyen ve tat- bikine tevessül edilmeyen bu proje| için yeni bir komisyon teşkil liği haberi doğru degildir. Emanette hakim olan fikre göre bu groje İstanbulun imarı için fazla görülüyor. Adana muallimler b Motörcülük Liman idaresi tarafın- dan bir kurs açıldı Liman şirketi tarafından motör- cü kursları açılmıştır. Kurslar Hollandadan gelen bir mütehassıs tarafından idare edilmektedir. Kurslar üç ay devam' edecektir. Kurslardan mezün olan efendiler Liman - şirketi ' tarafından deniz şoförü olarak kullanı Haydarpaşa inhisar memuru Haydarpaşa tütün inhisar me'- muru Şükrü efendiden şu mektubu aldık: “Bir gazete, sevkedilmek üzere Haydarpaşaya getirilen tütün ve sigaralardan zimmetime para a imi ve bundan tevkif değildir. Vakıa şimdi mevkufum. Lâkin Haydarpaşaya getirilen mal alelâde bir tü ildi: Binaenaleyh sat lamaz. Zimmetimde fazla olarak görölen para mukaddema rıhtım arziyesi makbuzlarının zıyaından ileri gelmektedir. Hesabatım tetkik edilmektedir. Vaziyyet yakında 17 yaşında.. Bir çok kimselerin hayâtını kurtaran bir şampiyon Matmazel Doroti Beker . Matmazel Doroti Beker 17 yaşında amerikalı bir yüzgeçtir. Yaşının pek küçük olmasına rağ- men şimdiye kadar bir çok yarış- larda birinci gelmiş, ve bir çok kimselerin hayatımı - kurtarmıştır. Genç kız bu münasebetle bir çok madalya ve kupalar kazanmıştır. iğinde geçen hafta bazı merasim yapılmıştır. Resmimiz Maarif erkânı ile muallimleri bir arada göstermektedir. ŞEHİR HABERLERİ Çakmaklar 9 temmuzdan itibaren inhisar tatbik edilecek Çakmak inhısarı ” temmuzdan sonra tatpik edilecektir. Çakmak satıcıları o güne kadar ellerinde mevcut çakmaklar hakkında bir beyanname verceklerdir Beyannameye kimlerin tabi ola- cağı alakadar yerlerde şubheyi oyandırmıştı. Kibrit müdürü Tahir| Kevkep B. Bu mesele hakkında Şu malümatı veriyor: — Çakmak inhisarı hakkında- ki kanun sarihtir. Ellerinde az ve ya çok miktarda çakmak bulun- duran satıcılar beyanname - ver- meğe mecburdurlar. Bunun için 9 temmuza kadar bir. müddet tayin edilmişti Bir kadın heyeti şehrimize geliyor Avusturya kadınlar taali cemi- yeti azasından mürekkep bir hey- et şark memleketlerindeki kadın- ların hayatını tetkik — için. uzun bir seyahate çıkmıştır. Heyet aza- sı beşi genç olmak Üüzere sekiz kadındır. Heyet filistindeki katını bitirip — Beyruta gitmi; ti. Beyruttan da İstanbula gelip kadınlarımızın - hayatlarını tetkik etmeleri muhtemeldir. Kadroları gelmiyen daireler Ticaret, ticareti bahriye, senayi, kadroları gememiştir. Bu müdiri- yetlerin memurları bu - yüzden henüz maaş almamışlardır. — Bir hile Cezaya çarpmamak için dükkânları baş- kasına devredenler Esnaftan mühim bit kismi, bilhasa fırıncılar ileye sapmışlardır. Beledi cürümlerden dolayi ceza — gören — fırıncılara verilen cezalar. tatbik edilmek üzere mahkeme” mubaşiri ve sair alakadarlar — tarafından — tebliğ gdilmeğe — teşebbüs — edildiği Zaman cezalanan fırıncı” yerine diger bir fırmcı çıkıyor, bittabi ceza tatbik edilemiyor. Bu süretle hileli ekmek çıkar- mak yüzünden set kararı alan bir dükkân sahibi cezadan kurtuluyor. yapılan tetkikat neticesinde bu gibi vaziyetlerin alelâde bir mu- vazaadan ibaret olduğu anlaşılıyor. Ceza gören fırıncılar hemen diğer — birine amcazadesi gil meselâ —dayı ve | akrabasına fırın- larını devrediyorlar - ve derhal ekmeklerin üzerine — devredilen şahis namıma etiket koymak üzere emanet — matbaasına — müracaat ediyorlar. Emanette, esnafın mürakabeden kurtulmak için müracaat ettikleri bu hiyleye nihayet verilmesi ve hakiki devir. olmaksızın yeniden etiket basılmaması düşünülüyor Malül gaziler pazarı Malül gaziler pazarı kanun cibince tasfiye edilecektir. Bu işle | ticaret müdiriyeti meşğul olacaktır. Bazıları bu pazarın anonim şir- ket olmadığından tasfiye edileâ miyeceğini ileri sürmüşler ve bu- nun için Ankaraya müracaatlarda bulunmuşlardır. Halbuki kanunda | sarahat olduğundan pazar günü tasfiye edilecektir. Kapı açıldı, içeriye evvelâ 12-13 yaşlarında bir çocuk girdi... Başın daki sarı kasketi bir tarafa yıkmış, saçları dışarıya fırlamış. ağızında uzun bir ağizlik, ağızlığın ucunda pofur pofur tüten bir cığara.. murcakta bir çalım, bir eda, bir kurum.. İki koltoğuna, dörderden sekiz karpuz bol bol ferah ferah etrafındakilere zerre kadar ehemiyel — vermiyerek, cigarasının dumanını savura savura yürüyen bu piç ku- rusuna hayretle, dehşetle, takdirle bakıyorlardı Yanımda duran yözü bıçak yaraları ile dolu adama sordum... — Tanımıyor musun ? Dedi. Topuz Ferit.. Geçen gece sine- mada arkadaşını şişledi... Topuz Ferit geldi ta karşımda dikildi, durdu içdiği tütün okadar sert ki burnumun direği kırılacak.. Parmak izine gelen en azılı sabı- kalılar, bile ona büyük bir hürmet gösteriyorlardı.. Biraz sonra sağ- dan soldan merhabalar yağmağa başladı.. Topuz bu merhabalara üstün körü mukabele etti.. Bir aralık Hergül gibi iri yarı bir adam Topuza yaklaşarak: — Ne o... Gene buralardasın? Dedi Topuz büyük bir adam tavrt ile: a — Ne yapalım geçen gece gene belâya girdik .. —— Tabakasını açtı, içinde bir sürü izmarit.. — Buyursana.. İri yarı adam izmaritlerden birine buyuordu.Bir izmarit te To- puz aldı... Sabıkalardan biri hür- metle yerinden fırladı, bir kibrit çaktı, topuzun sıgarasını yaktı.. Bu esnada poils memurlarından bi — Haydi bakalım Topuz.. Par- mak izine... Sıra senin.. Hem at © tıgarayı ağzından. Dedi. Topuz memura sert sert baktı. — Zaten atacaktım... Göğsüme dokunuyor.. Dedi, içeri girdi.. Solumda bir kaç ahbap çavuş konuşuyordu : — Bu kaçıncı parmak izi be Elim aşındı iz almadan.. Yakında parmaklarım kalmıyacak. — Ağrını hayra aç be., Kafan kopsun da parmakların yerinde kalsın.. Parmaksız ne halt eder- Aç kaldığının resmidir.. Hikmet Feridun sin be.. * İranla transit muamelesi Karadenizde — seyahata - çıkan rüsumat umumi müdürü İhsan Rifat B. seyahatini Trabzona ka- dar temdit edecektir. İhsan Rifat B. Trabzonda bil- hassa Türkiye - İran transit me- selesile meşgul olacaktır. Son zamanlarda Türkiye - İran transit —meseleleri çok — şayanı dikkat bir safhaya dahil olmuş- tur . Maliye vekâleti. Trabzon Kanalizasyon yaparken Terkos boruları bozuluyor Kanalizasyon hafriyatı sırasında terkos — şebekesi / borularının da tahribe ugradığı ve bu yüzden yapılan tahribat neticesinde terkos suyunun — kesildiği — görülüyor. Terkos şirketi emanete müracaat ederek bu mahzurun refini ve hafriyat esnasında boruların tahe ripten muhafaza / edilmesini “rica etmiştir. — ——— —CC aAmCMDMDCMIlIMIMI- — İ