4 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

M YZELPAZE İN Setâmi İzzet GERERRERARA AAA Humara : 21 | — Ne diye bu sakil elbiseyi giydin ? Sana giyme deye tenbih im! etmemiş — Hayır, yalnız beğenmediğini söyledin. —Kâfi değil mi ? Nezaketen rica ediyorum. Sen bu ricalarımı emir telekki etmelisin . Sacide yorgun bir sesle: — Kimsenin emrini dinleyecek — Bir kadın daima kocasının emriyle hareket eder; hele senin gibi ne yaptığını bilmezse .. Bu elbisen çok açık saçık. Tanıma- yorlar sevi kir alüfteden farkede- merler. — Bakanlar dikkatli bakanlar, herhalde aldanmazlar. — Çok söyleme, odana gil elbiseni değiştir. Sacide sarardı: — Sen çıldırdın m? — Haydi haydi, beş dakkalık iş.. Haydi bekliyorum. Sacide omuz silkti, başını öbür tarafa cevirdi. Muhsin ayağa kalktı, yamrü- gunu masaya vurdu, kanlı gözleri yerinden oynamıştı : — Odana git, eldiseni değiştir. Kendinden geçmişti, hiddetini yenemiyordu, — elleri - titriyordu. Kumar ve alkolle harap olan si- nirleri gevşemişti. Sacidenin bahs bukranlardan birini geçiri Münüre baktım. Gülümsiyordu. gözlerinde memnuniyetin kavılcım- ları vardı. Balışlariyle, — Muhsini teşvik ediyordu. Münürün maksadı neydi? Ne- 'den Muhsini, Sacideye karşı tah- rik ediyordu? Fena halde sinirlenmeğe, kız- mağa — başladım. — Fakat — tek kelime söylemedim. Müdahalem, Sacidenin aleyhine çıkabil du. Yüzü sapsarıydı. gözleri bir- denbire - çukura / kaçtı, — kolları, cansız gibi —yanlarına — sarktı. Soğuk kanlılığını kaybediyordum. Muhsin — masayı — yumruklıyor, haykırmakta devam ediyordu... İki garson, masamıza doğru gel lerken, yarı yolda durdular. Şiddetle — Muhsini — kolundan tultum, çektim, yerinde oturitum. Ondan çok daha kuvetli olduğum- dan, güçlük çekmedim. Kudurmuş bir hayvan gibi yüzüme baktı. Üstüme atılacak zannettim. Soğuk kanlılıkla yüzüne baktım: — Dağ başında değiliz Muhsin! Kendini tulumbacı kovuşunda mı zannettin? Terbiyesizliği yüzüne vurulduğu — Müuharriri: Jaek London CELLÂT KÖPEK Tetrika numara: Derken, artık, kendini büsbütü, kaybederdi. Çeneleri gevşer ve gırtlağından gayrı tabü — sesler çıkardı. Sonra, iztirabi. arttıkça inlemesi ve uluması da artardı Derken, bayğın bir halde yere yağılırdı Leclere, bu işi, pek canicesine idare ederdi doğrusu. Armoniğin #eslerini en tiz perdelere kadar alçaltır; bıçkırıkları taklit eder; ve hayvanın bozulan - sinirlerine sefalet ve korku telkin eylerdi. Bu müthiş işkenceden sonra, fam yirmi dört saat, Piç, asabi, korkak halini üzerinden atmazdı. Sacide kımıldamadan duruyor- | zaman - yelkenleri | Devam ettim: Hiç olmazsa - kalabalıkta terbiyeni muhafaza et. Eğer has taysan, git odana yat, fakat ken- dini her kese eğlence etme. Bütün gözler senin üstünde. Dudakları titredi, / ölüyormuş gibi çenesi attı, küfretmeğe hazır- landı, fakat sustu. Sol ekile şakak- larını sıkti. Beş dakka sonra kalktı, karısını da aldı, odasınına gçıktı. | Ertesi gün Sacideye sordum. Bütün tek kelime söyleme- miş. Akşam da, son vapurla git- tiler, Tabü, Münürü de beraber aldılar. suya — indirir. | F ea Arkalarından hemen gitmek is- temedim. Üç gün sonra Sacide telefon etti. Yakacığa gidiyorl miş. Münür beraber değilmiş. | Buna, biraz memnun oldum, ve Adada kaldım. Onlar Yakacıktan ininceye ka- dar Adada oturdum. Sacide ineceklerini — telefonla haber verdi. Ben onbeş gün daha kaldım. On beş gün sonra Saci- deyi neşeli, keyifli ve toplamış buldum. Yakacıkta rahat ettiğini söyledi ve kocasından hiç bahset- medi. Ben hayatımdan şikâyet edecek, söylenecektim. İçinden dertleşmek geliyordu. İnkisarı hayale oğradım. Fakat buna rağınen susmayınca, Sacide nasihat etti. Adeta rolla- rımız değişmişti. Sacide dedi ki: — İnsan hayatı olduğu gibi kabul ıüm'dıdız. Benden . biraz ders alsana! Üç gün Sacideyi ziyaret etme- dim. Üç gün sonra mektup yazdı: Yarm gelde, biraz gezelim, diyordu. (Bitmedi ) irtihal Hicaz Defterdar esbakı Divanı Hanım etendi geçen Cuma günü vetat etmekle Erenköyündeki makberel mahsusuna defne- dilmiştir. Arzı taziyet ve ke- derli ailesine sabırlar temenni eyli | Edime valü sabıki merhüm | | Reşat beyin kerimesi ve şeker | şirketi vezmedarı Behaettin beyin | haremi Didar hanım irtihal eyle- | diğinden bu /lenemazında aK Balğkeakle ö lkzrin | kâin - hanelerinden — kaldırılarak nakkaş kabristanında vediai hak edileceğinden — bilcümle akraba ve eviddanın — iştirak — eylemek üzere vakti mezkürde Beylerbi camünde hazır bulunmaları reca olunur. Mütercimi: ( Vâ-Na ) — | 4 Temmuz 1929 | Mamafih, bu halinde iken bile, | arkadaşlarına tefevyu kunu muha- faza eylerdi. | Aradan zaman geçtikçe Piç'in | hali büsbütün başkalaşıyordu. Bir | fırsat beklediği belli idi. Mağ- | mumlaştıkça — mağmumlaşıyordu. Karanlık, düşünceli harcket takımmıştı. lânetleşmişti. O kadar ki, artık, Leclere'i bile korkutmıya - başlı- yordu. | Ateş yakıp da isınmak için karşısına geçtikleri zaman, Lecle- re, içine alev kızıllığı ini- | kös eden gözlerine bakar, ürpe- | İ GÜNÜN HABERLERİ » | ya ile ticaret muahedesinin temdir * Kuruçeşme ve Ortaköydeki depolar — İktisat vekâleti Kuru- çeşmeden Ortaköye kadar olan kömür depolarının asri tesisat yapılana kadar yirmi birinin ipka- sını, digerlerinin — kaldırılmasını kararlaştırdı. — Karar — İstanbula bildirilecektir. * Manifatura ithalâtının fazla- hığı — Son zamanlarda fazla mi tarda manifatura ithalâtı yeniden manifatora — tacirlerinin vaziyetini fena bir hale sokmuştur. x Rami yangını — Dün Rami kariyesinde Boşnak mahallesinden yangın çıkmıştır. Ateş mesafenin uzak olup itfaiyenin süratle yeti- şememesinden ve susuzluktan de- | layı tehlikeli bir şekil almış ve Rami köyünü tehdide başlamıştır. Yangın büyük bir gayretle altı ahşap ev yandığı.halde - bastırıl- mıştır. Tahkikata devam olun- maktadır. * İngiliz lirası gene yükseb meğe başladı İngiliz lirası Borsada yeniden yükselmeğe baş- lamıştır. İngiliz lirası dün de 1013,5 te kapanmıştır. | * İzmir Belediyes'nin faaliyet | proğramı — Belediye İş banka- | sından alacağı 2 milyan İiranın ilk taksiti olan 1 milyon lira ile son bahara doğru ilk olarak şunları yapacaktır: Hayat pahallığı ile mücadele Başdurakta bir sebze ve et hali, Mezarlıkbaşında bir ekmek fabrikası inşa edecektir. Bundan başka — kanalızasyon — işi — dahi / ğ proğram dahilindedir. İşçi ücret- | ( İerinin indirilebilmesi için sıhbi evler yaptırarak ameleye ucuzca kiralıyacaktır. * Ruslarla yeniden ticaret mu- ahedesi yapılmak üzeredir — Ru: için İktisat vekâleti Ruslarla temas | edilmesi için Hariciye vekâletine | müracaat etmiştir. Bu günlerde * temaslara başlanacaktır. Muahedede, teferrüat üzerinde | tadilât yapılması muhtemeldir. *& Bir katil yakalandı — Unka- panı köprüsü “üzerinde evvelki gece Aliyi öldüren mechul şahsın Haraççı kara Mehmet mahallesin- de Tekke sokağında oturan kö- mürcü Hasan olduğu anlaşılarak tevkif edilmiştir. Hasan rcis eski bir adavete mebni Aliyi öldürdü- günü itiraf etmiştir. *& Kurbağa şeklinde bir garibe— Haseki kadım hastanesinde bir kadın kurbağa şeklinde garip bir çocuk doğurmuştur. Sertabip Esat Beyin verdiği izahata göre bu garibei — hilkat yaşayamamıştır. Kafatası olmadığından kurbağaya benzeyen ve gözleri patlak olan bu çocuk nadir görülen bir vaka olarak kaydedilmektedir. rirdi. Köpegine karşı faikıyetir hissettirmek isterdi. Bu maksatlı | vekâlel TÜRKİYE İŞ BANKASI Heyeti Umumiyesinin 2/6/929 tarihli kararına tevfikan ve sermayenin 4,000,000 liradan 5,000,000 liraya tezyidi için ihraç olunan beheri 10 lira kıymeti itibariyesinde 100,000 adet HAMiLiNE AiT YENi HİSSE SENETLE- RiNE KAYT OLUNMAĞA DAVET 2 haziran 1929 tarihinde içtima eden Ffevkalâde heyeti umumiyenin Cesasinin 9 uncu maddesine tevfikan, ihracına karar verildiği beheri 10 Türk lirası itibari kaymette 100,000 adet HAMİLİNE AİT YENİ HİSSE SENETLERİ şeraiti atiye “dairesinde bankanın eski hisselerine sahip olanlara arzolunmaktadır. MİKDAR: Eski hissedarlarımız, dört hisseye mukabil edebilirler. Eski hisselerin dörde taksiminde çıkması muhte- mel hisse küsuratı muteber değildir. Yeni ihraç olunan hisse berveçhi ati gösterildiği (on bir lira yirmi kuruş ) Kiymeti itibariyesi . S Resmi Damga » : Pidm d İN , hi haiz oldukları beher eski bir yeni hisse mübayaa BEDELİ : senetlerinin fi ihracı şekilde 11,20 İiradır. . 10. — Lira .— 20 1. — Lira 11. 20 Hakkı rüçhanın müddeti istimalı : Eski hissedarlarımız dahil olmaksızın hisselerine dörtte bir nispetinde isabet eden yeni hisseleri iki ay zarfında yani 10 Ağustos 929 akşamına kadar mübayaa ve bedelin aşada izah olunduğu şekilde Bankamıza tevdi ve ya irsâl etmelidirler. Bu müddet zarfında hakkı rüçhanını kullanmıyanların yukarıda mezkür müsait şaraitle mübayaa hakları sakıt olur. Hakkı rüçhanın sureti istimali : Hissedarlarımız şubelerimize 10 haziran 929 tarihinden itibaren müracaat ederek yeni hisselerin mubayıa pusulasını imza edebileceklerdir. Hissedarlar bankaca kendilerine gön- derilecek olan kayt varakasını doldurup imza ve Bankanın merkezine ve ya İstanbul şubesine teahhütlü olarak irsal etmek suretiyle dahi yeni hisselere kayt olunabilirler. Ancak beher hissenin 11, 20 lira itibariyle tamam bedeli dahi şubelerimize tevdi ve ya İstanbul şubesi ve Ankara merke- zimize irsal edilmelidir. Yukarıdaki müddet zarfında bedeli tesviye olunmayan mübayaa pusulalarının hükmü yoktur. Nat: Yeni Hisselerden bir Hissedara eski Hissel dörtte bir nispetinden fazla verilmeyeceği için, kayit varakasında sehven fazla yazıldığı vaki olursa Bankaca kontrolunda dörtte bire tenzil edilecektir. Yeni Hisselerin temettüleri : Hamiline ait olarak ihraç olunan yeni Hisseler - 1929 - senei temettüünün yalmz “S,, aylık kısmına iştirak edebile- ceklerdir. 930 senesinden itibaren yeni Hisseler dahi eski Hisselerle hukukan müsavi olacaktır. TÜRKiYE İŞ BANKASI * Anadoluda sulama — Nafia | Mendires, Bursa ve Songurlu ve sulama ve kurutma pro- | Kızıl İrmak vadisi, | gramınm. süreti tatbikini tetkik etti. İlk hamlede 4 kıt'ada etüt rapılarak sonra ameliyata başlan- ğ,n.ı:ııız karar verdi. Etüt yapılacak mıntakalar şun- lardır: Orta Anadolu, İzmir ve | varmıştı. Üstelik, Leclere'in om- zunda bir kurşun yarası mevcuttu ispirtoya başvururdu. Kafayı tütsü- | ki, arkadaşile boğuştuğunu ve ledikten sonra, armoniğini ele | işin içinde cinayet olduğunu mey- alırdır. | dana çıkarıyordu. Gantier Baba isminde bir sionner, Leclere'i, bir kere, din- sizliğinden dolayı takbih etmişti ! Bu sözlerin, muhatabı üzerinde derin bir tesir bıraktığını görünce, telkınatını tekrarladı. Adam, yaz ayları zarfında, Mac Dongall'dan ayrılıp, *bir sandalla | Sunrise'e altın toplamıya gitti. Hareketinde, — Thimethâe Brow isminde biri ile beraberdi. Fakat, muvasafatında, yalnızdı. Leclere'in, yolda, arkadaşile kavga ettiği an- laşıldı. Zira, da Lizzie ismindeki on tonneauluk tekerlekli - vapur, Mac Dougall'ı, Leclere'den yirmi dört saat sonra terkettiği halde Sunrise'e, ondan üç gün evel | Iynch ( Sunrise, altın çıkan bir yer olarak tanmdığı tarihten itibaren, halkla tıklım tıklımdı. Burada bir meyhane açılmış; bir de pansiyon yapılmıştı. Timohice Brown gele- cek diye, arkadaşları, meyhanede ona bir ziyafet hazırlamışlardı. Lec- lere'in seyahat esnasında kaybolan arkadaşını ” Sunrise'de sevmiyen yoktu. Çok atılgan, çok cesur ob maktan gayri bir kabahati olmuyan bu adamı, iyi kalpliliği yüzünden, herkes taktir ederdi. Buna muka- bil, Hain Leclere'den de © derece | Sâl nefret etmekte idiler. Binaenaleyh, Leclere, Sunrise'e | gelir gelmez onu yakaladılar ve linç ) mahkemesi buzu- Bu ameliyatın icrası için hükü- met Avrupadan derhal bir muta- hassıs celbedecektir. Etütler için 6 milyon lira sarf- edilecektir. | runa götürdüler. Vaziyet, gayet basit göründü: Mac Dougall'dan çıktıktan sonra, iki adam, kavgaya tutuşmuş ola- caklardı. Leclere'in mazideki kö- tü huyları malüm olduğu için, cinayeti işlediği şüpheden varestâ göründü. Diger taraftan, Leclere, bir çok teferruati itiraf ediyor; yalnız neticeyi kabulden istinkâf eyli- yordu. Onun anlattığına göre, hadise şöyle cereyan etti: Sunrise'e 20 mil yaklaşmış bulundukları bir sırada, kürelç çekerken, ansızın, sağ taraftaki in kayalıkları arasından iki çl Üsilh işitilmiş. —Timothee Browi, göğsünden yarah olarak, derhal | Suya yuvarlanmış; ve suyu kızıli (Mabadi var)