20 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

M»— Sahife 2 20 Şubat 1930 Bütçe sistemi Devlet programı (Baş tarafı birinci sahifede ) bütçesinden senevi altnış, yetmiş milyon Jirayı altına tahvil ederek harice göndermesinde beis olmıyan hülâsa dört başı mamur bir devlet için kabili itiraz değildir ( çünki yukardaki masraflardan bir çoğu bilhassa — borçlar, hep harice gidiyor ). Fakat devlet, birdenbire, - ikti- sadi mesele ile, bilhassa bu za- manda bir millet için çok nazik, hayati olan kambiyo meselesile arşılaşınca işin şekli değişir. O zaman bütçe sisteminde esaslı tahavvül lâzımdır. Devletin yeni ihtiyaçları, yeni telâkkileri, ve bu | zaruretin neticesi olan yeni pro- gramı yeni bir bütçe şekli ister. Kambiyo meselesi bu kadar sıkı surette memleketin hayatına kim olunca paramızın mümkin mertebe dışarı gitmemesi esas olur. İhracat noksanından, ithalât fazlalığından dolayı - bu. asırda futunca, ihracatı çoğaltacak işlere (ziraat istihsalâtına , madenlere , ormanlara ) ve itbalâtı azaltacak çarelere (sanayii teşvik gibi işlere) | ehemmiyet vermek ve bü' <ef €en çok parayı LastaTa ayırmak zaruri sşve “Ahsi takdirde devlet balde bu 220 milyon İiralık bütçeşi bulamamak - tehlikesine uğrar. Bunun içindir ki hükümet büt- çeyi yeniden tetkik ediyor. Bu suretle, yeni bütçe, devletin bu günkü sistemine, iktisadi sisteme uygun, ve bu noktadan eski bütçelerden — çok farklı olmak zaruretindedir. Tasarrufa azami A paramızın altına tebeddül Cederek harice akmasına müma- maat, her şeyden fazla milli ser- veti inkişaf ettirerek — istihsali arttıracak işlere masraf etmek... bu üç nokta bütçemizin esası olmalıdır ve olacaktır. Yeni bütçe sistemi, yeni müb- rem milli ihtiyaçların, ve bundan doğan yeni hükümet programının makesi mahiyetindedir. Necmeddin Sadık Yangınlara karşı tedbir (Baş tarafı Birinci sahifede ) laştıracağından - Beyazıt ” havuzu gibi diğer bazı yerlerde de birer havuz inşası tasavvuru vardır. Bu tasavvurun tatbiki ve lüzumu olan tahsisatın temini için şehre- beyin Avrupadan dönmesi bekleniliyor. Vali vekili Fazlı bey ne diyor? Sabık şehremini Haydar B. Feyzi ati lisesi yanğını vesilesile itfaiyeyi muabeze ediyordu. Vali ve şehremini vekili Fazlı B. bu ünasebetle bir muharririmizin line şu cevabı vermiştir: Feyzlati lisesi yangını üzerine derbal tahkik etti Bu tahki Kat neticesinde itfaiyenin ne mü samehasına, ne de vukufsuzluğuma dair bir şey tespit edilememiştir. Mamafih benüz 15 günlük olan vekkletim müddeti içinde alâka- darların ebliyetleri hakkında söz söylemekliğim doğru değildir.,, ingiliz lirası İngiliz lirası bu sabah 1049 kuruşta açılmıştır. Ünifiye bu sabah 156 kuruşta açılmıştır. Ankara itilafi Yunan hariciye encümeni içtima ediyor Atina 18 (Hususi) — Bu gece hariciye encümeninin aktedeceği içtimaa büyük bir ehemmiyet ve- riliyor. Hazırlanan Türk - Yunan itilâfı projesinin bir kaç içtimada tetkiki muhtemeldir. Evvelâ M. Venizelos söz alarak emlâk meselelerinde hasıl olan itilâfı izah edecek müteakıben alâkadar Tum cemiyetlerinin müaracat etmiş oldukları muhtelif fırkalar reisleri söz alacaklardır. Münakaşaların | hararetli olacağı tahmin olumuyor. Hükümet mahafilinden tereşşüh eden haberlere göre hükümet muallâk meselelerin halli ve itilâ- fin intacı hususundaki noktai na- zarında ısrar edecektir. $ Tekirdağında büyük bir yatı mektebi açıldı Tekirdağ 18 (Hususi) — Vilâ- yet idarei hususiyesinin teşebhü- sile bu sene Tekirdağında mek- tebi olmıyan fakir köy çocuklarına mahsus bir yatı mektebi açıldı. Mektebin kadrosu (40) kişidir. Çocukların sinni onsekize kadardır. Altı ay okuduktan sonra köylerine dönecekler, bu suretle tamimi maarife çalışacaklardır. Mektebin yamekane, yatakane, çamaşıranesi gayet temizdir belerin her hususta istirahatleri temin olunmaktadır. Idarei husu- siye mektebin tamirine (600) lira, tesisat malzemesi olarak ( 1000 ) lira sarfetmiştir. Mektebin müdürü Necip beyin gayretile mektep canlı bir varlık göstermekiedir. Tekirdağında bu sene kar yağ- madı, havalar — yazı andıracak kömürün M. Musolini'nin kızı nişanladı | Roma, 16 (Hususi) — M. Mu- solini'nin kızı matmazel Edda mebus Ciano'nun oğlu ile nişan- lanmıştır. Bu münasebetle M. Mu- | solini bir kabul resmi yapmıştır. Eski kibrit şirketi Ankara 18 — Eski kibrit şirketi | hazine aleyhine açtığı 500 bin iralık di sülhen hal için te müracaat etmiştir. An- ümet, şirketin kendisinde Kıskançlık! Bir bahçıvan metresini ağır surette yaraladı Dün gece saat 22 de Nişanta- şında bir cerh vakası olmuştur: Bahçıvan Halil; uzun zaman- dan beri metresi bulunan Hatçeyi son zamanlarda kıskanmağa baş- lamış ve cerh hadisesi bu yüzden olmuştur. ğ Rus muhacirlerinden 25 yaşında bir kadın olan Ayşe, bahçıvan Halilin - kıskançlığına ehemmiyet vermemiş Halil 'de kendini kay- betmiştir. Bahçıvan Halil, dün gece bir kavgayı müteakıp Hatçeyi yara- lamış, fakat çok geçmeden tutul- mmuştur. Adanada tetki İktisat vekil Adanaya gidiyor Ankara 19 (Telefon) — İktisat vekili Şakir bey sah Ada- na'ya müteveccihen hareket ede- cektir. İktisat vekilimizin refa- katinde ziraat bankası müdürü umumisi Şükrü, sanayi bankası umumi müdürü Sadeddin beyler | bulunacaktır. Şakir beyle banka müdürleri | Adanada 'epi müddet kalacaklar ve memleketin iktisadi vaziyetini tetkik edeceklerdir. Dahiliye memurları teşkilâtı lâyıhaş! 'elefça) ” Bütçe (e memurin — teş- kilât, taşihasını tetkik etmektedir. ha pek yakında - vekiller sevkolunacaktır. İrak hududu kat | heyetir Hudut komisyonu içtima- larını bitirdi Ankara 19 | Telefon | — Tür- kiye - Irak hudut — komisyonu mutat toplanışını bitirerek hu- dudün asayişi etrafındaki karar- larını vermiştir. Komisyon yaptığı kararların bir dosyasını tanzim ederek kadar vekâletlere göndermiştir. Musakkafat tahriri Ankara 19 ( Telefon ) — Maliye vekâletine gelen malümata göre her tarafta| musakkafat tahririne devam edilmektedir. Son gelen malümata nazaran Boyabat, Cihanbeyli, Cumra, Ak- şehir, Saiteli, Sultaniye, Şarkışla, Düzçe, Zonguldak kazaları musak- kafat tahrirleri bitmiştir. Diğer bir çok yerlerde de mu- sakkafat tahrirlı zeredir. Bir cinayet Kartalda bir kuyudan mechul bir kadının cesedi çıkarıldı Evvelki gün Kartalda bir ci- nayet olmuş, bir kadın feci bir surette — katledilmiştir. — Hadise hakkında elde ettiğimiz malümatı naklediyoruz: “ İki gün evvel Kartalın hali arsalardan birinde bir kuyu içiz bir kadın cesedi bulunmuştur. Yaşlı bir hanım olduğu anla- şılan bu cesedin üzerinde muhtelif bereler ve yaralar görüldüğünden kadımın bir cinayete kurban olduğu anlaşılmıştır. Yapılan ilk tahkikat bu kadının hariçte öldürüldükten sonra ku- yaya alıldığını meydana çıkar- mıştar. Kadının beline bir iple ağır bir taş bağlanmış, ve © süretle kü- yuya atılmıştır. Katillerin bundan Maksadı cesedin suyun altında çürümesini temin etmekti. Bu kadının kim olduğu şimdilik mektam. tutulmaktadır. Mamafih cesedin zengin bir bohçacı ka- dıma ait olduğu ve parasına ta- maan katledildiği söylenmektedir. Ceset uzun zamandanberi su içinde kaldığı için yüzü gözü dökülmüş bir baldedir. Ceset Kartalda teşhir edilerek teşhis ettirilecektir. - Bu; le- den sonra morga nakledilecekti, Ketiller aranmaktadır. inde nesi Reisicumhur perşembe günü kararını verecek Paris 18 (Hususi Reisicum- hur M. Dumerg âyan ve mebusan maliye ve hariciye encümenleri re- islerini ve bir çok siyasi ricali kabul etmiştir. Bu arada M. Puankare de vardır. M. Puankare Elize sarayından çıkarken hiç bir şey söylememiştir. M. Tardicu'nün tekrar kabine teşkiline memur edilmesi ve bu defa radikal sosyalistleri de kabinesine alması muhtemeldir, — Mamafih rahatsızlığı bu ihtimali azaltıyor. Diğer tarâftan bir kısım radikal- i6r kabineyi M. Briand'n veya aıısız kabil bir radikalin teşkil etmesini, * Tardieu'nün nazır olesez kabine ye girmesi forlar. Dümerg perşembe günü kararını verecek ve kabineyi teşkil vazifesini - tevdi edeceği p eyliyecektir. Sıhhiye müsteşarı Müsteşar Manisada teftişat yapıyor Manisa 18 ( Hususi ) — Sıhhiye müsteşarı akliye hastanesini teftiş etti. Hastane binasını beğenmedi. Mamafih gördüğü — intizamı pek ziyade takdir etti. Müsteşar bey eskiden bir kilise binası olan memleket hastanesini de hiç beğenmemiştir. Müesteşar sıtma mücadelesi reisi ile bütün bataklıkları gezdi Ankara belediye fabrikaları Ankara, 18 — Ankara cemiyet fakat bu fabrikalarda deftersi kayıtsız alış verişlerin mevcudi, görülerek işin tahkiki için D eyeti teftişiyesine verilmesi ka- rarlaştırılmıştır Tekirdağında yangınlar Tekirdağ 18 (Hüsusi) — Te- kirdağında büyük yangının fer- dası gecesi kasaba gene yanmak tzhlık;ıııız mırduı lıknl&ı, sırf si- gortadan para almak için yanğı- nin kasten çıkarılmak istenilı ği söyleniyor. ti yara, vaziyeti hale getirdi: için parlak bir istikbale namzet olan bu güzel kasabayı esaslı” tedbirler alarak kurtarmak Jâzımdır. Te- kirdagında iptizale uğrıyan tiyat- bir takım uygunsuz kadınların sahneye çıkarılmasıdır. Otomobiller Sürat kontrolu 'yapılıyor ve ehliyetname aranıyor Seyrüsefer memurları, üç gece- denberi Saraçane başından Tak- sime kadar uzanan — sahadaki otomobillerin süratini ve şoförlerin ehliyetnameleri olup tetkik ediyor. Beyoğlu üç, İsanbul cihetinde de iki şoför ehliyatnamesiz olarak - bulunmuş- tur. Şehzade başında bir şoföre ehliyetnamesi — tetkik — edilmek üzere durması ihtar edilmi Bu ihtara rağmen otomobil yan- gh yerme sapmış ve şoför oto- Tobili bırakıp savuşmıştur. Otomobilin içindeki müşterinin bir lohusa kadın olduğu anlaşıl- mıştır. Seyrüsefer memurları bu kadını gtomobil ile evine gönder- mişlerdir. belediyesinin dünkü toplanı Emanet fabrikalarızan öğen senek | hesapları — görülmek — istenmiş, | rolardır, o da İstanboldan getirilen .| Vatandaş: 21 Şubat 1930 Cuma günü saat onda Kadı- köyde Süreyya sineması İonunda — yapılacak yük ictimaa sen de gel. Bu icetimada kadın erkek her vatandaş bulunacaktır. Milli İktisat ve tasarruf cemiyeti Hırsızlık vakaları 24 saat zarfında 8 vaka oldu Dün şehrimizin muhtelif semt- lerinde 8 hırsızlık vakası olmuştur. 1 — Meçhul bir şahız debaşında Feyziye kı bir palto çalmışlın. ç Zz> Çelepon, Hristo, Sabri isminde 3 arkadaş eczacı Hasan beyin otembil lâstiğini çalmışları n sa — Ortaköylü Hatçe hanım | Eminönünden tramvaya binerken 1250 iralık bir bono çaldırmıştır. hırsız meçhuldür. 4 — Meşbul bir yankesic Darüşşafaka mübayaa memurunun talebe için satın aldığı 750 men- dili çalmıştır. 5 — Osman isminde bir hırsız; Hasköyde 35 nu saralı evden bakır takımları çalıp kaçmıştır. 6 — Tütün inbisarı “memurla- rından Mustafa Hikmet efendinin Fatihteki — ovinden — bazı eşya çalınmıştır. 7 — Büyükderede posta me- murlarından — Kadriye — hanımın evinden 30 lira ve eşya / çalın- mıştı 8 — Beşiktaşta Ihlamurda 35 numaralı evden | singer Makinesi — 1 mantg 2 kürk çalınınıştır. Ölü çocuk Beyoğlunda Yenihanda oturan Naciye isminde bir hanım; 7 aylık bir çocuğu ölü olarak doğurmuş, bir arsaya gömdüğü haber alın: rük ceset çıkarılmıştır. Tahkikat yapılmaktadır. Ölü çocuk muaye- neye sevkedilmiştir Bir kadın yaralandı! Meçhul bir. otomobil; Feyziati lisesi önünde Nadir Refet hanıma çarpmış, — mecruhiyetine — sebep almuştur. — Hanım; — Hasckinisa hastanesine yatırılmıştır. Ayağına sandık düştü Limanımızda bulunan Reşit paşa vapurunda çalışan amele Alinin ayağına sandık düşmüş, Ali mü- him surettte yaralanmıştır. BARSİRLEİEASS LN Daktilo hanımlari Bugün 3 numaralı kuponu lütfen kesiniz! Arzu ederseniz şimdiden adresinizle fotografınızı da gönderiniz ve zarfı şöyle yazınız: AKŞAM gazetesi Daktitograf piyangosu İstanbul Daktilograf piyangosu