27 Şubat 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Şubat 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Şubat 1930 Liman şehri Ticaret odası İstanbul Himanının büyütülmesi fikrinde Ticaret odasındaki fiman ko- misyonu mesaisini ikmal etmiştir. Oda İstanbulu bir liman şehri olarak kabul ediyor. taraftan sanayi birliği ulun bir sanayi şehri İ odaya bir raporla bildirmiştir. Ticaret odası umumi kâtibi Vehbi B. İstanbul şehri hakkında oda mecmuasına bir azmıştır. ticaret “odasının İstanbul şehri hakkında fikirlerini izah ediyor. Makalenin en mü- bim bir parçasını aşağıya nakle- “Odamız limanımızın — inkişafı için ittihazı lâzım gelen tedbir- lerle ötedenberi meşgul bulun- muştur. 1924 senesinde İstanbul iktisadiyatı etrafında teşkil eyle- büyük bir komisyon tarafın- dan tanzim olunan 200 sahifelik mühir raporla İstanbulumuzun iktisadi ihtiyaçları ifade edildi gibi liman, rıhtım, antrepo, güm- Tükgibi iktisadi mevzular etrafın- da odamızıca, odada teşkil olunan komisyonlarca mühim ve şayanı dikkat raporlar tanzim olunmuş- tur. Aym maksada müteveccih ola- rak odamızca, bihassa İstanbul Timanmın tesirlerinin tetkiki için bir komis- yon da teşkil edilmiştir. Bu ko- Misyon on beş günden beri mun- tazaman çalışmaktadır. İstanbul şehri her şeyden evvel bir ( liman şehri ) dir. Bu vaziyet İstanbulumuzun iktisadi, coğrafi büviyetinden -ileri gelen '€n mühim ve zaruri vaziyelidir. İstanbul şehrinin müstakbel ta- rakkisi ve inkişafı ancak ve an- cak (İstanbul limanının) müstak- bel inkişafına bağlıdır. - İstanbul limanı Âkdeniz limanları arasında €n birinci mevkü olabilecek de- recededir. Bir aylık ihracat Bir ay zarfında harice gönderilen maddeler Geçen ay zarfında şehrimizden hariç memleketlere şu cins ve miktarda ihracat vaki olmuştur: Badem içi 14 ton Fasulya —. Fındık aç Nohut d Fındık içi Hü lği Ceviz GÜS Ceviz içi 1077 , Bundan başka 26 b 2 bin 667 balye balye yapağile 36 sandık afyon SÜ2 Ha 2D sdek ar G hariç memleketlere gönderilmiştir. Buğday siyaseti hezimetle neticelenen M. Huver Bu sene cihan iktisadiyatında gayet garip bir vaziyet hasıl ol- muştur. Ötedenberi buğday ye- tiştiren memleketlerde bir kaç seneden beri ihraç ve sarfoluna- mıyarak yığılıp kalan buğdayların ü e son mahsul da inzimam ve evelce buğday iyen Almanya ve İtalya gibi mühim Avrupa sanayi mem- Teketleri de son senelerde çok miktarda buğday yetiştirdiğinden cihan piyz!ısıgbuğdğyh!:dmuşmn Müttehidei Amerika, Kanada gibi buğday memleketlerinin bu sene buğdaylarını ihraç etmemi leri cihan iktisadıyatının vaziyet ni alt üst edecektir. Vaktiyle ve bahusus karbi umumide ve buh- ranlı mütareke senelerinde dün- yayı buğdaylarile dayurarak ci- hanın altın mevcudunun yarısımı çekmeğe muvaffak olan Müttehidei Amerika memleketleri şimdi buğ- daylarını ne yapacaklarını bilmi- yerek şaşınp — kalmışlardır. Bu vaziyet bu memleketlerde deh- setli buhranlar hazırlıfor. Bunun tesiratı şimdiden Kana- dada başlamıştır. — Müttehidei Amerika ve Kanada ellerindeki buğday — stokları — fiat — bulup ihraç edilmiyecek olurlarsa mil- yarlarca zarara girmiş olacaklar- dır. Nev York esham borsasında geçen Teşrinievvelde — başlıyan sukut bütün cihanın iktisadiyatını nekadar sarsmış ise yeni buhran da o nisbette sarsıntılar peyda edecektir. Bu ahvalin o hükümetlerin siyasi vaziyetine ve dolayısile umumi siyasi vaziyete tesir etmesi muh- temeldir. Amerika Reisicumhu:- runun yanlıiş kehaneti Bu vahim vaziyetin peyda ol masında Müttehidei Amerika il Kanadanın kendi kabahatleri var- dır. Bu iki memleketin gayet mükemmel fenni buğday anbarları vardır. Mahsulü idrak ettikten sonra buğdaylarını piyasaya çıkarmamışlar ve fiatlerin yükselmesine intiza- ren anbarlarda tutmuşlardır. Tabiüi çifçi para ister. Bunlara avans veren bü vardır. Kanadada buğday sendi- kağı vaziyete hakim olmuş, bunun kefaletile bankalar Kanada çit çilerine sendika anbarlarındaki buğdaylarına karşılık olmak üzere külliyetli avans vermiştir. Fakat | buğday fiatleri bir türlü yüksel- | meyip bilâkis daha ziyade düştü- | ğünden Kanada bankaları telâşa | düşmüşler ve avanslarını istirdat | etmeğe kalkışmışlardır. Neticede vahim vaziyet baş göstermiştir. Müttehidei “Amerika'da - reisi- cumhür. Mr. Hüver'in - delâlet ve — tacvassutu ile — Hükümatı müttehide çifçilik idaresi stok boğdaylar için beş yüz milyon dolar tahsisat vermiş ve bu para ile çifçilere buşel yani — İngiliz kilesi başına 1 dolar 25 sent 'da avans vermiştir. Bu idare fiatlerin yükselmesine Amerika buğdaylarını intizaren piyasaya çıkarmaktan menetmiştir. Reisicumhur kışın bütün cihanın Amerika buğdaylarına — müşteri çıkacağını zannetmiş ve o yolda siyaset tutmuştu. — Halbuki - bu tahmin doğru çıkmamıştır. Cihan iktisadiyatı Cihan buğdaya boğuluyor - Amerika Reisicumhurunun yanlış kehaneti - Ar- jantin piyasayı nasıl zaptetti? Arjantin piyasayı zaptetti Arjantinde kâfi derecede an- barlar yoktur. Mahsul olur olmaz Piyasaya çıkarmış ve mevcut fiate sattığından İngiltere ve diğer is- tiblâk pazarlarını istilâ etmiştir. Müttehideci Amerika ile Kanada piyasadaki Arjantin buğdaylarının sarfolunup tükenmesini beklemiş- lerdir. Fakat bu intizar ve ümit- ler beyhude olmuştur. Çünkü Ar- jantin buğdayları azaldıktan sonra Piyasaya başka — buğdaylar çık- | mıştır. Evvelâ Alman buğdayları İngil- tere piyasasını tulmuştur. Alman- lar bu sene Şarki Prusyada inti- zar hilâfına çok miktarda buğ- day yetiştirdirdiklerinden bunların nakli kolay olduğundan İngiltere Piyasasına getirmişlerdir. Alman / buğdaylarının arkasın- dan rus buğdayları ” piyasaları istilâ etmiştir. Rusyada ziraatta sosyalizim tatbik edildiğinden hü- yları para muka- | ganların ihtiyacından fazla olan- | İarı. topliyor. | | Sovyetler ecnebi parasına iht olduğundan — buğdayları buldukları her bangi fiate veri- yorlar. Bu suretle Şimali Amerika buğdaylarının piyasaya çıkmasına buğdaylara ehemmiyetli nakdi mükâfat ver- diğinden kapı komşusu İngiltereye külliyetli miktarda buğday ihraç teşvik — ettiğinde gönderilen — buğday harice etmiştir. Kanada buhranın önünü almak | için İngiltere hükümetile muba- dele müzakeratı yapıyor. Kanada İngiltereye buğday ihraç etmek mukabilinde İngiltereden kömür ve çelik almak istiyor. İngiltereden kömür ve çelik götüren vapurlar Kanadadan avdetinde buğday ireceklerdir. Maahaza bir çı muahede ve gümrük meselelerin- den dolayı bu. plânın tetkiki güctür. Velhasıl evelce buğday ithal 'eden bir çok memleketlerin şimdi kendileri buğday ihraç etmekte olmaları cihanın iktisadi vaziyetini değiştirmiştir. Harici Piyasa haberleri Londrada Baltık hububat bor- sasında buğday üzerinde muamele a7 olmuştur. Yalnız Berri Avrupa ve Hindistan hesabına küçük partiler için müracaat vuku bul- muştur. Fiatler kuarter başına —1 şilin ilâ 9 pens düşüktür. Şimali Ame- rikada piyasaya buğday çıkarma- mak için şimdiye kadar len mükavemetin — gevşeme: navullarının — düşmesi — alıcıların cesaretini kırmıştır. Denizde satış Avusturalya buğ- dayları 40 şilin 3 pens ve 1 ve 2 numaralı şimali Manitoba buğday- ları 43 ve 42 şilin ve 3 ve 4 numaralı Manitobalar 42 şilin ve 40 şilin 3 penstir. Gelecek için bir az muamele yapılmıştır. Mart içim satış 38 şilin 9 pens ilâ 39 şilindir. Misırdaki kuarter basma 3-4 pens düşük olup Laplata denizde 25 şilin teklif olunmuştur. | | lehinde Sahife 5 Avrupa güzelliği Kraliçelerden hiç biri yu- .. . ğ Ü . İ nan güzelini beğenmiyor Yunan güzeli hakem heyetinin onüne eski yunan kıyafetinde çıkmış Avrupa - güzellik kraliçeliğine intihap edilen Melle Dıplarakosun Avrupa - güzelliğini temsil edip etmiyeceği — münakaşaları — halâ devam ediyor. Memleketlerine dönen muhtelif güzellik — kraliçelerinin — Avrupa güzellik kraliçesi hakkındaki fikir ve mütalâaları şudur. Mis Belçika diyor — Bu nazik meseleyi benden sormayınız. Çünkü son dakikaya kadar hakem heyeti — intihabımın bulunuyordu. Mis Avru- panın güzel olup - olmadığından bahsetmiyeceğim. — Yalnız — şunu öyliyeyim Mis Avrupanın kıyafe- tine rey verilmiştir. Çünkü Yunan güzeli müsabakanın — arifesinde daima bizim gibi gezindiği halde hakem heyetinin huzurunda eski | yunan heykellerinin kıyafetile çıktı Eğer oda bizim gibi olsaydı ki kazanamazdı. Mis Çekoslavakya da diyor ki: —Mis Avrupa eski Yunanistan için güzel olabilir. Fakat bugünkü Avrupa / için” güzel addedilmez. Çünkü bugünkü Avrapa gözelli ğini temsil eden heykel gibi bir vücuda malik olan kadın değil fakat Lagarson tipindeki kadındır. Eğer hakem heyeti Alman gü- zelini — intihap — etmiş — olsaydı kendilerini haklı görürdüm. Mis / İtalyanın da — mütalâası şudür : — Hakem heyetinin Avrupa güzelliğine ne gibi evsaf ve eşkâli miyar ittihaz ettiğini öğ- Zira 1929 senesi Mis Avrupasile 1930 senesi Mis Av- Fapesını mukayese edecek olursak aralarında hiç bir müşabehet mevcut olmadığını görürüz. Zira 1939 Kraliçesi sarışın olduğu halde 1950 kraliçesi esmerdir. Halbuki her iki güzel de Avrupa güzelli- mümessili imiş. — Şimdi soruyorum: giyinmiş hakem - heyetinden panın - güzlliğini mi temsil ede- cek? Birinci şıkta İspanya hiç bir zaman sarışın ve Danimarka da esmer bir güzeli müsabakaya göndermemelidir. Mis Dıplaraku memleketinin " güzelliğini temsil aa Te edder BB iddia müfritane olur. Matmazel Diplaraku Mis İspanyada diyor ki: — Mis İspanyanın hiç bir zaman, Avrupa kraliçesi olmaması mukadderdir. Hakem heyetinden n Van Dogen'in bana ne söylediğini bilir #öniala? * Senorita'pek güzelsiniz fakat fazla,ispanyolsunuz. Gözlerinizden alevler fışkıriyor. insanı mest ve teshir ediyor. Gecenin karanlığı kadar sim siyah olan saçlarınız başka bir memlekette yoktur. Pek güzelsiniz, fakat maalesef fazla ispanyolsunuz. Sizi gören derhal İspanyadan geliyor diye haykıracak. Bütün Avrupayı tem- ;_il 'ı.ddüımdıahulun:bilîı isiniz? ,, 'akat rica ederim İ kadtıma ei ve GA siyah değil? 1930 senesi Avrupasına — gelince o bendi ziyade ispanyoldur. Yunan güzelinin Mis Avrupa olmasını tasvip eden yegâne kraliçe Mis Bulgaristandır. Mis Bulge tan diyor — Mis Avrupa hakikaten he- pinizden — güzeldi. - Binaenaleyh müsabakayı hakkile kazanmıştır. Mis Almanya şu beyanatta bı lunmuştr: — Ben moadern bir kızım. Beni .ören sanatkârlar şaşkına dön- gmu. Ben atletizmi temsil ediyo- rum. Günahları kadar atletizmden nefret eden sanatkârlar beni gö- rünce “İşte güzel bir oğlan, diye bağırmışlar.. Çirkin olduğumdan dolayı değil fakat ilrat derece- sinde oğlan kız olduğumdan dolayı kazanamadım. Son zamanlarda Yaman bir hind'likoşucu Oksford - darülfü- nununda yaman bir hind'li. koşucu olmuştur. ay peyda Bir kaç tahsil reye gelen ve Ok- #ford darölfünununa © giren bu. koşucu mektebini bütün atletlerin — geride bırakmaktadır. İşin garibi hind'li sporcunün yarışlara başında milit ser- puş olarak iştirak etmesidir. Yukarı- daki resim atleti bir yarışta göste- riyor.