24 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife BES... d Boluda ekmek fiatleri indirilecek Böyle bir > bir zamanda ihtikâra müsaade edilemez Bolu, 18 (Hususi) — Boluda zahire ticaretinde halkın ve köylünün zararına ibtikâr yapan bazı kimseler var. Ben, isim falan tasrih etmiyerek bunun doğru olmadığından, halkı himaye et- mek lâzım geldiğinden bahsettim. Adeta bir derebeyi tavrı takınmış olan bu tacirler buna kızmışlar. Haksız olduklarını pek iyi bil- dikleri için işi zorbalığa vurmak istiyorlar. Bunların elebaşıları akşam mu- habirine evvelâ temiz bir dayak attıracak, sonra evini barkını yıktıracak imişler... Ne kadar manasız sözler.. e Memleketinin menfaati için yazdığı yazıdan dolayı bir gazetecinin dayak yemesi haysiyetini ihlâl etmez, bilâkis kendisine şeref verir. Sonra memlekette hükümet ve kanun vardır, kanunsuz hiç bir hareket cezasız kalmaz. Ihtikâr yapanlar böyle tehditlere kalkışacaklarına kendi hareketle- rinden korksunlar. Burada halka buğday ve un o kadar fahiş fiatle satılıyor ki iç Anadoludan bazı kimseler buraya un gönder- meye başladılar. Iktisadi buhran bütün dünyayı müşkül bir vaziyete soktu. Bunun tesiri memleketimizde de hisse- diliyor. Böyle bir sırada ihtikâr yapmağa kalkışmak, tavsifi için kelime bulunamıyacak bir hare- kettir. Hükümet herhalde bu gibi hareketlere nihayet verecektir. Son buğday kanunu bu hususta ilk adımıdır. Son zamanlarda Boluda ekmek fiatlerini indirmek için de tetkikat yapılıyor. Ibtikâra alışmış olanlar boş yere uğraşıyorlar. Tehdit manasız bir yoldur ve hiç bir faide vermez. Tasfiye edilen şirketler Bu asrın iktisadi sahasında, küçük sermayenin iş göremediğini “yavaş yavaş anlıyan halkımız şirketlere ehemmiyet © vermiye başlamıştır. Halk, hükümetin gös- terdiği bu yoldan hevesle gidiyor ve gördüğü yardımdan memnundur. Yalnız bazı defa rasgeldiği ahval okendisini düşündürüyor. Bu da, herhangi bir sebepten dolayı işi fena gidip tasfiye mec- buriyetinde kalan bazı şirketlerin vaziyetleridir. Umumiyetle bu nevi şirketler senelerce tasfiye mua- .melelerini bitiremiyorlar ve neti- .cede, çok defa, hissedarların eline, “ nafile yere beklemiş olmaktan başka, bir şey geçmiyor. Bu kabilden olarak, şehrimizde, 800 madeni liraya yakın, sermaye toplayan merkezi Istanbulda bir şirket vardır. Hissedarlar 3 seneye yakın bir zamandanberi, şirketin yazıhanesinde, Kkaftada bir kaç saat bulunan tasfiye memuruna müracaat ettikleri zaman,! daha tasfiyenin (o bitmediği (o cevabını alıyorlar. Neticede, elimize girmesi mel- huz bir kaç lirada senelerden beri devam eden tasfiye masra- fına gidecek. Ticaret her zaman kâr bırak- maz, zararda yapabilir. Fakat bütün sermayenin heder edilmesini hissedaran doğru bulmamakta- dırlar. 1. Vasfi 'Bursanın ucuzluğu ve bolluğu.. Bursada ucuz olan nelerdir? Bolluk ve ucuzluk ne zaman ve nasıl başlar? Bursa 20 (Hu- susi) — Bursanın RE ucuzluğu mütearife hükmündedir. E, anlat (o bakalım Bursanın bollu- gunu,, sözü dar- bımeselleşmiştir . Hem İstanbula yakın, hem tabiat itibariyle zengin, asude bir kaplıca şehri için ucuzluk ve bolluk, her cazibeden daha ». kuvvetlidir. Onun için, ömrü- mün sonunu Sü- | künetle geçirmek isteyen orta halli aileler ( Bursayı bir çok yerlere tercih ederler. Şehir sekenesi için mıktarları | mühim bir yeküna varan, hattâ her gün artan mütekaitler, bu ucuzluk ve bolluk iddiasının en sağlâm delilidir. Bursanın ucuzluğu ve bolluğu hakkındaki şöhret, Bursayı bir talebe şehri yapmak istiyenlerin dayandıkları en mühim destektir. Her sene Bursa yatı mekteplerine bu yüzden binlerce müracaat yapıldığı görülür. Bursa kadar, belki daha ziyade ucuzluk olmasılâzım gelen Sıvas, Diyarıbekir, Adana gibi vilâyet- lerden gelen bu müracaatların bir sebebi Bursanın Istanbula yakın- lığı ise, ikinci sebebi buradaki mekteplerin leyli talebe ücretinin diğer vilâyetlere göre pek az ol- Orduda yollar Köylere kadar muntazam yol yapılıyor Ordu, 20 ( Hususi) — Burada nahiye ve köyler arasındaki yolları inşa için adeta bir seferberlik “yapılmıştır. Vali Nazif bey bizzat bu işle uğraşıyor. Vali bizzat yolları teftiş etmektedir. Orduda asayiş çok iyidir. Bu- rada çok olan hayvan hısızlığının önü alınmıştır. Şehirde 35 yataklı yeni bir has- tane inşa edilmiştir. Hastane son sistem techizat ile mucehhezdir. Bura halk evi büyük merasimle açıldı. Halk fırkası vilâyet idare heyeti için yapılan intihapta riya- sete tekrar eczacı Haydar bey intihap edildi. Soyguncular nasıl yakalandı? Bursa, 22 — Ahıdağında üç otomobilin yolcularını soyan hay- dutlar Eskişehir'de değil Doma- niç'te yakalanmışlardır. Soygun- culardan Çukurçalı Mehmet oğlu İzzet altı fişenkli bir alman mav- zeri ile yakalanmış, —Karsaklı Ahmet oğlu Selim de tutularak silâhı olduğunu itiraf etmiştir. Bu adamlar mağuurlar ( tarafından teşhis oedilmek üzere İnegöle gönderilmişlerdir. Bursada pazar yerinde köylü kadınlar ması, yani gene ucuzluk ve bolluk meselesidir. Bursa, sahiden ucuz bir yer mi? Bu suale cevap vermek o kadar kolay değildir. Bir bakıma çok ucuz, bir bakımada pek ucuz sayılmaz. Ev kiralarına bakınız, pahalı bulacaksınız. Yiyeceğe mütealik maddeler ucuzdur. Fakat köylü ile şehirli müstehlik arasına giren aracılar bu ucuzluğa büyük bir engel olurlar. Köylüden | yirmi beş kuruşa alınan tavuk, simsarların eline geçti mi altmış kuruştur. Yağınızı kışlık zahirenizi kaza panayırlarından alabilecek para ve vesaitiniz varsa, odun kömü- rünüzü yazdan atabilirseniz, ucuz- luğa hiç diyecek yok. Bu ucuz- luğu kısmen şehir pazarlarında bulmak da mümküdür.* Kaçakçılar Samsunda esaslı bir mücadele açıldı Samsun 21, (Hususi) — Kara deniz sahillerinin kaçakçılığa çok müsait olan yerlerinden biri de Samsundur: Kayıklarlarla, motörlerle Rusya ve Romanya sahillerinden, kam- yonlarla ve kara vasıtasile:cenup hudutlarından oSamsuna kaçak eşya girmesi mümkündür. Zabıta bu hususata esaslı bir mücade- leye girişmiştir.. Bu cümleden olarak son zumanlarda üç mühim kaçakçı yakalanmıştır. Bir çok eşya ele geçirilmiştir. Başta serkomiser Ali ve Münir beyler olduğu halde Samsun poli- sinin bu canlı hareketi kaçakçılığa kati set çekecektir. Yakalanan kaçakçılar Sinop ihtisas mahke- mesine sevkedilmişlerdir.. Hayvan ihracatı Izmirden Yunanistana kasaplık hayvan ihracına devam edilmek- tedir. Geçen hafta Ege vapurile Pireye birçok hayvan sevkedil- miştir. Uzunköprü muallimleri Uzunköprüden (o bir o muallim imzasile aldığımız mektupta son zamanlarda muntazam maaş ala- madıklarından şikâyet ediliyor. Bu hususta nazarı dikkati celbe- deriz. Buranın en bol ve ucuz şeyi malüm: Meyva ve sebze. Fakat, gariptir ki Bursa- lılar bu en bol maddeleri o pek geç yiyebilirler. Şehirde turfan- " .dacılık ( yoktur. Bunun için ilk çıkışında Bursaya sebze ve meyva dışardan gelir. Meselâ hıyar çıktı değil mi? Sıra ile Adana, Izmir, - İstanbul dünyanın hıya- rını buraya yollar. Bolluk içinde yüzen Bursa, sırf turfanda mahsul yetiştiremediği içip, bu ihtiyacını çok pahalı olarak o temin eder. oVaktaki salatalığın beş tanesi yüz paraya iner, artık Bursanın bolluğu başlar. Yirmi hıyar yüz paraya, en körpe ve makbul fasulye iki kuruşa.. Bu dediğim bolluk şimdi baş- ladı. Hele bu sene meyva ve sebze o kadar bol ve ucuz ki... Bursa meyva ve sebzeciliğinin en ziyade para kazandığı mahreç Ankaradır. Gece hayatı ve bu hayatın insanlarını israfa sürükleyen mües- seseler şehirde pek mevcut olma- dığından vakti hali müsait olan Bursalılar, her yakın Anadolu şehirlisi gibi, arasıra Istanbula giderek kurtlarını orada dökerler!. Rıza Ruşen Kastamonu halkının onda biri fıtıklı imiş Kastamonu, 20 (Hususi) — Son zamlanlarda Kastamonuda fıtık hastalığı fazlalaşmıştır. e Tabmin edildiğine göre bu hastalıkla malül olanların adedi hayli çoktur. Yalnız son bir kaç gün içinde hastanede on kadar fıtıklıya ameliyat yapıl- mıştır. Ameliyatın mükemmel bir netice verdiği görülünce bir çok fıtık musapları hastaneye müraçaat etmeğe başlamışlardır. Söylendiğine (Oinanmak lâzım gelirse Kastamonu halkının hemen onda birinde fıtık hastalığı vardır. Bu ameliyatlar kıymetli operatör Selim Feyzi bey tarafından ya- | pılmaktadır. Kastamonu vilâyeti merleketi- mizde frengi hastalıklarının ençok hüküm sürdüğü yerdir. Fakat ittihaz edilen tedbirler sayesinde hastalık azalmaktadır. Köylerde frengiye tutulanlar derhal tedavi altına alınıyorlar. Son günler zar- fında Kastamonu hastanesine üç aile gelmiştir. Biri altı çocuk, bir . baldız, bir kardeşle karı ve koca- . dan ibarettir. Diğer ikisi dörder çocukludur hepsi tedvai altına alınmıştır. MM 74 Temmuz 1932 © Beş Beş liraya yazlık bir kat ısmarlama elbise Konyada ziraat bakasının faideli bir teşebbüsü Konya, 20 (Hususi)— Konyada Ziraat, Osmanlı, Iş bankalarının birer şubesile yerli bankalardan da iktisat, ticaret ve ahali ban kası vardır." Bu bankaların faaliyetleri beş aydan beri azalmıştır. Halihazırda bankaların faaliyetleri yapacakları tahsilâttan ibarettir. Son günlerde Ziraat bankası işi esnafiığa vurmuştur. Bu esnaflık zengin ve fakir herkesin hayır- dualarile karşılanmıştır. o Ziraat bankası kendi mensucat fabrika- larından çıkan o kumaşla, terzi parası da) dahil olmak üzere 5 liraya bir takım erkek elbisesi yaptırmaktadır. Bu teşebbüsün en kuvvetli ve mergup cephesi elbisenin daya- nıklı olmasındadır. Bu ucuz elbise Konyada bilhassa memurlar ve kibar aileler nezdinde revaç bul- muştur. Buna ben de: Konyanın yeni iktisadi (elbise (modası diyorum. Iş bankası Ipekiş kumaşlarile halkın bedii ihtiyaclarını temin ve tatmin ederken Ziraat banka- sınında yazlık elbise ihtiyacımızı hem ucuz ve hem de zarif bir şe- kilde temin etmesi hekesin mem- nuniyetini mucip olmuştur. Bir mal ucuzsa vardır bir illeti Bir mal pahalı ise vardır bir meziyeti Darbı meselinin de bu işte manasızlığına hayret etmeyin. Zira sırtımda elbise ve elimde de teminat var.. M. Doğan Urfa bağları ve et fiati Urfa 20(A.A)— Bu sene Urfa havalisinde büküm süren kurak- lıktan Obağlar çok müteessir olmuştur. Bu sebeple üzüm mah- sulü nisbeten azdır. Son zamanlarda koyun, keçi fiatleri çok düşmüştür. Bir koyun 1 liraya, bir oğlak yarım liraya satılmaktadır. Et te, mevcut nark» tan çok ucuza satılıyor. Izmir borsası intihabatı Borsa idare heyeti intihabatı 1 Ağustosta yapılacak, yeni idare | hayeti seçilecektir. Intihap heye- tine borsaca simsar Mustafa bey seçilmiştir. Ticaret odası idare heyetince de bir aza intihap olu- nacaktır. Gemenler köyü (o “ Ödemişin Adagide nahiyesine tâbi Pirinçkere oOköyünün bir mahallesi olan 30 haneli 118 nüfüslu Gemenler göyünün müs- takil bir köy halinde idaresi dahiliye vekâletince kabul edilmiş ve vilâyete emir gelmiştir. Tütün kongresinde Izmir ' murahhasi 25 temmuz pazartesi günü Istanbulda inhisarlar umumi mü- dürlüğü binasında umum müdürün riyasetinde tütün kongresi küşat edilecektir. Bu kongreye İzmir vilâyeti murahhası olarak seçilen Tire belediye âzasindan Hüsnü bey iştirak edecektir.