14 Mart 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Romada üç başvekil arasında bugün müza- kere başlıyor. mama —— ——. Sene 16 — Mei” 5542 — Fiati her yerde 5 kuruş AKŞAM ÇARŞAMBA — 14 Mart 1934 “Tramvay şirketinden üç milyon lira isteniyor Bu paranın Istanbulun yeni plânının tatbikine tahsisi düşünülüyor Tramvay ücretleri bakkında | Cevdet Kerim beyle arkadaşları | nın şehir meclisine verdikleri tak- ; rir üzerine belediye tetkikata baş- | lamıştır. Cevdet Kerim beyin tak- ririnde beyan edildiği gibi tram- vay şirketi, yeni hatlar inşası için 926 senesindenberi ücretlere zam yapmıştır. Bu zam o zaman şehre- mini olan operatör Emin beyle şir- ket arasında kararlaştırılmış ve hükümetle tramvay şirketi arasin- daki esas mukaveleye zeyl olarak yeni bir mukavele yapılmıştır. Şirketin inşasını taahhüt ettiği hatlar iki kısma ayrılmıştı, Birinci kısımda şu hatlar vardı: Gazi köprüsü yapılınca (Şehza- debaşı - Unkapanı) hattı, (Eminö- nü - Eyüp) hattının Unkapani Eyüp kısmı, Fatih hattının Edirne- kapısına uzatılması, ikinci derecede inşasi lâzım ge- len hatlar: Karaköy - Azapkapi. Kasımpaşa - Sürpagop. Taksim - eği Eminönü - Sultanha- mam - Unkapanı hatti, Mukavelede üçüncü derecede ve ihtiyari bazı hatlar da mevcut- tur. Bu hatlardan, yalnız Edirne- kapıda belediye istimlâk yaptığı cihetle, Fatih Edirnekapı yolu temdit edilebilmiştir. Ücretlere yapılan zamma gelin- ce, bu zam bilet başına yirmi pa- radır. Fakat evvelce mevcut min- i taka adetleri fazlalaştırıldıği için hakikatte zam bundan fazla de- mektir, /# i Yapılan hesaba göre tramvay şirketi senede vasati olarak 60 İ milyon bilet kesmektedir. 60 mil- yon bilet 20 paradan 300 bin lirs eder ki 1926 danberi geçen sekiz sene zarfında yekün iki buçuk milyon lira kadar tutmaktadır. Mıntakaların fazlalaştırılması yü- zünden alınan fazla da hesap edi- lirse miktar üç milyon lirayı geçer. Tramvay şirketi yukarıda yazi- Kadın oynatırken.. Kadının eski dostu geldi, iki delikanlıyı tabanca ile öldürdü Amasya 12 (Hususi) — Amas. yaya tabi Zara nahiyesinin Köyce- ğiz kariyesinde kadın yüzünden bir cinayet olmuştur. Bu köy ahalisinden Bayram ile Mustafa isminde iki genç bir gece bir zevk âlemi kurmuşlar, yanla- rına bir de kadın almışlardır. " Akşam bir müddet içilmiş, eğ- lenilmiş, neşe son dereceyi bulmuş- tur, Bir aralık iki delikanlı şarkı söylemeğe, Münire de kalkıp oy- namağa başlamıştır. Kadım oynarken birden bire ka- pi açılmış, ayni köyden Hasip içe- riye girmiştir. Hasip bir zaman- lar Münirenin dostu idi. Kadının iki delikanlı ile eğlencede olduğu- nu haber alınca kıskanmış, hemen bunların bulundukları yere koş- muştur. . Hasip içeriye girince Münireye: mi «Haydi çabuk benimle gel!» de- miştir. Bayram ve Mustafa ka dının ellerinden alınmasına razi olmamışlar, bu yüzden kavga çık- mıştır. Kavga büyümüş ve Ha- sip tabancasını çekerek Bayram ve Mustafanın üzerlerine ateş etmiştir. İki delikanlı aldıkları yaralardan mütcessiren derhal öl- müşlerdir. Hasip bunun üzerine Münireyi de bırakarak kaçmıştır, Hadise jandarmaya haber ve- rilince derhal takibata başlan- mıştır. Katil üç gün zarfında Me- citözü kazasının bir köyünde yakalanmış, Amasya adliyesine teslim same “Herkes (Wedigün) okuyor Siz de bugünkü sayısını aliniz, Dol gun ve bo: resimli sayfalarında: birçok güze! yazılar bulacaksınız. i Yunan meclisi hariciye encümeni Balkan misa- kını müzakereye başladı. ei Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişey G Atina 11 (((Hususi muhabiri- lll) — M. Venizelosun Bal- kan misaki aleyhine vaziyet al. | gazetesinin neşriyatına cevaben yazdığı ilk makalede siyasi ia l kalar reislerinin | içtimaıda ce ' reyan eden mahrem müzakere. leri ifşa etmesi, Atina siyasi ma- hafilinde, derin bir infial uyan dırmıştır. * "OM. Venizelor gibi, harici siys-' sette, şimdiye kadar mahir telâk- ' ki edilen bir adamin böyle fahiş bir hata yapmasi, hükümet gaze- teleri tarafından Yunan mena lan hatları, ancak belediye istim- lâk yaptıktan sonra inşa edecekti, Halbuki belediyenin mali “ vazi yeti bu İstimlâklere müsait değil- dir. Binaenaleyh yeni tramvay hatlari daha uzun müddet yapıla» müiyacaktır. İşte bu nokta nazari dikkati celbetmiş, bilhassa nafıa vekâleti meseleyi tetkik etmiştir. * Takriri veren Cevdet Kerim bey ve arkadaşlari şimdiye kadar top- lanmiş olan paranin şehrin imari- na ve yapılacak şehir plâninin tat- bikine tahsis edilmesi muvafık ola- cağı kanaatındadırlar. Bu suretle | meselâ Yenicami etrafındaki dük- kânların istimlâkile Eminönü mey“ danının açılması düşünülüyor. Takrirde zammın kaldırılması da ileri sürülmüştür. Bu suretle tramvay ücretlerinin bilet başina | en az 20 para ucuzlamasi icap eder. (Devami ikinci sahifedel Adliye sarayları Ilâmların icrası zamanında bir para tevkifi düşünülüyor Ankara 13 (Hususi) — Mem- leketin muhtelif yerlerinde, adli- ye sarayları inşası için Bulgarir- tanda olduğu gibi bazı tedbirler ittihazı düşünülüyor, Bu tedbirler hukuk ilâmlarının icrası zamanında (tahsil edilen iş için tevkif etmekten ve sırf ad- liye sarayı inşası maksadile ban- kaya tevdi eylemekten ibarettir, Bu hususta tetkikat yapılıyor. Rakılardaki ispirto Anakra 13 (Hususi) — Rakı- lardaki ispirto derecesinin yüzde elliden aşağı indirilmesi düşünü- lüyor. Bunun sebebi bazı memle- | ketlerin yüzde elli ispirtoyu havi içkilerin girmesine müsaade et- memesidir. Rakılardaki ispirto miktari in- dirilince ihracatın artacağı ümit ediliyor. İİ a şamar fiine çok muzır bir hareket ola- rak telâkki edilmektedir. Bu hal başta nim resmi Katimerini ga- ' zetesi olmak üzere bütün muva- | fık gazetelerin kendisine çok şiddetli hücumlarda bulunmasına sebebiyet vermektedir. İ E Katimerini gazetesi, M. Veni- zelos, Balkan misaki hakkında cereyan eden mahrem müzakere- leri ifşa edecek olduktan sonra metle aralarında cereyan eden müzakereleri ifşa etmiyecekleri- İ ni taahhüt etmiye ne lüzum bu- Junduğunu soruyor ve bütün komşu devletlerin Yunanistana emniyet ve itimatları kalmadığı- nı yazarak bu neticeye varıyor: — | «M, Venizelos ya müvazenesi- ni kaybetmiş yahut ta Yunanis- İ tanı zarara sokmağa kasdetmiş- İ tir. Eğer müvazenesi bozulmuş ise ailesinin, Yunanistanı izrar İ etmeğe teşvik etmiş ise, o zaman Yunanistanın kendişine karşı ted- bir alması lâzım gelir.» İ Maximos Balkan misakı münakaşası Bir yunan gazetesi soruyor: M. Venizelos mü vazenesini mi kaybetti ? masi, ve Belgratta çıkan Politika © ç M. Venizelos Misak Yun meclisinde Hariciye nazırı M. Maksimos encümene izahat v verdi Atina 13 — — Hükümet Bal kan misakı lâyihasını meclise tevdi etmiştir. Hariciye encü- meni misakı tetkik etmeğe baf-; lamıştır. Hariciye nazırı “M, misakın (hedefi Balkan devletlerinin hudutla- İ rının her hangi bir Balkan devleti tarafından (yapılan taarruza karşı müdafaası ol duğunu, hiç bir Balkan devle- tini büyük bir devletle harbe | sürükliyemiyeceğini söylemiş” tir. Nazır misakın yedi sene ) müddetle olduğunu söylüyor. Fukâraya kışlık kömür tevzli: meselesi, buz, plâj ve sokakların sulanması meselesine — Haydi kalk, yaz geldil.. Altı aydır dinlediğin yetişir, biraz da emele zu liğin? iğ inal eği