26 Mart 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Mart 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sahife Sene 16 — No: 5554 — Fiati ——auktan mahalle viral er EVE BOYE zeri di zmn. ie yerde 5 iz PERŞEMBE — 29 Mart 1934 - Avrupada çok mühim siyasi A hadiseler hazırlanıyor Fransanın, umumi harpten evvelki siyasi tertibata dönmek Me ol söyleniyor Paris 28 (Hususi) — M. Mus- solininin Romada, Avusturya ve Macaristan ile bir anlaşma muka- velesi imzaladıktan sonra irat et- i tuk Fransada büyük bir te- sir yapmıştır. Fransa bu nutuktan müttefiklerile arasındaki bağları kuvvetlendirmek için ter. t almaktadır. sonra Fransız hariciye nazırı M. Bart- bu münasebetle Brüksele git- tir. M. Barthou yakında Var- şova ve Praga gidecek, gelecek ay da Bükreşi ziyaret eyliyecektir. Burada bazı mahafilde söylen. diğine göre Fransa umumi harp- ten evvelki siyasi tertibata dön- mek, yani Sovyet Rusya ile dost- luğunu ihya etmek fikrindedir. M. Herriotun bir kaç ay evvel yaptıği seyahat ve bu seyahatten dönüşte | Sovyet Rusya ve Türkiye lehinde how mi Fransız başvekili M. Doumergus verdiği konferanslar bununla alâ- kadar sayılıyor. Seker sanayiimizde büyük bir inkişaf var Istanbul ve ve Trakya şeker şeker fabrikaları şirketinin senelik bilânçosu Alpullu şeker fabrikası Şehrimizdeki anonim şirketle- | rin, senelik umumi heyet içtima- | darı devam ediyor. Bunlardan İs- | tanbul ve Trakya şeker fabrika- ları anonim şirketi de bü seneki toplantısını yapmıştır. Şirket ta | rafından neşredilen bilânçoya gö- re, Alpullu (fabrikasının bir sene içindeki safi kârı 1 milyon 217 bin 833 liradır. Şirket bundan başka kârın bir. | kısmını da amortismana koymuş» tur. Amortisman için -2 milyon 564 bin 526 lira ayrılmıştır. Vakıa bu miktar #mortisman için çok denilecektir. Böyle bir iddiaya bilânçodaki şu satırlar bir cevap teşkil eder; « Bu sene fabrikalarımızın gi- riştiği uzun ve forsa kampanya fazla bir aşınma ve yıpranmayı istilzam ettiği cihetle bunu tama- men değilse bile kısmen olsun Ii miştir. karşılamak üzere mebani ve tesisat ile emlâk için yüzde on, makine İ ve alât ve edevat ve demirbaşlaf için de yüzde yirmi, nisbetinde amortisman hisseleri ayırmağı za- rüri addettik.» Bilânçoda idare masrafları 2 milyon 17 bin lira olarak göste rilmektedir. Heyeti umumiye içtimaında, 933 senesi içinde tahakkuk eden | safi kârın, muhtelif hisse senetle- İl rinin tediye miktarlarının yüzde altı nisbetinde birinci temettü tey. zii, -ve safi kâr yekünundan yüz- de onunun da âdi ihtiyat akçesi olarak ayrılmasına karâr veril- Gesjya kalan kârdan da idare meclisi âzalarına ve memü- rihe ait yüzdeler ayrıldıktan son- ra, tekrar hissedarlara yüzde do: kuz nisbetinde” temettü. dağıtıl- mıştır. Şirketin sermayesi üç mil | j yon liradır. Fransanın silâhları bırakma meselesi hakkında İngiliz notası- na verdiği cevap hakkında da mü- nakaşalar yapılmaktadır, Fransa | notasında, bugünkü vaziyet da- hilinde silâhlarından tenzilât ya- —— pamiyacağını, Almanyanın da si- | lâhlarımı arttırmasına razı olamı- yacağını bildirmiştir, Fransa, silâhlarını azaltmak için İngiltere ile tedafüi ittifak istiyor. Bazı İngiliz gazeteleri İngiltere, Fransa ve Belçika arasında bir tedafüi ittifak akdi fikrini müda- faa ediyor. Varşova 28 (A.A.) — M. Bart- hunun 22 nisanda buraya muva- salatına intizar edilmektedir. M, Barthu 24 nisana kadar burada Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) 4 Kurban bayramı" neşeli geçti. Yalnız bayramdan evvel paltosuz gezilecek kadar ısınmış olan havaların tekrar soğuması bir parça neşeyi bozdu. Maamafih resmimizde görüldüğü gibi, bayram yerle- rinde gene kalabalık çoktu. Çocuklar sabahtan geç vakte kadar buralarda eğlendiler. Mussolini Balkan misakına razı olmamış... İngiltere, Italya için müstemleke arıyor İSofyadaki İtalyan. sefirinin Iki hükümet arasında gizli kalacak ve Krakoviyi ziyaretten | #onra Praga gidecektir. İsmet paşanın Jzmir seyahati İzmir 28 — Başvekil İsmet pa- şanın buraya gelmesine hususi bir ehemmiyet veriliyor. İsmet paşa- nın İzmirde siyasi bir nutuk söy- İ İ gunu söylediği efsanesinin ciddi lemesi muhtemeldir. Bir motör tehlike geçirdi Birdenbire su almağa başladı, güçlükle oturabildi Karamürsel 28 (Hususi) — Ka- mürselden Tavşancıla eden Adana motörü bir kazaya uğramıştır. Motör sahilden bir mil kadar açıkta iken su almağa baş- İamiştır. Makinist derhal son süratle mo- törü karaya sevketmiş, bu suretle kazanın önünü almıştır. Motörde sahibi avukat Ulvi beyle beraber dört yolcu vardı. Bu hadise açık | denizde olsaydı acıklı netice ve- rebilirdi. Motör yeni tamir edilmişti. Ka- zanın sebebi araştırılıyor. Ertuğrul Muhsin jübilesi Şehir tiyatrosu rejisörü Ertuğrul Muhsin beyin sahneye intisabının 25 inci yılı bu gece Tepebaşı tiyat- rosunda kutlulanacaktır. Program: | 1 — Hamlet, 2 — Per Günt, 3 — Lüküs Hayat, İNLTIN MÜSELLESİ Devam ediyor forma: 55 Bugün çıktı hareket | dikkate değer sözleri Bulgar gazeteleri Balkan mi- sakı ile çok meşgul oluyorlar Bazıları, nasıl olup da Mussolini- nin Yunan hariciye nazirına bu misakın imzasına taraftar oldu- ğunu söylediğini yazmışlardı. Sof yadaki İtalyan sefiri M. Cora, «Utru gazetsine şu beyanatta bulunmuştur: «M, Mussolinin oOM. Maksimo- sa Balkan misakına taraftar oldu- matbuatta nasıl yer hayret diyorum, M. Maksimosun Mussolininin reyini aldığı hakkındaki sözlerinin İtalyada tekzip edilmediği doğ- bulduğuna | ru değildir. Bu iddia, Giornale d'ltalia gazetesinde gayet sarih surette tekzip edilmiştir, Bu tekzip gösteriyor ki Musso- lini#mahiyetini bilmediği ve İtal yanın harici siyasetinin esaslı prensiplerine zit olan bu misakı tasvip etmedi. Matbaacı yaza mi ? Müğteri — O halde “ konuşmalar oluyor 25 — Bahri Ahmerdeki İngiliz müstemlekelerinin hasas Paris İ noktalarını tazyik eden İtalyanın | Dagün. davatiyenizin köşesine — Yok. canim, dügün köyde yapı (| Süstav Frölih'in inkişaf arzusu, Mussolininin son nutkundan sonra İngilterenin na- zarı dikkatini öğlbetmiştir. Bundan kuşkulanan İngiltere, İtalyayı, elde edilmesi daha ko- lay, ve İngilizler için daha ehem- miyetsiz topraklara teşvik etmek- tedir. Zannedildiğine göre, bugünler- de, İngiltere ile İtalya arasında bu mesele etrafında gayet gizli suret- te müzakereler cereyan etmek- ı gazetenizi omüvezziden ilâve olarak parasız verileni resmini İle y Bunun 'için aynca para verilmez. yah elbise “mecburidir, meçburhdir1,, diye yazalım i