12 Aralık 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Aralık 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

— iğreti ata binen... kei Sene 17 — No; 5802 — Fiat her yerde 5 kuruş “v# Tayyare Piyangosu ÇARŞAMBA — 12 Kânunuevvel 1934 Kedi olalı... Son konsey toplantısı uğurlu oldu, Bu toplanma, Cenevre der- | neği için öğünülecek başarma lsrla doludur, Çok bellibaşlı, çok gerekli iki iş görüldü: Birisi, Sar işidir ki, bunda Fransa ile Alman. yân'n anlaşması, Avrupayı olduk- ça büyük bir sarsıntıdan korudu. isti, Yugoslavya - Macaris- Kral Aleksan- çıkan bu sav, idişmesidir. drin ölümünden iki komşu ülke arasında, çok dü. şündürücü bir gerginlik doğur- muştu. Cenevrede ileri geri, acı tatlı sözler söylendi. Gün oldu, gergin ipin büsbütün kopmasın- dan korkuldu. Neyse ki Fransanın araya gir- mesi, İngiltere ile İtalyanların yar- dımları, sert sürtüşmeden çıkan kivıleimın gelişmesine engel ol- du, alev saçağı sarmadan önlendi. Artık, yalan söylemiş olmadan, aşırıp taşırmadan diyebiliriz ki, Censvredeki Uluslar Dernegi, (büyük diplomatlar, bu benzet- meyi bağışlasınlar) kedi olalı bir keme tuttu. Şimdiyedeğin gelen telgraflara göre, hem Yugoslavyanın dileğini | yerine getiren, hem de Macarların onurunu koruyan orta çeşit an- laşmanın, fransızlarca ileri sürü- | lüp konseyce dün gece yarısı ona- nan ana çizgileri şunlardır: «Ortalığı korkuya vermek ama- cile yapılan her türlü (zorbalık suçlarını bastırmak için uluslar arası bir anlaşmanın temelleri» | adını taşıyan bu & konvansiyon, propaganda için olsun, şunu bunu öldürerek ortalığa korku, karga- şalık salmak için olsun, her türlü | suçü gözönünde tutuyor, Bu an- laşmaya göre, şuraya buraya sı- | ğnan öldürücüler hemen ele ve- | rilecek, düzme pasaportların önü alınacak, bir ülkede kurulan ök dürme kurumları, ister istemez öte | kilere bildirilecek, beş üyelik ulus- lararası bir divan bu anlaşmayı | K dınlar takma sakal takmalı mı? bozanları sorguya çekecek, bağış- lama yönü ancak konseyin ola- caktır, Fransanın salığ verdiği bu an- laşmayı Yugoslavlar da, Macarlar da onadıkları için, bu çetin iş ka- panmıştır diyebiliriz. Komşular arasında daha içlek kaynaklardan gelen geçimsizliklerin böyle dış- düzenlerle birdenbire yok oluvere- | ceğini düşünmek bönlük olur. Yu- goslavya ile Macaristan arasında- ki uymazlıklar Cenevrede yazılı- vermiş bir antlaşma sonunda büs- bütün silinemiyecek kadar derin- dir. Diplomatların oyunbozanlığı gibi, uysallıkları da, uluslarına ülkelerine böyle kolayca bulaşsa yeryüzü pek çabuk düzene erişir- di... Ne de olsa, kızgın böylece geçiştirilmesi, barış yo- lundaki çalışmalar bakımından | azımsanmıyacak bir kazançtır. Eskidenberi Cemiyeti Akvoam diye andığımız Uluslar Derneği, Sar işi, Yugoslav . Macar du masındaki becerikliliği, iyi görü- şü ile, kendi varlığını, öz enuru- dövrenin | Başvekil Sirkeci garında askeri kılanın Önünden geçerken Dün Trakyadan şehrimize gelen Başvekilimiz İsmet Inönü ve snbat vekili Refik Tokatlıyan otelinde istirahat etmişlerdir. Başve- kilimiz, refakatlerinde sıhhat vekili ve hususi kalem müdürü olduğu halde akşamki ekspresle Ankaraya hareket etmiştir. İsmet İnönü buglin bir nutukla tutum haftasını açacaktır. Ege mıntakasında! çifçi vaziyeti Izmir valisinin Ankarada konuşmaları İzmir 11 (Hususi) — İzmir va- lisi bugün Ziraat bankası müdü- | rile bir kaç saat görüştü. Bu ko- nuşmıya ehemmiyet veriliyor. Va- li Ege mıntakasının çifçi vaziyeti hakkında izahat vermiş, çifçi borç- larının 15 sene için taksite bağ- lanması lüzumunu anlatmıştır. Vali, fırkada bu işle uğraşan komisyona da Ayrıca Türkofis müdürü Kurdoğ- lu Faikle ihracat işleri hakkında görüşmüştür. Görüşmelerin iyi te- sir yaptığı anlaşılıyor. DÜŞÜNCELER öğreniniz Ben, ne ekonomik, ne politik, ne mo- l ral; (ardı ardınca üç frenk sözü söyle dim, bugünlük göz yümuverin); evet, ben, şs yukarda saydığım üç nesne ba- kımından kadınla erkek arasında bir ay- rılık gözetmiyenlerdenim. Bunu böyle ce önceden söylemiş olayım da, şura- cokta yazacaklarım ters anlaşılmasın.. Kadınlar, “erkek giyimine, kuşamına özenmeli midirler? Bu doğru mudur? Biz erkeklerin bile bir çoğu; hele ya- zın sıcaklarda; kıravat, yakalık takmak- b AA nu da kurtardı, Yoksa, bu çetin işler, ona karşı son yıllarda azal wakta olan güveni büsbütün sü- pürüp götürecekti, Şunu da söylemeden geçmiye- lim: Son günlerde olan bitenler. den, Fransiz politikası, hele M. Laval, nedenlü ün öğünç duysa yeridir. Kaç aydır sürüp dururduk: | Artık, hiç. aldanmış olmadan bir daha diyebiliriz ki Avrupa, sevinilecek bir barış çağına doğru yürüyor, Top, tüfek fabrikaları | için çok acı, çok kara bir duyum.. N.S. ileri izahat vermiştir. | Eko dö Pari diyor ki.. Jtalyageçmişteki hatalarını ödüyor “ AKdeniz Adalarını sebebsiz yere tahkime kalkışmamış olsaydı Türkiyenin bugünkü vaziyetine meydan vermemiş olurdu ,, Paris 1i — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Eko Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) . Tez Inerl... — ———. yg Kazanan numaraları 8 ci sahifemizde okuyunuz. i General Basrinin | cenaze merasimi Cenaze bugün Kadıköyünden kaldırılacak İ 'dö Pari gazetesinin Londra muha» | ©“ biri, Fransız hariciye nazırı M. La- | | gazetelerde dolaşan bazı şayiaları bildiriyor. Bunların arasında #€- yahati akim bırakma' gayesini ta- kib eden siyasi bir manevra mev- cwd olduğunu, bunu ortaya çıkar- mak lâzım geldiğini söylüyor. Mu- habir M. Mussolininin sırası gel- | walin Roma seyahati münasebetile | | diği vakit bütün Avrupaya şamil | NE İ bir misak aktini düşündüğüne dair olan şayiayı da yazdıktan sonra sözüne şöyle devam ediyor: İtalyanların Fransa ile Sovyet İ Rusya arasında çok sıkı bir sami- AKŞAM'ın yeni tefrikası DÜN »« YARIN Edebi Roman Bu, cinayete kadar varabilen bir derin âşk hikâyesidir. Dostluk, insanlık ohialerile çarpışsa aşkın münevver bir rübü nerelere sürük- liyebileceğini yürekleri titretşcek bir tahlil ile bize gösteriyor. DÜN ve YARIN Okuyucularımızı #on sahifelerine kadar gittikçe artan bir zabtedip sürükliyecek, yüksek edebi kıymeti haiz bir romandır. Yarın neşre başlıyoruz da bize benzemek için kadınların kıra. vatlanmalarını anlamam. İşe, bilgiye, | politikaya karışan bir kadının erkek göm. leği, erkek yakalığı takması gerek oldu. | ğunu bir türlü kavrıyamam. Kadınla er. kek arasında ne siyasal, ne möral, ne de ekonomik bir ayrılık olmasın demek; erkekler de kadınlar gibi çocuk doğur. sunlar, kadınlar da erkekler gibi sakal. lahıp bıyıklansımlar demek değildir. Kafa, gövde sağlığı bakımından bite- viye bulunmasını dilediğim bü iki 40y- dan, ne erkek kadınlaşmalı, ne de ka- dın erkekleşmeli, İkisi de kadınlıklarıni. . erkekliklerini o koruyarak —o biteviyede adamlaşmalı. İki soyun da kendine gö- re öyle iç güzellikleri, incelikleri, duy- guları vardır ki, bunların da biribirine benzemesini istersek, yeryüzü, üstünde yaşanamıyacak gibi kötüleşir. Fileli, ajurlu, dantelâh, ipekli iç ça- maşırı giyen bir erkek için ne buyuru- lur? Benim güzel, benim güçlü, benim düşünceli, ince kız kardeşlerim, sizin iç 'çamaşırınızı giymeğe kalkan bir er kek için ne düşünürsünüz? İşte siz de bizim yakalıkla kıravatı takıp, sirtiniza bizim ceketi giydiğinizde, aşağı yukan, öyle oluyorsunuz... Sakın ha kızmayın, bir takma sakala, takma bıyığınız ek- sik... Orhan” Selim | miyet doğmasına meydan verme- i mek ve İtalyayı çok meşgul ederi Balkan ittifakını tesirsiz bırakmak istemiş olması ihtimal dahilinde- dir. İtalyiayı meşgul edefi mühim se. beplerden biri de Türkiyenin kati bir adımla Yugoslavyaya yaklaş- | mış olmasıdır. İtalya politikasi bugün (geçmişteki (o hatalarıni ödemektedir. Eğer İtalya meydan okuyucu bir lisan olarak tahkime kalkışmamış ok saydı Türkiyenin bugünkü vazi- yetine meydan vermemiş olurdu. kullanmamış | ve Akdenizdeki adaları sebepsiz | General Basri Birdendire ölümünü büyük bir kederle yazdığımız General Basri» nin cenazesi bu sabah Asya va- purile limanımıza getirilecektir. Cenaze vapurdan motörle Kadı- köy iskelesine çıkarılacaktır. Cenaze merasimi burada saat sekiz buçukta başlıyacak ve doğ- ruca (Erenköyüne götürülerek Sahrayı cedid mezarlığına gömü- lecektir. Meclis ikinci reis vekili Esat Sayay Ankara 11 — B, M. Meclisi ikin- ci reis vekili Bursa mebusu Esad, soy adı olarak Sagayı kabul et- miştir , A #İdeal kadın nasil O olmalıdır?> anketimize gelen cevaplardan: 17 Bir kunduracıya göre ideal kadın!...