19 Ocak 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Ocak 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı 6cı ve sonuncu cilt çıktı (Forma 107-126) Fiyeti: 80 kuruş AKŞAM Kİ APHA NESİ — Sene 17 — No: 5838 — Fiatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 19 Kânunusani 1935 Telefon: 24240 (İdare) - DA So Yazan: Esat Mahmud Karakurd Basan: SUMULET KUTUPHANESİ LARI BEKLİYEN KIZ! n senelerin en ç ffak olan eve an Fiyatı 75, cildli 100 kuruş 24249 (Tahrir) - 24248 (Malbaa) -20113 (Klişe) “Sandık başlar çok kalabalık Rey atanlar arasında daha ziyade Yukarıda solda bir kadın Çenberlitaşda sandığa reyini atarken, sağda Şehzadebaşı kadınlar g ai pi öze çarpıyor sandığı mühürlenirken, aşağıda sandığa rey atanlar Dün sabahtanberi İstanbulun her tarafında müntehibisani se- çimine başlanmıştır. Şehir baştan aşağı donanmış, rey sandıklarının konulduğu yerler bayraklar ve defne dallarile süslenmiştir. Res mi ve bir çök hususi binalar da elektriklerle donatılmıştı. Sabahleyin saat yedide rey san- dıkları bütün nahiyelerde yerleri- ne merasimle konulmuş ve biraz sonra birer ikişer halk toplanma- ğa başlamıştır. Saat sekize doğru sandık başlarına kalabalık yığık miş ve halkın gözleri önünde san- dıkların kapakları kapatılıb mü- hürlenmiştir. Bundan sonra mün- tehibler reylerini atmağa başla- mışlardır. Rey atanlar arasında daha zi- yade kadınlar göze çarpıyordu. Reyler atılırken (sandıkların yanlarına konulan kürsülerde de halk hatibleri tarafından nutuk- lar söylenmiştir. Hatibler Cumhu- riyet Halk Fırlasının programi ve şimdiye kadar yaptığı işler et- rafında halka izahat vermişler. dir. Bir çok yerlerde fırka mer. kezlerinde intihab münasebetile müsamereler tertib olunmuştur. Rey verme işi bugün ve yarin da sürecektir. izmirde seçim İzmir 16 (Hususi) — İzmirde ikinci müntehib seçimi hararet le devam etmektedir. Her gün «e- çim mıntakalarındaki sandık baş- larına toplanan ulus o reylerini kullanmaktadırlar, Burada ikinci müntehib seçim müddeti ayın yirmi üçünde bite- cektir, Ondan sonra reylerin taş- nifine başlanacaktır. Bazı seçim mıntakalarından atılan rey sayısı tesbit edilen müntehiblerin yarı- sını geçmiştir. Türk - Yunan mahkemesi| Evvelâ hukuk İzmir ve Atinaya gidiyor Orada bir takım şahidleri dinledikten “sonra 15 şubatta Istanbula dönecek — il Türk - Yunan mahkemesi heyeti Türk - Yunan hakem mahkeme- sinin işlerini mayıs sonuna kadar bitirmesi lâzımdır. Mahkemenin | işe başladığı 926 senesi temmuz Ayındanberi on bir bin küsur da- va dosyası açılmıştır. Mahkeme- nin elinde şimdiki halde 80 dava kalmış, 10,920 küsur dosyanın muamelesi bitmiştir, Elde bulunan 80 davanın mayis sonuna kadar bitirilmesi için mahkeme heyeti (Devamı $ üncü sahifede) . j|ev irliği.. M. Hitlerin bir Ingiliz gazetecisine mühim sözleri Paris 18 — M. Hitler, Daily Mail muharririle görüşmüştür. Alman başvekili demiştir ki; «Almanya sulhü bozmıyacaktır, Fakat bir devlet Almanyaya taar. ruz ederse vay haline... Milletler cemiyetine dönmek için Almanya- da hiç kimse şart koşmuyor. Hu- kuk birliği bir şart değildir. En kı- sa muhakeme bunu emreder, Ma- nevi müsavatla maddi müsavat arasında fark gözetilmesini AL manyaya karşı hakaret sayarım, Almanyanın şark misakına ve Roma protokoluna iştirakine ge lince, bunun için esas şart hukuk birliğinin kabulüdür.» Orta mekteb muallimliği Lise ile beş altı senelik muallim mektebi ve yüksek mekteb mezun. ları son bir kanunla orta mekteb muallimi olabileceklerdir. Münhal orta mekteb muallimlikleri vekâ- letçe tesbit edilmiştir. İstanbuldan fazla müracaat vardır. © M. Lambertin fikirleri ma Galatadan Beyoğluna Yenikapıda liman yollar, şimendifer Şehircilik o mütehassıslarından iki zatın İstanbulun münakalâtı etrafındaki düşüncelerinin hülâ- sasımı yazmıştık. Bugün de Fran- | sız şehircilik mütehassısı M, Lam: bertin fikirlerini kaydediyoruz: «M. Lambert, Yenikapıdan Ye- şilköye kadar uzanan şehrin Mar- | mara sahillerini liman mıntakaşı | olarak kabul ediyor, Ve limanın l şimdiki mevkiini kali surette mu- vafık görmüyor. Mütehassisa gö- re Yenikapıdan Yeşilköye kadar uzanan saha, İstanbul şehri için en münasib bir liman mıntakası- dır. M. Lambert liman mıntakasının nasıl yapılması lâzım (geldiğini anlatıyor. Limanın merkezi Ye- nikapıda olacak, liman dört kıs- ma ayrılacaktır. Mütehassis t'ca- ri ve iktisadi bakımdan Yenika- piya (Türkiye kapısı) ismini veris yor. Mütehassıs, bu sahada rıh- tımlar, büyük umumi binalar, ge- niş meydanlar yapıyor ve şehrin ticaret merkezini oraya alıyor, Bu sahanın arkasında sanayi mınta- kası tesis edilmesi de mütehassis tarafından tavsiye ediliyor. Sanayi mintakasında fabrikalar, | büyük antrepolar bulunacaktır. Bu geniş mıntakaya şehrin her ta- rafından yedi büyük yol getirili- yor. Halbuki diğer iki mütehassıs, bazı mütalealar ileri sürmekle be- raber limanın kati olarak muay- | yen bir mıntakada bulunmasın- da ısrar etmiyorlardı. Meselâ, Al man şehircilik mütehassısı, Yeni- kapıyı liman olarak tavsiye et- mekle beraber Haydarpaşa hava- amman —— Belediyç eskiden de halka bedava Evet çocuğum, köprüden geçenlerden para topladığı zamanlardal. , helezoni otomobil yolu , sahillerde geniş lerin birleşme işi bsinin de limana müsaid olduğu. nu söylüyor ve bu hususta kati karar yerilmesini iktisad müte- hassıslarına bırakıyordu, M. Lambert, şehrin kara müna- kalâtını temin etmek üzere geniş ! bir yol krokisi çiziyor. Bunların içinde en çok dikkate değer olanı Galatadan Beyoğluna çıkmak için Galatada Haraççı sokağından Ku- ledibine doğru helezoni bir oto- mobil yolu yapıyor, bu yolun yu karı kısmında Kuledibine gitmek üzere bir köprü kuruyor, M. Lambert, Sirkeci şimendifer garı için iki hal şekli tavsiye edi- yor: Mütehassıs, garın ya şimdi- ki bulunduğu yerde bırakılması» nı, yahud da Yenikapıya götürük mesini muvafık görüyor ve her iki şıkka göre bu havaliye yol lar yapıyor. Anadolu ile Rumeli yakası ara- sındaki münakale münasebetleri- ne gelince, M. Lambert, diğer iki arkadaşından ayrılmaktadır, Me- selâ M. Agache Sirkeci tren hat- tını Haliç sahilinden ve Kâğıtha- ne civarından geçirerek Arnavut | köyüne indiriyor ve Arnavutköy ile Vanıköyü arasında bir köprü yaparak Rumeli şimendiferini bu- radan geçiriyor, Anadolu hattile birleştiriyordu. Halbuki M. Lambert böyle bir projeye lüzum görmüyor; Ana- dolu ile Rumeli arasındaki mü- nakale için Sirkeci ile Haydarpa- şa arasında feribut (araba vapu- ru) işletilmesini tavsiye ediyor. Yani Sirkeci garina gelen vagon- lar, içinden yolei çikmaksızın (Devamı 4 üncü sahifede) mn oyun gösterir miydi baba?.