1 Mart 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

1 Mart 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

FAZIL AHMET İsmi altında Değerli edibimizla hitabeleri, şilrleri ve hiciv: leri bir araya toplandı, nefis bir kitab şeklinde YENI ÇIKTI 80 kuruş AKŞAM KİTAPHANESİ a. — 17 — No: 5879 — Fiatı her vee 5 giri CUMA —ı Mart 1935 ARSEN LUPEN Roman serisi tamamlandı 6cı ve sonuncu cilt çıktı (Forma 107-126) Fiyeti: 80 kuruş AKSAM KİTAPHANESİ Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 in Avrupada yeni bir silâhlanma yarışı başlamak üzere Fransada askerlik müddetinin arttırılması i için teşebbüsler var Paris 28 (Hususi) — Mareşal Petain yazdığı bir makalede as kerlik hizmetinin 2 seneye çıka rılmasını istemiştir. Gazetler bu- Mu Çok iyi karşılamiışlardır. Temps gazetesi: «Bu tedbir he- men tatbik edilmelidir. Askerlik müddetinin uzatılması kimseye karşı değildir. Sulhü korumak içindir.» diyor. Debafs gazetesi de buna ta- vaftardır. Hükümetin hemen ha- rekete geçmesini istiyor ve bu- Nun fırka meselesi yapılmaması- MI tavsiye ediyor. Paris 28 — Gazeteler mareşal inin, askerlik müddetinin iki *eneye çıkarılmasına dair yazdığı makale hakkında uzun yazılar ya- Ztyorlar, Petit Journal diyor ki: «Silâh- | rı bırakma zamanı gelmemiştir. #lamlan müzakereler uzayıp gi- ek, ancak müessir bir himaye ” Olursa neticelenecektir.» “ye Journal, “Almanyanın tek- Yar silâhlanmış olduğunu ve daimi Bürette 600,000 kişilik kuvveti bu- İundüğunz, buna Karşılık Fransa- askeri emniyet zâmanları al Madan askerlik müddetinin üç se- en bir seneye indirdiğini ya- 2yor, Echo de Paris gazetsi diyor ki: «Vaziyet, Fransaya cesurane ve | kararlar alınmasını icab etti- Yor.» Air Nouvelle şunları yazıyor: *Alman silâhlanmasının çok güel olarak kendini gösterdi. bir sırada Fransa her ihtimale we durabilecek vaziyette mi- ha), Emniyetin muhafazası için olan bütün tedbirler alın Malıdır, hü Sosyalist Populair gazetesi, | etin bu mesele üzerindeki Mi nazarıni soruyor ,Bu gaze“ pr iki senelik askerlik hiz- bi, lehine yapılan neşriyatta hiç de,, tanperverlik yoktur. Bu sa- silâh fabrikatörlerinin arzu- Ki; tere on senelik anlaşma istiyor İ Dün Parise giden ve on senelik İ anlaşma yapmak istiyen ingiliz hariciye nazırı sir John Simon ye nazırı bugün tayare ile Lon- dradan geliyor. İngiliz gazeteleri bu seyahat ve sonra Berlin, Mos- kova, Vatşovaye-yepılacak ziyan retler hakkında uzun makaleler yazıyorlar, İngiliz nazırının Almanyaya beş seneden on seneye kadar bir anlaşma teklif edeceği söyleni- yor, Bu anlaşma Almanyaya hu- kuk birliğini tanıyacaktır, Bura- da alınacak neticeye göre Mosko- va seyahati kararlaşacaktır, İngiltere, Sovyet Rusyanın Av- rupa sulhünü tânzime iştirak hu- susundaki arzusuna karşi soğuk davranırsa : Fransız - Sovyet and. laşması için Sovyet Rusyanın Fran- sa üzerinde yaptığı tazyik bir misli daha artacaktır. Bakü civarında bir yanardağ faaliyete geçti Moskova 28 (A.A.) — Tas ajansının haber verdiğine göre, Baküdan 15 kilometro mesafe de bülunan Lokbatan yanardağı, 3 senelik-bir fasıladan sonra ye: niden faaliyete başlamıştır, İndifalar, şiddetli değildir. Yal. nız bürkâni bir gaz yanmakta ve fakat, dağın yamacında bulunan petrol işletme tesisatını tehdid nlondra 28 — İngiltere harici: | etmektedir. DUŞUNCELER GÜLERİZ AĞLANACAK... Me ip Göogol'un, - «MÜ- Oysa ki, gülmek değil ağlamak ge, Seri çevrilen Revizor' unu Sn Rusyasınn. en karanlık bir delikanlıya karşı valisinden, a kadar bütün bir me- w tinının - takındıkları dözenbazlık, yalancılık, kepazelikle alay rekti, «Müfettiş» piyesi bir komedi değil, koskocaman bir trajedidir. Duyduğuma göre Sovyetlerde de bu oyunu Meyer- hold tiyatrosu bugün bir trajedi olarak oynuyormuş, Bence, Meyerhold, işi doğru ve de- rin yanından kavramış. Biz adam oğul larının, kötülüklerimizi alaya alan yö” nümüzün maskesini parçalamş. O da an- lamış ki: «GÜLERİZ AĞLANACAK HALİMİZE!» Orhan Selim Dobriçedeki türk emlâki Elçimiz bay Hamdullah Suphinin yaptığı teklifler | Sofya 26(Hususi)— Bura gaze- telerinin verdikleri haberlere göre Romanyadan «na vatana gidecek türklerin hicreti meselesini gö- rüşmek üzere rumen baş bakani M. Tatareskonun başkanlığı al tında bir toplantı yapılııştır. Bu toplantıda ziraat bakanı Susu, iç bakan Inkules ve Türkiye elçisi bay Hamdullah Suphi bulunmuş” lardır. Toplantıda, Dobriçe türklerinin emlâkleri meselesi görüşülmüş ve Türkiye sefiri tarafından Romanya hükümetine bir teklif yapılmıştır. | türk emlâkinin, rumen hükümetine | devri ve buna mukabil bödelleri- nin kısmen para, kısmen de pet- rol verilmek suretile on senede ödenmesi vardır. Rumen .hükü- metinin ba teklifi kabul edeceği İ ümid edilmektedir. Bir milyon lira Birkaç gün içinde güm- rükten bu kadarlık yünlü ve pamuklu çekildi Yünlü ve 5 enini ensucatla diğer bazı eşya hakkındaki tenzi- lâtlı gümrük tarifesinin kaldırıl. masına aid kararın tatbikine dün başlanmış ve gümrük işleri dur. gun bir hale gelmiştir. Bu kararın tatbikından evvel beş gün zarfında tenzilâtlı tarife- den istifade edilerek gümrükler. İ lirayı bulmuştur. Sıhhat şürası toplantısını bitirdi Ankara 28 (Hususi) — Sıhhat şürası bugün son toplantısını yap- tı. Toplantıda bulunan doktorlar. dan bir kısmı Ankaradan hare- ket ettiler. Türk - fransız ticaret muahedesi Ankâra 28 (Hususi) — Türk - Fransız ticaret - muahedesi için konuşmalara bugün başlandı. Liman ve rıhtım tarifesi hazırlanıyor Liman tarife komisyonu dün toplanmıştır. Liman ve rıhtım ida- resinin yeni tarifesinin, iktisad vekâletince tesbit edilen formül esaslarına dayanarak hazırlan. masına başlanmıştır, Komisyon salı günü tekrar top- lanarak tarifeyi tamamlıyacaktır. Bu teklifte, Dobriçede bulunan ! den çekilen malın değeri bir milyon ! Büyük Millet Meclisi bu- gün saat 15 de açılıyor Bütçe meclise verildi, baş bakanın haftaya bir nutuk söylemesi muhtemel Büyük Millet meclisi binası Ankara 1 (Hususi) — Beşinci Büyük Millet Meclisi bngün saat on beşte açılacaktır. Bu müna- sebetle iki günden beri saylavlar Ankaraya gelmektedirler. Dün bir tren, kâmilen saylavlarla dolu olduğu halde geldi. Bu sabahki trenlerde de yolcuların çoğunu i saylavlar teşkil ediyordu. Ankarada büyük bir faaliyet vardır. Oteller kâmilen dolmuş» tur. Meclisin açılma celsesinde bulunmak üzere muhtelif yerler. i. Ann bir gek.Kiraşeler gelmişlerdir. İ Bunların arasında yabancı gaze teler muhabirleri mühim bir ye kün tutmaktadır. Meclisi bu sabah Ankaraya ge- len en yaşlı âza, İstanbul saylavı bay Abdülhak Hâmid açacaktır. Bay Abdülhak Hâmid bu müna- sebetle bir nutuk söyliyecek ve sonra (o saylavlar (yemin ede- ceklerdir. Bunu müteakip reis ve riyaset divanı seçimi yapılacaktır. Reis mevkiini aldıktan sonra bir nutuk söyliyecek ve reisicum- hur seçimi yapılacaktır. Bu seçi- mi müteakip celse tatil edilecek- tir. İkinci celsede reisicumhur meclise gelerek yemin edecektir. Lokantacıya göre ideal kadın!.. açacak olan en Istanbul avı Abdüihak Hâmid Bundan sonra celse tatil edilecek. tir, taplantısını Aza Encümenler seçiminin gelecek hafta: yapılması muhtemeldir, En- cümenlerde geçen senelere naza- ren oldukça mühim değişiklik olacağı tahmin ediliyor, Adliye encümenine saylav olan Ankara ve “İstanbul eski müddeiumumi lerinin de girmesi muhtemeldir. Milli müdafaa encümeni reisli- ğine general Şükrü Nailinin se- çileceği tabmin olunuyor. «İdeal kadın nasıl olmalıdır?..» ânke. Ganize gelen cevaplardan: 30 A LAN vi e ei