13 Haziran 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Haziran 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün Sahife Sene 17 — No, 5980 — Na. Fiatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 13 Haziran 1935 Afrikada ağustos ortasında savaş başlıyor Bir Ingiliz saylavı Süveyş kanalının Italyanlara kapatılmasını istedi İtalya, kanal kapanırsa askerlerinin yiyeceksiz kalmaması için cenup Afrikasından, Kap memleketinden çok Habeş askerleri ve bir kumardan Londra 12 (Hususi) — italya» Vm Habeşistanla savaşı kati su- Tette aklına koyduğu anlaşılmak» ır. Yapılan hazırlıkların tem- Muzun sonuna kadar süreceği ve Mİvte ortalarında savaşın başlır Yacağı sanılıyor. İtalya Afrikadaki askerlerini lemek için cenup Afrikasında Kapa çok mikdarda konserve et | ve reçel ısmarlamıştır. İtalyanm, giltere Süveyş yolunu kaparsa NE el. Le âskerini beslemek için yiyecek bu- lundurmak istediği anlaşılıyor, Uç fırka daha hazırlanıyor Roma 12 — İki faşist milis fir- kası seferber ediliyor. 21 nisan fırkası ayın yirmi birinde Aveli- noda toplanacaktır. Milis kuvvetleri erkânı harbiyere- isi general Terruzi bu seferberliği kontrol ediyor. Avelinoda milis- ler 60 gün talim göreceklerdir. Haliçteki havuzlarda vapur yapılabilecek mi? Holandalı bir grup hükümete baş vurdu, teklif gözden geçiriliyor GENE, 7 Haliçteki havuzlar ve tersane iy eni vapur yaptırmak © üzere rikalarla temas için Avrupaya €n Denizyolları işletme direk- Sadeddinin başkanlığı altın- ii kavet Avrupada etüdlerini mek üzeredir. İğer taraftan Holandanın bü- bir firması haliçteki havuz 2 Fabrikaları vapur İnşaatına ahsiaş tezgâh haline getirmeği etimize teklif etmiştir. Fir- manın delegesi Ankaraya giderek bü teklifler hakkında Ekonomi bakanlığına izahat vermiştir. Mesele tetkik ediliyor. Teklif edilen projenin tatbikine imkân bulunursa Avrupaya vapur sipari- | şinden vaz geçilerek ihtiyacımız olan gemilerin burada yapılması için tertibat alınacaktır, Bu mak- sadla Holandadan iki uzman (mü- tehassıs) getirtilmesi muhtemel dir, miktarda yiyecek alıyor da toplanacaktır. Liyvornoda bir Persalyeri fırkası harekete hazırlanıyor. 1500 işçi bugün şar- ki Afrikaya gitmek üzere yola çıkıyor. Habeşistanın Italyaya cevabı Adis Ababa 12 — Habeş hükü- meti, İtalyan elçisine gönderdiği bir mektupta, 4 haziran hadise- lerine hiç bir Habeş askerinin is- tirak etmediğini bilâkis yerli İtalyan askerlerinin Habeş çoban- larına hücum ederek kaçırdıkla- rını bildirmiştir. Habeş hüküme- ti sınıra tecavüz telâkki ettiği bu hadiseyi (omektubunda resmen protesto etmektedir. Avam kamarasında mühim bir konuşma Londradan bildiriliyor: Avam kamarssı Pantecote yortuları mü- nasebetile tatil yapmazdan evvel (Devamı 4 cü «ahifede) Dikkatle: Istanbul kaldırımları İstanbula yeni gelen bir yaban- cı gazeteci kadınla konuştuk. İs- tanbulu gezemediğinden sızlandı. Sebebini sorduk: «Sokaklarda yü- rünmüyor, dedi. Yamrı yumru taşlar, çukurlar, delik deşik kal- dırımlar üstünde, insan, her an ayağının burgülması, hattâ kırd- ması tehlikesi içindedir. Otomo- bille dolaşmak büsbütün işkence... İnsanın sarsılmadık yeri kalmi- yor. > Ne yazık, güzel (şehrinizi görmek için dolaşmaya imkân yok...» Biz alışmışız, tabii geliyor. Fa. | hat bir yabancı, Istanbal sokakla- rında yüreyemiyor. Seyyah getirelim, oteller plâj- | lar yapalım diyoruz. İlk önce şu sokakları, medeni insanların yü- reyebileceği şekle soksak... Anadoluda ekinler ne halde? Yayla kısmında yağmur bekleniyor Ankara 12 (Hususi) — Ku raklık ve ekinler hakkinda, or. taya çeşit çeşit haberler çıkmak- tadır. Ziraat bakanlığı meteoro- loji enstitüsünün , son çıkardığı raporda, durum şu suretle hülâsa ediliyor: Mayis ayında yağışın azlığın- dan ötürü sıkıntıya düşmüş olan- lar olduğu gibi henüz böyle bir durumla karşılaşmamış yerler de vardır. Mayis ayında Trakya ve Marmara havzası, garbi Anado- lu, Kars, Erzurum, Van, bölge- lerinde yağışlı geçmiştir. Yağmurun en az düştüğü yer- ler de, orta Anadoludur. Ziraat müdürlerinden gelen raporlarda yağmur azlığının kışlık ekinlere pek zarar vermiyeceği bildiriliyor. Meteoroloji Oenstitüsü henüz haziran ayına dair bir rapor ha- zırlamamıştır. Fakat günlük ra- porlara göre, Anadolunun yayla kısmına, şimdiye kadar ihtiyaca yetecek derecede yağmur yağ- mamıştır. Alâkadarların söylediğine göre, yayla kısmında, yağmursuzluk beş on gün daha devam ederse, ürün azalacaktır, Nitekim bu ihtimal karşısında, piyasada buğday fiat- leri artmaktadır. Zahire borsasında satışlar ve vaziyet hakkındaki haberler dördüncü sahife- mizdedir.)| Kültür bakanı Dün maarif erkânile uzun müddet görüştü Ankara 12 (Akşam) — Yeni Kültür bakanı Saffet Arıkan bu sabah talim ve terbiye heyeti reisi İhsan, teftiş heyeti reisi Cevad, örta tedrisat müdürü Refikle ayrı ayrı görüşerek muhtelif Kültür iş- leri hakkında izahat almıştır. Yeni bakan ilk tahsil işi hak- kında şimdiye kadar yapılan prog- ramları, köy okulları adedi hak- kında yapılan istatistikleri göz- den geçirmiştir. Bugün Sahife , Telefon: 24240 (İdare) - 24249(Tabrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) POLITIKA Avrupada köşe kapmaca Londrada, İngiliz veliahdinin eski askerler önünde söyledikleri epice dedikodu uyandırdı. Prens dö Galles sözlerinde demiş ki: «Almanlara dostca el uzatması en yakışık olan sizlersiniz!» İngiliz veliahdinin ağzından çıkan bu söz- lerin, hükümet politikasile ilişiği olmadığını ileri sürenler varsa da her halde, bunlar, İngilterede Almanya ile anlaşmak havası es- tiğini gösterir. Geçenlerde parlâ- mentoda, Hitleri göklere çıkaran sözler söylenmedi mi?. İngiltere- nin hava ve deniz silâhlarında, Almanya ile anlaşmaya çalışma- sı, Hitlerin isteklerine değer ve- gildiğini gösteriyor. Buna karşı, İngilterenin İtalya ile arast soğumak üzeredir. Habeş işinde İngilizlerin tuttuğu uyuşma politikası İtalyanları kızdırıyor. Roma gazeteleri İngilizlere ateş püskürüyorlar, Diğer taraftan Mussolini de Hitlerle anlaşmaya çalışıyor. İtal. ya ile Almanyanın arasını açan bir tek mesele var: Avusturya... Hitlerin bu meselede Italyaya te- minat verdiği söyleniyor. Bütün bu politika değişmeleri Avrupada hâlâ köşe kapmaca oy. nandığını gösterir, Bir aralık İn. giltere - Fransa - İtalya anlaşma ve birleşmesi üzerine dayanan bir müvazene hasıl olmuş sanıldı. İtalyanın İngiltere ile darılıp Al manya kümesine yaklaşması, İn- gilterenin Almanya ile anlaşmasi Fransayı da başka yerlerde yeni kuvvet müvazenesi arâmaya $ev- ketti, Fransız - Sovyet oandlaş- ması bunun başıdır. — Politikacı an Matbaacıların kazanç vergisi Ankara 12 (Akşam) — İstan bul matbaacıları namına Sinan bu- raya geldi. Kazanç vergisi işi hak- kında Finans bakanlığına müra- caat etti, Sanat mektepleri için müfredat proğramı Ankara 12 (Akşam) — Ekono- mi bakanlığı sanat okulları hak- kında müfredat programı yapmak için bir komisyon kurmuştur. A A Ne farkı var?...