9 Eylül 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Habeşistanda Italyaya birçok haklar verilmesi Milletler cemiyetinde gö- Tüşülüyormuş. a... Sene 17 — No. 6068 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZARTESİ — 9 Eylül 1935 AKŞAM Telefon Londradan gelen ha- berlere göre bir ingiliz de yeni bir ölüm ışığı keşfetmiş. 7 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) —— İngiltere Habeş işinde ne derece ileri gidecek ? Muhakkak olan nokta: Habeşistanın kurtulmasına imkân kalmamış gibidir Yarın öbürgün Cenevre 4 (Hususi muhabiri» mizden) — «Milletler Cemi- Yeti konseyinin 88 inci toplantısi- MI açıyorum. Ruznamede İtalya- abeşistan meselesi vardır...» Dekor, hep ayni... Aktörler de- İşmemiş... Yalnız, piyesde, he- Müz kimsenin anlamadığı bir kar- Bâşalık var: Facia mı, komedi mi belli değil. Son perdesi eksik. Seyirciler çok kalabalık, Kapı Min önünde halk birikmiş: Harp mi çıkacak, sulh mü? Bütün dün- Ya, gözünü Cenevreye dikmiş, kliyor, Fotoğrafçılar, sanki çok eğlen- celi, şerefli bir iş görülüyormuş &ibi, uzun uzadıya objektiflerini ukırdattılar. Mazltm, siyah ve sa- İh çehresinde heyecan çizgileri Skunamıyan Habeş murahhasi, dâvâcı sıfatile masaya çağırıldı. İlk söz, İngiliz murahbası M. enin... Son zamanlarda en ağır müzakere yüklerini üzerine alan Benç İngiliz nazırı, geçen ay Pa- | Piste akamete uğrayan üçler kon- “Fansının niçin suya düştüğünü anlattı. İtalyanın, Habeşistanda Müşterek ıslahat yapılması ve ken-| isine bazı hususi menfaatler te- | Min edilmesi hakkındaki teklifle- | ti reddettiğini anlattı ve bütün ünyanın © Milletler cemiyetine ktığını, sulh mesaisinin iflâsı fe- «t olacağını, İngilterenin Mil- etler cemiyeti prensiplerine bağlı “duğunu ve hâlâ ümidini kesme- diğini söyledi. ” Fransız Hariciye nazırı M. La- Yal «hem İtalyanın meşru inkişaf | ların, bem de Milletler cemi- Yeti misakını koruyacak bir şekil lunması,, lüzumunu müdafaa etti, Söz İtalyanın... Günün kahra- Manı M. Aloisi, İtalyanın, günler- izmirde yer depremi — Yerden uğultularla 20 defa sarsıntı oldu İzmir 9 (Akşam) — Dün sabah #aat dörde on kala yerden uğulta- | “© 20 defa yer depremi oldu. Birinci ve ikinci sarsıntı şiddet- | tydi, Halkın bazısı telâş ve en- | "seye düştü, Nüfusça zayiat yok» | İ tur, © lzmit kadınları bir uçak alacaklar zmit 9 (A.A.) — Kendi adla- Ma bir uçak almağa karar ve m kadınlarımız akşam hava ku- Mu menfaatine şarbay par- Kada bir uçak gecesi tertip et ; erdir. Eğlence çok kalabalık | , Süzel olmuş sabahın ikisine lev; iştir. Musavva limanında rıhtım denberi beklenen iddialarını oku- İ maya başladı. Merakla ve derin dikkatle dinlenen bu iddialar, Ha-; beşistan hakkında ağır ithamlar- dan ibaretti. İlk önce, Habeşistanın muahe- delere riayet etmediğini, İtalyan müstemlekelerine karşı silâhlan- makta, tecavüzde, tahrikte devam ettiğini, İtalyanın artık Habeşis- tana emniyet ve itimadı kalmadı. ğını anlattı, İtalyan Oo murabhasının beya- natından aynen aldığımız şu cüm- leler vaziyeti göstermeye kâfidir: «Ne kendi kendini, ne de ken- disine tâbi ahaliyi kontrol edeme- yen vahşi bir devlete karşi artık İtalya sakin vaziyetini muhafaza edemez.» «İtalya, bundan sonra Habeşis- tanın, imzaya razi olacağı anlaş- malara emniyet edemez, İtalyaya göre, Habeşistan, Milletler cemi- Sigara içecek keyifli zaman?! sinde kovalamaca 12 seneye mahkümiyet kararını soğuk kanlılıkla dinlemiş ! Bartın 8 — Bura ağır ceza mal- kemesi bir cinayet davasını bitir. miştir: Bundan bir müddet evvel henüz 20 yaşına basmamış bir genç aşk yüzünden bir delikanlıyı ta- banca ile öldürmüştü, Ahmed a- dındaki katil muhakeme netice- sinde 12 sene 6 ay hapse mahküm olmuştur. Ahmed mahkemenin kararini büyük bir soğuk kanlılıkla dinle- | dikten sonra salondan çıkmış ya- | nındaki jandarmalara: | — İşte bunun üzerine bir sigara İ içilir.. demiştir. Ahmed sigarası- tıktan sonra hapishane yo- Italya bir emri vaki yapacaktır | tımandan çıkmıştır. Yorgi çuvalı | ii üzerinde yığılan malzeme İ yetinin yüksek beynelmilel ahlâkı ni anlamaya muktedir değildir. «Habeşistan, medeni milletler ailesi arasına girmeye mustahak olacak bir şey yapmamıştır. Habe- şistan diye bir şey yoktur. Bugün bile davasını müdafaa ettirmek için Avrupalı mütehassıslar kulla- nıyor, Böyle bir memleketin, me- deni memleketlerle ne hak ne va- | zife müsavatı olamaz. İDevamı 4 üncü sahifede) 20 ilKTEŞRİN - PAZAR (Genel Nüfus Sayımı Bugünkü nüfusumuzun sayı» sını, vasıflarını bilmek, devlet (| ve ulusa yarınki ihtiyaçları mızın neler olacağını tanıta- | İ cak, onları karşılamanın çare- lerini öğretecektir. Başvekâlet Nişantaşı cadde- Küfeyi sırtlanıp götürmek istiyen hırsız yakalandı Nişantaşında Tahir adında bir seyyar satıcı dün bir apartımanın kapisina küfesini koymuş ve müş“ terinin aldığı şeylere içeriye gö- türmüştür, Tahirin kapıdan girdi. ğini gören sabıkalı hırsızlardan Yorgi adında elli yaşlarında bir adam küfeyi alıp kaçmağa kal kışmıştır. İhtiyar hırsız küfeyi gö- türemiyeceğini anlayınca içinde- kileri bir çuvala doldurmağa baş- lamıştır. O sırada Tahir de apar. na doldurduğu şeyleri omuzlayın | kaçmak. istemiştir. Tahirin bağir- | ması üzerine polisler ve ahali ko- şuşmuşlar, caddede bir hayli ko- İyi ses vermiyen telefon makineleri değiştirilecek Telefon idaresinde bir çok esaslı ıslahat yapılacak ancak tahsil ücreti olarak yüzde beşini kesecektir. Şirket, hükümet hissesi olarak zimmetinde kalan 6667 lirayı pos- ta ve telgraf idaresine ödeyecek | tir, Telefon idaresinin ıslahına de- | vam edilmektedir. İyi ses verme- yen eski telefonların yeni hassas makinelerle değiştirilmesi de ya- pılacak islahat arasındadır. Bu- Dun için abonelerden para alınmı- yacaktır. Şehirler arası telefon ücretleri- nin ucuzlatılması de kararlaştırıl- mıştır. Telefon direktörlüğü pos- ta ve telgraf idaresine bağlanacak» tır. İşletmenin satın alma mukavc- lesi imzalanırken, hükümetin öde- yeceği paralar hakkında bono ve- ya tahvil çıkarmak meselesi, işin Ölüm ışığı Bir Ingiliz de yeni bir ışık bulmuş Londra 8 — Bir İngiliz yeni bir ölüm ışığı bulmuş ve bunu İngilte. re hükümetine bildirmiştir. Bu ha beri veren People gazetesi diyor ki: «Ölüm ışığı İtalyada gizlice tecrübe ediler şua esasına istinad ediyor, Yeni ışık düşman memleketler üzerinde bütün halkı öldürecek ha | va değişiklikleri yapmaktadır.» Mühim konuşmalar 3 | geli uzamaması için ayrılmıştı, muka- veleye bu hususta konulan mad- deye göre 10 eylülde iki tarafın mali delegelerinden mürekkep bir komisyon toplanarak bu meseleyi müzakere edecektir. Bu görüşme- lerin işletme ile hiç bir alâkası yoktur ve ancak dört buçuk sene sonra başlıyacak para tediyesinin | şekline aittir. Eski şirket evvelce abonelerden aldığı ücretlerden 21 temmuza kadar yapılmamış mu- haberelere aid kısımlarını hükü- mete iade edecektir. Fransiz, Sovyet, küçük andlaşma erkânıbarbiye- lerinin anlaşması Paris 8 — Herriot, Paul Bom- cour, Bonnet gibi Sovyet Rusya hakkındaki dostluklarile tanınmış Fransız devlet adamlarının Ceneve 3 rede bulunması ehemmiyetli gö- 4 a rülüyor. Bunun bazı konuşmalar- Fransanın, Fransiz-Sovyet Rus- j 4 € 4 Şehirler ve milletler arası ko- nuşmaları için şirket tarafından abonelerden tahsil edilen para- lardan mükâlemelere mahsup €- dilmemiş kısmı hükümete devre- dilecektir, Hükümet, şirkete aid olması lâ- zım iken vaktile tahsil edilememiş bulunan paraları şirkete verecek, la alâkası olduğu sanılıyor. ya ve Küçük andlaşma erkânı har- biyeleri arasında anlaşma yapıl masi meselesini görüştüğü sanılı» yor. EN Sastı 9 Saat :22 7 —Kâzim Nemi Duruya— terbiye temlerinden bir