20 Ekim 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Ekim 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere le Italya ara- sında şiddetli gerginlik biraz hafifledi. ———... si © Sene 18 — No, 6109— Fiatı —— Suikasd teşebbüsü her tarafta her yerde 5 kuruş Habeşliler Makalleye yürüyecek Italyanlara mukavemet edecekler. PAZAR — 20 Teşrinievvel 1935 Telefon: 24240 (idare) » 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) büyük bir nefret uyandırdı Ankarada tahkikat | devam ediyor, dün Ali Saip dinlendi İzmirde 50 bin kişi toplanarak suikasd teşebbüsünü telin etti Atatürke bir suikasd teşebbüsü meydana çıkarıldığına dair iki gündenberi alınan haberler her tarafta millet arasında hakiki bir eyecan husule getirmiştir. Pa- dişahlar ve onların bendeleri düş- manla birleşerek Türklüğü bir uçu- Yuma yuvarlarken tek başına or- taya atılan ve bütün milleti etra- fina toplıyarak Türkiyeyi inkıraz- dan kurtaran gözbebeğimiz Ata- türke karşı bütün Türklerin kalbi €n derin minnet ve şükran hisleri- le doludur. Atatürk yalnız vatanı kurtar. makla kalmamış, onu her gün bir Parça daha yükseltmiş ve en me- deni milletler seviyesine çıkarmış- tır. Bunu memleketimize gelen, Türkiyeyi yakından tetkik eden bütün yabancılar da itiraf ediyor ve Atatürkün dehası ile Zaman içinde elde edilen bu neti- eden hayretler içinde kaldıkları- M söylüyorlar, , Türkiye siyasi sahada da büyük bir kuvvet olmuştur. Padişahlar Zamanında kimse Osmanlı hükü- Metinin adını bile anmazken bu- #ünkü Türkiye, herkesin dostluğu- Nu aradığı ve buna büyük bir kıy. verdiği bir hükümetti On, pek az | | on beş sene içinde elde edilen bu netice hepimizin kalplerini sevinç ve iftihar duygularile doldurmak- tadır, Türkiyeyi uçurumdan kurtaran ve bu kadar yükselten aziz ve sev- gili Cumurreisimize karşı suikasd yapmağa kalkmak, Türklüğü can evinden vurmağa kalkışmak de- mektir, Bu bainane teşebbüs kar- sısında her Türkün isyan etmesi pek tabiidir. Bütün millet heye- can içindedir. Yapılan tahkikatın biran evvel neticelenmesini ve hainlerin cezaların görmelerini sabırsızlıkla bekliyor. re ders olmalıdır. Bütün türkler büyük şefleri etrafında sarsılmaz bir kale halinde bulunuyorlar, Bu kaleye saldırmak istiyenlerin vay i haline, #.. Ankara 19 (Akşam) — Ata- türke karşı hazırlanan suikasd hadisesi etrafında Ankara müd- deiumumisi Baha Arıkan şu beya- natta bulunmuştur: — «Suriyede Çerkes Etemin tahriki ile Atatürke bir suikasd (Devamı 7 inci sahifede) Sayın memuru — Evinizde hangi dil konuşulur?.., — Türkçe, fransızca, ingilizce, e times yüzalımı Löküme kon alinanca, italyanca, rumca... usulurk, Ingiliz - Italyan i gerginliği biraz hafifledi Ingiltere Akdenizden 75 bin tonluk harp gemisi çekecek Roma 19 — Havas ajansının diplomatik muhabiri bildiriyor: M. Mussolini ile İngiliz elçisi Sir İ Drummond arasında vuku bulan mülâkat, İngiliz - İtalyan münase- batını aydınlatmağa matuftu. İtal- yan gazeteleri Akdenizde İngiliz filosunun mevcudiyetini İngiltere- nin askeri zecri tedbirler tatbik et- mek ve İtalyan sahillerini ablüka altına almak niyetinde bulunduğu- nu zannettirdiğini yazıyorlardı. İngiliz elçisi, gerek bu mesele ve gerek Süveyş kanalının kapa- tılacağına dair cereyan eden şayi- alar hakkında İtalyayı tatmin et- miş, İngilterenin hiç bir zaman tek başına bir hareket yapmak ni- yetini asla beslemediğini M. Mu- soliniye söylemiştir. M. Musolini de İtalyan siyase- tinin ne bilvasıta, ne bilâvasıta, İngiltereyi tehdid etmediği vehar. bi genişletebilecek her hareketten çekineceği cevabını vermiştir, M. Musolini ile Sir Drummon- dun İngiliz ana filosundan bir kıs. İ minin Akdenizden ve İtalyan kuv- vetlerinin Mısır hududundan çe- kilmesi ihtimalini de görüştükleri söyleniyor ise de bu mesele hak- kında nihai karar, Fransa ile ya- pılacak konuşmalardan sonra ve- rilecekti, (Devamı, 2. Bu sabah Pstanbul sokaklarının tenhalığını ve ilk sayım çalışmasını gösteren bir kaç resim : Yukarıda bir kaç sayım memuru, köprünün bom boş hali, aşağıda bir sayım memura kapı önünde nüfu yazı- yor, sokaklarda dolaşan yegâne satıcı: Gatele müvezzii ve bir evin penceresinden tenha sokağa bakanlar Sayım başladı İstanbulun en tenha ve en ıssız günü Busabah halkın çoğu her günden erken kalkmıştır. Her tarafta radyo, gramofon sesleri işitiliyor Umumi nüfus sayımı bu sabah erkenden başlamıştır. Bu itibar- la İstanbul sayılı günlerinden bi- rini geçirdi. Sabah, güneş doğ- duğu halde sokaklarda ne tram- vay çançanı, ne otomobil korna- | sı, ne satıcı sesleri işitilmiyordu. | Her tarafta derin bir sessizlik vardı. | Her sabah halkın sokaklara döküldüğü, iş başına gitmek için gidip geldikleri saatte İstanbul sokakları bomboştu. Köşe başlarında süngülü asker- | ler, polis memurları, at üstünde süngülü askerler, polis memur- ları, kollarında bazubendler, el- lerinde sarı zarflarla dolaşan sa- yım memurları göze çarpıyordu, Otellerin altlarındaki gazinolar, kahveler açıktı. Dışarıya çıkamıyan otel müş- terileri (o gazinoların, kahvelerin camlarının önüne oturmuşlar dı şarıya çıkamadıkları için bomboş sokakları seyre dalmışlardı, Galata rıhtımına 20 - 30 motör yanaşmıştı. Bunlar limanda ve sahillerde yapılacak sayım işleri- ne tahsis edilmiştir. Haliçte bir çok deniz amelesi mavnalarda vapurlarda yattıkları için motör- lerle bunların sayımları deniz üs- Bugün halk top atılıncaya ka- dar evinden çıkamıyacağı halde hemen herkes mutadından erken kalkmış, bu fevkalâde manzara- yı görmek için pencerelere koş- muştu. Komşular arasında pen- cereden pencereye konuşmalar oluyor, sokaklarda geçenlere hay- retle bakılıyordu. Bazı kimseler de erken radyo- larını o açmışlar, gramofonlarını kurmuşlar, müzika dinlemeğe dal- mışlardı. Tam saat sekizde sayım me- murları çalışmağa başladılar, Her memur kendisine verilen evle rin kapılarını çalarak sayım için lüzumlu görülen 16 suali sorarak cevabını ellerindeki deftere kay- dediyordu. Sayım büyük bir intizam için- de geçiyor. Halkın bu ulusal va- zifenin de ehemmiyetini anlıyarak gelen memuru bekletmeksizin sü- | ratle cevap verdiği görülüyordu. Sayımın kısa bir zamanda bi- teceği ve halkın saat on beşe doğ- ru evlerinden çikabilecekleri tahmin ediliyor. Bugün sayım dolayisile İstan- bul radyosu saat yarımda başlıya- caktır. Her zaman bir saat neş- riyat yapıldığı halde bugün rad- kadar sürecektir,