11 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE Gazetesi Güzide Sabrinin «HİCRAN GECESİ» inimli romanını tefrika etmeğe başladı. «PERŞEMBE» 68X100 ve 63X95 kıtasında fesi demektir. olan mecmuaların 24 ve 32 sahi Fiyatı daima 7,5 kuruştur. Sene 18 — No, 6278 — Fiatı her yerde 5 kuruş Hükümet Lozan muahede- sinde boğazlar hakkındaki ahkâmın değiştirilmesi için devletlere nota verdi Hukuki ve siyasi KUvv nan Türkiye hüküme Milletler cemiyeti pren hedelere sadakat husu etli delillere daya- ti bu müracaatile siplerine ve mua” sunda bütün dünyaya örnek olmaktadır Ankara 10 (Başmuharririmiz- den) — Lozan muahedesi Boğaz- ları askerlikten tecrid etmiştir. Türk vatanın bu en değerli ve bassaş müdafaa noktasında ne as- ker bulundurabiliriz, orada ne is tihkâm yapabiliriz, ne top koyabi- liriz. Anadolu ve Trakyamızın mu- vaşalasını temin eden bu vatan parçası, İstanbul da dahil olmak üzere basit bir tecavüzün kurbanı olmağa hazır, tehlikeli bir vazi- yettedir. On üç sene evvel Lozan mua hedesini imza ettiğimiz zaman bu ağır şartları kabul etmemize 6€ bep uzun sürmüş çetin bir harbi kapayan sulhü geciktirmemek, sulhperverliğimizi, bütün dünya ile temasa girdiğimiz bu ilk ande fedakârlığımızla âleme isbat et- mekti, Fakat her türlü istiklâl ve ta- mamiyetini kuvvetle kıskanan bir devletin bu ağır maddeyi kabul etmesine sebep bundan ibaret de İ değildi. Boğazların masuniyetini, israri- mız üzerine büyük devletler tekef- fül etmişlerdi. Boğazlara hangi bir tecavüz olursa Milletler ce miyeti konseyinin kararı üzerine, İngiltere, Fransa, İtalya ve Japon: ya müşterek olarak derhal Türki- yenin yardımına geleceklerdi. * Bugün Japonya Milletler cemi- yetinden çekilmiş bulunuyor. Hem de Miletler cemiyeti bir kararını dinlememek için Ce- evreden gitmiştir. Yarın Boğaz- larda herhangi bir taarruz önün» de kalırsak Uzak şarktaki Japon ya, donanmasını Milletler cemiyeti- »in kararı üzerine Akdenize gön derir mi?. Daha dünkü bir misal İtalyanın da hemen hemen ayni vaziyette olduğunu gösterdi. Lokarno mi- takı mucibince Almanya - Fram- mesele ileri sürülünce «mütecaviz olmakla itham edilen ve hakkın- da zecri tedbirler tatbik olunan bir devletin hâkim ve kefil vazi- yetine» giremiyeceğini söyledi. Boğazlar meselesinde kendisine ihtiyaç olursa ayni muhakeme- yi yürütmiyeceğini kim temin ede- bilir?. Demek oluyor ki, Lozan mua- hedesinde Boğazlara aid ahkâmın bağlı olduğu en mühim kaydın, yani dört devletin müşterek kefa- leti kaydının iki devletin bilfiil aradan çıkmış olmasile yok olması bu ahkâmı, bizim hiç kabahatımız olmadan, hukuki bakımdan suya İ düşürmüş bulunuyor. Mesele bununla da bitmiyor. Lozan muahedesini imza ettiğimiz zamanki dünya vaziyetile bugün- kü siyasi şartlar tamamen değiş miştir. Milletler cemiyeti misakı- nın sekizinci maddesi mucibince bütün devletler silâhlarını azalta- caklardı. Umumi bir silâhsızlar- ma olacaktı, Halbuki vaziyet tas mamen tersine dönmüş, bütün devletler alabildiklerine silâhla- rını arttırmağa başlamışlardır. Siyasi vaziyet de tamamen ak- si olmuştur. O zamanlar Akdeniz eski müttefikler elinde en sakin ve tehlikesiz bir deniz halinde idi. Bugün ise İtalya - Habeş harbi de- layısile gördük ki, Akdenizde konseyinin | bizzat eski müttefikler arasında | nerde ise harp olmak tehlikesi baş gösterdi, bilâkis on üç sene evvel Sovyet Rusyanın devletlerle mü- nasebatı bakımından tehlikeli bir mıntaka gibi görünen Karadeniz bugün Türkiye - Rusya, Türkiye « Romanya, hattâ Rusya - Romanya arasındaki dostane münasebetler yüzünden en sakin deniz haline irmiştir. " yel yedinci sahifede) Necmeddin Sadık sa hududuna kefil olan Italya bu AKŞAM CUMARTESİ 11 — NİSAN 1936 5 1871 En iyi halis kahveyi yalnız: Kurukahveci Mehmet Efendi Mahdum- larında bulabilirsihiz. Teleton : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) > Tayyare piyangosu: — —— - 24248 (Matbam) » 20113 (Klişe) Kazanan numaraları 7 nci sahifemizde okuyunuz. Italyan ve Habeş delegeleri salı günü toplanacaklar İtalya sulha yanaşmazsa yeni zecri tedbirler için 18 ler komitesi toplanmağa çağrılacak Jtalyada, ingilte- reye hücumlar devam ediyor Son sulh teşebbüsü Habeşlere vakit kazan- dırmak içinmiş Roma 10 (Akşam) — İtalyan gazeteleri İngiltere aleyhinde şid- detli makaleler neşrine devam edi- yorlar, Gazeteler son sulh teşeb- büsünün Habeşlere vakit kazan dırmak için yapılmış olduğunu id- dia ediyorlar. Gazeteler bilhassa İtalyanların zehirli gaz kullan. dıkları hakkında M, Eden tara- fından söylenilen sözlere hücum ediyorlar. (Devamı 9 uncu sahifede) Lokarno devlet- leri dün toplandı İngiltere ile Fransanın noktai nazarları biribirin- den farklı Cenevre 10 (Akşam) — Dört Lokarno devleti delegeleri, yani M. Eden, Lord Halifaks, Flandin, Paul Boncour, Belçika başvekili von Zeland ve Baron Aloizi bugün saat on beş buçukta Milletler cemi- yetinin yeni binasında umumi kâtiplik dairesinde toplanmışlar. , dır. iptida Baron Aloizi bir nutuk söylemiştir. Sonra M. Flandin Fransanın gizli muhtırasını oku- muştur. (Devamı 9 uncu sahifede) YEŞİL ELMALAR — Bir şevda romanı mı? — EVET! HAYIR! YEŞİL ELMALAR — Bir macera romanı mi? — EVET! HAYIRI YEŞİL ELMALAR — Yerli bir roman mı? — EVET! HAYIRI YEŞİL ELMALAR Bütün dünyanın, bütün nesillerin bütün hislerin ROMANIDIR. Türk münevveri AĞAÇ Mecmuasının Sai sayısına “GÖZAT Açılma resminden evvel içinde mühim müzakerelere başlanan Milletler cemiyetinin yeni binasi Cenevre 10 (Akşam) — Cenev- rede bugün büyük bir siyasi faa- liyet hüküm sürmüştür, On üçler komitesi sabah saat on bir buçuk- ta toplanarak on üç buçuğa kadar iki saat müzakerede bulunmuştur. Bu müzakere esnasında oldukça şiddetli münakaşalar olmuştur. Toplantının başında komite re- isi M. Madariaga, İtalyan delege- | si baron Albizi ve Habeş delege- | si Valde Mariam ile yaptığı konuş- malara dair malümat vermiştir. M. Madariaganın bayanatından çı- kan netice şudur; Habeşistan mil- letler cemiyeti çerçevesi dahilin- de İtalya ile görüşmeğe hazırdır. İtalyaztın “Vüzdyetine gelince, “bax ron Aloizi kendisine Lokarno dev- letlerinin toplantısında bulunmak üzere Ceneverye geldiğini, bina- enaleyh bir şey söylemeğe selâhi- yeti olmadığını beyan etmiştir. (Devamı yedinci sahifede) Daimi Fotograf müsabakamızda o kaza- nanlara verilen hediye miktarmı bu nüshadan İtibaren artırıyoruz. Bu na dair tafsilât ve müsabakanın bu haftaki neticesi bugün 4 üncü sahifemizdedir. emmesi AA e aa A — Bütün hocaların, sende edebiyata karşı büyük bir istidat görmüşler!... 1 Bi yanlış olacak balat: Ban kimeiela aletinde bir ger Mörleseimizr