22 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

pon Bugün sahife Sene 18 — No, 6379 — Fiatı her yerde 5 kuruş — — — ÇARŞAMBA — 22 TEMMUZ 1936 © Telefon; 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) ) - 20113 (Klişe) Işgal dün Çanakkale yakınında bir müfrezemiz öğle vakti tama | İ kahraman ordumuzu bağrına bastı Tahkimat kumandanının ve Çanakkale valisinin muharririmize beyanatı (Fotograf muhabirimizden dün gece aldığımız resimler dokuzuncu — sahifemizdedir) Herkes dostluğumuzu istiyor Türkiye ve Ingiltere Montreuxde Türk Cumuriyetinin kazandığı parlak siyasi zafer vatanın her tarafında heyecanlı sevinç dal- gslarile alkışlanırken, Türk teşebbü- süne müzaheret elmiş ve şu miesud neticeyi elbirliğile hazırlamış olan ecnebi dost devletlere karşıda içi mizde derin bir teşekkür hissi vücut buluyor. Montreux zaferinin asıl hu- susiyeti ve kıymeti de bundadır. Çünkü burada Türk davasi galebe çaldığı kadar milletler arası müna- sebetlerde dürüstlük ve hakkaniyet Prensipleri de yükselmiştir. Buda konferansa iştirik eden devletlerin güsterdikleri hüsnü niyet, dostluk ve karşılıklı fedakârlık gibi bir takım &millerin mahsulüdür. Montreux konferansı toplanacağı zaman ve toplandığı sırada, en çok, İngiltere devletinin ittihaz edeceği mes- lek her tarafta büyük bir merak ve alâka ile takip olunuyordü. Boğazlar Meselesi Türkiyenin emniyeti bakı- Bundan bizim için hayati bir mesele olduğu gibi Avrupada milletler arası Umumi siyaseti alâkadar eden en €saslı ve pürüzlü münasebetlerden ini de teşkil eder, elâkanın hududu ta Uzak Şar- ka kadar yayılmıştır. Japonya hükü- »elinin bile müzakerelere derinden Eösterdiği alâka meselenin şümul ve ehemmiyetini izaha kâfidir. Fakağ Şüphe yak kl - boğazlar meselesi İngil- teren sırdide bir politikasına te »r ve onun çok esaslı suref- ini tabrik eyliyordu. Cihan harbinde boğazlar hemen he- men en mühim rolü-oynamıştır des hilebilir, Boğuzlar serbes olsa idi ya- kut Türkiye müttefikler aleyhinde harbe iştirâk etemeseydi cihan harbi bütün bütün başka türlü olurdu. Cihan harbinde Türki tere Fransa aley ve rupa devleti olarak lizlerdi. ar İngi- | (Devamı yedinei sahifede) | Tarihten bir sahife Yazan: Ahmed Refik (Beşinci sahifemizde okuyunuz) Türkiye Avrupada birinci derecede rol oynıyacak Bir Fransız gazetesi böyle diyor, ve Ital- yanın büyük bir hata işlediğini söyliyor Paris 21 (A.A.) — Montreuxden Le Jour gazetesine bildiriyor: Yeni boğazlar rejimi Türkiyeyi tatmin et- miştir. İmzalanan mukavele Avrupö» nın siyasi vaziyeti üzerinde tesir yapacak ve boğazlara hâkim olan Türkiye Avrupada birinci derecede rol oynayacaktır. Büyük devletler onun dostluğunu arayacaklardır. Türk - Fransiz yardım paktının Montreuxye iştirâk etmemekle tamir götürmez bir hata işlemiştir. İtalya- nın Balkanlardaki nüfuz ve itibarca kâyıbını İngiltere kazanmıştır. İTALYA MUAHEDEYE İLTİHAK EDECEKMİŞ Montreux 21 (A.A) — Havaş ajan- sı bildiriyor: Siyasi mahafilde dün akşam imzalanan boğazlar mukayele- sinin ehemmiyetinden uzun uzadıya bahsediliyor, (Devamı 7 nel sahifede) Dün üniversitede yapılan toplantıda rektör B. Cemil Bilsel ve bayan Türkân nutuk söylerlerken , (Dünkü merasime ait tafsilâk yedinci sahifemizdedir) Çanakkalede halk v Çanakkale 21 (Sureti mahsusada giden arkadaşımazdan) — Ordu saat on birde evvelâ denizden, sonra kara- dan Çanakkuleye girdi. Kahraman ofdumuzun başında tahkimat ku- mandanı general Hüsnü, beyaz bir atla ilerliyordu. Şehre girer girmez generalin atının ayakları dibinde bembeyaz bir kurban kesildi. Şehrin muhtelif yerlerinde 170 kurban kesilidi. MÜESSİR SAHNELER Binlerce köylü kadını, ihtiyarlar generalin âtını öpüyorlar, askerleri- mize sarılıyorlardı. Yollarda şehit anaları hüngür hün- gür ağlıyorlar, tahta bacaklarını sü- rTükleye sürükleye generalin atına yaklaşan eski Çanakkale muhariple- ri ağlıyarak selâma duruyorlar. (Devamı 4 üncü sahifede) Atatürkün teşekkürleri İstanbul 21 (A.A.) — Cumur başkanlığı genel sekreterliğin- den: Yurdumuzun boğazlardaki em- niyetini tebyin eden Montrdux mukavelesinin imzalanması mü- nasebetile memleketin her tara” fından gelen ve vatandaşların coşkun heyecan ve sevinçlerini bildiren yazılardan Atatürk çok mütehassis olmuşlar ve teşekkür- lerini iletmeğe Anadolu ajansını memur etmişlerdir. bi Hamidiye On üç yıllık hasretten sonra!... Resmi tebliğ Ankara 21 (A.A.) — res mü tebliğ: Çanakkale ve İs- tanbul boğazları muıntakasın- da şimdiye kadar mevcut olan gayri askeri mıntaka kaldırıl- miş ve bu mıntaka Türk or- dusu tarafından 21 temmuz 1936 salı günü öğleye kadar fiilen işgal olunmuştur. Yavuzun tekne- sini öpenler Birçok Çanakkaleliler yüzerek Yavuza kadar gidiyorlar Çanakkale 21 (Sureti mahsusada İ giden arkadaşımızdan) — İyi vüzme makkaleli bir çok gençler yü- giderek tek- İMROZ VE BOZCAADA DA İŞGAL EDİLDİ Çanakkale 21 (A.A) — Bu ir süel kıta Bozcaadaya ge: kruvazörli de ah niştir. saat onda Imroza askeri bir kıta çıkarmıştır. © Memleket çok coşkun ve sonsuz bir h&- © landı