15 Ağustos 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Ağustos 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İtalya ve Portekiz hül Bi kümetleri Fransız n©; tasına cevab verdile (A izmir fuarına iştirak edecek müessesele- rin mikdarı artıyor mm — ———— Boğazlar iz zn CUMARTESİ — 15 AĞUSTOS 1936 Sene 18 — No. 6403 — Fiatı her va yi 5 z i : — : e yak: mukavelesinin bugünden İzmir fuarı için dün büyük itibaren tatbikine başlanıyor Türkiye bugünden itibaren Boğaz sularının hâkimi oluyor gemilerin geçmesini bir takım kayd ve şartlara bağlıyor Boğazlarda Türkiye hâkimiyeti ne demektir ? Mantrö. Boğazlar mukavelesi, Tür- kKiyoden başka beş devletin tasdikin- den sonra meriyete girecek olmakla beraber bu mukaveleye ilişik proto- kolun ikinci maddesine göre bugün- den itibaren muvakkat olarak tatbi- ke başlanıyor. Bu demektir ki Türki- ye, bugün Boğaz sularının hâkimi oluyor. Oradan gemilerin gelip geçme- si artık bir takım kayıtlara ve şartla- ra bağlıdır. Boğazların, bugün başlıyan bu yeni rejimi hakkında okâdar çok ve güzel şeyler yazıldı ve söylendi ki bahse ye- niden avdet - söylenen ve yazılanlara Mâve edilecek işidilmemiş fikirleri var- mış gibi - fuzuli görülebilir. Fakat, Boğazlar mukavelesi, hem mili, hem milletlerarası bakimdan öyle bir meseledir ki genişliği ve ehemmiyeti ne kadar izaha çalışılsa azdır. Milli politika itibarile Montrö mü- Kavelesi Boğaslar tizerinde Türk hâ- kimiyetini tamamlıyor, ana vatanım enn alacak bir noktasında herhangi bir baskın veya tecavüz tehlikesini ortadan kaldırıyor, Milletlerarası po- Titika itibarile de Türkiyenin kudret ve nüfuzunu bir kat daha arttırmış oluyor... Bütün bu görüş ve düşünüşler çok doğru ve övünmeğe değer olmakla be- raber Boğazlar mukavelesinin hükmü ve şümulü sadece hissimizi okşıyan bu neticelerden çok daha uzağa git- mektedir, Milli bakımdan, Boğazları tahkim etmek hakkı, Türkiyeye çok mühim ve 0 nisbette ağır vazifeler yüklemek- tedir. Bundan sonra, orasını sadece (Devamı ”7 nci sahifede) Necmeddin SADAK Yeni Boğazlar mukavelesinin bu- günden itibaren tatbikine başlanıyor. Boğazlardan gemilerin geçmesi bu- günden itibaren bir takım kayıt ve şartlara bağlaniyor. Bu münasebetle dün öğleden sonra saat on beşten on sekize kadar devam etmek üzere hâ- riciye vekâleti umumi kâtibi Numan Menemencioğlunun reisliği altında vilâyette bir komisyon toplanmıştır. Komisyona ciheti askeri namına bir albay ile dahiliye vekâleti namına u- mum emniyet müdürü Şükrü, ve sıh- hiye vekâleti namına da hıfzıhsıha Dün vilâyette toplanan komisyon âzası umum müdürü Asım iştirak etmişler- dir. Komisyon dünkü toplantısında Mon- treux mukavelenamesi mucibince bo- gazlarda askerileştirilen noktaların tayini ve bu sahanın memnu muntaka | olarak ilânı etrafında tetkikat yap- Komisyon bu muntaknın bir heyeti vekile kararile mi yoksa bir kanunu mahsusla mi İlânı lâzım geleceğini tetkik etmiştir. Komisyonun vereceği karar pazar- tesi günü bir raporla başvekâlete tak- dim edilecektir. Şi Doğruluğu şüpheli bir haber Ispanya bir devletin ta- vassut etmesini istemiş Lizban 14 (A.A.) — Radio Club, iyi bir menbadan aldığını söylediği bir habere atfen Madrid hükümetinin ec- nebi bir hükümetten ihtilâleilerle hü- kümet arasında tavassutta bulunma sıni istemiş olduğunu bildirmektedir. İKİ TARAF TAYYARE ARIYOR Londra 14 — İspanya hükümeti ve âsiler tayyare almak için bir kaç gün- den beri Londrada uğraşıyorlar Pilot- lara 125 İngiliz lirası aylık teklif et- mektedirler. İngitere ticaret tayyare- si ihracatını kontrol etmemektedir. Mamafih bütün devletler arasında bir anlaşma olursa İngiltere o zaman da- ha başka tedbirler de alacaktır. Londra 14 — Son üç hafta içinde otuzdan fazla tayyare İspanyaya git- mek üzere esrarengiz şekilde İngilte- (Devamı 7 nci sahifede) Yaşarın şampiyonluk tacını giyme merasimi Yaşarın dünya güreş şampiyonluğu münasebetile Berlin stadında bayrağımızın şeref direğine çekilmesi merasimi Pek muhteşem oldu. Yukarıki resmimiz, Yaşarı şampiyonluk tacını giydikten sonra dünya İkincisi ve üçüncüsü ile beraber gösteriyor. Bu merasime ald Berlin muhabirimizin uzun mektubu 7 nel sahitemizdedir, Teleton: 24240 (dara) « 24249 ( Tahrir) » 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) bir toplantı yapıldı Valinin reislik ettiği bu toplantıda Istanbulnn fuara en geniş şekilde iştiraki kararlaştırıldı İzmirde 1 eylülde açılacak beynel- milel fuar hazırlıkları sona ermek Üze- redir, Bu fuar şimdiye kadar memle- ketimizde kurulan meşherlerin en bü- yüğü olacak, Türkiyenin bütün ticaret ve sanayi faaliyetlerinin eserlerini mü- kemmel ve canlı bir halde gösterecek» tir. Yalnız Türkofis, Ticaret odası, sana» yl müfettişliği değil, vilâyet de bu bü- yük memleket işile yakından alâka- dar olmaktadır, Dün ticaret ve sanayi odasında vali B, Muhiddin Üstündağın riyasetinde oda reisleri, sanayicilerin Mümessilleri ve oda umumi kâtibinin Aştirakile mühim bir toplantı yapılmış- tır. Vali, fuara girecek müesseselere dair izahat almış, hükümetin bu işe çok ehemiyet verdiğni, memleketin en büyük sanayi merkezi olan İstanbulun bütün sanayicilerinin fuarda yer alma» ları zaruri olduğunu, bunun vatani ve mili bir vazife olduğunu söylemiştir. müecsseselerden fuara en | çok alâka gösterenler dericiler, men- sucat, ıtriyat, ilâç, çimento, lâstik, ema- ye fabrikatörleridir, Şimdiye kadar iğ tirak edenler elliyi bulmuştur, Bunlar- dan başka'esnaftan -şekerciler, ma- — Yasak!...... rangozlari ve dokumacılar hâzırlani- yorlar, Vali, bunların kâfi olmadığını, henüş fuarın ehemmiyetini takdir edemiyerek bu meşhere gitmekten istinkâf eden müesseslerin de muhakkak iştirakleri- Dİ temin etmek lâzım geldiğini, dünkü içtimada bildirmiştir. Fuara girebile- cek bütün müesseselerin listeleri tan- zim edilmiş ve kendilerile temaslara gi rişilmiştir, İstanbulun fuara gösterdi- ği şümullü alâka ve hazırlıklar İzmir- de çok sevinçle karşılanmakta ve şeh- rimizin göndereceği nümuneler merak- la beklenmektedir. Nümunelerin çoğu hâzirlanmıştır. Ticaret odası doğrudan doğruya pav- yon tutacak vaziyette olmayan müessö selerin nümünelerini kendi pavyonla- rında teşhir işini üzerine almıştır. Za- ten oda bu işin ehemmiyetini dahâ ha- zırlıklara başlarken kestirerek dağınık. lığa meydan vermemek ve hazırlıkları bir merkezden idare etmek için ayrı bir servis kurmuştu. Validen alınan direktiflerle bu servis faaliyetini geniş- letmiş ve kuvvetlendirmiştir. Netice- nin çok parlak ve İstanbula Jâyık bir şekilde olacağı temin ediliyor. (Devamı 7 nci sahifede)