13 Eylül 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Eylül 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

, Portekiz hükümeti, İspanya işlerine ade- mi müdahale komite- sine iştirak teşebbü- süne csvap vermedi AR Fistı Ber yerde 5 kuruş Moskova PAZAR — 13 EYLÜL 1936 manevi bir harb başladı Almanlar da vaziyetin vehametini ve sulhün bir takım beklenmedik hadise- lerin tehdidinde bulunduğunu anlıyor Hitler, Nu- Zaman ortalık müthiş & ledi. Bu muazzam toplantı, de muazzam bu büyük ktörlerle tenv dinde uçuşuyor- sıkı saflar hi M. Hitler hitabet kürsüsüne çıktı- zaman: «Almanyanın halâskâr eri selâmlarım» dedikten son- Ta dinleyicilere hitap ederek: - «Eğer sak rine hadlerini bil- direceğiz. Düşmanlarımız, hiç bir za- Men memleketimiz içinde ve hudu- dumuzun bu tarafında (baş kaldı- Tamıyacaklardır» dedi M. Hitlerin nutku kısa sürdü. Al reisi ası! büyük nutkunu yliyscektir gcakiben M. Hitler 90,000 me- Muru teftiş ederken onisra hitap €ierek dedi ki (Devamı 4 üncü sahifede) Nurenberg kongresi münasebetile Alman askerleri eski imparatorluk bayraklarile geçerken İl Irak hariciye nazırının mühim beyanatı Şark misakının hedefi ve mahiyeti nedir? Misak, istiyen diğer devletlere de açıktır, fakat ilk âkitlerin muvafakati şarttır İrak hariciye nazırı Nuri Said paşa dün İstanbul gazetelerini misa- fir olduğu Boyacıköyündeki İrak bü- Yük elçisi Naci Şevketin yalısına da- Vet ötmiş ve sorulan suallere şu ce- vermiştir k misakı ne vaziyettedir bir misak oluyor, bu istikbalde neler bekleniyor? Misak mahiyet iti ademi ile dört Ne mi arile t arasın ili üzere hali usulü ul ile ası . olduğu için cek bir ihti- sinde misekâ iıtiha bizim İle alâ- ii olan diğer devletlerin iştirâki- İrak hariciye nazırı Nuri Sald pe | Şa Kabul edilen | gazeteciler arasında »e açıktır. Ancak imza eden devlet- lerle iltihaka talip olan devletlerin karşılıklı muvafakatı lâzımdır. Misakın Cenevrode tesçil edileceği tabiidir. Beynelmilel tesirine gelince: Hiç | bir devletin şleyhinde olmadığı için İ iyi karşılanacağı şüphesizdir. | İRANLA İRAK ARASINDA İHTİLÂF İ KALMADI | — İranla İtak arasındeki ihtilâflı | meseleler ne vaziyettedir? | ağustosta Tahranâa git- | miştim hinşah retlerinin ta- vaşsutu ile lesini hallet- lâf tabu messleler ahenk hük — İrakla Suudi Arabistan arasin- (Devamı 7 vei sahlfede) Türk - Ingiliz iş beraberliği Eski dostluk yeniden teessüs etti Londra 12 (A.A.) — Daily Te- legraph gazetesi yı - «Türkiyeye boğazlar üzerinde arzu ettiği hakkı temin eden mu- kavelenin müzakeresi Türk - İn- giliz dostluğunu tekrar tesis et- miş ve iki memleket arasında yeni bir iş beraberliği devresine yol açmıştır.» Gazete, İstanbulda kral seki- zinci Edvardu yapılan samimi kabulden dolayı sevinç göster- mekte ve İngiliz - Türk tecim an- laşmasının daha çok sıkı tecim münasebetlerine doğru mühim bir adım teşkil ettiğini kaydet- mektedir, | konferansı Bugün Çekoslovakyada Pressburg İ ve yeni adile Bratislavada Küçük İti- lâf konferansı toplaniyor. Fakat üç devletin harici polifikasını idare eden-| ler doğruca bu şehire gitmediler. Yu- | goslavya başvekili Dr. Stoyadinoviç | evvelâ Bükreşe gitti ve burada Ro- manya başvekili M. Tataresko ve yeni dış bakanı M. Antonesko ile uzun w- zadıya görüştü Bu münasebeile verilen ziyafetie arasında da memnuniyet ve alâ- mühim nutuklar söylendi. Romanya ka ile karşılanmış, gazetemize | Daşvekili nulkunda Çekoslovakya ve | şimdiye kadar bir çok teşekkür Yugoslavya ve Balkan Anlaşmasile mektupları gönderilmiştir teşriki mesaiye büyi imiyet at- Bu teşebbüsümüzün alâkadar fetti. Mü, e polifkan ği | /e E ER re pe ge resmi mahafilde ne büyük bir | an ve, imiyeti ve sulhu memnuniyet uyandırdığını gös- iyledi, termek için Türk T kurumu g 1 stkunda Yu- ya ile Romanya arasındaki sağ- rın Çekoslovakya, i anistan. ile mevcud | değişmez ve sarsılmaz ittifakın teme- li olduğunu kaydetti. İ (Devamı 4 üncü sahifede) Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 9 Belediye İnkılâb âbi- desinin şehrin neresi- ne dikileceği hakkın- da henüz bir karar vermemiştir 0113 (Klie) ile Berlin arasında Hariciye vekilimiz M. Metaksasla görüştü Mülâkat çok samimi oldu ve iki tarafın noktai nazar birliğini teyid etti B. Tevfik Rüştü Arasın Yunan başvekili ile evvelki mülâkatından bir intiba Atina 12 — Cenevreye gitmekte olan Türk heyeti murahhasası reisi B. Tevfik Rütü Aras, bugün öğleden sonra Kirinale vapurile buraya vâ- sıl olmuş, ve merasimi mahsusa ile karşılanmıştır. B. Tevfik Rüştü Aras ile arkadaş- ları, halkın 3 arı ya çıkmışlar ve otomobillerle Atinğ- ya - gitmişlerdir. Yunan başvekil ve. hericiya nazı- ı arasında kara- | | Tı M. Metaksas, B. Teyfik Rüştü Aras ile çok dostane bir mülâkat yapmış, iki memleketi alâkadar eden bütün meseleler tetkik edilmiş, ve iki dey. let moktai nazasının birbirine uy- gun. olduğu görül. müştür. Bütün Atina gazeteleri memnuniyetle landan ve samimi Le mesaile» rinden hararetle bahsediyorlar, İnhisarlar vekili B. Rana Siirdden Bitlise vasıl oldu Oradan Muş - Van yoli Trabzon - İran transit yolunu tetkik edecek İ Bitlis 12 (Akşam) — İnhisarlar ve- kii B. AH Rana yanında, inhisarlar umum müdürü B. Mithat ve kalemi mahsus müdürü B. Emin Âli bulun- duğu halde Diyarıbekir - Silrd yolile buraya gelmiştir. Vekil, bana seyaha- ti hakkında şu Izahatı verdi: — Ankaradan kalktık, Kayseri üze- rinden Malatyaya geldik, oradan da Diyaribekire vardık. Diyanbekirde ! bir gün Kalarak tetkikatta bulün- dum, sonra Siürde uğradım. S8i- «Akşamı m memlekette spo- run kalkınmasına ve gençliğe hizmet etmek için Zeki Rıza İle idaresi altında bir kaç günden- beri, muhterem okuyucularına haber verdiğimiz spor yarın başlıyor. «Akşam» ın memleket gençlik ve sporuna bu hizmette bulun- mağa karar vermesi, yalnız spor- cular ve gençler arasında değil, spor teşkilâtımızı idare edenler merkezinden gene aldığımız şu mektubu neşrediyoruz AKŞAM YAZI İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜNE İstanbul «Badema gazetenizin spor yazı- Sadun Galibin ve arkadaşlarının | neşriyatı | İ Spor neşriyatımız yarın başlıyor le KızılDizeye giderek irdde tetkikatımı bitirdikten sonra Bitlise geldik. Şimdi Muş ve Vandan geçerek (O Kızıldizeye gideceğiz ve 'Trabaon - İran transit yolu hakkında tetkiklerde bulunacağız. Sonra daha bir kaç vilâyete ouğrıyarak An- karaya döneceğiz. Bitlisteki tülün ütelyesini ıslaha karar verdik DİYARIBEKİRDE TETKİKLER Diyarbekir 8 (Akşam) Gümrük ve inhisarlar vekili B. Ali Rana Tar- (Devamı 4 üncü sahifede) larına daha fazla ehemmiyet ve- receği ve memleket sporuna fay- dalı olacak neşriyet yapmaya ka- rar verdiğini ve tanınmış Kk metli spor muhatrirlerini şimdi- den temin ettiğini 8 Eylül 1936 tarihli nüshanızda memnüniyetlie okudum. Memleket sporunun inkişaf ve yayılmasına çalışanı Türk spor kurumunun bu yazılara memle- ket nam ve hesabina çok ihtiyacı vardır. Kıymetli yazılarınızdan dolayı gazetenize kurum namına candan teşekkürler eder 5: rımi sunarım.» T. S. K. As d saylavı: MH. Bayrak mızda Zeki Ri daki spor şer lif yazilar ve en son Spor haber leri ve saire vardır.