8 Ekim 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Ekim 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün İlk, Orta ve Lise kitaplarının yanlışsız ve son tabıları Maarif vekâletinin tayin ettiği fiyatla Ankara caddesinde -Semih Lütfi- Sühulet kütüphanesinde satılır. —————m..- Sene 19 — No. 6457 — Fiatı'her yerde 5 kuruş sahife Telefon: 24240 (İdare) - 24219 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Kiiş-) PERŞEMBE — 8 TEŞRİNİEVVEL 1936 ktisadi liberalizm tekrar canlanıyor mu ? Ingiltere ve Fransanın teklifleri büyük alâka ile karşılandı Milletler Cemiyetine verilen proje iki gün müzakereden sonra hazırlandı İngiltere ve Fran: nın, kontenjan ve yük- sek gümrük resmi gibi milletlerarası ticareti- nİ güçleştiren mâniaların kaldırılması hak- kında Milletler cemiyetine bir proje ettiklerini dün bütün gazetelerden evvel vermiştik. Bu hususta Anadolu ajansını, tevdi haber nı teb- liğini ve Fransız gazetelerinin mütalealarını aşağıya yazıyoruz. Cenevre 7 (A.A) dan: Dün, Fransızlarla İngilizler, bey- nelmilel tlcaret asındaki manlaları eksiltmek İçin hazırladıkları müşte- Tek bir karar suretini -bilâhare reye ko- | nulmak üzere- dün Milletler cemiyeti | Havas ajansın- Merhum doksan beş yaşında idi | Cenazesi yarın N Nişantaşın- Paki evinden kaldırılacak Osmanlı İmparatorluğunun 8on sadrazamı Tevfik paşa bir asra yak- laşan bir hayattarı sonra dün gece sa- at biri yirmi g antaşında Ko- aman sokağında 190 numaralı evde irtihal etmiştir. Tevfik paşa, aslen Kırımlıdır, Genç yaşında Harbiye mektebine girmiş, mülâzln olacak mektepten çıkmış, &onrd hariciye mesleğine intisab et. r. Kısa bir zamanda mesleğinde resburg maslahatgü- , Atina, Berlin, Londra elçi- liklerinde bulunmuş, uzun müddet hericiye nazırlığı ifa etmiştir. Otuz | bir mart hâdisesi sırasında ilk defa Sadrazam olmuş ve mıdaretten çekik dikten sonra harbi umu kadar Londra sefirliğini ifa etmiştir Tevfik paşa mütarökeden sohra bir dine geçmiş, damad Ferid kabine- ar kabine teşkil ede- | n İstanbulda te kadar sadaret mev- | rek mili hükcü şekkülü tarihine kiinde kalmıştır, Tevfik paşanın İlk sadaretinde Ab- dülhamid hal'edilmiş ve sultan Reşad tahta geçmişti, Merhum bir çök ka- rışık zamanlarda iktidar mevkiinde bulunmuş, maamafih iffetini muha- faza etmiş bir zattı. Allesine taziyet- lerimizi sunarız. Fransız ticaret nazırı M. Bastid iktisad komisyonuna tevdi etmişler- dir, Bu proje, iki gün müzakereden son- Ta vücude getirilmiştir. Almanyanin mesai birliğine üstü kapalı bir surette (Devamı 7 nci sahifede) > b Tevfik paşanın eski bir resmi Pazıl Ahmed Aykâç tâ harb se. nelerindenberi yazdığı bir çok ya- iyı bu unvan altında toplamıştır, Yazıların içinde siyasi, edebi ve i bi hayatımızın bir çok sima- sna ait müşahedeler, tenkidlet ve hatıralar var. Ondan sonra bir çok fıkra, vesika ve portre mevcut... Biz bunlardan bazılarını s6çe- rek okuyucularımıza takdim ede- ceğiz. o Bugünkü o nüshamızda (Dosya) külliyatına başlangıç teşkil eden sahifeleri basıyoruz. Orada Fazıl Ahmed Aykaçın bü- tün zarafetile beraber eserdeki plânmı tamamile göreceksiniz. Üçüncü sahifemizde okuyunuz. Balkan tip, kongresinin dünkü toplantısına aid birkaç enstantane: Yukarda solda profesör Akil Muhtar, sağda Yugoslav heyeti reisi, aşağıda solda Romanya, sağârn Yunan heyetleri reisleri nutuk söylüyorlar, ortada salondan bir görünüş ve sıhhiye müsteşarı B. Hüsameddin nutkunu irad ederken Dördüncü Balkan tıp haftası dün açıldı Bugün saat on buçukta Yıldızda, Mecidiye köyünde bazı Eski sadrazam Tevfik | evler yıktırılıyor paşa dün gece öldü Sahipleri arazi taksitini | vermemişler, ruhsat- name de almamışlar Mecidiyeköyündeki araziden çoğu milli emlâke aittir. Bu arazi üzerinde bina yanmak istöyenler vaktile hükü- mete müracnal etmişler, uzun taksit lerle ödenmek üzere bir kısım arazi- nin kendilerine verilmesini rica etmiş" lerdi. Başvekâlet bu isteği kabul etmiş ve bu araziden bir kısmının muayyen bir ücret mukabilinde verilmesine mu> vafakat etmişti. Bu suretle bu arazi üzerinde bazı evler yapıldığı halde ev sahipleri arsalarının İlk taksitini bile hükümete ödememişlerdir, Bunun üzerine milli emlâk idaresi mahkemeye müracaat etmiş ve meşgul arazinin tahliye edilmesini istemiştir. Diğer taraftan belediye de bu arazi ü- zerine yapılanı binaların inşaat ruhsa- tiyesi alınmadan yapıldığını görmüş tür. Mahkeme binaların yıkılmasile arsaların boşaltılmasına karar vermiş- tir, İ Mahkemenin 'bu'kararı üzerine be- İ lediye tarafından evlerin yıktırılması İ emredilmiştir. Dün belediye tarafın- | i dan gönderilen mühendisler evlerin İ yıkılmasına teşebbüs etmişlerdir. Fa- i kat evlerin içinde oturanlar binaları i.boşaltmadıkları için yıkılma işi dün neticelendirilmemiştir. Ingiliz filosu Kavala limanına geldi Atina 77 — ingiliz filosu Kavala li- | manınâ vasıl olmuştur. Irana gidecek heyet Ankara 7 (Telefon) — Muhtelif sa- halarda anlaşmalar yapmak üzere | İrana gidecek olan B. Cemal Hüsnü- nün riyaselindeki heyet cumartesi günü buradan Trabzona hareket ede- yolu ile İrana geçecektir. Dördüncü Balkan tup haftası dün saat 15 buçukta Yıldız sarayında bü- yük merasimle açılmıştır. Celseyi açan doktor Bay Akli Muhtar muhtelif memleketlerden gelen mümessillere teşekkür etimiştir. Bundan sonra sıh- hiye vekili doktor Retik Saydam na- mına söz alan vekâlet müsteşarı bay Hüsameddin Koral bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: — Görülüyor ki Balkan hekimleri- nin senelik toplantıları tıbbi ve içti- maf sahada müşterek derdlerimizi te$- his etmek ve tedavilerini aramakla şimdiye kadar memleketlerimiz için | öğleden sonra üniversitede toplanılacak çok faydalı hizmetler etmiştir. Ayni mesud neticeler toplanan bu entelektüci korporasyonun çok kıy. metli ve insani olan mesaileri için müs vaffakiyetler diler ve huzurlarile biz- lere sevinç ve şeref veren muhterem misafirlerimizi Türkiye cumhuriyeti sıhhat ve içtimai muavenet vekili na- mına selâmlarım, Bunu müteakib-söz alan doktor Akil Muhtar da Balkan doktorlarının elbirliği ile elde ettikleri bir çok hayırla neticelere işaret ederek; (Devamı 7 nci sahifede) Antakya ve Iskenderun Türk kalacaktır Milletler cemiyetinde Fransız delege- sinin beyanatını aşağıda neşrediyoruz Cenevre 6 — Anadolu Ajansının hu- süsi muhabiri bildiriyor: Dün siyasi komisyonda mandalar meselesi konu- şulurken hariciye vekilimiz mandalar komisyonunun tevsii meselesini orta ya çıkaran Polonya delegesinin beya» natına temas ile komşuluk veya mu- ahedeler mucibince doğrudan doğru- ya veya bilvasıta menfaati olan dev- letlerin bu komisyona mümessil yok Jamaları lüzumunu izah etmiştir. Haricye vekilimz Filistin meselesi hakında demiştir ki: «Hali hazırdaki vakalardan miteessir olmakla bera- | ber İngilterenin dirayetine eminli Bu dirayet Irak östiklâli ile bir kere daha sabit olmuştur. Arapların 10eş- rü haklarının ve oradaki musevilerin emniyetinin ve ahalinin nülusca nis- betinin nazarı dikkate alınarak mem- nuniyet verici bir hal şekli bulunacas ğına eminim; Tevfik Rüştü Aras bundan sonra Suriye vaziyetine temas ile şu sözleri söylemiştir: «Fikrimce bir milletin siyasi terbi- ! yesi için en iyi çare kendi idaresini kendi eline bırakmaktir. Bundan de- layı Suriyenin istiklâle lâyik olduğu: (Devamı 7 nci sahifede)