18 Ekim 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ekim 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ağ Başvekil İsmet İnönü İzmirde pamuk müs- tahsillerile bugün te- mas edecek. Belçikanın vaziyeti hakkimda Londra, pa- ris ve Brüksel arasın- da müzakere oluyor. — — — — Telefon: 24240 Üdare) - 94249 (Tahrir) < 24243 (Matbaa) - 29113 (Klişe) PAZAR — 18 TEŞRİNİEVVEL 1936 Başvekil Ismet İnönü dün İzmire geldiler Sene 19 — No. 6467 — Fiata her yerde 5 kuruş İngiltere, Belçikanın izahatından sonra siyasetini tayin edecek ga Başvekilimiz bugün kazalardan gelen pamuk müstahsillerile görüşecektir Belçika, bitaraflığının tanınmasını Cenevre paktı mucibince mütearrize karşı müşterek harekete geçecek orduların kendi toprakları arasından geçmemesini istiyor Londra, Paris, Brüksel arasında müzakereler cereyan ediyor, Fransa teessüfler Londra 17 (Akşam) — Kral Leo | poldün Belçikarın eski bilaraflığına dönmesi lüzumunu tazammun eder $on nutkundan sonra tahaddüs eden Londra mahafilinde tedir siyasi Uvaziyet, eliemmiyetle tedkik edilmek İngiltere hariciye maziri M, Eden, Belçika hükümetinden İzahat iste- miştir. İnghtere, Belçikanın vereceği mütemmim izahattan sorira, hattı ha- reketini tesbit edecektir. İngilterenin nasıl bir hatti hare ket takip edeceği henüz kati surette bilinmemekle beraber, içikanın si- yasetinde vukubulan bu değişikliğin nâhoş bir sürpriz teşkil ettiği sak- lanmamaktadır. Hariciye müsteşarı -M. Van Sittart dün akşam Fransız sefiri M. Korbin ile uzun müddet görüşmüş, bu mü- lâkattan sonra Fransız sefiri Parise hareket etmiştir. FRANSANIN TAVZİMİNİ İSTEDİĞİ DÖRT NOKTA Paris 17 (Akşam) — Dün M. Leon Blum, M.-İvon Delbos, M. Daladier, büyük erkânı harbiye reisi M. Leger arasında cereyan eden mü zakereler neticesinde Belçikadan hat- tı hareketi hakkında izahat istenme- sine karar verilmiştir. - Kahraman Türk ordusunun eşi yok Ordunun hava kuvvetlerinden saklanmağa muvaffak oluşu talim ve terbiyeye verilen ehemmiyeti gösterdi İzmir civarında yapılan büyük manevralardan bir kaç intiba İzmir (Akşam) İzmir civarın- | dr yapılan, harp manevraları büyük imuvaffakıyetle sona erdi. Türk or- dusu bütün kahramanlığını, âsaleti- ni, son harp tekniğine vukufunu gös terdi ve bütün cihana ilân etti ki; — Türk ordusu eşsizdir ve onun önünde hiç bir kuvvet duramaz, mu- vaffak olamaz. Şimdiki harp tekniği; şâns ve harp talii namı altıda bir şey tani- mamakta ve bunu reddetmektedir. Galip, son harp tekniğine göre riyazi hesaplarla meydana çıkıyor. Büyük kumandanlarımızın idare ve bakemliği altında yapılan büyük harp manevraları cidd değer ve hakiki bir | linde geçmiştir. | Bilhassa kahraman askerlerimizin | süngü hücumuna kalktıkları İ zada h kları görülmüş, düş ına kapı ii temsil eden mavi tarafla dost | kırmızı taraf kuvvetlerinin müessif İ bir vaka olmadan ayrılmaları güç te. min edilmiştir. Bu manevralarda hava kuvvetleri- nin harplerdeki mühim mevkii, bir defa daha tebarüz etmiştir. Düşmanı temsilen Torbalı havalisinden İzmire inmege çalışan mavi kuvvetler, ve bilhassa karargâhlarını bulan kirmı- 7i taraf tayyareleri, mavilere mühim zayiat verdirmişler, bilhassa manev- tanın son günü meydan muharebele. ünde mavilerin takviye kuvveti ala- mamalarını temin etmişler ve onla- rın top ateşini susturmağa muvaffak olmuşlardır. İzmiri işgal için harekete kalkışan mavi kuvvetler, meydan muharebe- | masında kırmızıların aldıkları ta- ze kuvvetlerle ve süvari hücumile ihata edi! (Devamı 5 inci sahifede) general | Gamelin ve hariciye umumi Kâtibi | akisleri ne olacaktır? rek amansız bir mücadele- | ini Belçika hükümetine bildirdi Şimdilik - Belçikaya nota verilmek. ten vazgeçilmiş, buna mükabll Bel- çika ile müzakereye girişilmiştir. Fransa Belçikadan şu dört sunli sormuştur: 1 — Belçika, Lokarno paktı muci- bince uhdesine düşen taahhütleri ifa edecek mi? 2 — Garp paktında nasil oynamak tasavvurundadır? 3 — Son kararların geçen martia aktedilmiş olan âskeri anlaşmalara bir rol 4 — Belçikanın Milletler cemiyetine karşı vaziyeti ne olacak? (Detam: 5 inci sahifede) Cümküriyet bayramı Yedibin köylü milli kıya- fetlerile geçid resmine iştirak edecek Ankara 17 (Telefon) -— Cumhuri- yet bayramı kutlama programını ha- zırlamakta olan vilâyetteki komisyo- nr. Ankaranın muhtelif kazaları mü- rağaat ederek Ankaradaki büyük resmi geçide” köylülerin geniş mikyasta iş- | tirak etmek istediklerini bildirmiş- lerdir, Resmi geçide iki bini atlı olmak Üzere kadın, erkek yedi bin köylü milli kıyafetlerile iştirâk edeceklerdir. Ankara belediyesi bayram müna- sebetile Ankaraya gelecek binlerce misafirlerin müşkilâta uğrumamala- rını temin için otel ve lokantalarda- ki Hintleri tesbit etmektedir. Esnafın | fiatleri arttırmasına meydan verilmi- İ yecektir, Yeni Tefrika Yazanlar; Bürhan Cahid Ahmed Refik iskender Fahreddin kk 1 Bol hediyeli Eğlenceli müsabaka tertip eden: AMCABEY * Tafsilât yakında... Egede bir tetkik seyahatine çıkan başvekii İsmet İnönünün Ankaradan hareketile vekiller tarafından teşyiine aid iki enstantane İzmir 17 (Telefon) — Başvekilimiz İsmet İnönü saat 14,5 da Nazilliden hususi trenle şehrimize geldi. Alsan- cak İstasyonunda manevra münase- betile şehrimizde bulunan generaller ve şehrimizdeki saylavlar tarafından karşılandı. imam Valimiz Fazlı Güleç İle belediye rei- si başvekilimizi Aydından karşıladı. lar. Başvekilimiz, istikbal merasimi ya- pılmamasi için kati emirler verdikle- (Devamı 5 inci sahifede) Ak'la Kara!... (Birbirini çekemiyen iki arkadaş) i