4 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

4 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

boti Hükümet bazı m takalara tatbik etmek bir usulü muhakeme lâyıhası için yeni hazırladı EN 19 — No, 6484 — Fiat her yerde 5 kuruş ım- AKŞAM ÇARŞAMBA — 4 TEŞRİNİSANI 1936 - Temps, vaziyeti Bulgaristanın Balkan) g paktına girmesine müsait görüyo Kral Boris, Yugoslav başvekilinin şerefine ziyafet, verdi, M. Stoyadinoviç Bulgar başvekilile de görüştü Belgrad 3 (Akşam) — M. Stoyadi- noviç bu sabah saat 7de Türk - Bulgar hududu üzerinde kâin Svilingrade va- sil olmuş, orada kendi Türk hudu- düna kadar refakat etmiş olan 'Türk memurları kerdisinden ayrılmışlardır. Svilingradda Yugoslavyanın Soi se firi ve Bulgar memurları tarafından Bulgar hükümeti dda M. Stoyadinoviçin emri- ısi bir tren tahsis etmiştir. Yu- kili bu trene binmiş ve öğleden eyvel Filibeye varmış, bir çey- risin bulundu» r. Kikin İstas; Bulgar başvekili M. Köseivanof ve kral Borisin yaveri ve diğer siyasi Yical ta- ri dan karşılanmıştır. M. Stoyadino- yondan kral Borisin köşküne ş ve kendisi ile görüşmüştür. Kral Boris M. Stoyadinoviç ile refikasını öğle yemeğine alakoymuştur. Yemek- ten sonra M. Stoyadinoviç Bulgaristan ili M. Köseivanof ile uzun bir ülâkat yaptıktan sonra seat beşte tekrar trene binerek Sofyaya doğru yo- luna devam etmişlir. TEMPS”“GAZETESİ NE DİYOR? Temps gazetesinin Belgrad muha- biri bildiriyor: Başvekil M. Stoyadi- Yeni ceza muhakemeleri Bulgar kralı Boris noviçin Ankarada Reisicumhur Ata- türk ile yaptığı mülâkat Belgradda Balkan devletleri münasebetlerinin inkişafı bakımından fevkalâde çhem- | miyetli telâkki edilmektedir. usulü lâyihası Sarp, nüfusu az, sahaları geniş yerlerde tatbik edilecek olan bu kan un hâkimlere ve müd- delumumilere geniş salâhiyetler veriyor Ankara 4 (Telefonla) — Vekiller heyeti kararile tayin olunacak bazı yerlerde tatbik olunmak üzere yeni bir ceza muhakemeleri usulü kanunu hazırlanmış, Meclise o sevkedilmiştir. Jeolojik teşekkülü itibarile sarp, nü- fusu az, sahası geniş yerlerde tatbik edilecek olan bu kanun ceza muha- kereleri usulü kanununun esas pren- #iplerinden ayrılan bazı istisnaları ihtiva etmektedir. Lâylha usul kanununun takib, tah- kik, hüküm vazifelerini birbirinden tamamen ayırmış, şahsın masumi- yet ve hürriyetine tallük eden bütün salâhiyetleri sureti mutlakada hâki- me vermiş, vekiller heyeti kararile tayin edilecek bu mıntakalarda suç- Yuyu ele geçirmenin güçlüğü, serbest birakılanların ise asayişi ihlâl ede. cek unsur haline geldikleri gözünün- de .tutularak cumhuriyet omüddei umumisine hazırlık tahkikalında ele geçecek suçluyu tevkif o salâhiyetini vermiştir. Bundan başka muhitte müessir bir intibah b e getirmek için suç- luların en kısa zamanda fiillerinin cezasına uğramaları gayesi gözetil- miştir. Lâyihaya göre müddelumumi- ler acele telâkki ettikleri işlerde şa- hitleri doğrudan doğruya müzekkere ila ötibedebilecekler. Zabıta zor da kullanabilecektir. Suçlular hakkında verilen tevkif kararı hukuku amme davasının açılmasına kadar muteber olacak bu bir aydan fazla uzayamı- yacaktır. Müddelumumt bu müddet zarfında davayı açmazsa vamına lüzum olup kında sulh hakiminden karar alına- bilecektir. Müddelumuminin gaybu- ya tahkikata va başlı- de Di ğa mevkufiyetinin de- | olmadığı hak- | yamaması halinde zabıta müteallik muâmeleleri sulh ve sorgu hakimle- ri de yapabilecekler, Yine lâyihaya göre Uk tahkikat si- rasında, verilen tevkif kararile tah- liye talebinin reddine dair olan ka- rar aleyhine itiraz olunamıyacak ağır cezayi müstelzim suçların duruşma. sı mevkufen yapılacak, mâni sebep- ler olmadıkça duruşma bir celsede bitirilecek bu celsede müddetumumi de iddiasını beyan edecektir. Hüküm duruşmanın bitmesinden itibaren nihayet üç gün içinde tef- him olunacaktır. Cumhuriyet baş- müddelumumisi evrakın temyize gel- mesinden itibaren bir hafta temyiz mahkemesi de bir ay içinde tetkikle- rini bitirmeye mecburdurlar. Kanu- nun kabulünden sonra vekiller heye- ti bu kanunun tatbik edileceği yerleri tesbit edecektir. Romanyadan ge- lecek muhacirler Kanun lâyihası Meclise i verildi, ilk kafile nisanda gelecek Ankara 3 (Telefon) — Dobricedeki Türk ahalisinin muhaceretini tanzim için Romanya hükümeti ile akdettiği- miz mukavelenin tasdiki hakkındaki kanun lâyihası meclise verilmiştir, Bu lâyihaya göre Köstence ve hava- lisinde oturan Türkler 15 nisan 1937 den itibaren beş senede Türkiyeye nak- ledileceklerdir. Birinci sene, malları Za- ten tastiye edilmiş olan kimselerden mürekkep 15000 kişilik kafile gelecek. Diğerleri de sırasile beş sene zarfında eminangiğnm. Umumiyetle iyi haber alan Yugos- lav mahafilinde söylendiğine bakılır- sa M. Stoyadinoviç Türk hükümet adamlarile birlikte Balkan paktının henüz buna iştirak etmemiş olan dev- leflere de teşmili imkânlarını düşün. müşlerdir. B a M. Stoyadino- viçin A: y ket etmezden bir kaç gün evvel Bulgar başvekili M. Köselvanofla Belgradda yaptığı mü- lâkat, ve Anka giderken iki dev- let recülü arasında bu hususta vu. kubulan konuşma İleri sürülmekte- dir. Ayni menbalata göre M. Stoya- dinoviçin Ankaradan dönüşte, Sof- yada kısa müddet durması ihtimali vardır. Maamafih Vreme gazetesi, Bulgar başvekili M. Köscivanofun Sofyada- ki muhabirine yaptığı beyanatı neş- rediyor. M. Köstivânof, Bulgar ha- ricl siyasetinin esaslarında hiç bir değişikliğe intizar edilmemek lâzım geldiğini söylemiştir. Msaamefih Bulgaristanı Balkan paktına girmeğe sevketmek için An- katların neticesi ne olursa olsun, Balkan yarım adasının bugünkü va» ziyeti bu anlaşmaya fevkalâde müsa- iddir, Mareşal Fevzi Çakmak Köstence ve Bükreşte merasimle karşılandılar Bükreş 3 ( Akşam ) — Hamidiye kruvazörü bugün saat 11 de Kösten- ce önüne gelmiştir. Büyük erkânı harbiye relsi mareşal Fevzi Çakmak ile maiyetindeki Türk heyeti saat tam on ikide rıhtıma çıknuş vebu esnada 21 pare top atılmak suretile selâmlanmıştır. Mareşal rıhtımda merasimle karşılanmıştır. Köstenceden ekspresle Bükreşe ha- reket eden mareşal bir ihtiram eseri olarak yalnız kralın ve ecnebi devlet reislerinin. istikbal edildiği Mogoşaya istasyonunda merasimle istikbal edil- miştir, Blum kabinesi düşecek mi? M. Flandine göre kabine- nin günleri sayılı imiş Paris 3 (Akşam) — Eski başvekil M. Flandin söylediği bir nutukta Blum kabinesinin günleri sayılı olduğunu söylemiştir. M. Flandine göre Blum kabinesi düştükten sonre alyans de- mokratik, repuplikenlerle anlaşarak bir kovalisyön kabinesi teşkil edecek- tir. Hayatı ucuzlatma İstihlâk vergisinin tenzili liçin bir lâyıha hazırlanıyor Ankara 3 (Telefon) — Hayatı ucuz- latma yolundaki çalışmalara hararet- ledevam edilmektedir. Bunun için meclise muhtelif lâyihalar verilecektir. Maliye vekâleti, sanayiden alınmak- ta olan istihlâk vergisinin tenzili hak- kında mühim bir lâyiha hazırlamakta- dır. Bu hususta diğer vekâletlerin mü- taleaları sorulmuştur. Bu lâyiha ya- kında Meclise sevkedilecektir, karada ve Sofyada vukubulan mülâ- | hur yapıldı, tin kazanacağı umu- luyor Amerikada reisicum- intihabatı dün M. Ruzvel- ln Telefon: 24240 (İdaro) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Çubuk barajı merasimle açıldı aşvekilimizin elile ( Ankaraya temiziçme suyu sönderildi Suni göl 180 hektar genişliğindedir senede Ankaraya üç buçuk milyc — metre mükâbı su verecek Yukarıda Çubuk barajının cepheden görünüşü, aşağıda solda filtre istas- yonunda havalandırma havızları, sağ da barajın yukaridan görünüşü kısa bir nutku ile âçılmış ve şehre ilk defa olarak başvekilimizin eli ile temiz ve bol içme suyu gönderik Ankara 3 (Tlefon) — Ankaranın içme suyu ihtiyacını : karşılıyacak olan Çubuk barajı bugün saat 14,30 da başvekil İsmet İnönünün En miştir. gülünç adam... (Devamı 4 üncü sahifede) (Karikatür müsabakası serisinden: 3)