2 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

2 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

İkinci Kânunn . Umumü ziraat işleriz Ziraat takvimi Havalar müsaid giderse zayıf tarlalara hayvan gübresi verilir ve gübrelerin bu ayda taşınmasına devam olunur, Yazlık hububat ekile- cek tarlaların hazırlanmasına yı ürü İmesine devam edilir, Meyva bahçesi işleri: Henüz dikilmesi hitam bulmıyan mahallere meyva ağaç- ları, meyva fidanları dikilir. Evvelce tesis edilmiş meyva bahçelerine hayvan gübresi verilir. tamamile yapığkları dökülmüş olduğundan yapraklar toplanır, Ağaçların şayet şeftali ve armutlarda hastalık görülmüş ise bu yaprakların toplanarak yakılması Iâzmdır. Hastalıksız. olan yapraklar toprak ve kismen kireçle yığın yapılarak komposto yapılır. i, kayısı, ceviz gibi iri tohumlar tatbik ameliyatına tâbi tutulur, İlkbaharda ekilecek töhum yastıkları için ufalanmış gübre verilir ve yastıklar hazırlanır. Fidan dikilecek maktalara arbalarla gübre naklolunur. Sebze bahçesi işleri — Sıcak, ılık yastıkların yapılmasına ilkbahar sebzeleri için toprak maktalarının hazırlanmasma bazı maktaların gübrelenmesine devam edilir. Çizek bahçesi işleri: Bahçe toprağının hazırlanmasına, tanzimine, süs ağaçlarının yerlerine diki maktaların yeniden sine, bazı parsellerin gübrelenmesi de töes i / ne, dandan müteessir olacak palmiyelerin yapraklarını biribirlerine sararak raf. ğlanmasına, donlardan müteessir olan nebatların köklerine samanlı güb- sine devam edilir. Bağcılık işle Amerika asma çubukların alınmasına ve bunların köklendiri kum içerisine ve hendeklere gömülmesine devam edilir. Bununla bera- m asma yapraklarının, hastalıklı çubukların toplanarak ve yakılarak imha edilmesine ehem deki kabuklar temizlenir. Kümes işleri: Tavuklara bu mevsimde bol yemler verilir, da tavukların dışarıya çıkmalarına müsaade edilmez. için bulundukları yerlere, bahçelere taze fışkı, beygir gübresi lıdır. yet vermek lâzımdır. Hastalıklı ömcelerin gövdelerin- pek soğuk havalar- Tavukların eşelenmeleri konulması fayda- mann 0 eğ BAHÇELERDE ÇİTLER: .. Sebze, çiçek, meyva bahçelerinde yeşil çitler nasıl yapılır ve hangi ağaçlar dikilir Yeni tesis olunan bahçelerin tahdid ve muhafazası zımnında yapılacak tesi- #at pek muhteliftir. Duvarlar, tel örgü- ler, yeşil ve kuru çitlerle bahçenizin etrafını tahdid ederek, muhafaza altı- Ba alabilirsiniz. Bu yazımızla biz yeşil çitler hakkın. da izahat vereceğiz. Tezyinat bahçele- rinde de parsellerin tahdidinde bu ye. | şil çitlerden istifade edilmektedir. Yeşil çit olmağa elverişli ağaçlar hangileridir. bunlar nasıl dikilmelidir? Bunu izah edelim: Bu ağaçları ikiye ayırabiliriz: | - Yap- raklarını kış yaz dökmiyen £ cinslerdir ki: Bunlar da ya dikenli veya dikensiz olurlar. Dikenli olan ağaçlar şunlardır: Gladiç- ya, Maklura, Akasya, Karadiken, Kra- tikus, Dikensiz olup ta yapraklarını da- ima muhafaza eden ağaçlar şunlardır: Selvi, Mazı, Defne, Taflan, Mersin ve Şimşirdir. Yeşil çitler şu suretle yetiştirilir: Bah- genin etrafı 50 - 60 santim genişliğinde 40 - 50 santim derinliğinde boydan bo- ya bir hendek açılır, hendeğin içerisi. nin dibindeki toprak kabartır ve üze- rine çürümüş gübre konarak toprak ha- zarlanır. Buraya dışından satın alınan veya bizzat yetiştirdiğiniz 2 - 3 yaşın- daki fidanlar iki sıra - çift sıra - üzerine ve 35 - 40 santim fasılalarla saç ayağı şeklinde - Kengos - usulile dikilirler ve hendek toprakla 20 santim toprak se- İ viyesine gelinciye kadar doldurulur, Ağnçlar ya sonbaharda ve yahut en iyisi ilkbaharda, şubat aylarmda dikilir ve o sene bunların tutmasına, iyi büyü- mesine dikkat edilir, Ertesi sene ilkba- barında bu fidanlar on santim irtifanda ve ayni boyda budanırlar. Böyle kısa | budandığından dolayı çıkan dallar biri- | birlerine girift olurlar, bir iki sene son- ra artık © kadar sik olur ki içerisinden hiç bir şey geçemez. 2 - 3 sene zarfında 2. 2,5 metre irtifenda gayet güzel bir çit olmuş olur, bittabi her sene, keskin bir makasla ve ilkbaharda muntazaman bu- danması lâzımdır. Dikensiz çitler de di- kenliler gibi dikilirler. Servi, Mazı, gil ağaçlar arzu edilen bunların tepelerinin kesilmesi doğru de- ğildir. Bahçelerinizi rüzgârdan muhafaza SEVENLER YOLU Edebi Roman Genç kadının kaşları çatılmıştı. Doktorun vaziyeti ciddi görünüyor- du. Yüzünün bütün çizgileri bıçak sır- ta gibi sertleşmiş, göz bebekleri sarp dağ yamaçlarında vahşi hayvanların açtıkları oyuklar gibi korkunç bir karanlık çukura benzemişti, Artık kaçmak, kurtulmak imkânı yoktu. Genç kadın o ilk nişan gecesinden- beri içine çöken korkunun bir vehim Olmadığına artık inanmıştı. İnan- muşlı, fakat artık tehlikenin içinde 11. Bir erkek tarafından beğenilmiş, sevilmiş olmanın vereceği zevk dozu- nu 0 Kadar kaçırmıştı ki bu akşama kodar tahteşşuurunda mestedici bir hâyal olarak yaşıyan bu esmer göl gevi şu dakikada simsiyah bir ölüm kâbusu gibi görmğe başlamıştı. Genç kadın İsviçrede ayni alâkayı görmüş, tesadüflerin yardımile tanış- tığı iki İngiliz gencinin o hissedildiği halde korku vermiyen temayüllerile meşgul olmuştu, Fakat doktor De- Vi Bürhan Cahid MORKAYA » Tefrika No. 69 o belirsiz, heyecansız, hissedilir, ifade edilmez çekişme ve kaçışmanın bü- yük kasırgalardın evvel tabiate çö- ken O ağır sıkıntıdan farkı yoktu. Ve genç kadın bunu pek iyi keşfettiği için kaçıyordu. Bu adamın o esrarlı siyah gözle- rinden ürküyordu. Bu etmer erkek gölgesini kilometrelerce uzaktan ha- yelinde yaşatmak belki tehlikesizdir. Pakat onunla karşılaştığı anda tah- teşşuurundaki kıyametin iradesini aşarak onu mağlfib edeceğinden kor- Yuyordu. Bütün bu hakli endişeleri şimdi canlanmış, Afrika ormanlarının in- san eti yiyen zehirli ağacı gibi uzun yapraklarile onu sirmağa başlamış- Jardı. Genç kadının güneşsiz bir sonba- har akşamı gibi hazin ve mat yüzü #levlenmiş gibi yanıyordu. Zeytin yaprağı gibi kurşun! yeşil göz bebek- leri donuklaşmıştı. Ucu biraz yukarı kâlkık ince burunun kapakları he- yecandan açıhp kapanıyor, samur Kaşları mütemadiyen hareket ediyor- İ sine çürümüş gübre Sarılan ve sarkan salon çiçekleri nasıl yetiştirilir? — — İ Kış yaz yapraklarını muhafaza eden, vardır ki n güzel renkte yeşil sarılan ve sarkan bazı çiçekler gerek yaprakla olması ve gerek' çiç inin manzaraları itibarile dukları yerlere müstesna rın yetiş ğer çiçekler gibi değildir. Tc asi, ba kılması bambaş hatta toprak ye funda toprağından r eki. olu veya» tohumla tabir nebatlar dikilirler Füskin. balonu an balon birler, pan çiçek telden yapı lindeki kısım yosunla tıkadıktın sonra, yüzde seksen sine, tel aralıklarını çürümüş gübre ile karışık funda topraği konur ve bunun üzerine de sarkıcı ve sanhci çiçek yerine dikilir. Esasen bu gibi çiçeklerin arap saçı gibi sık olduğundan bulundu- ğu yeri tamamile sık bir şekilde örerler kökleri ve bu suretle üzerine konacak toprağın aşağıya: dökülmesine tamamile mâni olurlar; binsenaleyh saksıya falan ha- cet yoktur. Bu tarzda yetişen yapraklar pek hoş olan çiçeklerden Füsinler var- dır. Resmimiz bu nebatı göstermektedir. Bu çiçekler her mevsimde dikilebilir- erse de en iyisi ilkbaharda dikilmektir. Bu nebat dikildikten sonra «sk sik püs- kürtme suretile sulanır. Su, yosun ve çü- rümüş gübre ve kökler tarafından ders hal massedilir ve meşbu bir hale gelin- ciye kadar su verilir, Suyun yere akma- ması için balon altma büyük bir tabak veya çanak konur ve bilâhare kaldırı- İhr. Bu gibi çiçeklerin bavalandırılmahdır. Bunun için Yosun, kökler, çürümüş gübre el ile karıştırılır, badehu sulanır, Nebat büyüdükçe balonun her tara- suvarlak ve yeşil da sarktığı hissedilir atasısa kökleri ve gok hoş bir manzara arzeder. Sarıher bir çok nebatlar, çiçekler var- dır. Fakat Füksin en iyisidir. Diğer çiçeklerin, nebatların, burada kmaca isimlerini zikretmekle iktifa ede- ceğim: | - Campanula Meyi çan çiçeği, 2 « Uysimachia çayır altın tabir olunan nebat, 3 - Pelargonien, 4 - Evonymus Radikans, 5 - Tropakolum, 6 » Trades kanta, telgraf giç h maksadile çitler yapılırsa o tekdirde 4 - 5 metre irtifa vermek lâzımdır. Bu suretle bahçelerinizin etrafını ye- şil çitlerle tahdid etmiş olarak hay tavuk ve insanların ogirmesine mi olunmuş olur. du. Doktorun cevap bekliyen gözleri meçhul bir noktaya dikilmişti. Genç kadın bu dalgınlığından ce- saret alarak onu tetkik etti, İnce bir erkek tipi olarak gördüğü bu esiner yüz ne kadar değişmişti. , Alnımın o geniş çerçevesi dökülen gini kaybetmiş, gergin kalım dudakları porsumuş ve sarkmış, | profilinde pek sevimli görünen ya- nek kemikleri çirkin bir tümör gibi fırlamıştı. Şüphe yok ki erkek aşkı gönülde yaşadığı zamanki asaletini dudakla- rından taşarken kaybediyordu. Ve bunun adaleye ve sinire geçtiği an- daki ihtilâetı, saralı devresi ne kadar | iğrenç olacaktı, Genç kadın bütün samimi hislerini kötürüm eden bu ters düşünceler içinde silkindi. Gevşemiş sinirleri canlandı ve hepsinin üstünde en buh- ranlı zamanlarında bile dimdik du- | ran gururu birdenbire şahlandı. Artık kendine hâkimdi. Kendine hâkim olunca vaziyete hâkim olmak pek güç değildi. Masanm öbür ucunda bir heykel taşlığı ie aldığı şekli bozmadan bek- Yiyen doktor Demirhana şimdi kork- madan bakıyordu. Düzgün tok bir sesle dedi ki; — Bir asabiyeci ve ruhiyatçı oldu- ETEL İT 3 TAVUK Çok tehlikeli bir hastalık Tavuk kolerasından tavuk- larınızı nasıl koruyabilirsiniz? Bunun için evvelâ hastalığın ne oldu- ba nı ve tavuklarda görülen ârazı bilmek Tavuk kolerası sari, pek tehlikeli bir hantalık- ğunu, nasıl nedır. tır. Bu hastalığa yakalanan tavuklar pek çabuk ölürler Diğer hayvanat ta bu hastalığa yaka fakat bilha talıktan çok mü Past ram mikropları kuna ka a tavuklar bu hus- Hastalık mella eholera gilina- lanabilir, olurlar. mikrobidir. rok tavuk- ları zehirler, Koleraya tutulan tavuklarda görülen âraz: Hastalığın muhtelif şekilleri vardır: 1“ En tehlikeli şekli âni olarak tavuk- lar yem yerken, su içerken birdenbire 2 - Koleraya yakalanıp alan, yani 24 - 60 anat telef olmasıd ta hâd şek kadar hastalığa tahammül eden hali ki: Bu takdirde ve evvelki halde de, tavuk- larin tüyleri kabarır, kanatları, başı dü- ger ve başlarım kanatlarının altına doğ- ru sokar, bir kenara çekilerek vücutleri- üşecek bir halde bitab yürürler, yem yemezler, buna mukabil ni silkerler ve bareret tesirile fazla su içerler, ibikleri koyu kırmızı bir renk alır, bununla be- raber köpüklü, kanlı beyaz bir renkte ishal başlar, hayvanlar çok zayıflar, iş- te tavuklar bu vaziyet karşında ölür- ler. 3 — Üçüncü bali de uzun süren müz- min şeklidir. Hastalığa yakalanır, fakat hastalık devam eder ve bazan tamamile kurtu lurlâr, Maamafih koleraya yakalanıp ta ihtimali pek uzdır. Koleradan mukavemet edi haftalarca kurtu ölen bir tavuğun o vücudünü açarsanız kalbinin üzerinde koyu kırmızı lekeler üz, barsaklar da kanlıdır. Dâ- , karaciğer bü; raya tutulan tavukların ağzından ve bu- run deliklerinden âkar, görür yapışkan bir mayi Kümeslerde bu gibi haller görülünce hemen baytara müracaat etmenizi tav- siye ederiz. Baytar gelip muayene et meğe kanunen mecburdur. Kümeslerde böyle bir vaka zuhurun- da hemen öleni ayınp kireçle gömmeli ve diğer tavukları da oradan çıkarıp başka bir mahalle koymalı ve asgari olarak bir hafta karantina bekletmelidir. Eski kümesleri temizlemeli, badanala- mah, her tarafı güzelce dezenfekte et- melidir, Karantinadan çıkan, hastalıktan kür- tulan tavuklar buraya konal ğunuza göre hizle'inizi iyi tahlil et- meniz lâzımgelir doktor bey.-Bun- dan başka hissi münasebetlerde yal- niz kalmanın ancak manevi bir hâz vereceğini bildiğinizden şüphe etmem. Kendinize ait hisler ve düşüneele- rin başkalarını kadar edeceğine nasıl hükmedebilirsiniz. Siz ki!.. Doktorun taş kesilmiş gibi dimdik duran başı kalktı. O boş bir oyuk gibi görünen göz bebekleri ateşlendi: — Hayır, dedi, aldanmıyorum. Siz de benimle alâkadır oldunuz, Fakat neliceden korktuğunuz için benden dâima kaçlınız. Aramızda akrabanız- dan bir kızın gölgesi olmasaydı siz de benimi gibi hislerinizi saklamıya- caklınız, Sizi korkutan sevginiz de- ğü, mubhitinizdi:, Muhitinizin vere- ceği hodgâm, bayağı hükümlerdir. Fakat dediğiniz gibi bir ruhiyatçı s- İntile söylüyorum ki aşkın asaletini muhitin vereceği hükümler kirlete- mez. Biraz samimi olunuz hanıme- fendi. İtiraf edi ki kalbiniz nizle beraber değildir. Ben size bütün kalbimle açıldım ve sizden bir mace- ra değil bir hayat istiyorum. Genç kadının güzel beşi sert bir hareketle kalktı; — Benim evli bir kadın olduğumu bilmiyor musunuz doktor. Bâhsetti- giniz hissi hakikatleri kabul etsem OKUYUCULARIMIZIN SORGULARINA CEVAPLAR Şeftali yapraklarımdaki kırmızı ka» barcıklara ve armut yapraklarındaki siyah beneklere karşı ne yapmalıdır Erenköy Zi 1 - Şeftali yaprak- larında O görülen kırmızı kırmızı bü ruşuklar ya man- hastalık olan Taphrino de- ? formans o neticesi ve yahut ta haşe- tari bir | relerden puseron ların istilâm neti- Mektubu- / izahata cesidir. nuzdaki göre, bumın man- bir hastalık © ktadır. tari olduğu anlaşı Tedavi hastal leri: Hastalanmış yaj mek, bunları toplıyarak « yakmak - hatta hastalanmış olan yap- raklar görülür görülmez hemen topla mak lâzimdir. Bu hastalığa karşı Bordo bulamacının östimali çok faydalıdır. Bu- nunla beraber şeftali tomurcukları açık mazdan bir müddet evvel kükürt tozu atmab, badehu hemen $ | - 2 nisbe önde Bordo bulamacı vermeli, püskürt- melidir. İ Ağaçlar çiçek açıp ta meyva bağla dıktan sonra da ikinci bir defa ayni nis bette Bordo bulamacı püskürtülmesini e ederiz. ş ilerilememesi çare“ rak ve filizleri kes imha etmek 2 — Armut ağacının yapraklarında ve meyvalarında hasıl olan siyah benek- lere gelince: Bu da Fuieladium pirinam namı verilen ve tamamile mantari olani bir hastalıktır. Ekseriyetle nemli ve se cak havalarda zuhur eder, yağışlı sene lerde daha fazla olur. Tedavi çareleri: o Hastalıklı yaprak, meyva ve dalların toplamak, bunları yakmak, yere düşenleri keza toplamak lâzımdır. Hastalıkla mücadele için de Şaht fabrikasının ya toz halinde kireçli gözlaşı tozu mahlütunu veya ayni neti ceyi veren Bordo bulamacımı bu gibi ağaçların dal ve yapraklarına püskürte mekle hastalığın önüne geçilmiş olur. Bordo bulamacı edilirketi mahlülün yaprak ve.dalların her tarafı na temas etmesine dikkat etmek lâzım“ istimal e fekte için muzı fenik veya kreolin istimal olunsbis Tir. Bir kümeste kolera zuhur ettiğinde ölenleri kireçle itlâf etmek, kalanları de ikişer üçer bir kafese koyarak bir müd- det bol gıda ile beslemek badehu bun“ ları da kesmek daha doğrudur. Çünkü kalan tavuklar pek zayıftırlar i bile hayatımın serbest olmayışı bu münakaşayı kesme kâfidir. Halbu- ki ben iddia ettiğiniz gibi size karşı bir şey hissetmiş, sizin için bir şey düşünmüş değilim. Şu dakikada bes d demiu nişanlısı tehlikeli nlardan âsabımı dinlendirmek Için geldim... in gönül hareketlerile alâs im. Ve sizden rica ederim, Size mesud bir yuva kurmağa hazır İnan güzel Şerminin yanına avdet ediniz. Sizi ciddi, hislerine hâkim big” erkek olarak tarımak zevkinden bö ni mahrum etmeyiniz, Allemiz sizin gibi mağrur ve temiz yürekli bir gençe Ie iftihar edecektir. Siz! buralara Ka- ? dor getiren heyecanmızı & bii bülmüe yorum, Bir film adamı bilhassa big” asabiye mütehassıs her şeyden evvel ruhi hareketlerin gelip geçici birer sinir ve şuur bubranı olduğunu bileni bir adamdır. Size vadediyorum. Bu akşamki ziyaretimizi havatımın Kıys metli bir sırrı olarık mühafaza ede ceğim ve göreceksiniz ki Şerminle devam edecek üşterek hayatıma sizi tahmin edeceğinizden fazla me- sud edecektir. il Sizi buradan samimi! bir arkıdaş gibi teşyi etmeme müsaade ediniz doktor. (Arkası var)