24 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ât58 | | | İ RR RüaBar”EiR 4 “Sak olan tramvay tarife komisyonu- 24 Kânunusani 1937 AKSAM sahile 3 FIKRA | Yıl 1270 Alaturka 1270 de sadrazamlardan biri, diğer nazırlarla konuşarak, sara- | ya yens bir ıslâhat lâyihası daha tak- dim eder. Başlıca tedbirler (mali mu- vazehe kurmak, irtikâbi kaldırmak, demiryolları yapmak v. 5. gibi) ara- sında ikisini zikredelim: 1 — Ağaç dikmek, 2 — Ormanları zabıt ve rabıt altı na almak. 1270 den 1932 ye kadar tam 82 sene geçti. Biz dahi Türkiye ormanların kurtarmak çarelerini düşünmekteyiz. Bu arada Osmanlı imparatorluğun- dan birçok parçalar, Avusturya - Ma- ceristan veya eski Rusya imparator- Yuklarına intikal etti. Onlar, bu top- raklardaki 1270 tahriblerinin önüne geçtikten başka, yeni ve büyük orman- lıklar yetiştirdiler. Hâttâ bunlardan bir kısmını tekrar tahrib etmek İirsatı elimize geçti, Halk baltasından ormanları köru- mak için Avusturya ve Rusya usulleri basitti: Ormanda odun ve sair köy ih- tiyaçları için kesilecek ne varsa dev- hepsini ormanların kenarlarına yı ğar ve köylülere taksim eder. Husust in ormana girmeleri sadece ve ölüm tehlikesi ile yasaktır: istihkâ- ma girmek gibi! Fakat ası! kaçakçılar ve tahribçiler ormanlar içine yerleşmişlerdir. ve başlıca tedbir, bunları düzlere ek, ve onların, topraksızlık ve- Ya toprak verimsizliği inden, İş istemez yaptıkları zararların önü- Me geçmektir. Orman kanunu ile uğraşan arka- bir şey hatırlatmak isti- yoruz: Niçin koru © yetiştirenlerden Ağır vergiler alıp, asırlık ağaçlıkları “sa arsa parçalatıyoruz ve Boğaziçi Sırtlarında olduğu gibi, tablati tekrar Soyduruyoruz? Her hususi ev ve köşk A muayyen bir mikdar, 5 veya 10 dö- Müm, bir arsadan vergi almak ve mey- YASIZ ağaç ekilerek koru yetiştirilmek İbi ile, diğer kısım araziyi vergiden “ etmek yerinde bir tedbir olmaz mı? SAÇ primi. — Fatay amaa Üsküdar tramvayları Halk bu tarafta'da tramvay Weretlerinin. indirilmesini istiyor yi Pransa ve İsviçre frangının düşme- Üzerine elektrik fiatlerinin tenzi- sonra şubat başında toplana- hun da tramvay ücretlerini 30 pafa ile ya arasında indireceğini yazmış- Bu vaziyeti nazarı dikkate alan Ka- ye Üsküdar halkı, Üsküdar trâr- Y. şirketinin de elektrik cereyanını il elektrik şirketinden aldığını fı dikkate alarak Üsküdar ve Ka- İKÖY tramvay ücretlerinin inmesi Jâ- Hn Geldiğini ileri sürmektedirler. Ki yer aldığımıza göre bu havalide- mag ox bu hususta aralarında bir zbata hazırlıyarak Nafia Vekâleti- Müracaat edeceklerdir. Halk tara- ileri sürülen bu haklı dileğin vekâletince nazarı dikkate alı- umuyoruz, Ne kadar et yedik? Liman tesisatı İngiliz mühendis- lerinin yarın gel- mesi bekleniyor İstanbul Ilmanma yeniden yapılack modem tesisata aid plânı hazırlaya- cak olan Gibbs müessesesi mühendis- lerinin yarin şehrimize gelecekleri haber alınmıştır. Her hangi bir sebep- le mühendisler yarin gelömezlerse pa- zartesiyi takip eden günler mühendis-| lerin gelmeleri beklenecektir, İngiliz mühendisleri gelince Itman umum müdürlüğünde bir toplantı yapılacak, umum müdür tarafından mühendislere muhtelif işler hakkın- da iğahat verilecektir. Ayni gün li- manda bir gezinti yapılacak, rıhtımla- rın: vaziyeti, antrepok komür depoları, Boğazlı mı ve bütün liman gözden geçirilecek- tir. Bu arada Haliçin vaziyetinin tet- kik edilmesi de muhtemeldir. Fakat şimdilik Haliçten evvel İstanbul lima- nının tesisat plânı hazırlanacaktır. Elini makineye kaptırdı Anadoluhisarında halat fabrikasın- da Yakup adında bir işçi dün çalışır. ken sağ elini makineye kaptırmıştır. Yakubun parmakları parçalanmış, baygın bir halde hastaneye kaldınıl- mıştır. Kaza etrafında zabıta tahki- kat yapıyor. Kânunuevvel âyında mezbahada, kaç hayvan kesildi? Geçen kânunuevvel ayında Karaa- Eaç mezbahasında 2,880 karaman, 6,684 dağlıç, 5,122 kıvırcık, 1.097 keçi, 1,587 kuzu, 1,492 öküz, 195 inek, 250 manda, 354 malak,iâde boğa ke- silmiştir. Keçi kesimi geçen aylardan fazladır. Keçi etinin şehrimizde fazla istihlâk edildiği dikkate şayan görülmüştür. Et flatlerinin yükselmesi yüzünden ucuz et arıyan halkın isteğini reddet- memek için bir çok kasapların ucuz- ca tedarik ederek sattıkları etlerden çoğunu keçi eti teşkil ediyor. Bittabi halk, istihlâk ettiği etin koyun veya keçi olduğundan haber- dar değildir. Belediye, halkın koyun ve keçi etini tefrik edebilmesi için esaslı tedbirler almalıdır. Evvelce de yaz- diğimz gibi et gövdeleri üzerinde sa- rih bir işaret mevcut olmadıkça halk daha uzun müddet, böyle haberi ok maksızın, koyun yerine keçi eti yeme- ğe mahkümdur. Karı kocayı ayırmak isterken Hasköyde oturan İlya adında - bir adam dün karısile kavga ederkren ayni evde oturan Avramla karısı Fâni araya girerek bunları ayırfbak isterken! mişlerdir. Kavgayı ayırma kisterken İlyanın kendi karısına attığı bir taş Avramın başına isabet ederek yara» lamıştır.. Avramın karsı Fani de bir hayli dayak yemiştir.” Vakaya polis el koymuş, yaralı Avram tedavi altına alınmıştır. Kavga etrafında tahkikat yapılıyor. A, Ersan, Istanbulda . , bir aylık inşaat Geçen ay 22 ev ve 4 apartıman yapıldı Geçen kânunucvvel içinde İstan- bulda 22 ev, 4 apartıman inşa edilmiş! ve 200 bina da tamir edilmiştir. Bundan başka son yapılan numa- rataj neticesinde İstanbulda 71,708 ahşap, 69,186 kârgir, 5485 de yarısı kâgir, yarısı da ahşap olmak üzere 146,379 bina vardır. Bu binalardan 57,809 bina bir katlı, 56,885 iki katlı, 24,495 üç katlı, 4,981 dört katlı, 34528 beş ve daha fazla katlı binalardır. Bu istatistik binalardan başka İs- tanbulda 34902 arsa, 628 bostan, 112,120 bahçe, 33 park, 4 spor sahası, 356 tarla, 381 mezarlık olduğunu gös- termektedir. Bu suretle üstlerinde bi- na olmadığı halde boş olan sahaların yekünu 47,516 parça tutmaktadır. Iktisadi teşkilât Vekâlet baş müfettişi tet- kikat için şehrimize geldi İktisad vekâleti teftiş heyeti reisi bay Hüsnü Yaman dün sabah Ankara- dan şehrimize gelmiştri. Bay Hüsnü Yaman dün ticaret odasında meşgul olmuş ve bir müddet oda kâtibi umu- misi bay Cevad Nizami ile görüşmüş- tür. Teftiş heyeti reisi şehrimizde bir müddet kalarak yeni iktisadi teşkilât etrafında tekikatta bulunacaktır. Bu tetkikler, memleketteki iktisadi teşkilâtı yeni baştan kuran kanunun kati şeklini almasına esas teşkil ede- cektir. Dün bu mevzu üzerinde tica- ret odası kâtibi umumisi ile görüşen bay Hüsnü Yaman şehrimizde kaldı- ğı müddetçe diğer bazı alâkadarlarla da temaslar yapacaktır. 'Bu arada sanayi birliği ve bir kısım sanayi erbabile de görüşülmesi kuv- vetle muhtemeldir. Çünkü iktisadi teş- kilât kanunile beraber yeni sanayi teşkilâtı kanunu da ayni zamanda meclise verilecektir. Bu münasebetle müstakbel sanayi teşkilâtı hakkında milli sanayi birliği ve ona mensup sanayicilerin düşüncelerini almak fay» dalı görülüyor. Merdivende kavga Ibrahim Kadriyeyi merdivenden yuvarladı Sarayburnu mahzenlerirde yatan Kadriye adında bir kadın dün mah- zenin merdiveninden inerken ayni bahzenin diğer bir tarafında yatip kal- kan İbrahim adında biri de merdi- ven başına gelmiştir. İbrahim dâha evvel merdivenden inmek istemiş ve kadın kendisine yol vermeyince hid- detlenerek bir tekme vurup Kaâri- yeyi merdivenlerden yuvarlamıştır. Kadriye başından ve muhtelif yer- lerinden yaralanmıştır. Vakayı ha- ber alan polisler yetişerek Kadriyeyi hastaneye kaldıtmışlar, İbrahim ya- kalanarak tahkikata başlanmıştır. Yarın Fotoğraf tahlilleri Karikatür serimizin 6 ncısı! Ray otobüsleri Tenzilâtlı tarifenin şümulü tevsi edildi Alpullu ile Kırklareli arasında ray otobüsleri işletilmesine karar verik diğini yazmıştık. Şark demiryolları tarafından yapılan ve ahiren doku- zuncu işletme müdürlüğünce tatbik edilmekte olan tenzilâtlı tarifeden ray otobüsleri yolcularının ne şekilde İs“ tifade edeceklerine dair bir tarifna- me hazırlanmıştır. İstanbul, Uzunköprü, Kırklareli, Alpullu tren biletlerinde yalnız gitme için ve gündüzleyi seyahat etmek şar- tile yüzde 30, gidip gelme biletlerde ise yüzde elli tenzilât yapılmıştı. Ge- ce seyahat edenler arasında İstanbul- dan Edirneye, Edimeden İstanbula; Edirneden Alpulluya, Alpulludan E- dirneye gidenler bu yüzde elli tenzi- lâttan istifade edebileceklerdir. Ray otobüslerile Edirneden Kırklar- eline seyahat edecek olanlar Edirne- den Alpulluya kadar bir ve Alpullu- dan da Kırklareline gene başkâ bir İ bilet aldıkları takdirde tenzilâttân müstefit olabileceklerdir. Ayni şekii- de Kırklarelinden İstanbula veya E- dirneye seyahat etmek istiyenler de gene Alpulluda bilet değiştirdik- leri takdirde ucuz seyahat edebilecek lerdir. Seyrüsefer kanunu Meclisin bu devresinde müzakere edilecek Dahiliye vekâletinin bütün kara vesiti nakliyesinin işletmesi ve idaresi için büyük bir seyrüsefer knun lâyi- hası hazırladığını yazmıştık. Bu ka- nun lâyihası, meclisin bu devresin- de müzakere edilecektir. Yeni kanun lâyihasında hertürlü seyrüsefer işleri, kazalar, şoförlerin va- ziyetleri, mesleki ihtisasları, vesalti nakliyeye mahsus yolların tayini, ya- ya yollar ve saire hakkında gayet mü- him hükümler vardır. Bu kanun çıkıncaya kadar İstan- bul belediyesinin yocuların karşıdan karşıya geçenleri vö salre hakkında bir müddet evvel ittihaz ettiği ka- Tarların tatbiki tehir edilmiştir. İleride yeni kanuna göre icap eden yeni ka- rarlar verilecektir. Hamal kavgası Şaban ve Mehmed adlarında iki kişi dün Sirkeci civarında bir yük ta- şımak meselesinden kavga etmişler- dir. Kavgada ikisi de bıçak ve sopa- larla biribirleini tehlikeli surette yar ralamışlardır, Vaka polise bildirilmiş, yaralı kavgacılar hastaneye kaldırıla” rak kavga hakkında lahkikata o baş lanmıştır. İ Marrif müsteşarı Maarif vekâleti müstaşrı B. Rıdvan Nafiz, dün Haydarpaşa Hsesile Kadı- köy, Üsküdar orta mekteplerini ve Çamlıcadaki muallim mektebini ziya- ret etmiş ve teltişte bulunmuştur, Ma- arif müsteşarı bir iki güne kadar Ankaraya dönecektir. Amatörlere mahsus daimi fotograf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (üçer liralık kitap) hediyemizi kazananlar: 1 — Ankara maliye vekâleti tasfiye muhasipliği memurlarından bay Reşad oğlu Gündüz. 2 — Beyoğlu Yazıcı sokak No. 59 M. Tunçay. $ — Ankara posta kutusu No, 221 Aynur Tariyolaç, 4 —Beylerbeyi Fıstıklı mahallesi No. 20 Dir çarpın İl Rollerimiz Güzel bir istatistiğe rasladım. Dün- yade, pek az memleketler müstesna, hemen her yerinde «müstehlik unsur» un yüzde 78 i kadınmı... Maamafih bunu anlamak için öyle derin derin istatistikleri karıştır. mıya, tetkikler yapmıya hiç te lüzum yoktur sanırım. Bu gündüz gibi âşikâr hakikati an- layabilmek için gazetelerin ilân sa- hilelerine şöyle bir göz gezdirmek kâ- fidir. İşte bir hikâye, bir aşk romanı gibi başlıyan bir ilân: «Ah kocam beni aldatıyor... Genç ve güzel bir kız seviyor. Lâkin koca- mın aldatmasında (o bütün kabahat dım dünyanm en güzel cildine ben sahip olacaktım ve kocam da bana İ- hanet etmiyecekti. bayanlar «.....> kreminden kullanınız...» İşte hikâye tarzında ikinci bir ilân: «Delikanlı bakar bakmaz kalbinden ılık bir heyecanm aktığını hissetti Aşk denilen şey acaba bu mu idi. Genç kızın gözleri onu büyülemişti, Çünkü genç kız meşhur «....» kremin den kullanıyordu. Bayanlar «...» rimelinden kullanmağı ihmal etme- yiniz.» Yahud şöyle bir muhavere: — Bu bayanla niçin kimse dans et miyor?. — Çünkü ağzı kokuyor. — Ondan kolay ne var?. «....» diş macunu kullansın. ağanda bir ba har kokusu yaratmış olur ve bu güzel kokuyu teneffüs etmek için bütün gençler dans etmeğe can atar» lar. Veya bir resim... Güzel bir kadının arkasında iki çapkın erkek: — Ne güzel endamı var değil mi? — Gayet tabii monşer... «.....» kor. selerinden kullanıyor...» Görülüyor ki erkekler müstehlik olmak kabiliyetini kaybettikçe kadın- lar daha ziyade istihlâkte bulunuyor. lar... Korkarım bu gidişle bir zaman gelecek, müstehlik sınıf yüzde yüz Yani hayat rollerimiz artık iyiden iyiye tayin edildi. Biz kazanacağız onlar sarfedecekler.. i Bir dükkâncı bir gazeteciye: — Kadınlar olmasa halimiz harap... diyordu. Demek kadınların fazla istihlâk et- mek suretile dünya iktisadiyatına bü- yük faydaları dokunuyor. H.F. Tütün satışları Karadeniz mıntakasında fiatler yüksektir Muhtelif mıntakalarda tütün satış- larına devâm ediliyor. Karadeniz mın. takasında fiatler yüksekliğini muhafa- za etmekteğiir. Samsun dizi dengi tü- tün satışları hararetlenmiştir. Mah- sulün kilosu 140, âdi tütün olan «Görmez» ler ise 48 kuruştur. Bafrada bu mevsim bir milyon kilo tütün satılmışlır. Fiatler Samsuna nazaran düşüktür. Mahsul 115, Gör- mez 85 kuruşa alıcı o bulmaktadır. Marmara mıntakasında da ilk satış yapılmış ve borsada 6000 kilo mal sa- tılmıştır. Mahsul fiati 86, Görmezler- de 32 kuruştur.