3 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

3 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

| e N ZiRAAT TAKViMi Nisan ayında yapılacak zirai işler 1 — TARLA İŞLERİ: Yazlıklardan; tarla fasulyesi, nohut, wercimek, susam, mısır, pamuk, pancar, yazlık keten ve kenevir, kavun, karpuz ile birçok çayır tohumları bu ay zarfın- da ekilmiş olmas lâzımdır. N — ÇİÇEK BAHÇESİ İŞLERİ: Bir çok yazlık çiçeklerin tohumlarile yumrulu çiçeklerden, Gladiycl, Dalya - yıldız - Şakayık, keza sün a , Akasya Mimoza, mor Salkım, Ergo- ğaçlarından, van, Laburniyum, Melisa (şüceyr halinde) gibi süs ağaçlarının, ayın on beşine kadar saman dikilmiş olmam İâzemdır. İŞLERİ: Sebze Mm toprağın sürülmüş, gübrelenmiş, tavalara, parsellere tak- sim edilerek hazırlanmış olması lâzımdır. Sıcak yastıklarda yetiştirilmiş yazlık sebze fideleri, bu ay zarfında bahçede, yerlerine dikilirler.. IV — MEYVA BAHÇESİ İŞLERİ: Bu ayın on beşine kadar fidanların dikilmesine, budamanın ikmaline, bir takım tafeyli, mantarf hastalıklarla, muzır haşerelere karşı ağaçların polisülfor- Te ilâçlanmasına nihayet verilir. Bu ilâç, ağaçlar çiçek açarak meyva bağlıyacağı zaman tekrar edilir., V — BA! İŞLERİ: Bağların bellenmesine nihayet verilir. Aşılanacaklar bu ayda aşılanır. Yap- raklar meydana yelince bir defa,-ondan sonra bir defa dahs bordo bulamacı ve bir defn da kükürt verilir. Bilâhare havanın vaziyetine göre bu ameliye tek- rarlanır. Yağmur sebebile, yeni dikilmiş asma çubuklarının toprağı üzerinde te- sekkül eden topruk kaymağını, çubukları zedelemeden kırmak, toprak üzerin- deki otları yolmak lâzımdır. v1 — KÜMES İŞLERİ: Kümeslerin temizlenmesine, dezenfektesine devam edilir, kuluçka olan ta- vek ve bindiletin altma yumurta konmasına başlanır. Tavuklara 14-15, hin- dilere 20-25 yumurta konabilir. Kuşlar da bu ayda yumurtlamağa başlarlar. Burun için, bunları da daha büyük kafeslere veya hususi kuluçka odalarına simak lâzımdır. Bununla beraber folluklarına ince keten, kıl elyafı, yün, konur ve yakut bunlar kafeslerin bir kenarlarına asılıma kuşlar, kendileri alarak, yu- valarını yaparlar. Vi — ARI İŞLERİ; Kışı muhafazalı yerlerde geçirmiş olan kovanlar “gözden geçirilir. Çürümüş petekler tamamile çıkarılır, balı fazla olanların balı alınır, kovanlara fazla pe- tek konarak genişlendirilir ve İİ meyva ağaçları altına alınır.. vul — İPEK BÖCEĞİ Bu ayın on bağlan dağrü ipek böcüği yumurtalı Kaloçka odalanan konark açtırılır, azar açmağı tavsiye Kıymetli güllere hu mevsimde fazla dikkat lâzımdır böcek bakılacak odalar temizlenir, badalananır, Kerevetler yıkanır, dezenfekte edilir, Bir tedbiri ihtiyati olarak, ipek böceği yumurtalarını dezenfekte edilir. birden açmayıp azar Güllerde, geçen “sene çiçek vermiş kısımları makasla keserek tamamile tes mizlemek ve kesilen bu kısımları yaka» rak imha etmek lâzımdır, Bununla be- raber on on beş gün sonra yeni teşekkül eğecek göncelere ârız olması muhakkak bulunan püseronlarla mücadele etmek zarureti vardır. Püseronlara karşı alınacak tedbirler: Her sabah güllerinizi muayene ederek gözden geçiriniz. Körpe dal ve filizlerin ucunda, genceler üzerinde, ve diplerin- de göreceğiniz püseronları yumuşak bir fırça ile temizleyiniz, ondan sonra Tes- mimizde görüldüğü gibi, Parasitol deni- len mahlülü yanyanya su ile karıştıra- yak gül fidanları üzerine pulverize edi” niz. İlâcn yaprak ve göncelere, çiçeklere hiç bir tesiri olmaz, yalnız püseronları tamamile öldürür. Püseronlar kurağı çok sevetler, bunun için sü ve YA Guy de Maupassant hulâsası Bozgun ordu döküntüleri şehirden geçip gidiyor. Almanlar Ruana gire- cek deniyor. Herkes korku içinde. Ak manlar şehri işgal ediyor, fakat or- talığa korku salmıyorlar. Bunün üze- rine şehrin belli başlı tecimerleri Havre gitmek üzere büyük bir araba kiralıyorlar. Bir sabah: daha şafak sökmeden kadın erkek on kişi araba- ya biniyorlar. Bunlar dalavereci bir şarap teci- meri ile karısı; pamuk işlerinde çok para kazanmış bay Kare-Lama- don ile Ruana gelen iyi aile subayla- rını avunduran genç karısı; Kont ve Kontes Huber; iki kadın papaz; bira- hane birahane dolaşan kızıl sakallı demokrat Kornude ve bir de genç ka» dın. Kadın gidişi uçanlardandı; fazla şişmanlığı ile anlıydı, bundan ötürü de ona «Yağ küpü lağabını takmış- lardı, : TD, e de İL e era sık sık püskürtülmesi iyidir. Meselâ: Adi beyaz çamaşır sabununu veya siyah bulaşık sabununu, yüzde 2-3 nisbetin- de suda hallederek, güzelce sabunu su ile çalkalıyarak, kuvvetli bir şekilde gül fidanları üzerine püskürtülecek (olursa püseronları tamamile öldürür. Yalnız, bunu bir kaç defa tekrarlamak lâzimdir. Bununla beraber, yüzde bir Üzel mablâlüne yüzde yarım hafif tütün suyu ye pulverize edilmesi de fay- iz bir tertib; yüz litre suya bir İitre âdi ispirto, bir litre tütün suyu, bir kilo arap sabunu, 150 gram sodalı su, hepsi karıştırılarak elde edilen mahlâl- den gül fidanları üzerine, hemen bu mevsimde istimal edilirse çok güzel te- sirini gösterir. Yalnız çiçek açmak üzere istimal edilirse bu mahlâlü, yarıyanıya su ile karıştırarak istimal etmek lüzim- dır, Çeviren Selâmi İzzet Sedes Ufak tefek (yusyuvarlak, şişman mı şişman, boğumlu şişkin parmak- Jarı domuz sucuğu hevengi gibi, ger gin ve parlak tenli, koca göğsü dışa- rı fırlaktı ama, tazeliği öyle hoşa gi- diyordu ki, gene de peşinde Okoşü- yorlardı. Yüzü kırmızı elmaya, he- men açılacak şakayik tomurcuğuna benziyordu; ve bu yüzde, yukarıda, harikulâde iki siyah göz, uzun kalın kirpiklerin gölgelediği bir çift siyah göz; aşağıda, nefis bir ağız, küçük, öpülsün diye nemli bir ağız ve bu ağızda da parlak, ufacık dişler var. dı. Bunlardan büşka daha tasınlana- mıyacak değimleri olduğu söyleni- yordu. 'Tanınınca, namüslu kadınlar ara- sında munltılar başladı, corospus «ğlemin yüz kararı» sözleri öyle hız- hı fımldandı ki başını kaldırdı, Kom- şularma öyle dik, öyle kavgaya hazır bir bakışla baktı ki, derhal derin bir sessirlik oldu, herkes önüne baktı, yalnız Luazo içi açılmış gibi onu göz- Su kovaları nasıl olmalıdır ? Bizde bahçeler giz ekseriyetle kuyu VD solarile | sulanır; halbuki, kuyu su Trmı hemen çi kanlır çıkarılmaz sulama işinde kullanmak doğru değildir. Zira, bu gibi sular, yazın pek soğuk, kışın da sıcaktır. Soğuk olan bu suları, toprağın derecei o harsretine yakın bir hale getirmek ve ondan sonra kullan» mak mecburiyeti vardır. Aksi takdirde soğuk sular çiçeklerin, tohumların, ne- batın hayatları üzerine fena tesir yapar.. Bununla beraber, kuyu suları havasızdır. Havalandırmak lzımdır. Havalandır- madan istimal (o edilirse, su, topraktaki havanın © müvellidülhumuzasını alır ve bu suretle topraktaki tahavvülân kim- yeviyeye mâni olur. Kuyu sularında emlâhi madeniy vardır. Bu, karboniyeti kilis halindedir. Binaenaleyh serpme suretile iska edilir- e, yapraklar, nebatat üzerinde bir takım teressübat bırakır mesamatını vkar, neba- tn teneffüsüne mâni olur. İşte, bu söylediğimiz mahzurlara bi- raen, kuyudan çıkardığ suyu İsti- mal etmezden önce 24 sant kadar bir ha- vuz içinde, tahta veya demir bir fıçı içe- risine koyarak (dinlendirmek ve hava- landırmak, ondan sonra sulamak lâzım- dır.. Ekseriyetle, dilendirmek için su- yu geniş, deri 8z havuzlara koyar- Yar ki bu daha iyidir. Dinlendirilmiş su- yun kireci de . Kireç, suda sani karboniyeti kilsi halindedir, havalandı- rılırsa hamızı karbonu uçar, âdi karbo- niyeti kile haline gelir ve suyun dibine göker.. Kabil ise, su dinlendirilecek havuzu üç aded, yanyana yapmalı, birine su akar, diğerinde dinlenir, üçüncü havuz- dan da su alınarak iska edilir, Bu mak- salla, çiçek, meyva ve sebze bahçele- rinde daima su bulundurulacak birer ha- wuz veya sakalı yâptırılması lâzımdır. Serpme suretile iskada su kovaları isti- imal olunur. Çiçek bahçelerinde, sebze bahçelerinde, tohum ekilen tavaları ve bazı nazik çiçekleri; sulamak için en muvafık kova nümünesi, tesmimizde gö- rüldüğü gibi olmalıdır. Bu kovalarda görüldüğü gibi, su süzgecinin ağzı aşa- Şıya doğru değil, yukern doğru olmas llzımdı ki bu suretle su, kovadan ince zerrat halinde ve genişçe bir kavis tes- mederek çıkmalı ve o suretle sulanma- hıdır. Bu tarzda sulanan nazik çiçekler bozulmadığı gibi, tohum yastıklarına ve- ya tavalarına ekilen tohumlar da, top- rakta kaybolmaz, toprak ta bozulmaz. Su kovssınn tutulacak kolu, elin va- ziyet ve harekâtma uygun ve elverişli olabilmesi için de, resmimizde görüldü- ğü gibi, kolun bir mısf daire, veya kavis şeklinde olmasi faydalıdır. Kova ile su landıktan sonra, kovayı başaşağıya ge- tirerek içinde 89 bulundurulmaması, ko- yanın uzun müddet, paslanmıyarak da- yapmasını temin eder... Müyordu. Biraz sonra bü kadının aralarında bulunmasile birdenbire dost kesilen sıkı fıkı imişler gibi Gç bayan gene konuşmağa başladılar. Bu satılmış hayâsızın karşisnda, onlaren, onor- larını silâh gibi çatmaları gerekti; çünkü kanunlu aşk, bağsız arkadaşı- na karşı yüksek perdeden atıp tutar. Kornudeyi görünce muhafazakâr bir içgüdüsüyle biribirlerine yakınla- şan üç erkek te, fakirleri hakir gö Tür bir dille paradan konuşuyorlardı. Kont Huber, ancak kendisine bir se- ne kadar sıkıntı verecek olan Prus- yalıların yaptıkları ziyanları, kaybo- Jan hayvanları, bozulan biçmeler!, on kere mflyöner Kendinden emin bir büyük adam edasile anlatıyordu. Pa- Palmiyelerden e bir saksıdan diğerine nasıl nakledilir ? Kentialer; na- lonlarımızı süs- İiyen, pek marin, hoş manzaralı, des koratif | nebatlar. öğ dandır, Şayet, ken» fi talarınızın saksi- ları 2-3 seneden- beri değiştirilme- miş ise, bunları, bu mevsimde, aşas hıda izah edece ğimiz tarzda, baş- ka. saksılara nak İetmek icab eder, Ancak bu ameliyat her sene yapılmaz, 2-3 senede bir yapılmalıdır. Nakledile- cek saksuun kendi saksısından daha bü- yük olması lâzımdır, Bu ameliyat, kışın da yapılabilirse de, şimdi yapmak daha doğrudur, Resmimizde görüldüğü gibi; saksı bir iki gün evvel sulanır, sonra bir tahta çu- buk parçasile saksının toprağı oynatılır, ondan sonra, dallarını, yaprak ve kökle- rini fazla zedelememek şartile, saksı ter- sine çevrilerek nebat tamamile dışarıya çıkarılır. Kökler kısmen havalandırılır, fozla uzamış kökler bir makasla kesilir, 22 miktarda kökler kırkılır, badehu, da- ha büyük bir saksıya nakledilir. Sukaıyı konulacak toprak: Bir kısım bahçe vepm funda toprağı, bir kısım kır- mızı toprakla çürümüş gübre veya yap- rak çürüntüsü, hepsi güzelce karıştınla- rak elde edilen balita toprak saksıya konur, Suksının su deliğine bir iki çakıl konduktan sonra, üzerine biraz da top- rek konur, hazırlanmış, tuvaleti yapıl miş kentin nebatı saksının tam ortasına gelmek şortile, oturtulur. Bundan sonra kökler arasına mahlüt toprak konarak tazyik edilir, bununla beraber saksının muhitine gelmek şartile, suyu massede- rek muhafazası ve kökleri iyice teşekkül edebilmesi maksadile biraz yosun kon- ması faydalıdır. Saksının toprak yüzüne samarsız, çürümüş inek gübresini par- ça halinde koymak iyidir. Bu şekilde hazırlanan, nakledilen sak- sı, evvelâ, bahçenin gölgeli bir mahal Yinde, bütün yaz bulundurulur; bu esna- da arasır. püskürtmek suretile sulanır. Sonbaharda tekrar salona alınır. Yazın haftada üç dört defa sulanma- m icab eder. Bununla beraber arasıra sulu gübre şerbeti vermek çok faydalı- dir. Bahçeye konacak saksının toprak içi- ne gömülmesi daha iyidir. Okuyucularımızdan ricamız; On, on beş sual sorarak, zarf içe- risine bir de-pul Teffederek mektup- la cevap istiyen o okuyucularımıza, tahriren cevap Vermek imkân bari- cinde olduğu &ibi, gazetemiz mari- fetile de sorulacak zirai meselelerin, azami 2-3 den fazlı olmamanna dikkat edilmesini rica ederiz. — rik GRİRERLERİRRİR, EÇEEEEKİSEREERİ Kl AA Çam ve Köknar tohumları Edirne B. Aziz; Çamın envai pek çok- tur, Dikmek istediğiniz çamın cinsini bis ze bildirmeniz lâzimdir. Bizde çam ile köknar bibirine karıştırırlar, Çamlat Pinus, köknarlar da Abice namı tahtın da isim alırlar Çam ve könatların enva şunlardıri Çam enva: Pinus: 1 - Sahil çami, 2 - Siyah çam, 3 - Haleb çamı, 4 - Fıstık çamı, 5 - Dağ çamı Bamlarile sınıflarğ ayrılır. Köknar envaı: Abies köknarlar: 1 » Abies Norinandin, 2 - Abiön Pektinata, 3 - Abisa Pinsapo nevileridir. if Bütün bu çam ve köknar tohumlari, ' bahçe toprağı, kum, çürümüş gübre, kömür tozundan yapılmış mablât top- sak, tahtadan yapılmış kasalara doldüs yulur, çam tohuraları, bu mevsimde, cer © samellerinin 3-4 misli derinliğinde, b kasalar içerisine ekilirler ve badehu üze“ rine tekrar bir miktar toprak konarak tazyik edilir, sulanır. Bu kasalar ertesi senenin lkbaharına kadar kalır, pek 804 ğuk zamanlarda kasaler ya içeriye alı nır ve yahut üzerleri basrla örülür. Bu zamana kadar arasıra sulanır. Otları alınır. Estesi sene o ilkbaharında, daha büyük parsellere - toprak bölmelerine « 35 » 40 santim aralıklarla dikilirler, bir sene kadar da böyle fidelikte kaldrktan sonra çıksmlatak asıl yerlerine, büyük fidan halinde, dikilirler., Bu müddet zar“ fında şaşırtılan fidelerin toprağı kabar- talır, otları alınır, sulanır ve biraz da gübre verilir, Sorduğunuz çam tohumları, bu tarzda ekiMr ve yetiştirilir. Zeytinciliğe ait broşürler ea B. Emin Cengiz: Zeytinci- sit gönderdiğiniz broşürleri aldık, aa ederiz. Zeytincilik hakkında göndereceğiniz yazıları, memleket için faydalı bulursak, yazılarımız arasında | memnuniyetle neşrederiz. i Muzir haşere yumurtalarına veya sürfe- lerine karşı ağaçlara badana yapılması Kalamış, bayan Meliha: 1 - Yüzde 152 nisbetinde göztaşını, evvelâ suda hallediniz, buna yüzde beş nisbetinde sönmemiş kireç ilâve ediniz, hepsini gü- O zelce karıştırdıktan sonra, bu mahlâlü ağaçların. gövdelerine fırça ile badana yapınız. 2 — 23 nisbetinde kireci suda eriti- niz, bu esnada içerisine yüzde bir nisbe- önde kükürt çiçeğini; azar azgr alarak karıştırınız, elde edilecek bu mahlülü yarıyarıya su ile karıştıdıktan sonra, bunu ağaçların gövdelerine serper veya badana ederseniz, maksat hasıl olur. Ziraat sahiflemiz Okuyucularımız her hafta bu sütunlarda ziraate att müteaddit yazılar ve mütehasysımıza sor- dukları meselelerin cevaplarını bulacaklardır. Araba öyle yavaş gidiyordu ki, sa- bahın saat altısında henüz dört mil yapmamışlardı. Erkekler yamaçları yaya çıkmak için üç kere indiler, İç- lerine kurd düşmeğe başlıyordu, öğ- le yemeğini Tolda yiyeceklerdi, hal buki bu gidişle ancak oraya gece va- racaklarından Canları sıkılıyordu. Herkesin gözü yolda bir meyhane gözlüyorken, araba bir kar yığınma saplandı, kurtarabilmek için iki saat uğraştılar Karınlar gillikçe acıkıyor, başlar yaklaşma- $i herkesi korkutluğu için, ne koltuk meyhanesi, ne de şarapçı dükkâm görüyordu. Baylar, yol kenarındaki çifliklerden mukçuklukta çok denenmiş bay Karre-| biraz bir şey bulmağa gittiler, ama Lumadon, ne olur ne olmez diye İn- giltereye altı yüz bin frank günder- Lüazoya gelince, bütün şaraplarını levazım dairesine satmıştı. Bu suret- le devletten önemli bir alacağı vardı, bu parayı da Havrede alabileceğini ümid ediyordu. Ve üçü de biribirlerine dost gözlle bakıyorlardı." Sasyal durumları baş- ka olmakla beraber, paradan yana biribirlerini kardeş, ellerini ceplerine sokunca para şakırdatan büyük fer- masonluktanı sayıyorlardı, sayi ekmek bile bulamadılar; çünkü köy- Jü, ağııma atacak lokma bulamayın- €a her şeyi zorla alan asker talanın- dan korkup nesi var nesi yok saklı. yordu. Saat bire doğru Luazo karnının zil çaldığım söyledi. Hepsi de çoktandır, onun duyduğu üzgüyü duyuyordu ve her an artan yemek isteği konuşma» ları öldürmüştü. Arada biri esniyor; derhal başka biri onun yaptığını yapıyor ve her bi- Tİ, sıra ile, huyu, İerhiyesi, sösyal durumuna göre, ya gösterişsiz, ya ! gürültü ile ağzını açıyor ve hemen bur X İl har tüten açık deliğin önüne elini gö türüyordu. 3) Yağ küpü, bir kaç kere, sanki etek* lerinin altında bir şey arıyormuş gibi j iğildi. Bir saniye çekingili odurdü, komşularına baktı, sonra Yaya doğruldu. 3 Yüzler solgun ve süzgündü. ran bir küçük jambon parçasına bin rank vereceğini saklamadı. Hari © protesto eder gibi bir bareket yap” tı; sonra duruldu. Sokağa atılan Pp radan konuşuldu mıydı üzgü duyöfr bu yolda şakaya bile gelmezdi. Koni — Doğrusu içimde bir fenalık ver dedi, nasıl oldu'da yiyccek” alrnfi unuttum?. # Ferkes kendine ayni şeyi soruyo” du. Kornedenin vom dolu bir metre vardı, İkram etti, soğuk durumls” geri çevirdiler. Yalnız Luazo iki dan ia kabul ve matrayı verirken şekkür etti: — Ne de olsa iyi, zsıtayor, mideyi 8 aldatıyor. Alkoile neşelenüi, bir şarkıda ge © iğ çen, küçük gemidekilerin yaptık” nı yapmağt ön sürdü: Yolculardan © şişmarını yemek. a