8 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Ağustos 1937 SİYASI İCMAL Çin hükümeti harbedecek vaziyette değil Şimali Çinde takviye edilmiş Japon Yürnizon. kuvvetleri ile burada asayi- fi muhafaza için Japon askerleri makamlarının müsaadesile bulunan Yirmi dokuzuncu Çin ordusu kıtaları Ve jandarma kuvvetleri arasında vu- Ku Dulan muharebelerin arkası alın- İ. Japon kuvvetleri denizden Tien- iraş vE buradan da Pekine kadar ©- # sahayi tamamile kendi işgal ve i- altına almışlardır. Bu muharebeler Japonya ve Çin yezletleri arasında resmen bir hali € Me vukuuna sebeb olmadı. Japon- ? muhtelif mahiyette ve anlaşmalar Mançurinin cenub hududlarının niyetini muhafaza için garnizon wweetleri — bulundurdukları Hopef #ymletindeki son hâdiseleri Çin hü- a merkeziyesine iaaliük eden iş- me saymamışlardır. Çin hükümeti- e? mezkür eyaletin cenubunda tah- fi ettiği iki yüz bin kişilik kuvvetin rada bulunmasını bir tehdid telâk- * etmemişlerdir. Çünkü evvelâ bu kuvvetler Çin kumandanı ve en büyük şefi bu- Man mareşal Çonk Kay Şek'in gü- Öde fırkaları değildir. Bunları dahü- ki mevkiini ve ortoritesinin muhafan © İçin devlet merkezi Nenkin ve ci yrında bulunduruyordu. Şimalde Oylanan küpvetler muhtelif umumi Püliliklerin. gönderdikleri ve eskeri İstanbul limanı kömür mıntakası kıymeti şüpheli milisler yahud ko münistlikten vaz geçerek nedamet €- den çetecilerdir. Bundan başka Şi- mali Çin ile asıl Çini teşkil eden ve Nankinin bulunduğu Yangçe Kiang havzası arasındaki muvasale vasıda- ordusu karşına şimal külliyetii imdad kuvvetleri gönder- meğe kâfi değildir. Japon Başkumandanlığı bu vaziye- ti bildiğinden Paotingfudaki Çin kuv- petlerini rahat bırakmış ve bilakis reket Japonların asıl gayesi Magolistanın garb eyaletleri ve şarki Türkistan olduğunu gösteriyor. Bu mevcud vaziyeti Çin hüküme- inin kabul etmesi ve kendisi için mühlik oldcak bir harekete sürüklen- memesi için diplomasi müzakerelere başlamak üzere Japonyanın Nankin büyük elçisi Çine gelmiştir. Bu mü- zakereler neticelenmese bile Çin hü- kümeti harb edecek bir hülde değil dir. Çünkü elinde büyük milli bir or- du yoktur. Mevcud kuvvetlerinin kıs- madzamı her biri istiklâl davasında bulunan eyalet velilerinin öledenberi teşkil ettikleri milişlerdei #barettir. Feyzullah Kazan iy Baş tarafı 1 inci sahifede) Üyük taşların 45 metre çamura sap- landığı anlaşılmıştır. Binaenaleyh bu Baraybumunun başındaki eski kış- JA binasına kadar rıktım yapılacaktır, ileri çok akıntılı olduğundan Yapılan rıhtımlardan istifade edile- Miyeceği cihetle şimdiki şeklinde bi- Takılması münasib görülmüştür. Yekpare antrepolar Sarayburnunun başından Eminö- ye kadar rıhtım sahasında göze ur bugünkü gayri muntazam bina- İsmamen yıktırndacak yerine rıh- Binların geri tarafına doğru boydan a yekpare antrepolar yapılacaktır. ehircilik mütehassısı B, Prost şeh- bu manzarasının kapatılmaması için #ntrepoların tek katlı olmasmı asi görmüş ve üst kısmının da Waİ bir yol haline getirilmesini Is- ir Mütehassısın bu fikirleri kâ- Liman işletme idaresi yekpare an- İepoları yaparken üzerindeki uzun Yolun da ne şekilde olması hakkında “*diye ile temasa geçecektir. Yolun afin belediye verecektir. Limanın kömür mıntakasi , ÜC aya kadar tesisat projesi Lon- tadan gönderilecek olan limanın kö- Kör Dinkakasındaki inşaata gelince: i mıntakası kar Kuruçeşmede 'aktır. Buraya yapılacak rıhtım- Arın uzunluğu 500 metredir. hı eheri 25 şer ton kömür alabilen le geleni. Kanda olacaktır: bu hunilerin Mi acik Girmeyi hangi cins alacaksa bunu bir kaç dakika- Eyübe ferkos suyu Eyübe terkos suyu Ayrıca iki küçük vinç de denizde yapılacak yükleme, boşaltma için alı- macaktır. Saatte 150 otn kömür alıp veren Transformatörler mübayam eğile- cektir. Bu âletler dahi kömürleri va- purların doğrudan doğruyâ anbarla- rına tartarak dökeceklerdir. Tahmil ve tahliyede sürat Şimdiki tahmil ve tahliyeler asgart bir, azami üç gün sürüyor. Yeni ve- saitle on günde yapılan iş bir günde, bir günde yapılan iş bir saatte görü- lecektir. Küçük vesait için de kömür mıntakasında yeni bir sistemle tah- mil, tahliye için karadan denize doğ- Tu uzun bir şerit kullarılacak, kömür- ler bu şerit üzerinden verilip alınacak- tar. Yerli malzeme kullanılacak Kömür mıntakasına aid vinçler Ay- rTupadan getirtilmekle beraber tesisat- landırmağa ald inşaatia münhasren yerli malzeme kullanılacaktır, İngiliz mübhendişleri bunun için de yeni bir sistem göstermişlerdir. Bu suretle ha- riçten malzeme gelmiyeceği için in- şnatta tasarruf da edilmiş olacaktır. Kömür mınatkasına âid rıhtımlar ve yeniden alınacak vinçler dahil olmak üzere inşaata bir buçuk milyon lira İstanbul limanının baştan başa t6- âisatlandırma masrafı altı milyon H- rayı bulacaktır. Kâğıt çöp kutuları Tramvay duraklarına Verilmesi kararlaştırıldı |birer çöp kutusu konacak Eyüp halkı, uzun senelerden beri kendi köylerine terkas su tesisatı ya- Pılması için belediyeye müracaatta bulunuyorlardı. Fukat sular idaresi, ük ibde hiç tesisat yapılmadığı için Ünce bu müracaatı reddetmişti. Fakat bu sefer şehrin temizliği için her istiyene terkas verilmesi karar- laştırıldığından Eyüpde do tesisat ya- Pılması münasit görülmüş ve bu hu- Susla bir kablo projesi hazırlanmıştır. Yakında tesisata başlanacak ve ta- ib olanlara derhal su verilmeğe baş- Anacaktır, Belediye, halkın yollara kâığıd, bi- let parçası vesaire atarak yolları kir- lettiğini ve bu suretle çöpçülerin da- imi surette meşgul edildiklerini göre- rek halkın tramvaylardan indikten Sonra ellerindeki biletleri almak için tramvayın son durak yerlerinde birer çöp kutusu yaplırmağa kazar vermiş- tir. Icular, tramvaylardan indikten sonra ellerindeki bilet ve kâğıd par- çalarımı bu çöp kutularına atmadık- İlâri takdirde haklarında polis tara- fından belediye suçu zabti tutulacak- i AKŞA Rami otobüsleri Sirkeciden hareket etmek için belediyeden müsaade istediler Ram ile Sultanahmed arasında İş- leyen otobils sahipleri Belediyeye mü- racant ederek otobüslerin Sirkeciden hareket etmelerine müsaade edilme- sini istemilerdir. Belediyeye vaktile de böyle bir müracaat olmuş, fakat Bakırköy, Kocamustafapaşa ve diğer otobüslerin Sirkeciden hareket ettik- lerine göre Rami otobüsleri için dura» cak müsaid yer olmadığından bu mü- racast reddedilmişti. Şimdi Belediye bu son müracaatı yeniden tetkike baş- lamıştır, Beyazıd - Maçka otobüsleri Beyazıt ile Maçka arasında iki gün- denberi işliyen otobüslerde büyük bir rağbet görülmektedir. Ancak bu hat için dokuz otobüsün işlemesine müsa- ade edildiği halde şimdilik dört araba işlemektedir. Halkın gösterdiği rağ- bet karşısmda araba adedlerinin artı- rulmasına ihtiyaç görülmüştür . müdürü B. Ziya olduğu halde şehrin Haliç ve Boğaz sahillerini tedkik et- miş, hazırladığı avan projede bu sa- hillerin imarı için düşündüğü tedbir- lerin arazi Üferindeki tatbiklerile meşgul olmuştur, Bundan başka şeh- rin umumi münakalât yollarınıda - kendi plânında çizdiği istikamete göre - bizzat tedkik etmiştir. Şehircilik mütehassısı, pek yakın- da avan projeyi tamamlamağa mu- vaffak olacaktır. Ingiliz - Italyan müzakeresi (Baş tarafı 1 inci sahifede) kında İtalya Hariciye Nazırı Kont Ci- ano ile, müzakerelere başlıyacaktır. İtalya İngiltere ile niçin anlaşıyor? Temps gazetesi, İngilterş ile İtalyan arasındaki müzakerelerden bahseder- ken diyor ki: «Bazı İngiliz mahaflinde son gün- lerde hâdiseler başka bir şekilde tefsir edilmektedir. Deyli Tölegraf, bu tef- sirlere makes oluyor: Bundan birkaç hafta evvel B. Mussolini B, Hitlere hususi bir mektub göndererek İngi- tere tarafından İtalyaya bir tecavüz vukuu takdirindd Almanyanın yar- | dımına güvenip güvenemiyeceğini sor- muştur. Alman devlet reisi, ademi müdaha- le komitesinde vaziyet aydınlatıl- mazdan evvel bu hususta beyanatta bulunmanın ihtiyatsızca bir hareket olacağını mütaleasında bulunmuş, mamafih B, Mussoliniye (ikinci bir mektup göndererek İngilterenin hüs- nüniyet beslediği zannında bulundu- ğunu ve İngiltere - İtuiya mukare- netine teşebbüs etmenin hayırlı ola- cağımı bildirmiştir. Bu izah, ne mana ifade eder? Ro- ma hükümetinin vaziyetinde hasıl 0- lan esaslı değişikliğin sebebini bun- da mı aramak icabeder? Her ne olur- sa olsun şimdiki halde ortada ancak umumi mahiyette bir İngiliz - İtal yan mükâlemesi vardır. Bu müküle- me, Avrupadaki gerginliği izaleye kâ- fi gelir mi?» İtalya Fransaya da anlaşma teklif etti Paris 'T — Oeuvre gazetesi yazıyor: Dünün er mühim hâdisesi İtalyan sefirinin Fransız Başvekiline yaptığı ziyarettir. İtalyan sefiri, kendi hükü- metinin fikrine İngiltere - İtalya mükârenetinin Fransız - İtalyan müksrenetini de intaç etmesi lâzım geldiğini Fransız Başvekiline söyle- zaiştir. Ocuvere gazetesi Italya ile Fransa arasında tavzihi icabeden meseleleri şöylece sayıyor: Balear adalarının tahliyesi, Akdenizde İngiliz ve Fran- siz münakale hatlarının serbes bıra- İ Kılması, Tunus ve Hinterlandı lak- kında Laval ile Mussolini tarafından mütemadiyen tatbiki geçiktirilen iti- Iâfin mevkii meriyele vaını, Fransa- ar. Kutular, ileride diğer ara İstasyon-| nın halâ Habeşistanda haiz olduğu larında da tesis edilecektir. büyük menfaatler. Sahife General Asım manevra sahasını tayin . için bugün Çorluya gidiyor | Genel kurmay ikinci başkanı kor general Asım Gündüz dün Ankara- dan şehrimize gelmiştir. General Asım Gündüz bugün trenle Çorluya gide- rek Trakyada yapılacak askeri ma- nevra sahasını ve yapılan hazırlıkla- rı teftiş ettikten sonra şehrimize dö- nerek manevralara hazır bulunmağa davet edilmiş olan dost devletler er- Tahkikatımıza göre manevralarda hazır bulunacak olan Yunan genel kurmay başkanı general Papâgos ile ikinci başkanı general Melisinos ve maiyeti 13 ağustosta cuma günü Ya» purla, İrak genel kurmay başkanı ge- neral Bekir Sıtkı ve maiyeti 14 ağus- tos cumartesi günü trenle, İran ge- nel kurmay başkanı birinci şube raüdürü general Riza Kuli Han ve maiyeti 15 ağustos pazar günü Ka- radenizden vapurla, Rumen genel kurmay başkanı general Sigityu ve maiyeti 17 ağustos salı günü vapurla ve Yugoslav genel kurmay başkanı general Nediç ve maiyeti aynı gün trenle şehrimize gelecekler ve kor ge- neral. Asım Gündüz tarafından istik- bal edileceklerdir. (Baş tarafı 1 inci sahifede) hükümeti Çin efkârı umumiyesinde hüküm süren şiddetli galeyanın Nan- hükümetini Japon tekliflerine menfi bir cevap vermeğe sürük- Jemesinden korkuyor. Çin parlâmentosu toplandı Changhat'7 — Reuter ajansının muhabiri bildiriyor: Yaz tatiline rağmen Çin parlâmen- | tosumun fevkalâde olarak dün içtimaa davet edilmesi büyük bir alâka uyan | dırmıştır. İ | Japon sefiri Şanghaya vardı Changhaı 7 (A.A) — Dairen'den ha- reket etmiş olan Japon sefiri Kowagoe bugün Changhaı'a gelerek Çin - Ja- pon buhranının sulhen izalesi için ya- pılacak müzakerelere başlıyacaktır. anlamak için sefirin gelmesini bekle- mektedirler, Japon tebaası kaçıyor Tokyo 7 — Domei ajansının Chan- haı'dan bildirdiğine göre Yangçe va- disinin Menba kısmında oturan Ja- ponlar Tüngçeu katliâmi kurbanla- rının akıbetine uğramak endişesile 'Hanken'i terketmişlerdir. Hanken'den alınan bir telgrafta vaziyetin burada vahim olduğu, 10,000 Çinli askerin Japon imtiyaz mıntaka- sını muhasara ettiği ve Japon eşya- sına karşi boykotaj yapıldığı bildirii- mektedir, Çin Müslümanlarinın beyannamesi | o Changbaı7 (AA) — Nankinden ğ göre Çinde oturan müs- Jümanlar ecnebi istilâsına karşı dur- mak için bir komite teşkil etmişler- dir. Komite bütün dünya müslüman- larına hitaben bir beyanname neşre- dörek Japonlara karşı zecri tedbirler alınmasını İstemeğe karar vermiştir. Bu beyanname muhtelif lisanlarla ve bilhassa Türkçe, Arabca ve Farsca lisanlarile Hind lisanlarına tercüme Japonlarla harbetmek için 7,000 Amerikalı Çin ordusuna gönüllü yazıldı edilecektir. Çin asker ve gönüllü toplıyor Nankin 7 (AA) —18den45 ya şına kadar işe yarayan bütün erkek- lerin ordüya gönüllü yazılması için hükümet vasi miktarda propaganda yapmaktadır. Hükümet makameti tarafından bu hususta neşredilen beyannamelerde askerliğin kiymetinden, 40 milyon ki- şilik bir ordu ile Çinin her hangi bir düşmanı geri püskürtmeğe muvaffak olacağından ve vazifeden kaçanların şiddetle tecziye edileceğinden bahse- dilmektedir. Askeri mükellefiyet hakkındaki son kanun mucibince hükümet 20 den 25 yaşına kadar bütün işe yarayan erkekleri silâh altına davet etmekte- dir. Japon kuvvetleri Hankowdan çekilmişler Changhai 7 (A.A.) — Japon kıtalan rının Hankow'dan çekilmelerine âs- keri sebebler mi âmil olmuştur? Bazı mahfilerde buna ihtimal ve Tilmemekle beraber bu tedbirin Şimali Çin hadisesini büyütmemek istiyen Tokyonun siyasetine uygun olduğu burada temin edilmektedir. Japon kabinesi müşkül vaziyette Tokya 7 (AA) — Çin harbi için konulan tahsisat ile bu hususta ihti- yar edilen masraflar ve mükellefiyet- lerin taksimi meselesinde müşahade edilen fikir mübayençileri Konoye kabinesini müşkül bir mevkie Koy muştur. Çünkü bu mübayenetler or. du ile iktisadi mahfiller arasındaki intilâfın büyümesine sebeb olmuştur, İki Japon prensi Tokyoya gidiyor Tokyo 7 (A.A.) göre prens ve prenses Tehichidu va» ziyetteki vehamet dolayısile seyahat» lerini kısa keserek Japonyaya avdet karar vermişlerdir. Adıyamanda âsarıatika tetkik Adıyaman (Akşam) — Malatya Halkevi köycülük ve müze şubelerine men« sup kültür direktörü B. Lütfullah Erdem, Dr. B. Cafer Özelçi, Gazi okulu baş öğretmeni B, İsmail Kotandan mürekkep heyet buraya gelerek eski âsarı tetkik etmiştir. Heyet Pirim mağaralarını tetkike pek şayan bulmuş ve muhtelif fotoğrafla rmı aldırmıştır.