1 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AEŞAM 1 Kânunuevvel 1937. Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Hataydaki rejimi kayma- kam vekili ilân etti B. Garo konsolosumuzun protestosu üzerine konso- loshanemizin önüne diktiği askerleri geri çekti Ankara 30 (Telefonla) — Payas fan 30 tarihile bildiriliyor; İskenderunden şimdi alınan ha berlere göre yeni rejim kaymakam yekili tarafından ilân edilmiştir. Kaymakam vekili bu ilânı yaptık- | fan sonra mandater hükümetinin durmuştur. Öğrendiğime göre; konsoloshane. deki tebrikelere mâni olmak istiyen delege Roje Garo, konsoloshane önü- ne 10 kadar asker Koymuş ve içeri gi- rilmesini Delege bu emri verdikten sonra Japonların ileri hareketi devam ediyor Gümrük varidatı hakkında Amerika Japonyaya bir nota verdi Tokyo 30 (A.A.) — Tebliğ: Şanghay- da şimal mıntakasında şiddetli ve anu- dane muharebeler neticesinde Japon kıtaları 29 sonteşrin saat 15,30 da Ki- angin şehrini ve saat 17 de Yangtze'nin. sağ sahilindeki bütün kaleleri işgal et- meğe muvaffak olmuşlardır. Çin ordusu tarafından Nankin'in müdafaası için Yangtze üzerinde tesis | edilmiş olan ilk baraj, Japon kıtaları | tarafından bu suretle yıkılmış bulunu- yer, Merkez mıntakasında Japon kıtaları 29 sonteşrin saat ll de Nankinin 110 kilometre şarkında kâin Changehow gebrini işgal ettikten sonra hiç dur- madan düşmanı takib etmeğe devam etmişlerdir. ya çıkmış ve derhal Nanikin istikatme- tinde ilerlemeğe başlamıştır. Cenub mıntakasında Tahiu gölü nün garbinde faaliyette bulunan ve şimal istikametinde ilerleyen Japon kıtalarının bir kısmı 29 senteşrin sar bahı saat 9 da Nankinin 140 kilomet- re cenubu şarkisinde kâin İhing şeh- rini zaptetmiştir. Bu mıntakadaki kıtaların diğer kıs- mı, yani garp istikametinde ilerliyen kısım, 28 sonteşrin sabahı Anhwei eyaletinin hududundan geçmiş ve Nankinin 150 kilometre cenubunda kâln gümrükler hakkında bir nota vermiş- tir, Notada Amerika hükümetile isti- şare etmeden Çin gümrüklerinin va siyetinde değişiklik yapılmaması is- Terkos - Kırkçeşme Belediye ile Evkaf arasındaki ihtilâf mahkemeye i aksedecek Ankara 30 (Telefonla) — İstanbul Sıhhiye müdürlüğünün verdiği bir ka- rarla gayrı sıhhi olduğundan dolayı 15 kânunuevvelden itibaren Kırkçeşme suları kesilecektir. Vakıflar idaresi kesilecek bu suların bul etmemişye mesele Dahiliye Vekâ- letine aksetmiştir. Dahiliye Vekâleti işi 18 muhtemel olduğu gibi, işin paraya taallük eden cihetten dolayı da mah- kemeye aksedeceği anlaşılıyor. Akay, Denizyolları, Fabrika ve Havuzlar memurlarının tekaüdlükleri Ankara 30 (Telefonla) — Bütçe en- cümeni Denizbank lâylhasınm müza- keresine bugün de devam etmiştir. Ha- ber aldığıma göre encümen, Deniz banka intikal edecek olan Akay, De hizyolları ve Fabrika ve Havuzlar ida- pesinde çalışan memurların bu idare- erin teşkilât ve sandık kanunlarına Mezhaha Veretlerinin indirilmesi Dahiliye Vekâleti Belediye- nin teklifini tedki ediyor Ankara 30 (Telefonla) — İstanbul belediyesi mezbaha ücretlerinin indi- rilmesi hakkında Dahiliye Vekâletine bir teklif yapmıştır. Belediye bu tek- Min kabulünü bazı şartlara müteallik kılıyor. Ezcümle, belediyenin Devlete ald vazifeleri arasında bulunan bazı hizmetlerin belediyeden alınması bu tenzilâtın yapılmasında şart koşulu- yor. Meselâ; bugün gerek tayinleri, ge- rek idareleri ve gerekse ifa ettikleri vazifeler hükümete aid bulunan bele- lâyıhası Ankara 30 (Telefonla) — Askeri Hse mezunlarından olgunluk imtiha- nında muvaffak olamıyanlarla, Har- biye ve deniz harp mektepleri ve üni- versitenin muhtelif fakültelerinden alaya çıkarılan askeri talebenin mu- amele memurluklarında istihdâm- ları hakmdaki kanun lâyhası Mecli- | GUNUN HADİSELERİ İngilterenin Fransaya ve Milletler cemiyetine sadık kalacağı anlaşılıyor Yondrada güya mühim bir mesele hal edilecekti: Hitleri istimzaç için lord Ha- Mfax Almanyaya gitmiş, sonra Berlinin tekliflerini hâmfi olarak Londraya dön- müştü, Fransız Başvekiiile Hariciye Na- sr İngiliz. paytahtına davet edilerek ko- Duşulmağa başlandı. Maksad şuydu: Al- manya tatmin edilecek ve böylelikle Av- rupada sükün temin olunacaktı. Fakat Londradaki temnalgrdan bir ne- tice çıkmıyacağı anlaşılıyor. Almanya iki şey istemişti: Müstemleke ve Orta Avrupada siyasi nüfuz serbestisi... Belki bunlardan birini vermek suretile Witler tatmin edilecekti. İngüterenin ikin- ci çekle mütemayli olduğu zannedili- yordu. Halbuki Fransanın her iki gekli de iste- miyerek İngiltereyi kenğine meyieitirdiği görülüyor. İngiltere, Frahmz - Sovyet 'ari- laşmasının Bozülmasına” çalışmayacak ve Almanyaya Çekoslovakya ve Avuslurya Üzerindeki emellerinin tahakkuku için müzahir olmıyacaktar. Kala kala müstemlekeler kalıyor, Onun için de Versay sulhunü imzslıyan devlet- lerin razı olmaları şart, koşuluyor. Bundan maksad, Almanyayı müşterek eziyet çerçevesi içine sokmaktır. Almanya ise, taleplerini bilâkaydü şart Seri sürmektedir. Eğer İngiltere yeniden Fransa lehine tebellür eden vaziyetini tekrar değiştir. meze lord Halifax'ın Eerlin seyahatinden bir netice çıkmamış oluyor. -İngitere, Pransaya ve Milletler Cemiyetine bağh olan eski siyasetine sadık kalıyor ki, bu şerait dahilinde Almanya e e müşkül olacaktır. Matürkün teşekkürleri Ankara 30 (A.A) — O (A.A) — Riyasetleim- Hatayda yeni rejimin: meriyet# girmesi münasebetile, Relsicümhur Atatürk, yurdun içinden ve dışından vatandaşların ve Hataylı ırkdaşların ; derin sevinç ve heyecanımı bildiren bir çok telgraflar almışlardır. Bundan çok mütehâssis olan Ata- türk teşekkürleri #le refah ve saadet ! temennilerinin Anadolu ajansı vas tasile ilân ve iblâğım emir buyurmuş» lardır. Başvekilin teşekkürleri Ankara 30 (AA) — Başvekli Celâl Bayar, Hataydan ve Hatay ahalisin- den gelen ve Türkiyenin her yanm- dan çekilen tebrik telgraflarına Ana- dolu ajansı vasıtasile teşekkür eder. Suriye parlamentosu Milletler Cemiyetinin Hatay hakkındaki kararını reddediyor Şam 30 (AA) — Yeni Hatay re- iminin Antakyadaki Fransız komise. Tİ tarafından ilânı üzerine dün Şam- da, Humusta, Hamada ve Halebde protesto nümayişleri yapılmıştır, Suriye parlâmentosu akdettiği fev- 'kalâde bir içtimada Milletler cemiyeti tarafından Hatay hakkında verilen vekili muavini Suriye bayrağının Ha- taydan kalkmamsisı için Suriye hü- kümetinin elinden geleni yapacağını beyan etmiştir. Milli Müdafaa Vekâletinde Ordu deâvi dairesi teşkil edilecek Ankara 30 (Telefonla) — Askeri idari dâvaların görülmesi için MU Müdafaa Vekâletinde Ordu deâvi da- iresi namile ayrı bir daire teşkili hak- kında bir kanun lâyihası hazırlanarak Başvekâlete verilmiştir. Deâvi dairesi Şürayı devletin mülki dâvaların rüyetinde haiz olduğu salâ- hiyete sahip bulunacak ve buarada faa da kabul edilecektir, B. Hamdullah Suphi gitti. kararın reddini kararlaştırmıştır, Baş- ikame olunacak dâvalarda aleni müra- Fransız Nazırları Londra 30 — Fransız Başvekil ve Ha- rieiye Nazırı bu sabah saat on birde Hariciye Nezaretine gelerek konuşma- ya devam etmişlerdir. Öğle vakti Bu- kingham sarayına gitmişler ve kralın verdiği öğle yemeğinde bulunmuşlar- dır. Yemekten sonra iki Hariciye Nazı- m müşlerek tebliğin metnini hazırla- muşlardır. Londra 39 (A.A.) — Röyter ajansı is- rine göre İngilizleriç Fransızlar arasın- daki müzakerelerde Almanyanın müs- temlekâta dair olan isteklerinin, an- cak bütün meselelerin sulh yolile hal İletmek için yapılacak müzakerelere iştirake hazır olduğunu bildirdikten sonra görüşülmesi hususunda muta» bık kalınmıştır. müstemleke İsi görüşü tihbar ediyor: Bazı Fransız müşahidle- İ İngiliz - Fransız konuşması hakkında tebliğ neşredildi dün Londradan Parise hareket ettiler Bütün meseleler sulhen halledildikten sonra ilecek Fransız Başvekilinin beyanati Londra 30 — İngiliz Nazırlarile yap- tığı içtimadan çıkarken gazeteciler ta- rafından etrafı sarılan Pransız Başve- kili Chautemps kendilerine şu beya- »atla bulunmuştur: z «Fransız mümessillerinin gördükleri samimiyetter çok memnunum. Konuş” tialarımız samimi bir hava içide ve karşılıklı bir anlayış dairesinde cere- yan etmiştir. Bütün meselelere temas ettik, Yalmz Avrupa siyaseti ufkunu değil, fakat cihan siyasi ufkunu da tedkik ettik ve bütün meselelerde tam bir itilâfa vardık. Bu konuşmalardan dünya sulhü sağlam bir teminat ile çı- kacaktır, Bugün size fazla bir şey söy- (Devamı 6 ncı sahifede) Kâğıdhane deresi taştı Jandarma karakolu ile bazı binalar su altındadır, Çorluya kar yağıyor Yarmda solar toplanmıştır. Pakat bunlara rağmen > yağmurun” şehrin içinde sebeb olduğu zayıat azdır. Yağmur asıl tesirini Kâğıdhanede göstermiştir. Etraftarı gelen sellerin yan köşkü önünden Eende kadar olsn sahanın sağ ve sal kısımları tamamen su altında kalmışlır. Buradaki mez Tuat mahvolmuştur. (Devamı 8 mer sahifede) Bir kadın tehlikeli (Hariciye vekâleti surette yaralandı Odasında çıkan yangını kendisi söndürmeğe uğraşıyordu Bu sabah saat sekize doğru Üskü- Üsküdarda Uncular sokağında mü- hendis bey Cevadın 58 numarah evinde bayan Nefise oturmaktadır. Bayan Nefise, sabahleyin kalkmış, mangalına kömür koymuş ve man- galı yanmak üzefe odanın orta yeri- ne bırakmıştır. Bu sırada mangaldan siçrıyan kı- wlcmlarla yerdeki kilim ve halılar tutuşmuş ve yanmağa başlamıştır. Bayan nefise, yanmakta olan kilim ye halıları bizzat söndürmeğe uğraş- mış, fakat ateş bir hayli ilerilediği ci- hetle muvaffak olamamış, bacak ve ellerinden de yanmağa Etraftan koşanlar bayan Netiseyi vücudünde bir çok mi olduğu ce şehrimize ilk kar düşmüş ve kısa bir zaman devam etmiştir. Çinceden tercüme edilmiş eski 'Türk efsaneleri YIKILAN TAÇ 9 uncu sahifede Yedinci asırda Çin muharriri Ma - Tu - An - Lin'den tercüme umum kâtipliği B. Menemencioğlu mebusluk- tan istifasını Meclise bildirdi Ankara 30 (Telefonla) — Gaziantep mebusu B. Numan Menemencioğlu Ha- riciye Vekâleti umumi kâtipliğine ta- yininden dolayı mebusluktan istifası- nı, bir takrirle bugün Büyük Milet Meclisine bildirmiştir. Bu takrir Büyük Millet Meclisihin yarınki ruznamesine yumurta, kental yumurta akı, 300 kenta) yu- murta sarısı, 75 bin kenial arpa, 5000 kental mısır, 20 bin kental bakla ve envaı, 1500 kental fasulya, 1800 ken- tal elma ve armut, 7000 kental sa- man, Yeni Matbuat umum müdürü vazifesine başladı Ankara 30 (Telefonla) — Matbuat umum müdürlüğüne tayin edilen Si- nop valisi B. Naci bugünden itibaren vazifesine başlamıştır. Konyada sellerden 60 kadar ev yıkılmış Ankara 30 (Teletonlay — Dahitiye Vekâletine gelen malimata göre, Konyada vukua gelen son sel hadise-