27 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Tokyo 26 (A.A.) — Havas muhabi- Ti bildiriyor: Nişinişi (o gazetesi (o Mançukuo'da Mutankiangdan aldığı aşağıdaki ha- ik beri neşretmektedir: 22 temmuzda saat 15,20 de dört top- çeker himayesinde 300 Sovyet askeri, hududu teşkil eden Ussuri nebrini geçmişler ve Yanlin ve Hsinhsingting köylerini işgal ederek Mançu evlerini Ateşe vermişlerdir. Japon kuvvetleri mukabil taarruzda bulunmuş ve Sov- yet kıtalarım geri atmıştır. Ankara 26 (Telefonla) — Ankara Belediyesinin pastacı ve mahallebici dükkânlarında yenecek şeyler için tes| bit ettiği Natleri kısaca bildirmiştim. Bu ucuzlatma kararı, hayat paha- hhığile mücadelede varılan muvaffa- | Kıyetli bir neticedir. Bilhassa en pa- hali yer diye ismi çıkan Ankaramızda hayat şartlarının değiştiğini gösteren hayılrlı bir işarettir. Belediyenin ver- diği kararı sırasile diğerleri de takip edecektir, Yeni karar ile lokantalarda, bahçelerde, çalgılı ve çalgısız İçki yer- lerinde, kahvehane, pastahane, han otel, bar ve berber dükkünlarında ucuzluk yapılmaktadır. | Belediye bütün bu yerlerin bugün- kü fiat listelerini ayrı ayrı tedkik et- miş, bundan sonra yeni finileri tes- bit etmiştir. Bülün esnaf bugünden itibaren on gün İçinde yeni fiatlere gö- re satış listesi hazırlıyarak Belediye- ye tasdik ettireceklerdir, On gün için- de listesini tasdik ettirmiyen esna- fın dükkânları kapanacaktır. Tenzilât nisbetleri dün Belediye zabıtasına teb- Mi edilmiştir. Yapılan tenzilât nisbetleri şöyledir: Lokantalarda bugünkü satış fiatle- lerine göre yüzde 20 - 40, kıraathane ve kahvehaneler de semt ve sımf iti- berile ayrılmıştır. Gazoz, çay, lokum, Ayran, bisküvi, ıhlamur birinci sınıf (kahvehanelerde 5 kuruş, ikinci ve Üçüncü sınıflarda 3 kuruş olacaktır. Buziu sular bütün sınıflarda 3,5 ku- Tuş, maden suları 12,5, nargile 10 ku- Etimesud | radyo İstasyonu ; Musiki, konferans ve ecnebi , dillerle. neşriyat şubeleri bulunacak Ankara 26 (Telefonla) — Nafia Vekâleti Etimesud radyo istasyonu- nun teşkilâtını tamamlamak üzere- ir, Öğrendiğime göre, Etimesud radyo istasyonu musiki, konferans ve ecnebi dillerle neşriyat şubelerini ih- tiva edecek bir müdürlük halinde idare olunacaktır. İ Musiki şubesi muhtelif sefliklerden mürekkep olacak, bu şefliklerden alaturka kısmını B. Mesud Cemil, #lafranga kısmı da B. Cemal Reşid ve B. Ekrem Reşid taraflarından ida- | re olunacaktır, | o Temsil şubesi şefliği İstanbul mu- alimlerinden B. Nuri Halil tarafın- dan idare olunacaktır. — İstanbul radyosunda da brzı deği- —oşiklikler yapılması tasavvur edilmek- “ ir. : | Yunan zelzelesinin bilânçosu Atina 27 — Son Yunan zelzelesinin "bilâinçosu şudur: 1340 ev yıkılmış, bir Sovyet - Mançuko hudu- dunda üç yeni hâdise oldu Tokyoya göre üç defa hududa tecavüz eden Sovyetler geri püskürtüldüler Tokyo 26 (A.A.) — Dome ajansı bildiriyor: Gazetelerin Possort körfe- zinin hudud mınlakasından alarak neşrettikleri haberlere göre, Sovy ler, dün, Kingçungun cenubu garbi- sinde Mançuko erazisine iki taar- ruz yapmışlardır. Her iki defada da Sovyet askerleri hudud muhafızları tarafından geri püskürtülmüştür. Tokyo 26 (A.A.) — Domei ajansi- nın bildirdiğine göre, Çanglinsteden dönen Jâpon müzakerecileri, Movo- kievski Sovyet kuvvetleri kumanda- nından hiç bir cevab getirmemişlerdir. Ankarada ucuzluk Belediye yeni fiat listeleri hazırladı Lokantalarda, içki yerlerinde, kahvehane, pastaha- ne, bar, otel, berber dükkânlarında ucuzluk yapıldı ruş olacaktır. Otel ve hanlarda yüzde 25, ber- ber dükkânlarında yüzde 20 - 25, bârlarda 20-50 dir. İçki fiatleri sımf ve satış itibarile tesbit olunmuştur. Ucuzluk, içkilerin maliyet fiatlerine konulacak kâr şeklindedir. Birinci $i- nıf yerlerde şarabın maliyet fiatine yüzde 40, ikinci sınıflarda yüzde 20 zammedilecektir. Rakı ve bira fiatle- rinde yapılan tenzilât ta mühimdir. Birinci sınıf pastahane ve mahalle- bicilerde salon fiatleri Belediyece Şöyle tesbit olunmuştur. Her nevi pasta 7,5, dondurma 10, kalıp dondurma 12,5, limonata 7,5, şerbetler 5, ayran 7,5, gazoz 10, gazoz 5, soda 10, soda 5, su (hariçten gelen) şişesi 3,5, su (yerli) şişesi 25, maden suyu 12,5, kahve 7,5, sütlü kahve 10, Viyana kahvesi 10, Fransiz kahvesi 10, buzlu kahve 20, Sütlü kah- ve komple 30, çay 7,5, çay komple 30, çikolata 10, çikolata komple 30, ka- kao 10, süt 7,5, Ihlamur 7,5, yumurta rafadan 5, yumurta sahanda 15, sasis porsiyon 15, sandviç muhtelif 75, mahallebi 10, sütlâç 10, aşure 10, ka zandibi 10, tavuk göğsü 10, keşkül 12,5, yoğurt 7,5, ekmek kadayifi (sa- de) 10, ekmek kadayifi (kaymaklı) 15 kuruştur. Belediye maktu satiş kanunünün tatbiki etrafında ilk hazırlıklara baş- Jamıştır. İç ve Ekonomi Bakanlıkları- nın bu kanunun tatbiki için veredek- leri direktife intizar olunmaktadır. Feci iki kaza Bir genç tren nç tren altında öldübir çocuğu da kamyon çiğnedi Dün gece saat yirmiye doğru Hay- darpaşa geçidinde feci bir kaza ol muştur... Arapazarında oturan yirmi beş yaşlarında Osman isminde bir genç, Haydarpaşa gari ciyârındaki geçid kapalı olduğu halde, kaldırarak kar- şı tarafa geçmek istemiş, fakat bu sirada da gara girmekte olan banliyö treni genci altına alarak parçaal- mıştır. Dün gece ikinci bir kaza da Kadı- köyde olmuştur. Haydarpaşa. - Kadıköy yolu üze- rinde şüratle ilerlemekte olan şoför Hakkının idaresindeki bir kâmyon birdenbire önüne çıkan on bir yaş- larında Şevket isminde bir çocuğa çarpmış, muhteli yerlerinden ağır surelie yaralanmasına sebeb olmuş- tur. Yaralı çocuk ümidsiz bir halde Türk emtiası Almanyaya serbesçe girecek Yeni ticaret itilâfım imzalıyan B. Numan Istanbula geliyor Ankara 26 — Ticaret müzükere- leri için Berlinde bulunan heyeti- miz bu müzakeratı müvaffakıyetle in- taç ve yeni ticaret ve kliring anlaş- mallarını imza etmiştir. Bu itilâflara nazaran bilümüm Tür- kiye malları hiçbir kontenjan ve tak- yide tâbi olmaksızın serbes olarak Al- manyaya ihraç edilebilecektir. Yeni anlaşmaya göre, iki memleket menşeli eşya umumi mevzust dahi- linde serbesçe ithal edilecektir, Evvel» ce Trakya müvaridatı için vazedilmiş olan plâfon kaldırılmıştır. Bu şeklin mütekabii mübadelâtta mütezayld bir inkişafa yol açmasına intizar edilmek- tedir. Berlin 26 — Yeni Türk - Alman ti- caret itilâfını imzalıyân B. Numan Menemencioğlu bu sabahki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Mısır Bahriye Nazırı geliyor Elmahrusa yatı bugün saat 17 de Istanbula gelecek Misir Kral hanedanına mahsus olan 'Elmahrusa yatı bugün saat 17 de li- manımıza gelecektir. Yal ile şehrimize, kral birinci Fa- ruğun yaveri ve ayni zamanda Misir bahriye nazırile Ansır ricalinden diğer bir zat ta seyahat etmektedir, Elmah- rusa yatı, şehrimizde birkaç gün ka- lacaktır. Eiyevm Karlsbad'da bulunan Mısır valide kraliçesi Nazlı'nın dönüşte şeh- rimize uğrıyarak yatla İskenderiyeye avdet etmeleri ihtimalinden. bahsedil- mektedir. Çanakkale 26 (Akşam) — Mısır Bahriye Nazırı ve Kralın yaveri Mahmud Hamza paşa Elmahrusa ya- tile yarın limanımıza gelecek ve me- rasimle karşılanacaktır. Mahmud Hamza paşa şerefine bir ziyafet veri- lecektir. Misafirimiz buradan İstanbu- )a hareket edecektir. Maarif Vekilinin tedkikleri Şehrimizde bulunan Maarif Vekili B, Saffet Arıkan dün sabah ta İstan- bul Maarif müdürlüğüne gelerek bir müddet maarif işlerile meşgul olmuş ve bu arada İstanbulun lise ve orta- mektep ihtiyaçları etrafında tedki- katta bulunmuştur. Bir ecnebi muhabir İtalyadan kovuluyor Roma 27 — Hükümet, Amerikanın Boston şehrinde Hristiyanes Monitör gâzetesinin muhabiri Kremonayı se- kiz günde İtalyadan ayrılmağı davet etmiştir. Muhabir Maltalı olduğundan İngiliz sefareti lehinde teşebbüste bu- Tunmuştur. 8150 lira uçtu Kavas Süleyman bankadan şirkete götüreceği paralarla kayboldu İzmir 26 (Telefonla) — İzmir yün mensucatı anonim şirketi karası Eğridirli Süleyman bugün kendisine teslim edilen 8150 lira ile kaybolmuş- tur. Süleyman bu parayı bankadan şirket müdürüne götürüyordu. Kavasın aradan uzunca bir müd- det geçtiği halde şirkete gelmemesi hayretle karşılanmış ve aranmaya başlanmışsa da bulunamamıştır. Şir- ket müdürlüğü keyfiyeti polis mü- dürlüğüne bildirmiştir. Süleymanın paralarle, o sırada limandan kalkan bir vapura atlayıp savuştuğu tahmin olunmaktadır. Maliye Vekâleti müsteşarlığı Ankara 26 (Telefonla) — İktisad Vekâleti müsteşarlığına Maliye nakıt işleri umum müdürü B. Halit Nazmi- nin tayini takarrur ettiği yazılmıştı. Söylendiğine göre Maliye Vekâleti, B. Halit Nazminin uzun bir müddet- tenberi münha! bulunan Maliye Ve- kâleti müsteşarlığına tayinini iste- “ 27 Temmuz 1998 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler Halebli Bedeviler Reyha- niyede bir çifliği ... bastılar Mütecavizler çiflik vekilini yara- ladılar, bir köye de tecavüz ettiler Bedeviler, Türk listesine yazılan Arapları da dövdükten sonra geldikleri yere savuştular Reyhaniye 26 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor; Halebin Hemam ve Harem nahiye- lerinden gelen 15 kadar bedevi Amuk'da Ali Mürselin çifliğini bas miş ve çiflik vekilini boğazmdan ya- ralamışlardır. Bunlar şarki Ayrancı köyüne'de tecavüz ederek kurşun sıkmışlardır. Müteakiben Ayrancı ile Yeniyapan köyü arasındaki' yolu ke- sen mütecavizler Türk listesine kay- dedilmiş olan bazı arapları dövmüş- ler ve geldikleri yere savuşmuşlardır. Delegasyon ve mahalli hükümet, faillerin (yakalanması için icab eden bütün tedbirlerin alındığını bil- diriyorlar. Çetenin başında Saâllan adında bir arabın bulunduğu ve üç mütecavizin teşhis edildiği haber alın- muştar. i Kayıt işleri ilerliyor Antakya 26 (A.A) — Anadolu ajan: sının hususi muhabiri bildiriyor; Kayıt muameleleri geniş bir ser- besti içinde normal bir şekilde sürat- le ilerlemektedir. Seçim yüzünden hiç bir vaka kaydedilmersiştir. B. Çemberlayn İngiliz harici siyasetini anlattı Siyasi gerginlik zail oldu Ingiltere Avrupaya emniyet verecek siyasetine devam edecektir Londra 26 — Bugün öğleden son- ra Avam kamarasında liberallerin te- şebbüsile dış politika hakkında bir müzakere açılmıştır. Liberal muhale- fet partisinin lideri B. Sinkler irad et- tiği nutukte, Amerika Birlesik dev- letleri ile ticaret anlaşması yapılma- sını, harp borçları meselesinin halle- dilmesini ve Çine bir istikrazda bulu- nulmasını taleb etmiştir, İngiliz hükümdarlarının Paris s6 yahatlerinden sitayişle bahseden B. Sinkler: — Sulhün Avrupada en sağlam des- teklerinden biri, bugün Fransa ve İn- giltere arasındaki sağlam ve dürüst dostluktur.» demiştir. | Hatip, lord Halifaksın Fransız na- arile yaptığı mülâkatın hiçbir gizli tarafı olmadığına da işaret etmiştir, Bundan sonra Başvekil B, Çember- lâyn İspanyol meselesinden bahset- miş, gönüllülerin geri çekilmesi ile yalnız İspanyol anlaşmazlığının ha- kiki surette bir yere inhisar ettiril mekle kalmayıp ayni zamanda İngi- Wiz - İtalyan anlaşmalarının tam ola- rak meriyet mevkiine gireceğine işa- ret eylemiştir. Çemberlâyn nutkuna devamla de. miştir ki; «Almanyadan, sulh yolu ile bir hal çaresine varınak arzusunu yeniden bir kere daha teyid edilen teminatın almakla mesud olduk. Bu vaziyette B. Hitler, sulhün ida- mesi yolunda şayanı kayıd ve çok pra- tik bir Jest yapmıştır. Bugünkü me- selelere sulh yolu ile bir hal çaresine varılırsâ, umumi sükün yolunda y&- ni bir gayret için yolun açılmış oldü- ğu kanaatine varacağım.» Başvekil İngiliz - Amerikan müna- sebetlerinin hiç bir zaman bugün- künden daha iyi olmadığını da söy- ledikten sonra Çin meselesine temas etmiş ve: «Hükümet, Çine bir istikrazda bu- Tunamamış ise de, Çine başka bir su- rette mali yardımda bulunmaya ça- lışacaktır. Londra, halen bu yolda bazı teklifleri tedkik etmektedir.» Demiş ve İngilterenin Uzak Şark- tan alâkasını katiyen kesmediğini söylemiştir. Milletler Cemiyelinden bahseden Başvekil, şunları söylemiştir: «Mületler Cemiyetinin bugünkü va- ziyeli, muvakkat ve geçicidir. Millet- ler Cemiyetinin yapacağı daha bir çok büyük işler vardır. Fakat buna intizaren, aynı zamanda, diplomasi- nin mutad usullerine de müracaat edilmelidir.» Nihayet Başvekil Çemberlayn nuts kunu, aşağıdaki cümlelerle bitirmiş- tir: «Umumi havada bugün gerginlik zail olmuştur. İngiliz hükümeti, Avrupaya itimad ve emniyeti yeniden getireceğine emin olduğum' politika- sına devama karar vermiş bulun- maktadır.» Başvekilin bu nutkunu müteakib liberallerin Hariciye bütçesin! indir. mek için vererek bugünkü müzaker&- ye yol açan takririni, Avam kamara- sı 128 reye karşı 275 reyle reddetmiş- tir, Japonlar Yuanşu şehrinden ricat ediyor Çin kuvvetleri Japonları takibe koyuldular Hankov 26 (A.A.) — Şekiayi ajan- sı bildiriyor: İki grup halinde uçan 18 düşman tayyaresi hava karargâhını bombar- dımana teşebbüs etmişlerdir. Çin av- cı tayyareleri derhal taarruza geçe- rek iki Japon tayyaresi düşürmüşler- dir. 'Hankov 26 (A.A.) — Şekiayi ajan- sı Japonlar, Şansi vilâyetinin cenu- bunda ve Sarı nehir üzerinde kâin sey- külceyiş ehemmiyeti haiz Yuanşu şehrini tahliye etmişler ve şarka doğ- ru rieat etmişlerdir. Çin kuvvetleri ö ni takib mal ; Iktisad Vekili Dün akşamki trenle Ankaraya döndü İktisad Vekilli B, Şakir Kesebir dün de şehrimizde bazı Iktisadi işlerle meş- gul olmuştur. Vekili dün akşamki eks- presle Ankaraya dönmüştür. i Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, Denizbank ve deniz mü- esseseleri erkânı ve daha birçok kim- seler İktisad Vekilini Haydarpaşa ga rında uğurlamışlardır. Kaymakamlar arasında değişiklik yapılacak Ankara 26 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti kaymakamlar arasında yeni tayin ve naklileri ihtiva eden bir lis- te hazırlamıştı. Bu liste Yüksek tas“ dike arzedilmek üzere; Başvekilete baik ii kilidi Ğ