15 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

KE ET EAT Son dakika İngiltere ve Fransanın tayyare kuvvetleri Yakında Almanyanın 3 misli fazla tayyare imal edilecek Paris 15 — Salâhiyettar Fransız mahafilinde söylendiğine göre İngiliz - Fransız tayyare inşaat faaliyeti bütün tahminleri geçmiştir. seneden beş defa fazla tayyare İmal etmektedir. İngiltere geçen Fransız tayyare imalâtında çalışanların vekünu yakında 400 bin kişiyi bulacakfar, 940 senesi iptidalarında İngiltere ve Fransanın tayyare imalâtı Almanyanın üç misli fazla olacaktır. B. Chamberlain'in nutku ve Italyan gazeteleri Gayda: “İngilterenin hayır cevabı tehlikelidir. Ingiltere, medeniyeti tehdid eden bu tehlike etrafında düşünmelidir,, diyor Koma 15 — İngiliz Baştekilinin nutku hakkında İtalyan gazeteleri şimdi- ye kadar hiç bir mülalân beyan etmemişlerdi. İlk olarak Gayda Giornale d'italin' da bir makale neşretmiştir. Makalede deniliyor ki: «Nutuk yapıcı değildir ve 2 menfi noktayı muhtevidir; 1 — Vakayiin te- mamen bildirilmemesi, 2 — Hitlerin sulh teklifinin kabul edilmemesi, 3 — Harp maksadiarının gösterilmemesi. İngiliz Başvekili Hitlerin tekliflerini et- ralh surette tedkik etmemiştir. Chamberlain, Polonyanın taksiminden dolayı yalnız Almanyaya değil, Sovyet Rusyaya ve Lituanyaya da hitap etmeli idi. İngiliz Başvekilinin «hayır »1 tehlikeli bir hayırdır. İngilterenin, İngiliz milletinin ve İngiliz imparatorluğunun medeniyeti tehdid eden bu tehlike et- rafında düşünmesi lâzımdır.» Almanya ırkçılık esasından vazgeçiyor mu? Paris 15 — Alman ırkçılık esaslarını ve yahudi düşmanlığını ortaya atan Rosenberg'in eserlerinin Almanyada poe yasak edilmiştir. Yugoslavya tebaası Almanlar Almanyaya gitmeğe hazırlanıyorlar Belgrad 15 — Yugoslavya tebassı Almanlar Almanyaya davet edilmişler» dir. Bunlar bilhassa Slovanyada yerleşmiş ve servet-sahibi olmuşlardı. Alman- Jar şimdiden mallarını almağa başlamışlardır. Yeni Polonya ordusu cephede yer aldı Londra 15 — Fransada teşkil edilen Polonya ordusunun bazı kısımları şimdiden garp cephesinde yer almıştır. Berlin üzerinde uçan tayyareler Tondra 15 — Dün gece Berlinde tayyare taarruzu haber verilmiş, müdafaa topları ateş temeğe başlamıştır. Bu hal iki saat kadar sürmüştür. Bu müddet zarfında tayyare istasyonları çalışmamıştır. İngiliz hava kuvvetleri Berlin üze- rinde uçmamıştır. Stokholm konferansı Konferansta bilhassa Sovyet MReiERI Finlandiyaya karşi tehdidinin mevzuubahis olacağı bildiriliyor Kopenhag 14 (AA) — İsveç Kra- anın, İsveçin de İştirakile Stokholm- da bir konferans akdeğilmesi hakkın- da Danimarkaya, Norveçe ve Finlan- diyaya yaptığı teklifler alâkadar mem- Jeketlerde hararetle karşılanmıştır. Kopenhagda şöyle denilmektedir: «Bu konferans, şimal memleketle- rinin içlerinden birine yapılacak taz- yike karşı birleşerek harekete geçe- çeklerini dünyaya açıkça gösterecek. tir» Kopenhag 14 (AA) — Era Öhristian ile hususi kalem müdürü ve Hariciye Nazırı Munch salı akşamı $tokholm konferansına hareket ede- çeklerdir. “Bulgaristanda Askerlik etmemiş 11 sınıf silâh altına çağrıldı Sofya 14 (AA) — Harbiye Nezaretinden bildirildiğine göre 1907 HA 1918 sınıfların« dan şimdiye kadar askerlik etmemiş olar» “15 günlük bir talim devresi için 20 ik- inde silâh altına çağırılâcaklardır. , « İngilterede iki sürat katarı çarpıştı * Zondra 14 (A.A.) — Dün gece Skoç- yadan gelen iki sürat Katarı Bletehley fstasyonunda çarpışmıştır. Bekleme Yü tamamlle harap olmuştur, Finlandiya meselesi Amsterdam 14 (AA) — (Reuter): Te- legraff gazetesi yazıyor: «Gelecek çarşamba günü O Stokhölmde toplanacak olan dört şims) memleketleri konferansı, bükassa Sovyet Rusyanın Finlândiyaya karşı tehdidini mevzubahis edecektir. Bu memleketlerin Sovyet Rusyaya kar- #1 bir cephe teşkil etmekte olduklarına yüphe yoktur.» Oslo 14 (A.A.) — Sabah gazeteleri İ Stokholmda devlet reislerinin toplan- İ tisıma aid olan haberleri memnüni. yetle kaydetmekte ve bu içtima bü memleketlerin vasfı olan birliğe yeni ve kuvvetli bir işaret olduğunu bildir. mektedirler, Amerika, sulh konferansı için şöyle düşünüyor: Almanya evvelâ zaptettikle- rini iade etsin, istikbal i için garanti versin Nevyork 14 (A.A) — (Havas:) Harbin mesuliyetini oAmerikaya sifeden Alman matbuntı servisi şefi Dlet#iehin beyanali burada infial le mevzuubahis edilmekte. Gir. Almanya elde ettiği ganimetlerin Ame- rika tarafından tanınmasını İstemektedi! i Almanya İntek. Tai İseb ötmeden » istikbal gin garanliler vermeden amy ME aniyeceği bir sulh ii gn gezi lg j Zelzeleden açıkta kalanlara yardım Felâketzedelerin vaziyetlerini| mahallinde tedkik eden Kı- zılay umumi reisinin beyanatı Hava muh İzmir 14 (Telefonla) — Kızılay umumi relsi, Ağrı mebusu Dr. Hüsameddin Kural ve umumi müfettiş Çorum mebusu B. Mus- tafa Cantekin vali ile birlikte Dikili, Ber- gama ve köylerinde zelzeleden açıkta ka- Jan ailelerin vaziyetlerini tedkik ederek İzmire dönmüşlerdir. Yarın (bugün) An- karaya hareket edeceklerdir. Dr. Hüsameddin Kural beyanatında, ze)- zele mıntakasındaki tedkiklerini bitirdik- lerini, feliketzedelerin sihhi vaziyetleri- nin iyi olduğunu, açıkta kimse bulunma diğeni, yardımların devam ettiğini söyle- miş ve demiştir ki: «Jeolojik tedkikler yapmakta olan he- yet işini bitirdikten sonra Dikili ile yıki- İan diğer köylerin yeniden nerelerde kü- Yulacak'arı tesbit edilecek ve inşaata baş- Janacaktır, Şimdi en mühim mesele, fe'â- ketredelerin kış mevsimini mahfuz verler- de geçirmeleri İçin süratlç paviyonlâr in- şan ve buralara yerleştirilmesidir, Anka rada merkez heyeti toplanacak, yardım ve seri inşaat şeklini kararlaştıracaktır. İzmir )4 (Telefona — Dün Dikilide yeniden dört zeliele kaydedil Eskişehir 14 — Burada Cümhuri- yet Halk Partisinde yapılan büyük bir toplantida Dikili felâketzedelerine yardım için iki komisyon teşkil edil- miştr. Birinci komisyon yardım işini takib edecek, ikinci komisyon da yar- dımları toplıyacaktır. Yardım komis- yonları derhal faaliyete geçmiştir. Ziraat Vekili bugün Mosko- vaya hareket ediyor Moskova büyük zirani sergisinde hükümetimizi temsil edecek olan 2Zi- raat Vekili B, Muhlis Erkmen, me- buslarımızdan B. Ahmed Şükrü Es- mer, B. Reşad Nuri Güntekin ve B. Sadri Ertem bugün saat 10 da Sv hetya vapurile Odesaya hareket ede- ceklerdir. Hamiyetli bir vatandaşın eseri , Kayseri 14 — Kayserinin tanınmış zengilerinden ve Adana Milli mensu- cat fabrikası sahiplerinden Nuh Nacı Yazganım lisede talebe iken ölen oğlu- Fun hatırasına yaptırdığı talebe yur- du, dün Vali Şefik Soyer tarafından açılmıştır. Kırk bin liraya mal olan ve tama- men asri her türlü konforu ihtiva eden bu talebe yurdunda kimsesiz ve yoksul 50 talebe ibate ve iaşe edile- cektir, Sofya - Moskova tayyare seferleri Müzakereler, elyevm yapıl- makta olan mühim siyasi gö- rüşmeler hasebile talik edildi ngilizler g 15 Teşrinievvel “1939 izli yeni bir mitralyöz kullanacaklar def'inde bu mitralyözün arebelerinde ve tayyare hücumlarının fevkalâde tesiri görüldü. Londra 14 (A.A) — Fransız hava kuvvetleri nezdindeki Reuter ajansı- nın hussui muhabiri, bazı Fransız kasabalarında mühim mikdarda €er- zak ve harp malzemesi depo edildiği- ni bildirmektedir. Hava karargâhları haline getirilen bu kasabalar hayretle şayan bir me- haretle maskelenmiştir. İngiltere'nin gizli silâh ve malzeme listesinde Kayıdlı bulunan yeni tipte bir mitralyözün montüjı yapılmak- tadır. Yapılan hesaplara göre bu tipteki mitralyözler tayyârelerin müdafaa ve taarruz imkânlarını çoğaltarak ve bunlar karada kullanıldıkları zaman alçaktan uçmak cüretinde bulunacak düşman tayvarelerine karşı depolar, hava meydanları ve diğer tesisat daha iyi bir şekilde müdafaa edilebilecektir, Yeni mitralyözü tecrübe etmiş olan tayyareciler, bu silâhtan fevkalâde İ memnun kalmışlardır. Bunlar, bu si âh sayesinde İngiliz tayyârelerinin | Polonya tayyareleri gibi müşkülâta maruz kalmıyacağını beyan etmek- tedir. Reuter ajansının hususi muhabiri,, bu kadar İyi maskelenmiş ve hava meydanları haline getirilmiş olan bu kasabaların birinde birkaç saat kak mıştır. Üç Londrâlı tayyareci ile bunların aşçıları kendilerine dallardan göze görünmiyecek bir kulübe yapmışlar» dır. Bu kulübeye verdikleri Grosve- nor House ismini taşıyan bir levha asmışlardır. Külübenin zemini granit taşlarile döşenmiş, iç duvlar- ları Ripolin boyasile boyanmıştır. BİR elektrik sobası kulübeye tatlı bir $- caklık vermektedir. Burada aile 0 tografları, portmanto, hattâ banyo odası olarak kullanılan bir yer bile vardır. $kandinavya devletleri de sulh teşebbüsünde bulunmıyacaklar Temps, müttefiklerin şartları Hitlerizmin ve metodlarının ortadan kalkmasıdır, diyor Stokholm 14 (A.A.) — Tidningen gazetesinin Berlin muhabirinin bik dirdiğine göre, bitaraf memleketlerin | ve biihassa İskandinav memleketleri» nin harbin nihayete ermesi için ta- vassutta bulunmağı teklif etmemeleri | resmi Alman mahfillerinde hayreti mucib olmaktadır. Almanya, şüphesiz bitarat bir cep- hehin teessüs ederek İngiltereyi taz- yik edeceğini ümid etmekte idi, Almanya ademi tecavüz misakını imza etmek istemiyen İsveçten hiç memnun değildir. Bu paktı imza eden Danimarka, şimal memleketleri içinde nazilerin en çok beğendikleri devlettir. Hitlerin yorgun ve münfali olduğu ve son harb meclisinde askeri şeflerin uzun bir harb vukuuna mey- dan verilmiyecek şekilde hareket edil- kalmamış Kopenhag 14 (A.A.) — Hitler, harb meclisi toplantısından çıkarken, yü- zünden, hiçbir sulh ümidi kalmadığı- nın anlaşıldığı söylenmektedir, Müttefiklerin sulk şartları , Paris 14 (A.A.) — «Temps» gazetesi, her türlü sulh teşebbüsünde ileri sü- rülecek ilk garantinin Hitlerizmin ve onun temsili ettiği metodların ortâ- den kalkmış olması İâzımgeldiğinin artık anlaşılması icab ettiğini yâz- maktadır. Almanya tavassut istemedi Berlin 14 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosu, Almanyanın Rooseveltin tavassutunu İstediğine dair verilen haberleri tekzib etmiştir. Büro, böyle bir teşebbüsün hiçbir | Hitlerin de sulhtan ümidi mesi hususunda ısrâr ettikleri söy- | zaman derpiş edilmediğini ilâve eyle- lenmektedir. mektedir. Moskova 14 (4.4) — Mesa we | Slovak hududunda Baltık Almanlar! Sofya arasında bir hava hattı tesisini görüşmeck üzere Moskovaya gelmiş olan Bulgar sivil havacılık şefi albay Böldev dün akşamı Sofyaya dönmek üzere Moskovadan hareket etmiştir. Moskova « Sofya seferleri mukavele- namesi imzalarmamıştır. Fakat te- min olunduğuna göre müzakereler, hâlen Moskovada yapılmakta olan çok daha mühim diplomatik görüş- meler sebebile yalnız talik olunmuş- tur, Bazı diplomatik mahfillerin işaret ettiklerine göre, Moskova - Sotya hava hattının ehemmiyeti pek te o kadar fazla olmasa gerektir, Buna binaen albay Boidev'in başka bir vazife ala- tak gizliden gizliye bazı siyasi son- dajlar yapmış bulunması mümkün- dür. Rumen vapurlari İskenderi- ye seferlerini tatil ettiler Bükreş 14 (A.A) — (DEN) : Ro. manya Seyrisefain kumpanyası doğu akdenizi ve İskenderiye servisle. rini şimdiden tatil etmiştir, İngiliz limanlarına eşya nakliyatı da tal edilmiştir, Mili kumpanya, İngiliz ve Fransız limanlarına giden vapur- Jar için sigorta ücretlerinin Karade. niz seferlerine aid ücretlerden sekiz misli fazla olmasını bu karara sebep olarak göstermektedir, Sovyet tahşidatı Sovyetlerin Almanya ile müşterek hudutlarını takvi- ye ettikleri de söyleniyor Cernauti 14 (A-A.) — Hududu ge- çen Polonyalı mülteciler, Sovyetlerin Slovak Kududuna asker ve harp mal- zemesi yığdıklarını beyan etmektedir- ler. Stanislavof huntakasında son gün- Jer zarfında birçok Sovyet tankları ve alayları görülmüştür, Striji ve La- vocmme mıntakalarında da tahşidat yapılmaktadır, Sovyet kıtaları garp istikametinde yürümektedirler. Bundan başka Sov- yetlerin şimalde Almanya ile müşte- rek hudutlarını takviye ettikleri de söylenmektedir. Sovyet « Litvanya anlaşmasi tasdik edildi Kannas 14 — Litvanya parlâmentosu bu- gün öğleden sonra toplanarak Sovyet - L4t- Yanya anlaşmalarını ittifakla tasdik etmiş- tir, : Tokatta zelzele Tokat 14 (Akşam) — Bugün on #ekizi on geçe oldukça şiddeti bix *ze)e olmuştur. Zarar yoktur, Berlin hükümetinin arzusu üzerine hicret ediyorlar Lündra 14 — Sovyet 'Tass ajansı tebliğ ediyor: Baltık memleketlerindeki Alman- ların muhacereti hakkında son gün- lerde yanlış bazı haberler intişar ©t- mektedir. Baltıktaki Almanların mu- hacereli, Sovyet Rusyanın Ballık memleketlerile akdettiği « karşılıklı yardım paktlarile hiçbir alâkası yok- tur. Almanlar, Berlin hükümetinin gösterdiği arzu üzerine hicret edi- yorlar. Kaunas 14 (A.A) — Dituanyada bulunan birçak Almanların Almanyas ya gitmek istemedikleri iddia edi mektedir, Diğer cihetten söylendiğine göre Hitler, Baltıktaki Almanların Alman- yaya dönmesini emrederken Garbi Avrupada boişevik tehlikesini tekrar yaşatmak istemiştir, Halbuki Cham- berlain tarafından söylenen nutkun' bu korkuyu izale ettiği söylenmekte. dir, İtalyanın vapur seefrleri Rema 14 (A.A) — Neşrolunan bir e name ile Sicilin ve Pantelleria adele; rasularında gerek İtalyan vapurların obususi müsaade olmaksızın seyriseleri yasak edilmiştir.