January 9, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

January 9, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Banire 3 9 Kânunusani 1940 ay Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Kont Ciano Budapeşteyi ziyaret edecek Seyahatin Mayıs ayında yapılması muhtemel Paris 9 — Macar Hariciye Nazırı, İtalyan Hariciye Nazırı kont Cianoyu Budapeşteyi ziyarete davet etmiştir. Kont Ciano bu daveti kabul etmiştir. Mayıs ayında Budapeşteye gitmesi muhtemeldir. Paris 9 — Venedik mülâkalı hakkında gelen haberlerden anlaşıldığına göre Macaristan, Rus tehlikesini ve buna karşı Romanya ile birlikte hareket etmek jüzumunu takdir etmekle beraber Romanyadâa Macarlarla meskün yer- lerin vaziyetinin biran evvel tayin edilmesini istemiştir. İtalya Hariciye Na- gır bugünkü vaziyetin nezaketinden bahisle bu meselenin şimdilik tehirini eri sürmüştür. İtalya Hariciye Nazırının muvaffak olup olmadığı malüm değildir. Fakat anlaşıldığına göre Macar Haririye Nazırı kati birşey söyleme- miş ve hükümetile temas etmek üzere Budapeşteye hareket etmi: Halbu- ki Macar Nâzıfı tatil müddetini geçirmek üzere İtalyan Rivyerasma gidecektir. Roma radyosunun neşriyatı Roma 9 — Roma radyosu dün geceki neşriyatında Venedik mülâkatından bahsettikten sonra Macarların haklı taleblerinin is'afı lâzım geldiğini ve bü na karşı d lamıyacağını söylemiş Finlerin muvaffakıyeti Yirmiye karşı bir nisbetinde olmakla beraber Rus fırkasını imha ettiler Paris 9 — Finler tarafından 44 üncü Rus fırkasının imha edildiği tahak- kuk etmektedir, Alman haberlere göre bu fırka şimal cephesine gönderilmek Üzere yeni sevkedilmiş, tâze kuvvetlerden mürekkepti. Finler ormanlar içinden ve kısa yollardan bu kuvvete hücum etmişlerdir. Adedce yirmiye karşı bir nis- betinde olmakla beraber Rusları perişan etmişlerdir. Bir rivayete göre bu fırka ilerlemek ve harp etmek istememiştir. Son ha- berlerde bildirildiği veçhile Finlerin 1500 esir almaları bunu teyid eder gö- rünmektedir. Finlerin muvaffakıyetinde Finlândiya tayyareleri mühim rol oy- namıştır. 'Tayyareler Sovyet kollarını ve ordugâllarını ve gerilerini şiddetle ve muvaffakıyetle bombardıman etmiştir. Rus tebliği bu muhârebeden bahsetmemekte, yalnız keşif kolları faaliye- ti olduğunu bildirmektedir. Ruslar, Sovyet Rusyadaki nakliyat güçlü günden bir fırkanın yerine derhal yeni kuvvet gönderemiyeceklerdir. Arjantin 5O bin ton buğday veriyor Paris 9 — Arjantin hükümeti Finlândiyaya yardım için 50 bin ton buğk dgy vereceğini bildirmiştir. Fnlândiya, bunun parasını, muktedir olduğu 2â- man ve faizsiz olarak ödiyecektir, Italya, Almanyada tevkif edilen tayyarelerin Finlândiyaya teslimini İstiyor Londra 9 — İtalya, Pinlândiyaya gönderirken Almanyada tevkif edilen fayyarelerin Finlândiyaya teslimi için Almanya nezdinde teşebbüste bulun- muştur. Bu tayyareler İtalyan vagonları içinde Almanyanın Sasnik limanına kadar sevkedilmiştir. Yeni Türk - - İngiliz - Fransız anlaşması B. Numan Menemencioğlu beyanatta bulundu Paris 9 — 'Türkiye ile ile İngiltere ve ve Fransa Fransa arasında yeni anlaşmaların im- sası münasebetile Türkiye Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Mene Mmencioğlu şu beyanatta bulunmuştur: «Müzakere büyük bir samimiyet ve tam anlaşma dahilinde cereyan etti, İmza edilen itilâflar Türkiye - İngiltere - Fransa arasmdaki dostluğun başka bir tezahürüdür.» B. Daladier bir kaza geçirdi Paris 9 — Başvekil B. Daladler dün bir otomobil kazası geçirmiş sol aya- Binin kemiği kırılmıştır. Yapılan muayenede bunun mühim birşey olmadığı Anlaşılmıştır. B. Daladier Harbiye nezaretinde mesaisine devam etmiştir. Almanyada idamlar Bern 8 (A.A.) — Gazette de Frank- fort Almanyada şimdi her gün tat- bik edilmekte olan idamı cezaları için hususi bir sütun açmıştır. Bu gazete, bu sabah şarki Prusyada bir çiflikte efendisinin ahırını yaktığı için mah- küm edilen bir hizmetçi kadının idam edildiğini yazmaktadır. Bu ayın 5 inci ve 6 nci günleri biri va- tani hiyanet diğerleri de adi cürüm. lerden dolayı 9 kişi idam edilmiştir. Stokholmda komünist gaze- tesi idarehanesine bomba kondu Bem 8 (A.A.) — Alman istihbarat bürosunun Stokhölmden bildirdiği- ne göre bu şehirde çıkan «Ny Dag is- şmindeki komünist gazetesinin işgal ettiği binada bir sulkasd tertib edil miştir, Hasarat mühim değildir. İ Cildikisıkda bozulan hat tamir edildi Ankara 8 (Telefonla) — Karabü- kün biraz ilerisindeki Cildikısık İstas- yonunda vukua gelen heyelân yü. günden hattın bir kısmı bozulmuş ise de derhal tamir edilerek seyrüsefere müsait bir hale getirilmiştir. İnsan- ca hiçbir zayiat olmamıştır, Romanya Hariciye Nazıri Romaya gitmiyecek Bere 8 (A.A.) — Romanya Hari- diye Nazımı Gafenkonun yakında Ro- maya gideceğine dair Yugoslavya kaynaklarından çıkarılan haberleri Romanya mahafili tekzip etmektedir. Hububat ihracatımız Ticaret Vekili dün Mecliste bir suale cevap verdi Ankara8 — B. M. Meclisi bu gün Refet Canıtezin riyasetinde top- lanarak ruznamesinde bulunan mad- deleri müzakere eylemiş ve bu me- yanda buğdayı koruma kanununun bazı maddelerinde değişiklik yapıl- masına ait kanunun ikinci müzake- resini yaparak kabul eylemiştir. Meclisin bugünkü içtimaında bugün- kü vaziyet karşısında buğday, arpa ve çavdarm ihracma müsaade edil- miş olm menafiine uygun olup j Der Türker (Afyoı günü toplanacaktır Yeni zelzeleler 3 (Telefonla) — Bu gece İz- am bafif bir zelzele oldu. Dür kilide saat bir buçukta 6 buçukta 15; 6,30 da da 6 saniy ren üç zelzele olmuştur. 15 saniye süren zelzele yer.altından gürültü- lerle duyulmuş ve epeyce şiddetli ol- muştur, Bergamada da İkisi hafif biri şid. detli üç zelzele bissedilmiştir. Hasa rat yoktur. Amasya 8 (A.A.) — Perşembe ak- şamı şehrimizde saat yirmi üçte ar- ka arkaya hafif iki sarsıntı olmuştur. Gümüşhacıköyde de on kırkta ol dukça şiddetli bir zelzele hissedil miştir. Hasarat yoktur, İnebolu 8 (A.A.) — Bugün biri sa- at 10,48 de, diğeri 1l30da olmak üzere iki hareketiarz olmuştur. iki defa hafif, Bayburtta da 15,15 de hafif zelzele Olmuştu. ingiltere ve Fransa yardımı penişletiyorlar Felâketzedelere eşya ve levazım da gönderecekler Ankara 8 (A.A) — Haber aldığı mıza göre Fransa ve İngiltere hükü- metleri Anadolu zelzele felâketine karşı evvelce göndermiş oldukları $ milyon fransız frangı İle giliz lirası bu sefer g bette artırmağı kararlaştırmışlardır. Bu müavenet zelzele felâketinden müztarib olanlara eşya - ve | tevzii suretile yapılacaktır. Ankara 8 (A.A.) — Felâ için Londra büyük elçiliğinde bazı zevat tarafından yapılmış olan 442 ingiliz lirası teberrü, B. Millet Meclisi ve Milli yardım komitesi reisi Abdül- halik Renda namına gönderilmiştir. Ankara 8 (A.A) — Londradan bil dirildiğine nazaran Anadolu felâket- redelerine yardım için Loydun riyase- tinde bir komite teşekkül etmiştir. İran vezirlerinin teberrüü Ankara 8 (A.A.) — Tahrandan bi. dirildiğine göre, Nezaretler arasında Anadolu ( felâketzedelerine yardım için iane toplanmaya başlanmış ve ilk olarak Başveki! ile Vezirler heyeti Saray Nazırı ve saray erkânı biner riyal teberrü eylemişlerdir. Mısırın yardımı Ankara 8 (A-A.) — Mısır masla- hatgüzarı Hariciye Vekilini ziyaret eğerek Mısır hükümeti tarafından felâketzedelere teberrü edilmiş olan 10,256 İngiliz lirasını tevdi eylemiş- tir, Almanyanın teberrüü zelzele filâketi do re ile ilç ve diğer ba tıbbiye göndermiştir. Kızılay merkezi dün akşam bu tayyare muhteviyatın: zi edevat vakit Pariste gizli bir komünist grupu meydana çıkarıldı Paris 8 (A.A.) — Polis, Dravil ve Paris civannda faaliyette bulünan gizli bir komünist grupunu meydana | gece Boğazda bekledikt | Jayısile vapur seferlerinde in Bolu 8 (A.A.) — 10,28 de ve 11,30 da| | | bir Alman harp meclisi toplanacak-, çıkarmıştır. 5 kişi tevkif edilmiştir, Tayyar vapuru Gelibolu önünde karaya oturdu Vapur kumsala oturduğundan zarar yoktur Karaya oturan Tırhan vapurunun kurtarılamıyacağı bildiriliyor Karadenizdeki fırtına | hafiflemiş, Büyükderede bekliyen küçük gemiler seferlerine devam etmek üzere Boğaz- dan çıkmışlardır. Evvelki gün sant 16 da hareket eden İzmir vapuru da, bir mra dün | Karadenize çıkabilmiştir. Fırtına bil ha ği ve Akdenizde hüküm sür- | Marmaradaki fırtına biraz den gelmesi beklenen Erzurum vâpı- runun da çarşambaya, pazar günü Karadenizden gelmesi beklenen Aksu vapurunun ise bügün geleceği anla- şılmıştır. Tırhan kurtarılamıyacak mı? İzmir 8 (Telefonla) — Buraya len malümata göre, rü kaza mahalline gelmiş ise de Tir. han vapurunun kurtarılması ümid- siz bir hale getirilmiştir. Vapurun teknesi ortasından ikiye ayrılmış gi- bidir, Vapurun & a oturması hakkın- da da şu malümat veriliyor: Tırhan, kayalıkların dört mil açığından geç- mek lâzım gelirken böyle yapmamış ve bu yüzden kaza olmuştur. Ulmanımıza gelmesi beklenen Er- zurum vapuru ancak bu aksam Mer- sin hattından gelebilmiştir. Aksu, Ankara ve İzmir vapurları İnebolu 8 (A.A) — Bir haftadır ol dukça kuvvete devam eden fırtına bugün denizde şiddetini artırmış, ya- gan kar da tipiye çevirmiştir. İstan- İ bula gitmekte olan Aksu ve Ankara vapurlarile İstanbuldan gelen İzmir vapuru limanımıza yanaşmıyarak yollarına devam mecburiyetinde kal- ışlardır. Bu yüzden günlerdenberi vapur bekleyen yolcularla sevke âmade meyva, kendir, tiftik gibi kül- Myetli miktarda ihracat eşyası sevke- dilememiştir. Pazar sabahı saat dokuzda, İmroza gitmek üzere İlmanımızdan hareket eden Tayyar vapuru, fırtına yüzün- den Gelibolu iskelesi yanında karayı oturmuştur. Ta ndadına Hora tehlisiyesi o gönderilmiştir. Vapur, kumsala oturduğu için hiçbir zayiat olmamıştır. Alanya civarında karayâ oturan 'Tırhan'ın vaziyeti tehlikeli görülmek- tedir. Gemi, kayalara bindirdiği için baş taraftan yaralanmış, ambarları tır. Ambarlardaki eşyanın zarar gördüğü anlaşılmaktadır. Tır- hanın imdadına gönderilen Alemdar tahlisiye gemisi, vaka yerine bugün varabilecektir. Geminin karaya otur- masının sebebi tahkik edilmektedir. Gemi, bir milyon 200 bin Türk lira» sına maâlolmuşlu. Sigortasızdır. 3500 ton hacmindedir, Denizlerdeki serl hava vaziyeti do- İzamsız. lık vardır. Bu yüzden, dün Egeden gelmesi beklenen Etrüsk yapurunun | , keza cumartesi Akdeniz- Berlinde büyük bir harp meclisi toplanacak Meclis Almanyanın ı bitaraflara karşı alacağı vaziyeti kararlaştıracak keri ittifaka tahavvül edeceğini lân etmektedir.» Excelsior, Stalinin Hitlere bir itti- fak hakkında teminat verip vermedi. ğini merakla soruyor ve diyor ki «Herhalde görülen bir şey varsa o da, doktor Göbbels ajanlarının Erem- Mn makamlarının sözcülüğünü yaptı- gıdır. Bu ajanlar, Hitler Almanyası ile Sovyet Rusyasını bağlayan müa- hede imza edilmiş gibi yazıyor ve ko- nuşuyorlar.» Petit Parisien gazetesinde Charles Maurice diyor ki: «Sovyetler Birliği. nin müttefiki Almanya tarafından bitaraflara karşı açılan yeni taarruz hiçbir kimseyi okorkutmamaktadır. Tehdit edilen memleketlerin sksülâ- meli Moskova ve Berlin zimamdarla- rnm ümidlerinin de hilâfındadır.» Amster- | iel Paris 8 (A.A.) — (Havas): damdan alınan haberlere göre, manyanım bitaraflara karşı hattı ha- reketini tesbit etmek üzere, Berlinde tır, Paris gazeteleri Almanyanın bi- taraflar üzerindeki tazyikından uzun uzadıya bahsediyorlar, Excelsior gazetesinde Marcel Pays, diyor ki: «Milletler cemiyetinin Sov. yetler Birliğini cemiyetten çıkaran kararındanberi Berlin garip bir su. rette Sovyetlerin müdafiliğini deruh. te etmiş ve Moskova da bu tesanüt- ten biraz mütehayyir olmuş ve hatta endişeye düşmüştür. Nazi propagan- dası Avrupanın bitaraf memleketle- rindeki faaliyetini artırmakta ve Al- man - Sovyet paktının yıkıcı bir as. Almanya - Rusya Berline Molotofun yerine Amerikada bir suikast Tayyare fabrikalarının çalışmasını durdurmak istemişler Vayington 8 (A.A.) — Amerikanın garp kısmına ve bilhassa Los Angelo- sa elektrik veren ve su ile işliyen bü- yük fabrikanın barajlarını tukamayı tasarlayan bir sulkasd teşkilâtı mey- dana çıkarılmıştır. Potemkin gidecekmiş Stokholm 8 (A.A.) — Svenka Dagb- ladet gazetesinin Berlin muhabiri B. Molotofun B. Ribbentropla görüşmek Üzere Berline gelmesi hiç muhtemel olmadığını fakat onun yerine B. Po- temkinin gönderilmesi imkân dahilim de bulunduğunu yazıyor. . Türk - Yunan ticaret anlaşması Ankara 8 (Telefonla) — Yunan ti. caret heyeti İle Hariciye ve Ticaret Vekâletleri mümessilleri arasında te maslara başlanmıştır. Esasları daha evvelden hazırlanmış bulunduğun. dan yeni ticaret anlaşması otrafında- ki müzakerelerin uzun sürmiyeceği anlaşılmaktadır, İyi malümat alan mabafilden öğ- renildiğine göre, suikasdin tertibatı Kalifomiyadaki tayyare fabrikalarının tini durdurmak maksadile ih- entemasyonal bir teşkilâtın parasile çalışan tahrikâtçıların eseri- dir. Hükümet icap eden bütün emni- yet tedbirlerini almıştır.