20 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Bir Sovyet fırkası daha müşkül vaziyette Ladoga gölünün şimalinde Finlerin tazyiki devam ediyor Helsinki 20 — Karelide Sovyet askerleri tazyike ve hücuma devam edi- yorlar. Fakat taarruz daha hafiftir, Sovyet askeri miktarı Finlere nisbetle çok fazladır. Sovyet tayyareleri dün Abu, Hango, Salmi, Kuvla şehirlerini ve diğer küçük şehirleri bombardıman etmişlerdir. 18 inci Sovyet fırkasının Lâdoga gölünün şimalinde imhası Finlândiyada, büyük memnuniyet uyandırmıştır. Bu mıntakada diğer bir Rus fırkası da çok müşkül vaziyettedir ve tamamen imha edilmesi muhtemeldir. Burada Finler pek az kuvvetle çok faik Sovyet kuvvetlerini perişan etmektedirler. Finlerin tazyiki çok müessirdir. Roma 20 — Pinler tarafından imha olunan 18 inci Sovyet fırkası, Man nerhelm hâttırı arkadan yurmağa niyellenen ve Fin mevzilerini çevirmek İstiyen fırka idi, General Gamelin'den Mannarhelme sempati mesajı Londra 20 — Fransız askeri kaymakamı Caneval bugün Helsinkiye vasıl olmuştur. Kaymakam general Gamelin tarafından mareşal Mannerhei- me bir sempati mesajı götürmüştür. Altmark hadisesi Almanyaya komşu memleketleri ya Almanya, ya İngiltere ile birlikte harekete sevkedecekmiş Amsterdam 20 — Gazeteler Altmark hâdisesi hakkında Berlinden aldık- ları haberleri neşrediyorlar. Bu haberlere göre Nazi erkânı hâdiseyi, Alman- yaya komşu memleketleri ya Almanya, yahud İngiltere ile birlikte harekete sevkedecek mahiyette addetmektedir. Almanyanın bu hâdise hakkında ka rarı askeri olmaktan ziyade siyasi olacaktır. Aitmark vapurundan kurtarılanlar Londra 20 — Altnark vapurundan kurtarlan İngiliz gemleilerinden Lohdrada bulunanlar dün akşam bir silonda toplanmışlar ve gazetecilerin sür âllerine cevaplar vermişlerdir. Salonda 250 gazeteci vardı. Gemiciler Graf Bpee zırhlısında pek şikâyet edilemiyecek tarda muamele gördüklerini, fakat Altmarkta çok fena muameleye tabi tutulduklarını söylemişlerdir. Esirler yarı aç bir halde yerde yatmağa mecbur olmuşlardır. Sıhhi şerait de çok fena idi. Norveç Milletler cemiye- tine müracaat edecek Alman kaptanı, Altmarkın muayene edilmesine mavafakat etmemiş Londra 20 — Norveç Hariciye Nazırı Koht Altmark hâdisesi hakkında be- İngiliz gemisinin hareketi bitaraflığa tecavüzdür. Bu bususta Milletler cemiyetine müracaat edeceğiz» İngiliz Başvekili bugün hâdise hakkında beyanatta bulunacaktır. Fransız topçusu bir Alman karargâhı- nı bombardıman etti, bina harap oldu Londra 20 — Fransız bataryaları bugün Alman şehri Bearl'ı bombardı- man etmiş ve bu şehirde adliye sarayını hedef tutmuştur. Çünkü Almanlar bu binada karargâh kurmuşlardı. Bina harap olmuştur. Söylendiğine göre, Fransız bâtaryâlarının Bearl şehrini bombardıman et- meleri, geçenlerde Almanların Alpak şehrini bombardıman etmelerine bir kar- gilıktar. Bir Yunan vapuru torpillendi Londra 20 — Helli adında 1100 tonluk bir Yunan vapuru Finister bur. nü açıklarında torplilenmiştir. Vapur İngiltereden Yunanistana kömür götü- rüyordu. Türk - Ingiliz - Fransız anlaşması Cenevre 20 — İngiltere ve Türkiye, 19 teşrinievvelde Ankarada imza edi- len Türk-İngiliz-Fransiz karşılıklı yardım paktını, tescil edilmek üzere Milletler Cemiyetine tevdi etmiştir. Bu, sade bir formaliteden ibaret değildir. Çünkü mua hede Boğazlar rejimine aid Montreux mukavelesile alâkadardır. Mısırda çok eski bir mezar bulundu Kahire 19 (A.A) — Aşağı Merci en geniş göllerinden biri olan Menzaleh gölü kenarında yapılan hafriyat netice- sinde Milâdı İsaden 1000 sene evvel hö- k etmiş olan yirmi birinci Fire- esine mensup bir Firavunun rı meydana çıkarılmıştır. Tezkiye varakalari Ankara 19 (Telefonla) — Dahiliye Vekkleti, jandarma, emniyet ve husu- di idare ve belediyeler hariç olmak üze- re diğer dahiliye memurlarının âmirle- ri tarafından doldurulacak tezkiye va yakaları istemiştir. Bu varakalar nisan 940 sonuna kadar Ankaraya gönderil. miş olacaktır, iv ve Bakırçay! tekrar taştı | Kemalpaşa ça çayını geçmekte olan bir araba devrildi, iki kişi b boğuldu İzmir 19 (Telefonla) — $on yağ wurler dün, Gediz nehri ie Bakırçayın taşmasına sebebiyet (o vermiş- tir. Menemen ve Bergama ovaları «& altındadır. Bazı yerlerde suların şöseler Gzerinder aştığı görülmüştür. Kamalpaşadan Fatsa köyüne gitmekte olan Halil Sünbül, karım Ümmühan, ki « bir buçuk yaşında Haticenin bindikler rl araba Kemalpaşa çayını geçerken devrilmiş karımı ile kızı boğülmuşler, yalnız Halil kurtulmüştür. Ücnmübanm genedi. bulunmuştur. Bir buçuk yaşında Haticenin cesedi henüz bulunamamıştır. Yeni zelzaleler Kayseri kazalarında bazı ev- ler yıkıldı, ins insanca zayiat yok Ankara 19 ÇTel (Telefonla) — Buraya gelen en son mal e 17 şubatta geii ve gece memleketin birçok yer» inde kısa ve uzun zelzeleler olmuştur. Zelzele Muğlunın Gökeva nahiyesinde uzun ve şiddetli olmuş, bazı mukave- metsiz duvarlar yıkılmış, 48 evin duvar- İarı çatlamıştır. Ayni gün ve gece İneboluda, Kayse- rinin Develi Ünyan, Pınarbaşı, İncesu kazalarında Kiğı kazasında, Tercanda ve Tercanın Karakulak nahiyesinde, Çarşambada, Trabzonda, İzmirde, Ke- malpaşada, Ayvalıkta, Bilecik, Tokat, Zile, Iğdır, Eskişehir ve Gümüşhanenin Şiran kazasında, Maraşın Göksu kaza: sında da zelzeleler olmuştur. Çarşambada ilk zelzelede binalarda husule gelen çatlaklar genişlemiş, Kay- seri kazalarında da bazı evler yıkılmış tır. Hiçbir tarafta insanca zayiat olma- mıştır. Yozgat 19 (A.A.) — Yozgatta bu sant İ2 de 3 saniye süren şiddetli zelzele olmuştur. Hasar yoktur. Felâketzede çocuklar Adana, Mersin, Tarsustan seçilen çucuklar İstanbula geliyorlar Adana 19 (A.A.) — İş bankası umu- mi müdürlüğü kimsesiz felâketzede ço- cukların Darüşşefakada » yüksek tahsil devresine kadar okutturulmasnı karar altına aldığından bu çocukları ayırmak Üzere Adanaya gelmiş olan banka ma- K tetkikat müdürü, Seyhan Kızılay mer- Kerile yaptığı temas neticesinde ilk pos- ta ölarak Adanadan 13, Mersin ve Tar- sustan 7 ki, ceman 20 talebe ayırmış tar. Bu talebeler birkaç güne kadar İs- tanbula gideceklerdir. B. Raif Karadeniz Ankara 19 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz Bu sabahki ekspresle İstanbuldan şeh- Timize gelmiştir. N Sovyetler ve Polonya elçileri Ankaraya döndüler Ankara 19 (Telefonla)"— Sovyetler Birliği ile Polonya elçileri bu sabah İs- tanbuldan “Ankaraya geldiler, Pasif korunma kursları açılacak Ankara 19 (Telefonla) — Önümüz- deki haftalarda bütün vilâyetlerimizde hava taarruzlarına karşı pasif korunma kursları açılac Muallimlerin maaşları Ankara 19 (Telsfonla) — Dahiliye Vekâleti, maaşlarını hususi idarelerden alan munilimlerin maaşları verilmiyen- ler bulunup bulunmadığını vilâyetlerden sormuştur. Hususi idare memurlarına avans Ankara 19 (Telefonla) — Felâket muntşkalarındaki hususi idare memurlar rma da diğer memurlar gibi avanş veril» mesi takarrir etmiştir. Bir kadın trende doğurdu İsmir (Akşam) — Alaşehir kazasının Kin- Hik köyünde Ahmed oğlu AH Balgarın karı- si, düriyaya çocuk getirirken zorluğu maruz kalmış, fazin ırtırap görmüş, ebenin göster diği üzerine Manisa hastanesine gön görülürken trendeki kompartımanda bir er- kek çocuk doğurmuştur. Kadmeağış, tre- pin Salihli istasyonuna muvasalatı esna- #anda yanında ebe olmadığı halde doğur- muş, katar memurları ve izendeki kadın Joleular, lohsaya elden gelen yardımı yap- mağlardar. Darlışşafakada okuyacak! 20 Şubat 1040 m ani Buğday ve arpa ihracatı Ticaret Vekâleti tarafından dün bir tebliğ neşredildi Ankara 19 (AA) — Ticaret Vekâletin- | den tebliğ edilmiştir: 1 — Akşam gezeteğihin 16 şubat tarihli nüshasının üçüncü sahifesinde «Serbes ih- macata doğru» başlığı ie intişar eden bir «Tiearet Vekili B. Nazmi Topçuoğlu bul ticaret odam salonunda muhtelif mevrulara dair imhat verirken buğday Hharacına müsaade edileceğini söylemişti. | Malbuki henüz böyle bir müsaade çıkma- mıştır. denilmektedir. Avrupadaki harbin mahurunu müteakip diğer bazı maddelerle birlikte menedilmiş olan buğday ihracatı Vaziyetin tavazzuhu Üzerine «yedi bin beş» #ayılı kârümamenin bir, iki ve dördüncü maddeleri hükümlerine Hibi memleketlere yine dlğer bazı maddelerle birlikte 9 bi- rincikânun 609 tarihli ve 12484 sayılı ka- #arhame İle serbes bırakılmış bulunmak- 4 — Son günlerde İstanbul gazetelerinin bazılarında Arpa ihracatının meni üzerine Hatlerin düştüğü ve bir kaç gün sonra ih- Facata tekrar müsaade edilmesi üzerine Natlerin yükseldiği, ve bu vaziyetin arada | Komünistler Fransada araştırmalar ya- pıldı, 16 kişi tevkif edildi Paris 19 (A.A.) — Polis müdüriyeti birkaç haftadanberi Troçkiciler mahafi- linde tahkikat yapıyordu. Polis, vaktile komünist enternasyonaline veya enter- nasyonal işçi partisine mensup bazı un- surların ihtilâlei propagandalarda bulun- mak üzere enternasyonele bağlı gizli bir teşekkül kurmağa çalıştıklarını tesbit et- miştir Polis, birçok propaganda risaleleri ve tabi makineleri müsadere etmiş ve 16 ki- siyi tevkif etmiştir. Bunlar askerleri itaat- sizliğe' teşvik cürmünden dolayı Divanı harbe verilmişlerdir. yer İsveçte Milli | Müdafaa istikrazı Stokholm 19 (A.A.) — 100 milyon Kuronluk Milli Müdafaa m kayıt -muniselesi yarın başlıyacak: geçen müddet zarfında bir kaç tasirin dü hi emin etmesine yaradığı bir takım yazıların intişar ettiği görüle tür. Arpa İhracatı aynen buğdayda gibi harbin zuhurunu müteakip menedi miş fakat, vaziye «yedi bin beş» iki ve dördü: tâbi - memlek 5 rihinde serbes bırakılmıştı. Meskür karamame tarihin geçen Iki ayı mütecaviz zâmandanberi pa ihracatına yeniden» memnuiyet vaze- dilmiş değildir. 3 — Bu itibarla gazetele yukarıda yazılı haberleri olduğu görülmektedir. Arpa fiatlerinin Son günlerde yüksel si keyfiyetiise zahire komitesi kararı #hraeatetların hükümetin emrinde mi yen miktarda stok yapmağa malarından mütevelitttir, Keyfiyet tavzihen beyan Mısır sır elçisi «Sulhü korumak içi için Türki. yenin sarfettiği gayretlerin hayranıyım» diyor Kahire 19 (A.A.) — Miserin yeni An- kara elçisi Abdürrahman Hakkı, vazife- si başına gitmeden evvel kral tarafından kabul edilmiştir. Anadolu ajans muha- birine yaptığı beyanatta demiştir ki #Kemalist inkılâba yabancı değilim. rın mümessili olarak orada tekrar makla bahtiyar olac ğım Mısır ve Türkiye iki kardeş millettir. Memleketi- nizde ve parlak vasıflarının hayrankân olduğum Milli Şef nezdindeki vazifem birçok asırlık bağları kuvvetlendirmek ve iki memleket arasındaki ticaret münnse- betlerini arttırmak olacaktır. Zelzele felâketi dolayısile Mısır mille- tinin Türk milletine muhabbetlerini gö- türüyorum. Yakın Şarkta sulhü muhafa- ga için Türkiyenin sarfettiği gayretlerin mn Liman inşaatı İngilizlerin. d dolâr- Münakalât Vekâleti evvelâ Karadeniz limanlarını yap- mak tasavvurundadır İngiltere ile'nkiedilen kredi anlaşması mücibince, llmanlarımızın İngiliz sermaye ve tekniği lc tesis ve inşası da tasrih edil. miştir. Münakalât Vekfileti işe Karadeniz Umanlarından başlamak tasavrurundadır. Bu elimleden olarak Vektletin, ihzari ma- hiyetteki tedkiklere başladığı haber veriğ- mektedir. Karadenizde İnşa edilecek limanın kati yeri henüz tesbit edilmemiştir. Bir noktal nazara göre Karadenizde yapılacak bü- yük limanın Çatatağımda, dil Ereğlide yapılması muva- skâleti llmanlar umum mü- #irafında evvelce tanınmış İngiliz bahri inşaat müesseselerinden Gibs mümessille- Hile yapılan temaslara aid dosyanın Anka- raya gönderilmesini istemiştir. 30 hatlı telefon santrali İzmir (Akşam); — İzmir otomalik telefon müdürlüğü fen memurlarından B. Nazmi Yalvaç, mesai saatleri dışında uzunca sün ren bir çalışmadan sonra 20 dahili ve 2 otö- matik hatlı bir telefon santralı keşf ve imaline muvaffak olmuştur. Bu genç ve | çalışkan fen memuru, evvelce do 20 dahil ve 2 otomatik hatlı bir santemi imal etmişti. Bon imsli sebebile Münukalât Vekâlet! pos- ta, telgraf ve telefon umum müdürlüğünce il edilmiştir. Çok kulla er, bilhassa mülhakat ve elverizli dddedilmek- Denizlerde hafif fırtına devam.ediyor Küradeniz ve Marmarada imal fırtınası, Ege denizinde 1odas fırtınası devam ete mektedir. Pırtipk hafif olduğu için vapus seferleri bozulakiştır. Yalnız, Karadeniş- den evvelki gün gelmesi beklenen Karade- niz vapuru Umanımmısa, dün 19 da gelmiştim. Pamuk satış Kooperatifi İzmir 19 (Telefonla) — Denizli ve Aydın havalisinde dört «Pamuk tarm | satış kooperatifi; kurulmuştur. İsveç Kralı, memleketi harbe sürüklemek mesuliyetini kabul etmek istemiyor Stokholm 19 (A.A.) İsveç krah, İs veğin askeri bir müdahalesine güven memesi icap edeceğini daha ilk dakika- da Finlândiyaya bildirmiş olduğunu Na- mırlar meclisinde söylemiştir. Kral, memleketi harbe (sürüklemek mesuliyetini kabul etmek istemediğini ilâve etmiştir, ları alınıyor İlk muamele 24 milyon İngi- liz lirasına baliğ olacak Londra 19 (AA) — İngiltere hi- kümeti İngilizler nezdinde bulunan / merikan dolarlarına vazıyed etmeğe karar vermiştir. Maliye Nezareti tara- fından neşredilen bir kararnamede yed- lerinde Amerikan esham ve tahvilâu bulunanla. bunları derhal hükümete satmağa davet edilmektedirler Maliye Nezaretince ilk olarak tanzim edilen altmış adetlik bir esham ve tah- vilât liste i Jira başına 4.035 dolar he- satın alınacaktır. Bu fiat geçen cumartesi günü Nevyork borsasında tescil edilmiştir. Bu ilk muamele takri- ben 24 milyon İngiliz lirasına baliğ ola- caktır. İspanya Yakın Şarkia tica- retini arttırmağa çalışacak Madrid 19 (A.A.) — Yakın ve Uzak şark ile ticaret münasebetleri tesis et- mek veya mevcud münasebetleri inki- gaf ettirmeği arzu eden İspanyol müs- tahsilleri bir şark ticaret odası tesi etmişlerdir. Bu oda, Türkiye, Yunan tan, Mısır ve Yugoslavya ile münasebat tesis edecektir, Hollandada hazırlık Mütecavizin yenemiyeceği manialar kuruluyor Amsterdam 19 (A.A.) — Hollanda hükümetinin son tebliğinde, Holland her ne taraftan olursa olsun bitarafl muhafaza edecek ve melhuz mütecaviz slâhlanmızla karşılanacaktır» deniliyor- dü. Filhakika bundan birkaç gün evvel müdafan hatlarımızı gezen bitaraf gaze- teciler grubu Hollanda müdafaamsın mükemmel olduğunu ve askeri sahada Hollandanın muazzam gayretler sarfet- İ mekte olduğunu görmüşlerdir. Hollandanın silâhları » mükemmeldir. Diğer taraftan yüz binlerce asker ve si- vil en modern vasıtalarla mütecavizin yenemiyeceği manialir kurmakla mop güldür : Garp cephesinde vaziyet Parla İ9 (A.A.) — 19 şubat tarihli sabah tebliği: Nied'in şarkında bi rezemiz tuzağa düşerek zayi tır. Rhin'in her iki sahilinde ik somatları arasında ateş tenti edilmiştir.