28 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Amerika, müdafaa kuvvetini artırmakta devam edecek Sene 2? — No. 7759 — Fiati her yerde 5 kuruş AK BALI 28 Mayıs 1940 ŞAM Ticaret Vekâleti yulaf ihracını menetti Sahibi: Nacmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası ; Belçika ordusu kayıt- sız, şartsız teslim oldu Fransız Başvekili bu sabah radyoda bunu haber verdi B. Reynaud diyor ki : “ İkinci Leopold, kendisine yardıma koşanlara | haber vermeden teslim olmuştur. Bu tarihte misli görülmemiş hadisedir, ,' “ Zafereimanımız sarsılmamıştır, sebat edeceğiz ve galip geleceğiz ,, Fransız Başvekili: “Fransa yüz defa istilâya uğradı, fakat hiç bir defasında yere serilmedi ,, diyor Paris 28 — Başvekil B, Paul Reyna- Ud bu sabah saat sekiz buçukta radyo da Fransız milletine şu hitapta bu- Yunmuştur? Bu sâbah Fransız milletine vahim bit hâdiseyi haber vereceğim, Bu hâ- dişe bu gece vüku bulmuştur, Belçi- kadaki Fransız ve İngiliz ordusu bu sabah saat dörtten beri yalnız başına | Alma larla harp ediyor. 14 mayısta Pa ayrılmıştı. Biri şimalde, diğeri ce. Nupta Somme - Aisne hattında Magi- nof'aya kadar cephe almıştı. Şimalde 3 ordu vardı; Belçika, İn- giliz orduları ve Fransız ordusuna mensup bazı fırkalar. Bu fırkalar ge neral Blanchart kumandası altında İdi, ve Dunkergue'den iaşe ediliyordu. Buradaki cephede şimalde Belçika kuvvetleri, cenupta İngüiz ve Fran- sızlar bulunuyordu. Belçika ordusu dün gece kralın em- | ri üzerine bilâkayd ve şar, Fransız | 18 gün evvel Belçika taarruza uğ- vadığı zaman kel İkinci Leopold bi- zi yardıma çağırmıştı. Biz de birin- İ ci kânundanberi kararlaşmış olan cephe yarıldıktan sonra kıtaat iki gru- | plân mucibince yardıma koşmuştuk. İkinci Leopold kimseye haber verme- den, general Blanchart'a bir şey söy- lemeden kendisine imdada koşanlara haber vermeden teslim olmuştur. Bu, tarihte misli görülmemiş bir hadi- sedir. Belçika hükümeti, kralın, halkın, kabinenin siyasetine muhalif olarak karar verdiğini ve hükümetin elinde- ki bütün vesaitle yeni bir ordu teşkil ederek harbe devam edeceğini bildir. mektedir. . Biz Belçikadaki askerlerimizi düşü- nüyoruz. Bunların şeretleri - haleldar olmamıştır. Bunlar hergün bin bir kahramanlık misali ( gösteriyorlar, Memleket kumanda heyeti ve asker- lerimize tamamen emindir, Kara gün- ler geleceğini biliyorduk. Bugünler gek di. Fakat Fransa yüz defa istilâya uğ- radığı halde yere serilmemiştir. Bu de- fa da mağlüp olmıyacaktır, Yeni bir gayretle çalışacağız. Zafere imanımız sarsılmamıştır. Bütün Fransızlar gay retlerini birkaç misli arttıracaklardır. General Weygand, mareşal Peten ile birlikte Somme - Aisne üzerinde cep- he tesis tmiştir. Burada sebat edece- giz ve galip geleceğiz.» Rotterdamdaki benzin | depoları hâlâ yanıyor | İngiliz ve Fransız tayyarelerinin mühim muvaffakıyetleri haber veriliyor İngiliz tayyareleri, Lys üzerinde Almanların kurdukları köprüleri tahrip ettiler Londra 27 (A.A.) — Hava nezareti- min 27 mayıs tarihli tebliği: Sahil tayya- telerimiz birkaç gün evvel bombardıman #dilen Rotterdam benzin depolarının hâlâ yanmakta olduğunu bildiriyorlar, Rıhtımların dahi yanmakta olduğu anla- #ilmaktadır. Ağır bombardıman tayyarelerimiz dün | gece düşmana karşı geniş harekâtta bu- lunmuşlardır. Dün gündüz 40 dan fazla Alman tayyaresi tahrip edilmiştir. Buna mukabil 7 tayyaremiz geri dönmemiştir. Londra 27 (A.A.) — Hava Nezareti bildiriyor: Dün saat 5.30 ile 9,30 ara- sında İngiliz hava filoları en az 20 düş- (Devamı 6 ncı sahifede) Reisicümhur Ecnebi bir gazeteye mülâkat vermemiştir Ankara 27 (A.A) — Anadolu ajan» sının haber aldığına göre, Reisicüm- hur İsmet İnönü tarafından ecnebi bir gazeteye verilmiş mülâkat yoktur, EDülkikzntlerz Fluctuat nec mergitur Paris şehrinin armasında bir gemi resmi var, Altında yukarıki lâlince ibare yazılıdır. Münası; «Dalgalanır, fakat batmaz!» dır. Yalnız Paris'in değil, demokrasi- lerin de vaziyetini pek beliğ şekilde ifade ediyor. . Son dakika Almanların zayiatı şimdiye kadar yarım milyonu geçti Şimaldeki şiddetli muharebelerin daha birkaç gün devam edeceği tahmin ediliyor Paris 28 — Flandres'de Alman taarruzu 36 sâattenberi şiddetle devam ediyor, Almanlar hücum üstüne hücum yapıyorlar, Almanların ellerinde ser- bes bulunan bütün fırkaları buraya yığdıkları anlaşılmaktadır. Fakat mütte- fikler bu hücumlara şiddetli mukavemet gösteriyorlar. Alman hücumu bilhas- sa Menin ile Couriral arasındaki Belçika cephesine tevcih edilmiştir. Burada "Almanlara müthiş zaylat verdirilmiştir. İngilizler mukabil taarruza geçerek Almanları bir miktar geri sürmüşlerdir. Almanların şimal denizine, Osten- de'a doğru iletilemek istedikleri anlaşılmaktadır, Buradaki kanallar Belçika- hların müdafaalarını kolaylaştırıyor. Bitaraf menbalardan gelen haberlere göre Almanlar Flandres ve Artois muharebelerinde, 10 mayıstanberi, 400-500 bin zayiat vermişlerdir. Alman- yada her taraf yaralılarla doludur, Bu muharebelerin daha birkaç gün devam etmesi muhtemeldir, Alman tayyareleri Ostende Amerika hastanesine hücum etmişler Amerikalı doktor ve hastabakıcılar- dan bir çoğu ölmüş Paris 28 — Matin gazetesine Vaşingtondan bildiriliyor: Belçikanın Osten- de şehrindeki Amerika hastanesine Alman tayyareler biribirini müteakip saf- lar halinde taarruz etmişler, birçok bombalar atmışlardır. Amerikalı doktor ve hastabakıcılarla yaralılardan birçoğu ölmüştür. Bu hâdise Amerikda bü- yük infial uyandırmıştır. Almanlar zayiata bakma- dan hücum ediyorlar | Valenciennes mıntasında Fransızlar ileri mevzilerini terkettiler Paris 27 (A.A) — Şimaldeki muha- nehrin aşağı kısmı boyunca tathir hare- i kâtına devam etmektedirler. mele Fransızların yapmış oldukları mukabil bir taarruz evvelki gün kaybedilmiş olani rebeler, şiddetini artırmıştır. Flandres muharebesi, gitgide çok muazzam ve şiddetli bir tedafül muharebe halini al- maktadır. Bu muharebede Almanlar, za- yiatı nazarı itibare almaksızın mühim in- san kuvvetleri ve mebzul malzeme ile hücum ve müttefiklerin birbiri ardı sıra gelen müdafaa hatlarını istilâ altına al- mağa teşebbüs etmektedirler. Almanla- rın başlıca gayretleri Lys cephesine mü- teveccihtir. Valenciennes mıntakasında da diğer bir takım taarruzlar icra edil- miş ve bu muıntakada Fransızlar muzaf- ferane bir müdafaadan sonra ileri mev- zilerini terketmişlerdir. Somme nehri üzerinde Fransızlar, bu bir miktar arazinin istirdat edilmesine medar olmuştur. Bu mıntakada Alman- lar fevkalâde zayiata duçar olmuşlardır, Halbuki burası, tali bir mıntakadır. Fransız Hava Nazırı harekât sahasında Paris 27 (A.A.) — Hava işleri nazın Laurent Eynac, harbe iştirak etmiş olanı hava teşekkülleri nezdindeki ziyaretleri- ne devam ederek dün öğleden sonra bie (Devamı 5 nci sahifede)