10 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Av mazıran 194 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Son dakika Bu sabahki askeri vaziyet Rouen mıntakasında düş- man tazyiki durduruldu iki noktada Aisne'i geçen Almanlar, daha fazla ilerliyemediler, Almanlar müthiş zayiata uğruyorlar Paris 10 — Denizden Argona kadar muharebe şiddetle devam ediyor. Düşman, müda- faa mevzilerimizi yarmak için hattı harbe yeni fırkalar ve yeni zırhlı birlikler sürmüş, fakat uğradığı korkun; zaylata rağmen elde etliği neliceler, pek ehemmiyelsiz olmuştur. Düş- manın Forges les Enux mınlakasında feri sürdüğü zırhlı fırkalar fena halde hırpalan- mıştır. Rouen mıntakasında düşman tazyiki bertaraf edilmiştir. Almanlar, Soisson mıntakasında da hattı harbe, yeni piyade fırkaları ve yeni zırhlı fır. Kalar sevsketmişirdir Düşmanın uğradığı zayiat muazzamdır. Şampanyada zırhlı fırka- ların munveneli olmaktığın, taarrüza kalkan Alman piyade fırkaları, Fransız Kuvvetleri rafından durdurulmuş, düşman piyadelerine büyük tefevvuklerini gösteren Fransiz pi- leri, Almanlara müthiş zaylat verdirmiştir. Düşman kuvvetleri, Aisnede ancak İki noktadan geçmişler ve şiddetli tazyiklerine Tağmen bu geçid noktaları genişletememişlerdir. Bu münzzam muharebede tayyarelerin oynadığı bayati rol günden güne tebarüz edi- yor. Amerikan tayyareleri, bu muharebede müttefikler için büyük bir yardım teşkil edi- Rus - Japon itilâfı yor. Uzak Şarkta ihtilâflı Paris 10 — Tas ajansı Moskovadan bildiriyor: B. Molotof fle Moskoradaki Japon se- sında Uyak Şarkta iki hükümet arasında mevcud olan ihtilâflı meselele- rin halli için esreyan etmekte olan müzakereler dün bitmiş ve itilâfla neticelenmiş, Sov- yet Mongal - Japon Mançuko hudud haltı tesbik edil Şimal denizinde bir deniz harbi oldu - İngiliz amirallığının tebliğine göre Şimal denizinde Alman ve İngiliz harp gemileri arasında bir muharebe vuku bulmaktadır. Mülemmim malümat alınınadığı ci- hetle, bu muharebe hakkında henüz tafsilât verilmemiştir. Londra 10 — Alman tebliğinde İngiliz Glorlus tayyare gemisinin batınldığına dair firi B. Togo Paris 10 olan haber, kati surette tekzip edilmektedir. “Harp tebliğleri Fransız tebliğine göre Aisne'nin iki yerin- de Fransızlar mukabil taarruza geçtiler Pariş 9 (A. A.) — Pu sabahki Fran- l sız tebliği: Muharebe, günlerden beri ta- arruza uğramış olan bütün mevzilerde | ayni şiddetle devam etmektedir. Muha- | rebe meydanı şimdi daha ziyade şarka | doğru ve Argonne'a kadar uzanmıştır. fecir vakti. Chateau Porcien asından Chesne'ye kadar imtidad eden cephede bir müthiş taarruz yap- muştur. Paris 9 (A A.) — 9 haziran akşam tebliği: | Bu sabahki tebliğde bildirildiği veçhile, düşman, evvelki hücumlarma devam et- mekle beraber taarruz cephesini Ar- gonne'e kadar genişletmiştir. Düşman “Bresle üzerindeki tazyikini' azaltarak hlı kıtalarını Forge «les - Faux ve Arguil bölgesinden. Rouen ve Gisors bölgelerine doğru sürmüştür. Bir kaş keşif müfrezesi Rouen ve Pont de Larche varoşlarına varmış ve Seine nehri; eğe beyhude yere çalışmıştır. şarkta Montdidier ve Noyon arasında düşmanın tazyiki dünkünden daha hafif olmuştur. Filhakika alman esirlerin mü- teaddid ifadelerine göre, bu bölgede düş- man dün öğleden sonra ciddi muvaffa- kiyetsizliğe ve çok büyük zayiata uğra miştir. Bugün öğleden evvel Oise ile Aisne arasında Noyon'dan Sossons'a kadar da böyle olmuştur. Burada da düşman ordularından biri acı bir surette sarsılmıştır. Düşman buradaki t Somsona yakininde Aisne'in cev yeni zırhlı kıtaların müzahereti altında yeni fırkalar sürdükten sonra ancak öğ- leden sonra tekrar taarruza başlamıştır. Champagne'de düşmanın o Chatenu Porrien ve Aragonne arasındaki bütün cephe üzerinde şafakla beraber giriştiği büyük taarruzu kati surette durdurduk. Düşman Aisne nehrini ancak iki noktada geçebilmiş ve buralarda mukabil taar- ruza geçilmiştir. Düşman Vouziers'in şimalinde hatla nmızın arkasına paraşütçüler indirmiştir. Bu paraşütçüler halen muhasara edilmiş- tir. Kıtalarımız yorgunluklarını ve adeden İ mühim düşm dun olmalarına rağmen şiddetle ve kah- ramanca dövüşmeğe devam ediyorlar. Avcı ve bombardıman tayyarelerimiz hareketlerine devam ederek, düşman avcıların ve dafi toplarının şiddetli mukavemetlerine rağmen zırhh teşekkül- lerin ileri hareketlerine karşı koymuşlar» dır. Öğleden evvel yapılan istikşaflar bir şek kolların ağır zayinta maruz kaldık- im miltarda malseme terk meseleler halledildi tir. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı 9 (AA.) — 9 haziran tarihli tebliğ: Somme ve Oise bölgesinde cereyan | eden 4 günlük muharebeden sönra Ak man piyade ve tank fırkaları hava kuv- | vetlerile sıkı bir teşriki mesai halinde | .n kuvvetlerini ortadan kal. dırmiş ve kismen yeni cepheye gelen ba- | zı düşinan kıtalarını da geri sürmüşler- | dir, Düşmanın Alman hücumunu her ve bahasına olursa olsun durdurmak teşeb- büsü akim kalmıştır. Aşağı Seine istika- | metinde düşmanın geri müdafaa hatları delinmiştir. Düşmanın geniş iaşe ihtiyat- ları ve tesisatları zaptedilmiştir. Hava kuvvetleri ordumun Somme neh- ri cenubundaki ileri hareketine müzahe- ret etmektedir. Topçu ve hava defi ba- tarya mevzileri ve her nevi köllar bom- bardıman edilmiştir. Kıtaat ve tank ta- başşütleri dağıtılmıştır. Daha şarkta fırkalarımız düşmanı tar kip etmektedir. Muharebeler esnasında Aisne nehri Soisson'un şarkından ve gar- bından geçilmiştir. Bu sabah Fransadaki Alman cephesi- nin yeni kısımlarında da taarruz başla- mıştır. Tayyareler Cherbourg limanını tekrar bombardıman etmişlerdir. Parisin şimalinde ve doğu cenubunda bir kaç tayyare meydanı ile Parisin ba- tı imalinde şoseler ve demir yolları bom- bardıman edilmiştir. Düşman ceman 58 tayyare ve bir ucu bağlı balon kaybetmiş» tir. 9 Alman tayyaresi geri dönmemiş” tir. Gneisenaü ve Scharnhorst saffahrp gemileri de dahil olduğu üzere Alman deniz kuvvetleri, Narvik civarında Büşen Alman kıtalarının vaziyetlerini tah- BE için amiral Marschall'ın kumandası altında harekâta bulunmuşlardır. Bu ha- tekât esnasmda vuku bulan muharebe- lerde bir muharebe grupu 8 haziranda İngilterenin 22.500 tonluk Glorious tay- yare gemisile bir düşman destroyerini ba- tarmıştır. Diğer bir muharebe grupu 21 bin tonluk Orama nakliye vapurunu, İn- gilterenin 9,100 tonluk Oilioncer petrol gemisini ve modern bir denizaltı muhri- bini batırmıştır. Bu grup bir kaç yüz esir almıştır. Alman deniz kuvvetleri harekâ- tna devam etmektedir. Cumartesiyi pazara bağlıyan gece, düşman hava kuvvetleri de Almanyanın batısı üzerine baskınlar yapmışsa da bu baskınlar askeri hasarata sebep olma Avrupadaki talebe Belçikadaki talebenin bir kısmı Hollandaya geçti Avrupadaki talebemizden 8 kişilik bir grup daha şehrimize gelmiştir. Bunlar, Belçikadan Fransaya geçen maden mü- bendisi Fahri Gönüllü, Fethi Çorluhan, İtalyadaki talebeden doktor İshak, ikti- sad doktoru Tevfik Mananoğlu, Paristeki talebederi Reşad Temizer, Sadi Elden, Hü- seyin Ekicioğlu, Zeki Tulgay Ayni trenle Hamburg kansolosumuz B. Ömer Lütfi de şehrimize gelmiştir. B. Ömer Lütfi, cenebi memleketlerdeki hiz- met müddeti dolduğu için merkezde ken- disine vayife verilecektir, Belçikadaki tnlebemizden bir kısmı, Alman istilâsı üzerine Hollandaya geçmiş- lerdir. Berlin ticaret ataşemiz doktor Sald ile Tefikası bayan Münife de dünkii semplon ekspresi ile memleketimize dönmüşlerdir. Bay Said, Belçikada * bulunan (talebenin Berlindeki sefaretimize gönderdikleri mek- tupları da beraberinde getirmiştir. Ankas rada hükümete teslim edecektir. Gümrüklerdeki eşya Çekilmiyen malları çekmek için Ticaret Vekilliğine salâhiyet verildi Ankara 9 (Telefonlâ) — Gümrüklere ge- lip çekilmiyen malları, mili korunma ka- mununun 1 ve 2 nci maddeleri dairesinde alâkadarları nam ve besabına gümrükler- den çekmek İçin Ticaret Vekilliğine salâ- biyet veren koordinasyon heyeti kararınm meriyete konulması Vekiller Heyetince tas vip olunmuştur. Bu kararla alâkadar olarak 2/12089 nu- maralı karamamenin İktuci maddesinin tatbikine ahd ikinci talimatnameye mü- zeyyel olarak yeni bir talimztname hazır- lanmış ve bu talimatname de meriyete konulmuştur, Yeni tallmatname: i söyledir: Madde 1 — 2/12669 sayın kararmamenin ikinci maddesinin tatbikine ald talimat- namenin birinci maddesinde yazlı met leketiere Hollanda ilâve edilmiştir. Muvakkat madde Gümrüklerimize gelmiş olup da Cümhuriyet Merkez ban- kasındaki kliring hesaplarına yatırılmak suretile muamelesi başlamış bulunan mal» ların ithal mi ,elesi yukanda adı “e #kinet talim eme pözüeTeri dis mugmelelerinin başladığı tarihte meri olan hükümler dahilinde intaç olunur. Dikilide rn He ediyor İzmir 9 (A.A) — Dikilide zelzele gene devâm etmektedir. Dün de üç saniye sü- ren bafif bir zelzele Y Hasar yoktur Trabzonda zelzele Trabzon 9 (A.A.) — Dün gece saat 22 yi beş geçe kına fakat şödeletli ve ha at 2 de daha hafifce 4 zelzele olmuş- tur. Diğer taraftan 15 gündenberi fasıla” h, faydalı yağmurlar yağmış, zürran yü- zü' gülmüştür. Fatsa 9 (A.A.) — Dün gece sant ona beş kala iki saniye kadar devam eden siddetli bir zelzele olmuştur. Zayiat yok- tur. Fransız Nazırlar Meclisi toplandı Paris 9 (A.A) Nanrlar meclisi ba akşama saat 21 de Elyeşa mariymda B. Lebrun'ün reisliğinde toplanmış ve 22 de dağılmıştır. Nazırlar meclisi askeri ve diplomatik vaziyeti tedkik etmiştir. Amerikanın Paris elçisi Jandark heykeline çiçek koydu Londra 9 — Paristeki Amerika bü- yük elçisi Billit bugün Jandark hey- keli üzerine beyaz bir çiçek kı tur. Bu münasebetle şu sözleri miştir: «Mütecaviz şimdi kadın ve çocuk öldürürken önüne bu Jandarkın hey- keli dikilmektedir. Her hür insan Fransanın galip gelmesi için dua et- mektedir.» İngilterede yeniden tevkif- ler yapıldı Londra 9 — İngilterede beşindi ko- lan faaliyetine karşı tedbirler alınmakta devam ediyor. Bugün bir mahzende giz- erimiş 800 motosiklet ve bir benzin de- posu bulunmuştur. İngiliz faşistleri ara- sında birçok tevkifler yapılmıştır. Osmaniye köyünde iki aile arasında kavga Bakırköyün Osmaniye köyünde Arif ve Hüseyin isimlerinde iki kişi, bir ailevi meseleden dolayı kavgalıdır. Dün, Ati- fin iki kızı Hatice ve Gülsüm ile Hüseji- nin kansı Zeynep ile kızı Kâmile kavga- ya tutuşmuşlı dar. Bu kavga neticesinde Amerika müttefiklere yardımını genişletiyor Meksika “Avrupa “demokrasilerile teşriki mesaiye karar verdi Missuri halkı Avrupaya asker gönderilmesini istiyor Nevyork 9 — Son günler zarfında A- merika efkârumumiyesinde büyük bir değişiklik olmuştur. Şimdiye kadar hal- kin mühim bir kısmı infiradcı, yani baş- ka memleketlerin arasındaki ihtlâflara karışmamak fikrinde idi, Şimdi buna t zaftar olan kalmamış, herkes müttefik. lere yardım edilmesi lüzumuna kanaat getirmiştir. Bir kısım halk sadece tayya- 76, top, mühimmat verinek suretile yar- dım edilmesini istediği halde bir kısmı Amerikanın harbe karışmasını ve Avru- paya asker göndermesini talep ediyor. Missuri valisi söylediği bir nutukta bu <ereyana açıkça laraftar olmuş ve: «A- merikada artık Avrupa işlerine karışma- mak istiyen kalmamıştır. F değildir. Missuri halkı biri Tupaya asker (gönderilmesini demiştir, Diğer taraftan geçen harpte Fransada Amerika kuvvetlerine kumanda eden general Perşing de bir nutuk irad etmiş | ve şu sözleri söylemiştir: «Müttefiklerin | bügünkü muharebesi medeniyeti koyü- mak harbidir. Müttefikler mödeniyetin ve bizim ilk müdafaa hattımızdır. Bu- nun için İngiltere ve Fransaya geniş mik» tarda yardım etmeliyiz. Yalnız elbise ve sihhi levazım göndermek kâfi değildir. Bol tayyare, top, mühimmat vesair mal- zeme de gönderelim. Kaybedecek za- man yoktur. Çok acele etmek lâzımdır.» | Meksiko 9 (A.Aâ.) — Cümburrei Cardenas radyoda, Amerika cümhuri- yetlerine hitap eden bir nutukta, Meksi- kanın bugünkü o Avrupa hailesinde de- mokrasilerle teşriki mesai edeceğini bil dirmiştir. Cümhurreisi şunları ilâve etmiştir: «Bütün panamerika, milletleri derin bir iş beraberliği ve samimi kardeşlik hissi isinde himeyeleri isin: birleşmiş bir. sep- istiyor? 100 tüyyare ee Vaşington 9 — Marbiye dairesi ordu İngiliz iaşe Nazırının nutku «Almanya artık harbi kazanmayı ümid edemez» Londra 9 (AA) — İnşe Nazırı dün rad- yoda bir nutuk vererek Almanyaya karşı sız yaptığı harbi anlatmıştır. itlerin Almanya etrafındaki ab- Yokayı bissat kendisinin kapamakta ol- duğunu kaydettikten son demiştir ki «Hitlerin muvaffakıyetleri muvakkattir ve yiatı hesaba gelmiyecek kadar bü- yüktür. Şimdiden O ehemmiyeti surette #arfedilmiş olan ihtiyatlarını tekrar yeri- ne koyması ünsıdır. Müttefikler onun ihtiyacı olan maddeleri salın almak sv- retile ker tekaddüm ettikleri gibi petrol sistemli bir surette tahribi de zorluklarını arttırmaktadır. Ahnanya artık harbi kazanmağı ümid Müttefiklerin zaferi uzaklaşsa bi- le kati ve emindir», Romanya sulh ei ete istiyor Fakat Başvekil hududlarda fedakârlık yapmıyacağını söylüyor Bükreş 9 (A.A.) — Kral Carol, tah- ta çıkışının onuncu yıldönümü mü- nasebetile patriği ve hükümet erkâ- nını kabul etmiştir. Başvekil 'Tatares- co bir nufuk irad ederek demiştir ki: «İstikbale korkusuzca bâkabiliriz. Kra- ln etrafında toplanmış olan ve mu- kadderatının Kralın mukadderatına bağlı olduğunu müdrik bulunan Ru- men milleti, sulhu muhafaza arzu- sundadır. Fakat ayni zamanda hu dutlarımızı çizmiş olan ölülere karşı | vazifesini İfaya da âmadedir» Kral Carol vatana ve millete olan Aşkından Lahsetmiş ve harkesin işte ve vatanperverlikte birlik olması ha- linde gelecek seneler zarfında bugün. kü terakkiyatın on misiinin elde edi- Jeceğine itimadı olduğunu söylemiş- tir. Silâh altına çağırılanlar Bükreş 9 (A.A) — Romanya Bü- yük Erkânıharbiyesi, 30 günlük bir devre için, muhtelif sınıflara men- sup efrad, zabit, ve küçük zabit da- ve donanmanın tayyarelerini tayyare fabrikalarına iade etmek suretile mütte- fiklere yardımda bulunacağını bildiri- yor. Bu suretle ilk olarak yüz hücum tayyaresi verilecektir. Bu tayyareler beş mitralyözle mü: hez Northrop sisteminde olup | faal daireleri 1600 kilometredir. Tayyare- lerde bir pilot ile bir mitralyözcü bulun- maktadır. İnfilâk eden madde hamule- si, dört büyük veya yirmi küçük bom- badır. Amerika - Japonya Vaşington 9 — Hariciye müstesan Welles. gazetecileri kabul etmiştir. Müs- İsime, Anirikm 5 İapouya münmaebatlor rinin oslâhı hakkında sorulan suale ce- vaben Japonya, Büyük Okyanusta bu günkü “vaziyete riayeti taahhüt eden memleketlerin menfaatlerini tehdit eden vaziyetini değiştirime Amerikanın kendi- dakika mukarenet tesis edeb söylemiştir. Müttefiklerin Amerikadan alacakları malzeme Londra 9 (AA) — (Reuter): Bu- gün öğrenildiğine göre, Amerikadan İn- giltere: yö Fransaya yöpılan hâr': türlü mühimmat sevkiyatı derhal artmak üze- redir. İogiliz'- Franz mübuyan kömleyonu müttefiklere yarayacak Amerika malzemesi fazlasının satın alını müzakere etmektedir. Bu malzeme model olmakla beraber işe tamam: rar bir haldedir. Komisyon, her taraftan daha evvel yapılan ve her türlü harp techizatı ve malzemesini ihtiva eden si- Darişlerimi Sesli matnm! lazloen cls be malzeme komisyona istikbalde, muame- Yarım Merk a Kareem T ba: itibarile de ayrıca ve daima genişleyen bir esas üzerine ibtina ettirmek imkânını verecektir İsviçre Üzer:nde Alman tayyareleri Bern 9 (A.A) — Os:du erkânıhar. biyesi tebliğ ediyor: Cumartesi saba- hı tarassud tayyarelerimizden biri Porreniruy üzerinde sltı Alman tay- yaresinin âni taarruzuna uğramış ve düşmüştür. İçindeki iki kişi telef ol muştur, Bir müddet sonra bir Alman hava filosu, Wardant'ın şarkında kâ- İn, Sajgneloz üzerinde uçmuştur. Chasseral üzerinde vukua gelen bir hava muharebesinde bir İsviçreli pi- lot yaralanınıştır. İkinci bir Alman tayyaresi, Por- rentruy yakınında İsviçre erazisi Üüze- rinden uçmuş ve Jura'da yere inmeğe mecbür olmuştur. İçindeki iki kişi tevkif edilmiştir. Öğleden sonra İs- viçre üzerinde uçmuş olan diğer bir Alman Layyaresi, keşif tayyarelerimiz tarafından tekip edilmiş, Tsigen'de yere inmiş ve ateş almıştır, Ingiliz donanması Bir milyon ton hacminde yeni gemiler yapılıyor Londra 9 (A.A) — İngiliz donan- masının şimdiye kadar uğramış olduğu zayiatın İistesi: On beş battı harp gemi- sinden bir gemi, yedi tayyare gemisin- den biri, 62 kruvazörden iki kruva- zör, 185 torpido muhribinden 2ii, 58 tahtelbahirden 8. tahtelbahir, 108 mayn gemisi, karakol gemisi ve gam- bottan altı tanesi zayi olmuştur. Hali hazırda İngiliz inşaat tezgâhlarında tak- riben bir milyon ton hacminde harp ge- mileri inşa edilmektedir. Londra 9 (A.A.) — Press Assocüi i malümata nazaran, Büyük Brita.yanın deniz kuvvetleri, harbin bi- dayetinde olduğundan daha fazlalaşmış- tr, Bugün tezgâhlarda, bir milyon ton- dan fazla harp gemisi inşa edilmektedir. Diğer taraftan, hazbin başlangıcındanbes ri İngiliz babriyesi, elliden fazla müsel- lâh ticari gemi kruvazörüne sahip ol muştur, Bunlardan birisi kayıptır. Ayr» €a, tali ve yardımcı olmak üzere 1500 muharip gemi sahibi olmuştur. Bunların 5B adedi kayıptır. Alman filosu ise,