20 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler b | Meclis haftada bir yün toplanacak Dünkü içtimada hakimler kanununun bazı maddelerini değiştiren lâyiha kabul edildi Ankara 19 (A.A.) — B. M. Meclisi | Bugün Refet Canitezin başkanlığında toplanarak hakimler kanununun bazı İ maddelerinin değiştirilmesi ve yeni bazı hükümler ilâvesi, vilâyet hususi idarele- rinden maaş alan memur ve muallimle- rin tekaüit maaşlarma ait kanuna muvak- kat bir madde eklenmesi hakkındaki Son dakika Toulon şehri müdafaa edilecek (| Fransa hükümeti burasının müstahkem mevki olduğunu ilân etti Fransa hükümeti Toulan'un açık şehir olmadığını ilân nü müdafaa edecektir. Hava taarruzları şiddetlenmeğe başladı 100 Alman tayyaresi İngilterenin şark sahiline bombalar attı İngiliz tayyareleri de Almanyada birçok benzin depolari- |, pi bombardıman ettiler. Büyük bir mühimmat fabrikası tahrib edildi Londra 19 — Alman tayyareleri tara- Landra 20 etmiştir. Fran sa, Akdeniz sahilindeki bu en mülüm deniz Ü Isviçreye iltica edenler 8 hududunda büyük bir karışıklık yardır. Bi taraftan Pransız kıtaatı, şimalden gelen Almanlara Londra 20 — Fransa - kerce mülteci bulunmaktadır. Di r. Tayyarecileri» şiddetli mukavemette bulunuyor. Yâhları atına Sivillerin çoğ Pariste İsvişreye birçok Fransız askeri Htica etmiştir. Bunlar si- enteme edilmiştir. İlden edenler arasında Polonyalı kıtaat da vardır. htiyarlar, kadın ve çocuktur. vaziyet Chiappe Paris belec belediye meclis meclisi reisi oldu Roma 20 — Eski polis müdürü ve Paris mebusu Chlappo Paris belediye meclisi telsi olmuştur. Nevyork 20 — Pu; çalse cumartesi akşa: teleri intişar etmektedir. Şartlar hakkında Romada ne deniyor? Roma 20 — Mütareke şartları hakkında henüz birşey söylenmemektedir. normal hayatın avdet etmekte olduğu bildiriliyor, Comedi Fran ından itibaren temsillerine başlıyacaktır. Matin ve Vietoire gu Yalnız bir noktanın muhakkek olduğu bildiriliyor. Bu da Fransanın askeri, bahri, iktisadi bakım- dan silâhlarından tecridi isteneceğidir. Fransanın İngiltereye karşı ablukayı ve askeri barekâlı kolaylaştıracak vaziyet alması lâzım gelmektedir. ü İngiliz Dahiliye Nazırının halka tavsiyesi Londra 20 — Dahiliye Nazırı radyo İle halka oldukları yerde kalmalarını, emir veril. medikçe başka yere gilmemelerini bildirmiştir. Nazır askeri harekât esnasında muhace- retin Fransada büyük zararları görüldüğünü bildirmiştir. Londra radyosu fransızca neşriyatını arttırdı Londm 20 — Almanlar, Fransada işgal altındaki yerlerin radyolarile kendi hesapla Pina neşriyat yapmağa başlamışlardır. Bu sebeple Londra radyosu fransızca neşriyatını arttırmıştır. Fransız sefiri B, Corbin dün akşam bu münasebetle bir nutuk söyliyerek: «Memleketimize aid haberleri buradan öğreneceksiniz.» demiştir. Sovyet - Alman hududunda mühim kuvvetler toplanmış Bordeaux 20 — Sovyetlerin garp hududunda mühim kuvvetler topladıkları haber ve- Hiliyor, Yahız Litvanyada 200 bin Sovyet askeri vardır. Almanların Flandrexden çekdik- leri 20 fırka askeri Şarki Prusyaya gönderdikleri bildirilmektedir. Kanadanın mühim kararları Bütün insanlar ve mallari seferber edilecek Ottava 19 (A.A, — Karada Başvekii B. King, harbin idamesi için Kanadada bütün insanların ve malların seferber edilmesi hakkında hemen derhal parlâmentoya bir Kanun projesi tevdi edileceğini bildirmiştir. Mecburi hizmet, yalnız Kanada için mute- ber olacak ve deniz aşırı hizmetler gönüllü esas: ile idare edilmekte devam eyliyecek- tir. İzlandaya Kanada kıtaatı gönderildi Ottava 19 (A.A) — Kanada Başvekil King, Kanada seferi kuvvetlerine mensup tik kıtaların Izlandaya ihraç edilmiş oldu- Bumu Kanada pariâmentosuna büdirmiştir. B. King, Kanadanın, askeri müdafa kuy- vetini, şimal mıntakasındaki Pransız müs- temlekelerine teşmil eylemekte olduğünu da haber vermiştir. Sovyetler Birliği, Arnavudlu- gun İtalyaya ilhakını tanıyor Roma 19 (A.A.) — (D.N.B.): Ye ni Sovyet büyük elçisi Gorelkin, ktalına itimadaamesini perşembe günü tevd” edecektir. talyan siyasi mahfilleri, itimadname- pin İtalya ve Arnavutluk kralı majeste Victor Emanuel namma tanzim edilme- Sovyetlerin Armavutluğun.İtalyaya | ilhakını tanımakta olduğunu tebarüz et- tirmektedir: Diğei taraftar “bildirildiğine göre, iti- ma amenin takdimi merâsimi Roma haricinde vukua gelecektir. Aziziye tüneli bu ay sonunda merasimle açılacak İzmir 19 (Telefonla) — İzmir - Na- zilli demiryolu üzerinde bir buçuk milyon lira serfile uzun zaman- danberi inşa edilmekte olan Aziziye tüneli ikmal edilmiştir. Açılma mera- | simi Nafia Vekili tarafından bu ay 80- nunda yapılacaktır. Kabul keşfi yapı- Yarak tünelin marşardiz ve yolcu tren- lerine şimdiden açılması muvafık gö- rülmüştür. Bulgaristanın siyaseti Sofya 19 (A.A.) — Başvekil B. Filof mautbuata beyanatta (bulunarak, Bulgaristanın (hafbin bidayetinden- Tİ kabul ettiği barış ve bitaraflık siyasetine devam Miyetinde olduğunu Ispanyadaki İngilizler La Linea'dakiler 48 saat zar- fında Cebelüttarıkta bulun- mağa davet edildiler Madrid 19 (AA) — Alcezira'dan haber alındığına göre, La Linea'dak! (Cebelütta- rıkın yanında İspanyol şehri) İngiliz kon- #olasu oradaki İngiliz tebaasını 48 saat zar- $ında Cebelüttarıkta hazır bulunmağa da- vet etmiştir. Madrid 19 (A.A) — İçinde ekserisi ihti- yar kadın ve çocuk olmak üzer» 1265 kişi bulunan Mohammed Kebr adındaki ticaret vapuru Cebelüttarıktan hareket ederek Kazablankaya doğru yol almağa başlamış- tar. Bir Yugoslav gemisi, bir İs- panyol limanına iltica etti Madrid 19 (AA) — Malta ve Orandan kanunların ikinci müzakerelerini yapa- rak kabul eylemiştir. Meclisin bugünkü toplantınında bele- diye kanununun 23 üncü maddesine bir fıkra ilâvesine ait mazbata üzerinde ge- çen müzakereden sonra tekrar encüme- ne inde edilmiş ve devlet demiryolları istimlâk kanununa müzeyyel kanuna bir madde eklenmesine dair kanun lâyihası- nın da birinci müzakeresi yapılmıştır. Meclis müzakeerlerine mihayet verir. ken riyasetin teklifi üzerine badema haf- tada bir çarşamba günleri toplanılması- na karar vermiştir. Aydın bölgesi incir rekoltesi İzmir 19 (Telefonla) Aydın bölgesinde incir rekoltesi normal vâ- siyettedir. Havaların yağmurlu de- vam etmesinden diğer yıllara naza- ran mahsulün daha geç kemale ere- ceği tahmin ediliyor. İngiltere aleyhinde Jtalyanın rolü Bir İtalyan gazetesi, Yugos- lavya gazetelerinin bu husus- taki tahminlerini protesto ediyor Koma I9(AA) — D.N.B. bildiriyor Bugün Glornale d'İtalla, İngiltere aleyhin- da yapılan mücadelede İtalyanın oynıya- bileceği role alt olarak Yugoslavya gazete- leri tarafından ray sathi tahminleri protesto e di Gilornale dila, Habeş harbi ve Arna. yaydıkları yalanları da dümmeize Beşrettiklefini beyan etmek- Marie d'İtalla diyor ki: i «Fransanın maruz kaldığı mağiâbiyetten sonra, Yuroslav efkârı umumiyesi vesa- yetten kurtulmuş olduğundan, bu gazete- lerin hattı hareketi büsbütün anlaşılama- maktadır.» Glarmale diİtalla, yazısı şöyle mektedir «Cidden dostane olmiyan ve İtalyan mil- letinin şimdiye kadar Yugoslav mili #bzal ettiği hürmet ve dostlukla tezad teş- kil eden bu hattı hareketi sadece tebarüz bitir. | tinden tebliğ edilmi ettirmekle iktifa ediyoruz.» ingiltere Sovyatlerden harp levazımı alacakmış gelen ve İskoçyaya gitmeket olan Sud sdn- İngiltere bu hususta müzake- İ daki Yuzoslar gemisi Vigoya Wtica etmiş- tir, Andorre cümhuriyeti ne olacak Maârld 19 (AA) — İnformâclones gaze- tesi, büyük harflerle bir makale neşretmiş- tir. Bu makalede bilhassa Ureel piskopo- sunun ölümü dolayısile Andorre cumhuri- yetinin meşru bük ık hakkının İs- vanaya aid ın edilmektedir. Alman - Bulgar dostluğu Solya 19 (AA) — D.N.B: Almanya ile Bulgaristan arasında kültür anlaşmı nin bugün imzası münasebetile Pror. Ft lor, Almanya elçisi B. van Riehthofen'e, bü anlaşmada, Alman - Bulgar dostluğu- nun, Avrupanın yeni ve âdil bir nizam bek- ediği bir anda tahtim edilmiş yeni bir bürhanını görmekten doğan memnuniye- tini bildirmiştir. Anlaşmanın imzasını müteakip, Alman elçisi, bu münasebetle Führer'in Bulgar Bâşvekiline Alman kartalı nişanın bü- yük haçını verdiğin! bildirmiştir. Sofya 19 (AA) — Almanya ile Bulga- ristan arasında akdedilen kültürel anlaş- ma vesilesile kral Botis, Alman heyeti üz larına yüksek rütbede nişanlar tevzi miştir. Heyet, Almanyaya dönmek ürere bugün Sofyayı terketmektedir. Akdenizde batırılan İtalyan denizaltıları Londra 19 (A.A.) — Fransiz harp gemilerinin Akdenizde müteaddit | yan deniroltisi batırdıkları resmen bildi- rilmektedir. Fransız Hindiçinisi meselesi Tokyo 19 (AA) — (D.N.B.) ye nazaran, müstemleke nazırı Koisu, Fran- sız Hindiçinisi meselesi hakkında Başve- | önüne geçilmesi ve intizamın reye girişmeği düşünüyormuş Londra 19 (A.A.) — Avam Kama- rasında bir mebus hükümetten Sov- yetler Birliği ile tank, tayyare, top ve diğer teslihat satın alınması için mü- #akereye girişmeği düşünüp düşün: mediğini sormuştur. B. Butler, hükümetin bu imkân derpiş etmekte olduğunu bu suali s0- ran mebusa temin eylemiştir. ngiitere - Japonya Tien Çin meselesi hakkında anlaşma oldu Londra 19 — 'Tlen Çin hâdisesinden dolayı (o İngiltereile Japonya ara- sında tam anlaşma olmuştur. Anlaşma, tethişkâr © faaliyetlerin daha müessir bir surette teminine matuf bulunmaktadır. İtilâfname, Çindeki gümüş ihtiyatile bunun ecnebi dövl- zi meselelerinden de bahsetmektedir. İspanyaya iltica eden Fransızlar San - Sabastien I9 (A.A.) — (D.N. B.) ajansı bildiriyor: Buraya gelen Fran- sız mültecileri meyanında B. Yeannenny Baron Rotschild, sabık Hariciye Nazırı Lalvy ve Fransız ve Belçika mebusanı azası mevcuttur, Bütün San - Sabastien şehrinin ve ci- fından dün gece İngilterenin şark sa- Billerine yapılan akın, şimdiye kadar vu- kubulan akınların en büyüğü idi. Buna 100 tayyare iştirak etmişt VI ölü, 14 yi ehemmiyetsiz, sürülmüştü genler “de vardır. Hasar çok hafiftir. Londra 19 (A.A.) — Hava ve dahili emniyet nezaretleri bildiriyor: Geçen gece İngiltere üzerinde yapılan hava hü- düşman tayyarelerinin ve atılan bombaların çok- İuğuna rağmen maddi hasar az olmuş. Cabridgehire şehrinde sekiz ev yıkılmış» Birçok sivil kurbanlar olmuştur. Köylerdeki evlere isabetler vaki olmuş- tur, İngiliz hava kuvvetlerine sit birçok tayyare meydanlarına muvaffakiyet olarak hücumlar yapılmıştır. Yalnız pet- Yol tesiratını Times halicine bağlayan bo- rulara isebe eden bombalar bazı hasar yapmıştır. Evvelki geceki hava hucumu kurbanlarının miktarı ceman 12 ölü ve 30 yaralıdır. Düşürülen Alman tayyareleri Londra 19 (A.A.) — Evvelki gece yapılan hüc ounmenda düşü yardliğke — macı il da imha MY bildi Tahrip edilen tayyarelerin kısmı aza- mi hisinkeldir. Bunlar, şarki İng ve Kent mıntakzlarında düşerek parça lanmışbardır. İngiliz tayyarelerinin akını Londra 19 (A.A.) — Hava nezare- Şimal Almanya unda ve Rhin mıntakasında dün gece İngiliz tayare filoları Hamburg, Bre men, Frankfurt, Essen, Caştrop, Strekra- | de Hanovre'u şiddetli bombardıman et- miş ve kava defi toplarının kuvvetli mü- dafansına rağmen benzin tevzi depolarına | küçük garlara, elektrik depolarına ve san- tralına ve demiryollarına taarruzda bu- hunmuslardır. Bremende 10 dakikadan ez bir müd- det zarfında 250 bomba atılarak petrol depolarında büyük infilâklar ve birçok yangınlar çıkarılmıştır. Doklardaki benzin depolarına bom- balar isabe etmiş ve 130 kilometre uzaktan görülecek ehemmiyette yangın- lar çıkmıştır. Bombardıman tayyareleri Dortmun- dun doğr şimalindeki Castrop'da Hanvr. yakınındaki Misburg'da petrol depolarını ve tesfiye tesisatını bombar- dıman etmişlerdir. Bir elektrik santralın- da infilâk vukubulm: infilâk sesini 3000 metre yüksekten ardır. Duisbergin şimalindeki Eenzin depoları üz e de yetli bir taarruz yapılmıştır. abün parçaları bazı tayyarelerin ka: larını d- Rhe lan diğer bücür trenlsrine isabetler vaki olmuştur. trene üç bombu isabet etmiş, berhavı edilmiştir. Keza tayyarelerimiz Hamburgda Shi lau elektik santralını ve büyük bir mi himmat fabrikasını bombardıman etmiş- lerdir. Du fabrika yanmıştır. Şimali Fransa, Belçika ve Hollanda üzerinde Londra 19 (A.A.) — Hava mezare- tinin tebliği: Dün, İngiliz hava kuvvetle- rine mensup bombardıman tayyareleri şimali Fransa, Belçika ve Hollanda üze- rinde birçok keşif uçuşları yapmışlardır. Berke bombardıman tayyareleri de Cherberu *da yaklaşan motörlü nakliye kollerma hücum etenişlerdir. Bunlar &:a- sında panik olmuştur. Birçok nakliye va- sıtaları imha edilmiştir. Bütün tayyarele- rimiz salimen üslerine dönmüşlerdir. Bir e hil raüdafaa tayyaremiz bu sa- bah Hollanda sahilinde Helderdeki düş- man deniz tayyareleri üssüne hücum et- miştir. Orada bulunan gemiler arasında büyük yangınlar çıktığı görülmüştür. Kolonya 15 (A.A.) (D.N.B) ajansı bildiri 17/18 gecesinde man tayyareleri Kolonya akın yapmıştır. 7 sivil ölm da yar-lanmıştır. Birkaç hususi ev yıkıl- mış ve birkac bina hasara uğramıştır Nevyork 19 — İn ri bu sabah Almanyada Hanovr vanndeki fabrikaları ve Kolony bardıman etmiştir. Sterzadedeki muvaffaki Topların tir Bir vazonlar üzerine s ve bir iz hava kövvetler iMaltada tayyare akınlarından ölenler Malta 19 (A.A.) — İtalya ile-harbin başlamasındanberi geçen ik balta zar fındaki tayyare hücumları neticesinde, onu kacın ve dokuzu çocuk olmak üze- re 3l sivil ölmüş ve 41 sivil ağır saret- te yaralanmıştır. İtalyanm bir tekzibi Roma 19 (A.A.) — Nevyork menba- h olup bir çok radyo postaları tarafından yayılmış olan ve Torinenun endüsiriyel kısmın düşman bombardıman tayynre- İeri & nda, tamamen imha edildiğine mütedair bulunan haber İtalyanın salâ- hiyettar .mahafili tarafından sureti kati- yede tekzip edilmektedir. İngilterede harbe devam hususunda tam bir birlik var Parlâmentoda bütün grup mümessi?- leri bu zeminde beyanatta bulundular Londra 19 (AA) — Dün Avam kamarasında Başvekil B. Churehill'den son- ra söz alan parlâmento azalarının hepsi, memleketin zafere kadar harbe devam 22- minde tam bir birlik halinde bulunduğunu tebarüz ettirmişlerdir. İşçi partisinin parlimento lideri B. Ler Smith, «Sonuna kadar devam cdere- giz» demiştir. Liberal Nöer Percy Harris, «Bütün millet, Başvekilin arkasındadır» de- miştir. Nihayet söz alan Lloyd George, per- #embe günü Avam kamarasınm gizli cel- sesinde yapılacak ve bilhassa anavatanın müdafaası meselesine inhisar edecek mü- #akerelerin genişletilerek Churehill'in ileri sürdüğü meseleleri de ihtiva eylemesini 1s- temiş ve demiştir ki: «Eğer tatmin edici cevaplar alırsak, bir insan için mümkün her şeyin yapılmakta olduğu hakkında memleketi temin edece- ür» B, Churehil, buna cevaben, gizli çelsedeki müzakerelerin esas mersuunu gnâvatan müdafaası teşkil eylediğin!, fakat böyle bir | müzakere esnas #elenin de bahis mevzuu olunabileceğini tekrar etmiştir. v İtalyanın harbe girişi B. Butler, Avam kamarasinda İtâlyanın harbe girişi hakkında aşağıdaki beyanat- ta bulünmuştur: «İtalyanın, hiçbir tahrik olmaksızın İn- gltereye karşı harbe girmesi üzerine, İn- giliz hükümeti, Akdeniz, Şimali ve Şerki Afrika ve Yakın Şark mıntakaları hakkın- da İlalyan hükümetine mazide İngiltere tarafından verilmiş olan bütün teahhüt- ler bahsinde tam bir hareket serbestirini muhafazaya kendisini salihiyeftar sddey- lemektedir.» Bu mesele hakkındaki suali sormuş olan Mberal B. Mander, B. Butler'in bu cevabın. dan sonra, bunun nazarı dikkate ulmaca« Kına itimad ettiğini bildirmiştir. B. Mander'in sualleri şu idi i — İalyanın İn reye kartı Min etmesi üzerine, İngiliz hüküm tikbalde de, İtalyanın Habeşistan tiz larını tanımağa daima kendisini ? Ingiliz hükü- Sn il, milleti taraf) teklifleri nazarı dikkate almakta Os dır? 2 — Müstaşar, bugünkü şeraltir. İngilim hükümetinin Arnavutluk üzerinde İtalyan bülkimiyetini katiyen. tasrih