2 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 em am Geceki ve Bu Sahahki Haberler Fransız hükümeti su şehirlerinde yerleşiyor Parlâmento Vichy'de toplanacak, nezaretlerin kalemleri Royat Bourboule, Mont Dore, Châtelguyon'da yerleşiyor Cenevre | (A.A.) ) — Cermont - Fer yand'dan bildirildiğine göre, Bordenuz- dan: hareket eden Fransız hükümeti er- kânı Clermont « Ferrand'a gelmiştir. Me- busan ve ayan meclisi azaları Vichy'de içtima etmeğe karar vermişlerdir. Clermont - Ferrand | (A.A) — Ha vas bildiriyor: Hükümetin Clerment - Ferrant'da ve civar şehirlerde yerleşme- sine dün süratle devam edilmiştir. Daire- lerin birçoğu dün sabah mesaiye başla- mağa hazır bir halde idiler. B. Lebrun, Royat'da bulunmaktadır. Fakat, Nazır- lar heyetine riyaset etmek üzere Cler- mont « Ferrand'a gidecektir. Mareşal Pötsine reis vekilleri B Ce İ görümönür.,.,., “| Pötaine reis vekilleri B, Ca- mille Chautemps ve Pierre Laval'e ve Dahiliye Nazırı B. Margüet'ye bağlı dai- reler Clermont' - Ferrand'da çalışacaklar» dır. Diğer daireler de Clermont - Ferran- dın muhtelif binalarına yerleştirilecektir. Hükümeti (O tekiben gelen mensubini ve gazetecilerle dolu ve mu- wakkat merkezi hükümet şırasına yüksel- miş olan Clermont'da büyük bir hareket göze çarpmaktadır. Parlâmento burada ve Vichy'de yerleşecektir. Nezaretler daireleri Royat, Bouboule, Le Mont Do- re ve Châtelguyonda bulunacaklardır. Mareşa! Pölain dün hükümet azalarile görürmüştür. Romanya, harici siyase- tinde değişiklik yaptı Rumen nazırlar heyeti, İngiliz ve Fransız garantisinden feragate karar verdi Bükreş | (A.A) — Renter bildiri- yor: Rumen kabinesi, Romanyanın 13 nisan 939 tarihli İngiliz - Fransız garan- tilerinden feragat etmesini müttefikan tasvip eylemiştir. Bükreş | (A.A) — (D.N.B.) bildiri” yor: Bugün öğleden sonra Başvekil Ta- taresco'nun riyasetinde toplanan Nazır- lar heyeti, Hariciye Nazır tarafından ve- yilen rapora istinaden harici siyasette bir değişikliğe karar vermiştir. Nazırlar heyeti, Romunyanın İngiltere ve Fransa tarafından 13 nisan 939 da kendisine verilmiş olan garantilerden feragat etti- ğini beyan eylemişti Londra | (A.A.) — Reuter bildiri yor: Romanyanın mülki tamamiyeti hak- kındaki İngiliz garantisinden feragat et- tiği haberi eğer teyid edilirse, Londra diplomatik mahfillerinde pek az sürpriz uyandıracak ve bu tesir mazi şantajının yeni bir bürhadı gibi telâkki edilecektir. Bununla beraber iyi haber alan Lon- dra mahfillerinin beyanatına göre, bu fe- İngilterenin bu garantiden doğan taahhüdünü ifa etmesi icap eyliyecek va- riyet hakkında lüzumu takdirinde İngiliz hükümetinin bizzat kendisinin karar vermek hürriyetini hiçbir surette tahdit etmiyecektir. Almanya ve İngiltere üzerine tayyare akınları İngilterede bazı yerlere yangın bom- baları atıldı, İngiliz tayyareleri Ham- burg'daki petrol depolarını ateşlediler Londra | (A.A.) — Reuter bildiri. yor: Alman tayyareleri bu sabah erken- den Galles memleketi üzerinden ve çok yüksekter. uçmuşlar, fakat dafi bata, ların ateşile tardedilmişlerdir. Alman tay- yarelerinin Galles o memleketi üzerine yaptığı mütevali sabah ziyaretlerinin bu beşincisidir. İngilterenin cenubu garbi- sinde uzaktan gelen infilâk sesleri işitil- miştir. İskoçyanm şimeli şarkisinde tayyare yangın bombalarile bir mektep yıkılmış” &r. Hiçbir infilâk bombası atılmamıştır. İli kişi hafif surette yaralanmıştır. İngil- terenin cenubu şarkisi üzerinde iki defa tayyare sesi işitilmiştir. Bamba atmadık- Jar zannedilmektedir. Tayyare dafi ba- taryaları işlemiştir. Londra | (A.A.) — Hava nezareti tebliğ ediyor: Dün gece zarfında düş man tayyareleri üç mınlakada İâaletta- yin : hücumlar yapmıştır. İngilterenin şarkında tayyare meydanlarına matuf olmas lâzım gelen bir miktar infilâk bombaları atılmıştır. Galles'de ve İngil- terenin garbinde yine infilâk bombaları atılmıştır. Bu muntakalarda insanca hiç bir zayiat olmadığı gibi mühim hasarat da yoktur. İskoçyanın şarkında bir şeh- re yangın bombalarile hücum edilmiştir. Bir mektep tahrip edilmiş ve bir kişi de hafifce yaralanmıştır. Başka zayiat yok- tur. İngiliz tayyarelerinin Almanyaya akınları Landra i (AA) — Hava Neraretinin tebliği: Dün gece fena rüyet gersitine rağmen bombardıman &tayyareleri OAl manyada askeri hedeflere hürumlarına devam etmişlerdir. Hamburg'da petrol depolarına isabetler vaki olmuş ve bü depolar yakılmıştır. Danstadt mıntakasında birçok hedeflere hücum edilerek yangınlar çıkarılmış, in- #ilâklara, sebebiyet verilmiştir. Hamm ve Omabruck demiryolu istasyonları yeniden bomhardıman edilmiş ve büyük yangınlar çıkarılmıştır. Weşsehin şarkmda Dulmen demiryolu itiaak noktasında atılan bom- balar infilâklar yapmıştır. Norderney ada» sındaki tayyare meydanlarile Bremen'in garbında Hontiomn ve Dotmund tayyare meydanları yeniden bombardıman edil miştir. Tayyarelerimizin hepsi üslerine dönmüştür. Almanlar iki insiliz adasını işgal ettiler Manş denizinde bulunan bu iki gayri askeri adaya Alman askeri ihraç edildi Berlin 1 (AA) — D. N, B. bildiri yor: Alman hava kuvvetlerine men- Bup cüzütamlar, bir baskın hareketi ile Manşda kâin İngiliz Guerensey adasını İşgal etmişlerdir. Bu hareket esnasında bir hava muharebesinde bir Alman keşif tay- yaresi Bristol - Blenhelm tipinde iki İngiliz muharebe tayyaresini düşür- | müştür. Yine Manş denizinde kâin Jersey adası da ayni tarzda alınmış- Hr. o (Devamı 4 üncü sabifede) nezaretler | Sovyetler - Bulgaristan İki Bulgar murahhasi Mos- kova ziraat sergisini ziyaret edecek Sotya 1 (AA) — D.N. 'D.N. B. Mildtriyor: Bul. gar hükümetinin hususi murahbaslan B. Botar ve Dedejanotf ziraat sergisini ziya- ret etmek Üzere Moskovaya hareket etmiş- erdir. Bildirtidiğine göre, ki memleket âra- Endaki ticari münasebetlerin inkişafını te- min edebilecek vesnit üzerinde de görüşe- çeklerdir. Linter pamuğunun ihraci menedildi Ankara 1 (Telefonla) — Barut ve mevaddı infilâkiye imâlinde kullanı» lan Linter pamuğunun ihracının me- nedilmesi Vekiller Heyetince karar- Taştırılmıştır. B. Kâmil Miras Ankara I (Telefonla) — Diyanet işleri reisliği müşavere heyeti azalı- ğına mülga darülfünun müderrisle- rinden B. Kâmil Miras tayin edik miştir. Manisa vakıflar müdürü Vekâlet emrine alındı Ankara 1 (Telefonla) — Vakıflar müdürü Temel Ertaşın Vekâlet em- rine alınması Yüksek tasdike iktiran etti. General de Gaulle Visamiral Muselier'yi hür Fransızların deniz ve hava kuvvetleri kumandanlığına tayin etti Londra İ (AA) — (Reuter): İn gilteredeki Fransız gönüllüleri lejyo- nu kumandanı general de Gavlle, bu akşam resmi beyanatta buluna rak hür Pransızların deniz ve hava kuvvetleri kumandanlığına visamiral Muselier'yi tayin etmiş olduğunu bil dirmiştir. Bir çok harp gemisi ve grupları şimdiden visamiralin mandası altında bulunmaktadır. Visamiral Museller, 1917-1918 de Klemansonun ya; ia” harbetmiş, 1918 de bahriye tirandazlarınm Ypres zaferini kazandıkları esnada yüzbaşı olarak bu zafere iştirak etmiştir. Harpten sonra Akdeniz filosunun Ikinci filotillasma kumanda etmiştir. Estonya - Letonya İki memleket arasındaki ittifak iptal edildi Reval 1 (A.A) — D N. B. bildiriyor: Es- tonya ve Letomya hükümetleri #ki memleket, arasındaki ittifakı 1 temmuz 1940 dan fti- baren iptal eden bir akdetmizler- dir. Hükümetin teklifi üzerine Relsicüm- bur, Rstonya, Litvanya ve İetonya arasm- daki Iş birliği munhedesinin iptalinin zarı- ri olduğunu kabul etmiştir. Hariciye Nazı- pına diğer iki hükümet nezdinde yapılması Yâzım gelen teşebbüsleri yapmak hususunda mezuniyet verilmiştir. Estonyanın 3 sefirinin vazifesine nihayet verildi Reval 1 (AA) D.N.B. bidiriyor: Hü- kümetin teklifi Üzerine, telsicümhur Eston- yanın Cenevre, Riya ve Kowno sefirlerini vazifelerinden affetmiştir. Cenevreye yeni bir sefir tayini düşünülmediği zannedil- mektedir. Uzak şarkta Hindiçinide Japon müfettiş- leri işe başlıyorlar Tokyo 1 (A.A. — General Nizhihata'nım riyazetindeki Japan müfettişlerinden mü- rekkep bir grup dün tayyare ile Hanol'ye yemiştir. Müfettişler yakında Pransız ma- yardımile Hindiçiniden Çine doğru yapılan nakliyalı murakabe edecek Yerdir. Hongkong'daki Amerika tebaası naklediliyor mu? Menkong i (AA) — Dün sabah Manila- ya hareket eden President Cootidge vapur hiç beklenmedik bir tarzda Hongkong'a av- det etmiştir. Zanmedildiğine göre, vapur Amerikan tebaalarını nakletmek üzere Va- şingtondan a3&8: hir emir üzerine dönmüş- tür. Pakat Amerika konsolosluğu vaporun âvdet sebeplerini bilmemelrtedir. Nankin | (A. A.) — Kwangsi hudu- dunda mühim bir şehir olan Lungchowa doğru ierliyen Japon kıtalarile Çin kıta» lan arasında mukarebe devam etmekte- dir. Japon askeri kolları Hindiçini hu- dudunde birkaç şehir işgal etmişlerdir. tayyare kus Trakya oyunları Yunan gezeteleri Trakyanın tamamen ve saf Helen olan evsafından bahsediyorlar Atina 1 (A.A) — Atina afansı bil âlriyor: 'Trakya oyunlarının 15 inci yıldönümü ve Drama'da şehrin kur- fuluş senel devriyesini tesid için ya- pilan şenlikler münasebelile gazele- ler, Trakya ve Makedonyanın ve kra- Miyetin diğer bütün vilAyetlerinin, vü- cut ve ruhları takviye için araların. da gayretlerini bir misli arttırmakta olduklarını işaret etmektedir. Bu münasebetle bütün gazeteler, Trak- yanın tamâmen ve saf Helen olan ev- safını tebarüz ettirerek, bugünkü milli hükümetin, yeni vilâyetleri kıy- mellendirmek ve daha iyi idare etmek için sarfettiği gayretleri hatırlatıyor. Bu gazeteler, Trakya ahalisinin sevinçlerine ve hamlelerine Helen willetinin iştirak ettiğini, milli hisle- rinin bir olduğu Helen milletinin ken- İ nettarlığını bildirmişti: dilerini kardeşane selâmladığını ve bus gün, dün olduğu gibi, ruhlarına, ar gularına ve yenilmez vatanperveran& azimlerine yakm kâldığını tebarüz ettirmektedir. Mim kooperatifler federa ikinci heyeti umumiyesinin minde söylediği bir nutukta Başvekil B. Metaj , mukaddes Helen anane. sinin binlerce senedenberi bekçisi bulunan köy halkına milletin min- B. Metaksas sözlerini şöyle bitirmiştir: <Bugün etrafımızda kopmuş olan kasırganın içinde şunu beyan etmek isterim ki, her icab eti man, Yu- nAanistarnın köy ahalisi, kendi ve ço- cuklarının kanını Yunan ordusunun Benin bütün harp sahnelerinde, İngiltere, Suriyenin düşman devlet tarafından işgaline müsaade etmiyecek Bu hususta Londrada bir tebliğ neşredildi Londra | (A.A) — Reuter ajans bildiriyor: Bu akşam Londrada aşağıda- ki deklarasyon neşredilmişti: Birleşik krallık hükümeti Yakın Şark- taki Fransız ordusu kumandanı general Mittelhauserin Suriyedeki o muhasamata nihayet verdiğini ilân ettiğini öğrenmiş- tir. İngiliz hükümeti, şa zandadır ki, ge- meral Mittelhammer bu ilânı ile denizler. de İngiliz hâkimiyetine rağmen Alman- lar veyahut İtalyanlar Suriyeyi işgale teşehbün ederlerse, Fransız ordusunun böyle bir teşebbüse mukavemet etmiye- ceğini kasdeylememektedir. Maamafih her nerede olursa olsun bu hususta hâ- Tâ kalabilecek şüpheleri teskin maksu- dile İngiliz hükümeti beyan eder ki, İn- gilir hükümeti ve Suriye ve Lübnanın herhangi bir düşman devleti tarafından işgal edilmesine bu arazinin Yakın Şark- ta İngiliz hükümetinin müdafaasını taah- | büt etiği memleketlere hücum için üs hizmeti görmelerini, nihayet ne de bu arazinin bu memleketler için bir tehlike hali alabilecek keşmekeşe düşmesini ka- hükümeti, bu gibi Batan İtalyan torpido muhribi İtalyan tebliğine göre Roma | (A A.) — İtalyan resmi teb- liği, üssüne dönmiyen Espero destroyeri- nin ziyamı kabul ve teslim etmektedir. IBatan İtalyan Espero torpido mubri- bi 927 senesinde yapılmışt. Hacmi 1073 ton, sürati 38 mildi. Mürettebat 5 zabit, 113 nefer, silâhleri 4 tane 12 lik, 4 tane 3,7 lik top ve 6 torpido ko- vanr idi. İtalyan donanmasında bu tp daha 7 torpido muhsibi vardır.) Panama kanalı genişletilecek Nevyork | (A.A.) — Panama kana | h mıntakası valisi general Ridley buraya intir. G İ Rehicümhur R gelmiştir. velt ile birlikte kanaldan eNormandie» ipinde böyük i 5 kğ Bini verecek olan yeni inşaat hakkında görüşecektir. Generai Ridley, tahtelbahirlere karşı Panama kanalının her iki methaline kon- duğu söylenen ağlar hakkında askeri mahi, cite malümat vermekten imtina etmistir. Belçika, Hollanda ve Norveç Amerikan siyasi mümes- sillikleri Nevyork i — Amerika hükümeti Alman Hariciye Nezareline verdiği bir notada Belçika, Hollanda ve Nor- veç siyasi mümessilliklerinin 15 tem- İ j | | | muza kadar ilga edileceğini bildirmiş- | tir. Fakat bu noktada Danlmarkadan edeceği her türlü tedbirleri almak hakki- mı muhafaza eder. Bu deklarasyon mu- cibince İngiliz hükümetinin muhtemel olarak yapmak mecburiyetinde kalacağı hareket hâlen Frönsz mandası altında bulunan arazinin müstakbel statüsüne hiç bir halel getirmiyecektir. Afrikada harekât Kahire | (A-A:) — İnsiliz resmi teb- liği: Garp çölünde ileri mızın Sidi - Aziz - Katuzzi harekâtı devam etmekti Eritre İtalyan şark Alrikası hudutla- rında kayda eleğer yeni bir şey olmam muştar. Siriğüpur 1 (ALAY — Renter bildiri. yor: Neşredilen resmi bir tebliğe gör&, Uzak Şarktaki umumi vaziyet dolaynile Singapurun müdafaa vaziyetinin daha ziyade İyileştirilmesi için tedbirler alm- mıştır. Malezyanm müdafan plânları bi- tirilmek üzeredir. Maamafih bu tedbir- ler Malezya için yakım bir tehlike mevcut olduğuna dair (bir işaret gibi telâkki olunmamalıdır. Mevzuubahs olan ted- birler yalnız hâlen lüzumlu normal as keri ihtiyat tedbirleridir. temas kıtalüriz nıntakasında Beşinci kolla me le Yeni Orleans limanı kapatıldı Orleans 1 (AA) — Router bildiri. yor. Beşinel kola karş alnan fev- kalâde tedbirler bugün meriyete gir- miştir. Yeni Orleans Jimam husus müsaadesi olmıyan halka kapatılmış- fır. Bugün 50 muhafız İHmanda vazi- fe almıştır. Resmi! mahafin beyanatına Haza- ran beşinci Kola mensup kimselerin ve sabotaj yapanların ziyanı o kadar fazla olmuştur ki imamı kapatmak bir zaruret halini almıştır. Bundan başka türcar vesair gemilerin resmini çekmek de menedilmiştir. Küçük gemiler deklardan 200 ayak uzakta duracaklardır. (Anadolu ajansının bu telgiafim- daki Orleans'ın neröde olduğu zikre- dilmemektedir. Fakat Amerikada ok ması muhtemeldir. Cebelüttarık yakınlarında bir Fransız tayyaresi düşürüldü Londrz I — Dokuz Fransız tay- esi bugün Cebelüllank üzerinden geçmiştir. İki antörlü bir tayyare Cehelüttarık yakınlarında düşürük müştür. Bu tayyarenin İspanyollar tarafından düşürüldüğü sanılmakla. dır.