12 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Geceki Akdenizdeki muharebe Ticaret Vekilinin | hakkında yeni tafsilât Italyan dritnotlarından birine bir hava torpili de isabet etti İtalyanlar İngiliz ni bildiriyorlar, emilerine bombalar isabet etti İngilizler “Bu husustaki haberler tamamen hayalidir,, diyorlar Nevyork Il — Alman haberlere gö- re, Akdenizde İngiliz filosile harp edes İtalyan gemileri yeni yapılmış 35 bin tonluk Vittorio Veneto ve Littorio drit- notla idi. İngiliz filosu Warspite ile bu sistem diğer bir dritnottan müteşekkildi. Filoya, İngilterenin Akdeniz donanması kumandanı amiral Cunningham kuman- da ediyordu. İtalyan gemileri sürat ki- barile büyük bir faikiyete malik bulanı- yorlusdı. Bundan istifade ile çekilmiş lerdir. Londra Il — Akdenizdeki mubare- be hakkında alınan son haberler şudur! İtalyan filosu, harp başlar başlamaz, sü- ratinden istifade ederek çekilmiştir. İtal yan dritnotlarından birine 38 Fk birkaç gülle isabet ettiği gibi tayyarelerden bi- rinin attığı de isabet etmiştir. İn- gilizlerin zayiatı yoktur. İtalyanların bu hususta verdikleri hâberler tamamen baya'idir. Nevyork 1! — Gazeteler Akdeniz- deki deniz muharebesine böyük ehem- miyet veriyorlar. New-York Herald Tsi- bune yâzdığı bir makalede diyor kiz «İtalyanlar (Mare Nostrem) bizim de- | niz dedikleri Akdenizde dölaşamıyorlar. Cebelüttarıktan © İskenderiyeye okadar ber tarafta İngilizler hâkim bulunmak- tadır.» İtalyan tebliği İtalyada bir mabal 11 (A.A.) — İtal yan ordusu umumi karargâhı tebliğ edir : Birbirini müteakip yapılan araştır uncu günü Bales- tes ımıntakasında yapılan harekât eana- sında İtalyan tayyarelerinin 41,000 ton hacmindeki ve Hood adındaki büyük İngiliz hattı harp geminini hasara uğrat- mış ve içinde yangın çıkarmış oldukla- nm meydana çıkarmıştır. Ark Royal adındaki tayyare gemisinin güvertesinini tam ortasına da iki büyük bomba isabet etmiştir, Fotoğraf vesikaları bunu teyid etmektedir. Bunda başka İonien denizinde vw- kun gelmiş olan deniz muharebesi esma- sında İngilizlerin diğer bir hattı harp ge bom- yapılmaktadır. Malta deniz Gssü dün sabahleyin ve Bileden sonra yeniden şiddetle bombar- dıman edilmiştir. Tersanede ve limanda demirli ,bukınan — gemilerde - yangınlar çıkmış olduğu görülmüştür. Düşmanın Üç avcı tayyaresi, bombardıman tayyare- İtalyan dritnotlarının isimleri Roma 1! (A.A.) — İlonlen denizine de vukum gelen bir deniz muharebesi es- nasında İtalyanın Comte di Cavour ve Ginlio Cesare zarblılarmın takriben 26 kilometre mesafeden ateş açmış olduk- ları tasrih edilmektedir. İtalyan ve İngi- liz hattı harp gemileri arasında 'yukun gelen muharebe, 15 dakika devam et- miştir. Roma ll — Hava kumandanlığının tebliğinde iki İngiliz Hlosunn Ege deni- zindeki Libyadaki, Arnavutluk, Sicilya ve Sardenyadaki öslerden 300 tayyare- nin hücum ettiği ve birçok Bombalar at- tığı bildirilmektedir. Hood zırhlısında hasar yoktur Londra 1i (A.A) — İtalyan tay- yörelerinin Hood zırhlısında yangın çıkardıklarma dair bugün İtalyan resmi tebliğinde çıkan beyanat hak- kında İngiliz Bahriye Nezareti aşağı- | daki tebliği neşretmiştir: Alâkadar İngiliz deniz kuvvetleri kumandanının raporu alınmıştır. Bu | raporda, her ne kadar gemiler yâkı- mına birakç bomba düşmüşse de hiç- bir tam isabet, hiçbir hasar ve hiçbir zayiat olmadığı bildirilmektedir. Hava muharebeleri İngiliz hava kuvvetleri Almanyada birçok yerleri, Eritrede de bir hava meydanını bombardıman etti Londra li (AA) — Hava mezaretinin tebliği: Dün gece, İngiliz hava kuvvetlerine mensup bombardıman tayyareleri, Wilhel- maharen vo Bremen deniş tezgâhlarını, Ruhr'daki eşya istasyonlarını, Monhetm'de petrol tasfiyekaneleririi ve Borkum, Texel, Behipel ve Walbaven tayyare meydanlarıni bombardıman etmişlerdir. Buralarda basa- rat vukun getirilmiştir. Tayyarelerimizin bepsi üslerine dönmüştür, Sahil müdafaa tayyarelerila bombardıman O tayyareleri, dün, geniş keşif hareketlerinde bulunmuş- lardır. Üç tayyaremiz üssüne dönmemiştir. Gündüz, yanlarında avcı tayyareleri bu- man düşman bombardıman tayyareleri, €earet gemilerimize ve sahlilerimize hü- italyada Düşman memleketlerle telgraf teatisi yasak edildi Roma 1i (A.A) — Resmi çeridenin neş- gettiği bir kararname, düşman memleket. Jerle veyahud bu memleketlerden itansit sr- setile telgraf teatisini menetmektedir. Dost veya bitaraf devletlerle ve yahud krallık ve İtalyan müstemlekeleri dahilinde teati edi- lecek humusi telgrafların italyanca ve açık bir İisanla yazılması ve sansüre iras edil- mesi muktezidir. Ecnebi memleketlere hudut ve askeri ba- pekât mıntakaları fle husus! telefon mu- bavereleri yapılması memnudur. Bu gibi muhwrerelerler için hususi mezuniyet alın- ması lzımdır. Hususi telgraf emizyan ma- Kineleri ie otomobillerin reseptör makine- leri çözülerek zabıtaya teslim edilecektir. Bulgar Başvekili İtayan sefirile görüştü Botya 11 (A.A) — Bağvekli B. Pilor, dün sefiri kont Magistrati'yi kabul et- miş ve kendisile uzun ve samimi bir görüğ- lee, sumlar yapmışlardır. nan malümata göre, dünkü çarpışmalarda, avci tayyarelerimiz üçü bombardıman ol- mak Üzere ii düşman tayyaresi düşürü- müglerdir. Dünkü hareklt esnasında avci tayyafe- Yetimizden iki tayyare tahrib edilmiştir. Ev- velki günkü harekât esnasında da üç av- a tayyaremiz tahrib edilmiştir. b İngiltere üzerindeki ğ iğ muharebeler Tendğm Oi — Havı Nezaretinin bildirdiğine göre, dün düşürülen 14 düş- (Devamı 4 üncü sahifede) Amerikan silâh- lanma plânı Yeni elektrik fabrikaları ku- ruluyor, 942 de 25,000 tayyare hazir olacak Nevyork 11 — Yeni silâhlanma plâ- mına göre yeniden elektrik fabrikaları tesis edilecektir. Bunlar 290 bin kilo- vat fazla elektrik verebilecektir. 1942 "senesine kadar 25,000 tayyare inşa edilmiş olacaktır. Nevyork 11 — Hariciye Nazırı B. Hull, Alamnyanın Merkezi Amerika Cümhüriyetlerine yaptığı tazyikten bahsederek demiştir ki: «Almanya, yakında toplanacak Amerikan konferansının faaliyetini kendisine gayri müsait telâkki et- mektedir. Konferans 20 temmuzda İm GENİ ii ir tedkikleri Bügün Bandırma ekspresile z İzmirden şehrimize hareket edecek İzmir IU ÇTelefonla) — Ticaret Ve- Eih B. Nazmi Topçuoğlu bugün öğleden evvel teşkilâtlandırma baş kontrolörlü- Minde ihracat ve ithalât işleri üzerinde maşgul ölmüş, pamuk ihracatçılar birli. inin toplantıında Bulunarak pamuk smahsulümüzün altın kıymetinde alduğu- imi, memleket ihtiyacından fazla olari İsnn da motlaka iyi Hatlerle satılabile- #eğini ve pamuk istihanlâtının artırılma- inin memleket için faydalı olacağını #öylemiştir. Bu meyanda İzmir piyasa” anda bulunan pamuk stokunun süratle anlaşmaya göre Romanyaya verilecek 10 bin baly. pamuk bu defa Adana mıntakasından verilecektir. Vekil şerefine öğleyin tica- - odası tarafından bir ziyafet verilmiş- Vekil kooperatiflere dahi olmiyan Bazı yerlerdeki çifçilerin mahsullerinin de birlik tarafından satın alınması için alAkadarlara direktifler vermiştir. Akşam üzeri otomobil ile Manisaya giden Ticeret Vekili orada üzüm ve pa- muk müstahsillerinin yaptığı toplantıya riyaset etmiştir. Yarın sabah Bandırma presle İstanbula hareket edecektir. B. Nazmi Topçuoğlu pazartesi günü An- karada bulunacaktır. Çekoslovakya hükümeti İngiltere milli komiteyi hü- kümet olarak tanıyacak mı? Londra ll (A.A) (Reuter): Avam Kamarasında liberal mebus. Jardan Mender, Çekoslovakya hükü- metinin resmen tanınması mesele sini hükümetin nazarı itibara almak niyetinde olup olmadığını sormuştur. B. Butler şu cevabı vermiştir: «Milf Çekoslovak komitesi, ana hatları, B. Mander'in surline benziyen bir tâlep tevdi etmiştir. Bu talep sempati fle | tedkik edilmektedir. Fakat bu anda mevzu hakkında sarih beyanatta bu- Yunamıyacağım.» suallere cevap veren B. Buf- ler: «Müttefiklerin davasına karşı Çeklerin dürüst hareketlerinin par- Jak tarihi her zaman İngiliz hükü- metinin hatırındadır. Çekoslovakya- nm müttefiklerin davası lehinde yap- tikları büyük hizmetleri tamamiyle müdrik bulunuyoruz.» demiştir. Kanadada 16 tezgâhta 3 sinıf üzerinden 82 harp gemisi inşa ediliyor Londra li (A.A.) — Kanada donan- mas için 16 Kanada tezgâhında inşa edilmekte olan 8? harp gemisinin inşaa- tının süratle ilerlediği öğrenilmiştir. Bu gemiler iki sene zarfında inşası mukarrer ve İ0 milyon İngiliz Hrasma mal olacak yüz harp gemilik program- dan bir kısmını teşkil etmektedirler, Ge- miler ifşa edilmemiş olması tahif bulu- nan Üç sınıf Gzerinden inşa edilmekte Ingiliz - Fransız Koordinasyon komitesi lâğvedilmek üzeredir Londra 1 (AA) — B. Green. wood'un Avam Kamarasında bildir. diğine nazaran, İngiliz - Fransız ko- ordinasyon komitesi reisi B. Monnet 3 Temmuzda istifa etmiştir. Bu komi- te ve İngiliz - Fransız mübayaa ko- Misyonu lâğvedihek (O Üzeredirler. Amerikadan yapılan ve artmakta olan İngiliz mübayaat muamelâtını tedvir eden İngiliz komisyonu Pur- vis'in idaresi altında İbka edilmiştir. Harbin müşterek gayretine iştirak eden müttefiklerimizin Şimali Ame- rikadan yapacakları mübayaat hak- kında iktiza eden temasın idamesi için tedbirler alınmıştır. Şimdi Fran. sa harp harici olduğundan bizimle birlikte mücadeleye devam eden müt- ve Bu Sahahki Haberler Irlandanın vaziyeti İngiliz parlâmento azası vakayii büyük dikkatle takibediyor Yondra il (AA) — Reuterin diplomatik Muhabirinin bildirdiğine göre, serbes Irlan- 8 devletinin vaziyeti, Alman istilüs im- dolayısle, İngüis Amento aza- #nı alAkadar etmektedir. İngiliz hükümeti B. de Valera İle bir anlaşmaya varsmamış ve müzakereler, Serbes Irlanda devletinin Der türlü şeraitte bitaraflığını muhafaza edeceği hakkındaki azminin teyidi No ne- Meslenmiştir. B. de Valeranın hattı bare- Keti, Serbes Irlanda devleti üzerinde dola- gan tehdid karşısında her türlü işbirliği im- Kânuni izale etzniştir. B. de Valera, yalnız bitataflık lehinde bü- Ianmakla kalmamış, fakat ayni zamanda Gimali ve cenubi Irlandanın birleşmesini ve #bmal! Irlandanın gayri muharipliğinin ye» rini bitarafığa terietmesini taleb etmiş- tir. Parlâmentonün #ikri, böyle bir birleş- menin İmkânşz bulunduğu merkezindedir. Xğcr B. de Valcra İngilterenin yanında mü- eadele etmeği kabul ederse, Irlandanın ara- Mi bakımtıudan ikiye ayrılmış bulunması me. #elesi nihayet bi? hal suretine rabtolunabi- Mecektir. İnkişaflara intizaren, vaziyet dikkatle ta- rekât için yeni üsler verebilecektir. Bu key- fiyet ise İngilterenin mukabili tedbirler al- mazmı icap ettirmektedir. Lüzumu tekdi- Binde müessir surette mukavemet için, gi- mali Irlandada bütün tedbirler alınmış bu- Munmaktadır. İrlanda harp halindedir Belfast 11 (A.A.) — Şimali İrlanda Başvekili Lord Crâiyavon, Belfas'da parlâmentoda yapmış olduğu bir beya- nat esnasında, serbes İrlanda devleti Başvekili De Valeranın, şimali Irlanda ile serbes İrlanda devletinin müşterek müdafaa tedbirleri almaları hakkındaki teklifi sureti katiyede reddetmiş bulun- duğunu bildirmiştir. Lord Craigavon miştir: Kendi fikrimce mesele halledilmistir ve bir daha bunu mevzuubahs etmiyece- ğim. B. De Valeranm matbuat vasıtasile alınmış olan ve şimali İslandanın serbes İrlanda devletine ilühakını talep eden cevabını östihdaf ederek Crnigavı teklifle şimali İrlandanın İngiliz impara- torluğunun geçirmekte olduğu kriz için- de bitaraf kalmış olması, krali İrlanda» Bin ruhunu dabi munzzep edecek bir hal olduğunu İâve etmistir. Şimali İrlanda Büyük Britanyadan ğa hiçbi man razı olamaz. y müttefikleri mağlüp oldu. Bazı bitaraf devletler ezildi. Fakat şimali Irland. harp halindedir ve sonuna kadar İngiliz imparatorluğunun yanında kalacaktır. Şimali şu sözleri ilâve et- Romanyada vazivet Memlekette sükün hü- küm sürdüğü bildiriliyor Bükreş li — Bam mahafll, Roman yanın dahllit vaziyeti hakkında endi- ge uyandıracak haberler İşaa etmiş, Transilvanya ve Dobruca'nın tahliye edilmekte olduğunu bildirmiştir. Ra- dor ajansı bu haberleri tekzib ederek bütün memlekette sükün hüküm sür- düğünü haber vermektedir. Bükreş 1 — Reuterrmubabiri bik diriyor: Kral mili cepheyi muhafaza için ski bir mücadele yapmaktadır. Demirmuhafızların şefi general Anto- nesko müşkülât çıkardığından tevkif edilmiş, fakat devlete karşı hiç bir barekette bulunmıyacağını bildirdi- ğinden serbes bırakılmıştır. Bükreşte zannedildiğine göre Ro mahya, Macaristana erazi terketmek- tense ehali mtfibadelesini ve Transil- vYanyadaki büyük fabrikaların satıl masını teklif edecektir. Macaristan bunu kabul etmezse bududda bir kı- sım erazinin terkini ve diğer Macar. İngilterede teşkil edilen Haheş hükümeti B. Butler bir mebusun Avam Kamarasında sorduğu suallere cevap verdi Londra Il (A.A.) — Avam kamara- sinda müstakil mebuslardan Wedzvocd, İngiliz hükümetile Habeşistan #mparato- ru arasında temas tesis edilmiş olup ol- madığını, imparator tarafından teşkil edilen hükümetin Habeşistanın omeştu bükâmeti olarak tanlıp tanınmıyacağır isine istiklâk garanti edilerek 'üsü verilip verilmiyeceğini ve hükümetin mücadele eden Habeş kuvvetlerine (o general Abeba Argin ve imparator namına Habeş kuvvet- lerine iltihak için geçenlerde Kudüsten tayyare İle Sudana hareket eden eski Habeş Harbiye Nazırı Ras Birru ile te- masa geçip geçmiyeceğini sormuştur. B. Butler bu suale yazı ile şu cevabi vermiştir! Evet. Teferrata girişmek oimkünaz olmakla beraber şurasını söykiyebilirim ki, Britanya hükümeti düşmanın şimal ve doğu Afrikalarile Habeşistanda aske- ri gayretlerine zarar verebilecek bütün fazliyetleri telif ve tanzimdeki ehem- miyeti nazan itibare alınaktadır. Pariste normal hayat Paris 11 (A.A.)) — D, N. B. ajansı bildiriyor: Paris'te peyderpey normal hayat avdet etmekte, büyük bulvar- lar yeniden canlanmaktadır. Kahve- ler doludur. Tiyatro, sinema ve kaba Tarın Macar erazisine gönderilmesini Neri sürecektir. Romanya Milletler Cemiyetinden çekilmiştir. Transilvanyada karışıklık Budapeşte 11 (A.A.) — Yarı resmi bir surette tebliğ ediliyor: Kolozsva:'dan gelen haberler Rumen kabinesinin seri inhildli b şehirdeki Rumen mahfillerin- de pek cesaret kıncı bir intiba hasıl et- müştir, Rumex hükümeti birçek askeri ve mülki müesseselerin merkezini Tran- silvanyadan naklettiği için Kolozsvar'da büyük bir izdiham mevcutttur, Tamşvar- daki müesseseler Guayala Feherver ile Nagyszebene pakledilmiştir. Tamşvarda büyük bir infial hüküm sürmektedir. Zi- za fabriknların makineleri Kraivaya nak- ledilmiştir. Bütün Transilvanyada tam bir ider! karışıklık caridir. Geçen hafta Rumen hükümeti silâhlı Rumen köylü- lerinde.. mürekkep güya muhafız müf- tezeleri teşkil etmişti. Rumenler bunun eknlliyetleri silâhla korkutmak gayesini letihdaf eylediğin: gizlemiyorlar. Mütareke hükümlerine muhalif bir hareket Fransızlar, bankalardaki ka» salarını Alman memurları | huzurunda açabileceklermiş Londra li (A.A.) — Londra resmi mahafikinin eline düşen vesalke nazaran Alman işgal ordusu ile Pdtain hükümeti arasında her şey yolunda gitmemekte- dir. Weygand imzasım taşımakta olani ba vesika 14 haziranda Alman kuman- danlığının neşrettiği bir tamimin tafsilâ- bni vermektedir. Bu tam tevfikan Paris de dahil olmak üzere işgal altında bulunan yerlerdeki bankalar, bangerler, esham, nakit, kıymetli taş ve banknot muamelelerini mufasıalan bildirmekle mükelleftirler. Tamim, sahipleri tarafın- dan açılacak kasaları da Almian kontro- lüne varetmektedir. Bankalarda kasası bulunan müşteriler kasalarını ancak Ak man memurları huzurunda açabilecek lerdir. Vesika, Maliye Nazırının ofikrince, mütareke hükümlerine göre işgal altın. da bulunan yerlerde Fransız hükümeti- nin idereden mesul olacağı tasrih edil. mekte bulunmasına nazaran, Alman ta- miminin mütareke hükümlerine muhakf olduğu ve bu mesele hakkında Alman heyeti nezdinde derhal teşebbüse girişil diği beyan ile bitmektedir. Sivil İngiliz halkı bombar- dıman ediliyor Nevyork 11 — Alman tayyare kuvvetleri Büyük Britanyaya karşı hücumlarına de- vam etmektedir. Alman pilotlarının sivil halk üzerine bomba attıkları öğrenilmeke tedir, idari