15 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Yüzme müsabakaları nihayetlendi Beykoz, İstanbul şampiyonu oldu İstanbul yüzme şampiyonluğu müsa- Bakalarına dün Böyükdere yüzme havu- xunda devam edilmiş ve bu suretle cu- martesi günü başlayan müsabakalar ni- hayetlenmiştir. Büyük bir kalabalığın alâka ile takip ettiği yarışlar çok heyecanlı olmuş ve müsabakalara Beykoz, Galatasaray, Be- giktaş klüpleri ile muhtelif mektepler na- muna talebe yüzücüler iştirak etmişlerdir. Küçükler ve büyükler arasında olmak üzere iki sınıf yüzücü arasında yapılan bu müsabakalarda İstanbul şampiyonlu- ğunu tayin edecek büyükler yarışında Beykoz yürüüleri 112 puan kazanarak İstanbul yüzme şampiyonu olmuşlardır. İstiklâl bizesi ile Kadıköy orta 26 müsa- vi puanla ikinci olmuşlardır. İki senedenberi o üstüste İstanbulun yüzme, atlama ve sıçrama birinciliğini kazanan. Bey yüzücülerini ve onları büyük bir bilgi ile yetiştiren atlama şam- piyonumuz Fahri bim; hararetle tebrik İariz. İstikbalin en kıymetli yüzücüleri ola- cağma şüpbemiz bulunmıyan küçükler arasındaki müsabakalarda da Galatasa- raylar 175 puanla birinci, Beşiktaş 102 puanla ikinci, koz 39 puanla üçüncü olmuşlardır, Müsabakalarda alınan neti- geleri sırasile bildiriyoruz: 200 serbes: I — Vedad (Hayriye L) 245.5, 2 — İsmail (Beykoz), 3 — İskender (Beykoz). 200 serbes küçükler: 1 — Ali (G.S.) 250.7, 2 — Kemal (G.S), 3 — Sadullah (GS.) 100 metre sırtüstü! 1 — Makmud (Kadıköy orta) 1.21.5 2 — Fuad (H.P.), 3 — Kemal (Beykoz) 100 sırtüstü küçükler: 1 — Kemal (G.S.) 127.8, di cati (Beşiktaş), 3 — Adnan (Beşiktaş 1500 serbes: 1 — İbrahim (İstiklal L.) 20.01,2 — > (Ticaret L), 3 — Nezih (Beşik- taş). 800 serbes küçükler: 1 — Mahmud (GS.)13.37.2,27 — Ziya (G.5.) 3 — Ahmed (G.5.). 4X200 Bayrak: 1 — Beykoz takımı (İsmail, Niko, Kemal, İskender) 12.39. 4X100 bayrak küçükler: 1 — Galatasaray takımı 4.59.3,2 — Beşiktaş takımı, 3 — Beykoz takımı. Müsabakalar neticesinde puan tasni- finde Beykoz klübü 112, İstiklâl lisesi ve Kadıköy orta 26 şar, Hayriye İisesi 21, Ticaret lisesi 16, Beşiktaş klübü 13, Galatasaray klübü 8, Haydarpaşa Tisesi B puan almışlardır. Küçükler arasındaki müsabakalarda Galatasaray 175, Beşiktaş 102, Beykoz 39, Çengelköy 15 puan kazanmışlardır. Galatasaraylı kürekçiler dünkü müsabakaları kazandılar Deniz sporlarında en başta gelen klüp- At yarışları Mevsimin ilk koşusu dün Ünen Yarışları heyecanla takib eden seyircilerden bir grup Mevsimin İlk at yarışları dün Vellefendi koşu yerinde yapılmıştır. Büyük bir kala- balığın heyecanla takib ettiği bu koşular- da bahsi müştereğe iştirak edenlerin adedi 'Tomru, Şipka, Sibel, (Abin adın- daki dört at girdi. Ve neticede 1600 > e 'Tamıru birinci Abin Ikin- Üç ve daha yukarı yaş- ıgiliz at ve kırıkları yap- Kominaj, Mis, Taşpmar, Parista adında dört at girdi. Ve neticede NIal Atlının Misi birinci gelerek bahsi müşterekte 6,40 kuruş kazandırdı. BEŞİNCİ KOŞU Bon koşu dört ve yukarı yaştaki yerli yarım kan İngiliz at ve mah- susta. 1800 metre mesafede yapılan bu ko- Mis, Frufru arasındaki Çifte bahis 44 Hira, 'Tomru, Mis, Prufru arasındaki üçlü babi ie g8 ra kazandırdı. Yarışlara gele- cek hafta deram edilesi Sevgilisinin annesini bıçakla i yaraladı Dün gece saat 22 ye doğru Balatta ae Hüdise gudur: Balatta kunduracılık yapan Abdullah bir müddettenberi e Barâ isminde bir kadının kıziyle er- berdar olarak Abdullah ile evlenmesi- ne mâni olmaya çalışmıştır. Bunu öğ- renen Abdullah dün gece Sara ile kar-| gilaşmık ve bıçağını çekerek kadını bacaklarının muhtelif yerlerinden ya- Talamıştır. Kadın hastaneye kaldırı- Miş, zabıta tarafından yakalanan Ab- dullah hakkında takibata başlanmış. tar, Feriköyde bir evde kaçak eşya bulundu Yetiköyde oturan Mehmed isminde biri- püan araştırma neticesinde binden fazla çakmak taşı, sigara kâğıdı, tabancalar ve diğer bazı memnu eşya bulunarak müsa- dere edilmiştir. Mehmed hakkındaki tah- kikâlın o derinleştirilmesine lüzum görül- müştür. een Azak Sinema an Münir Nureddin KONSERİ 23 TEMMUZ SALI AKŞAMI J Terimizden olan Galatasaray ile Beykoz arasında İstanbul su sporları ajanlığının nezareti altında tertip edilen kürek ya- nm dün Beykoz ile Paşsbahçe arasında» ki sahada yapılmıştır. Havanın çok sert olmasına rağmen büyük bir muvaffakiyetle başarılan bu müsabakaları Galatasaraylı kürekçiler Beykoza tefevvuk ederek 5-1 kazanmış- lar ve ajanlık tarafından ortaya konan kupayı almışlardır. Mevsimin ilk yansında Nevin Hasan gibi bilgili bir kaptanın idaresinde çalış- mmanm mükâfatını gören Galatasaraylı- | ları tebrik ederiz. Müsabakalarda alınan neticeleri bildi- riyoruz: MÜPTEDİLER: Bir çifte kik — 1 Beykoz 11,10, 2 Ga- İatarasay. İki çifte kik — 1 Galatasaray 10,4, 2 Beykoz. Dörtlük kik — 1 Galatasaray 9,5, 2 Beykoz. KIDEMLİLER: Bir çifte kik — | Galatasaray 12,35, 2 Beykoz. İki çifte kik — 1 Galatansray 9,9,2 Beykoz. Dörtlük kik — | Galatasaray 6,33, 2 Beykoz, Müsabakalar nihayetinde yapılan pu- an tasnifinde Galatasaray 29 puanla bi- rinci, Beykoz 20 puanla ikinci olmuştur. Dünkü atletizm müsabakaları Ankaralı Muhiddin sırıkla atlamada yeni bir rekor yaptı Atletizm foderasyonu tarafından tertib edllen enternasyonal atletizm müsabaka. larının üçüncüsü dün Fenerbahçe stadında büyük bir kalabalık önünde , ve İntizam içinde yapılmıştır. Davet edilen-esnebi at- letlerin gelmemiş olmalarına Fağmen at- letlerimiz onları aratmıyacak derecede gü- el dereceler elde etmişlerdir. Müsabakalara bir Filistinli atletle Anka- Pa, İzmir, Bursa ve İstanbul atletleri işti. şekilde tesbi: edilmiştir; Tak etmişlerdir. Alman neticeleri bildiri- yorum: 400 Manlatı: 1 — Melih, 594, 2 — Kâmil, 3 — Noriman. 100 Metre; 1 — Muzaffer 109, 2 — Atlneos,3 — Nazmi, 400 Metre: 1 — Galip 249, 2 — İskoçlmard,$ — Wüdimir. “.. 5080 Metre: 1 — Hüseyin 16.248, 2 — Mustafa,$ — Şevki, 119 Manlalı; 1 — Falk 14.7, 2 — Vasfi 3 — Süha, 400 Metre: 1 — Gören 523,3 —Zare,$ — Küzm. 200 Metre: MA ve rl $ — Atlneos, 1500 Metre: 1 — Mafidis 4263, 2 — Osman Cokey. Göle: 1 — Abeş İbrahim 13.60, 2— Şerit, $ — Sabri. Disk: 1 — Atterman (Pistin) 3737, 2 — Bab- r,3 — Ateş on rm NE Cirld: 1 — Melih S787, 2 — Haydar 3 — Atter. man, Yüksek: 1 Seri 1818, 2 — Pal 3 — Süha, 3 Adrm: 1 — Üçtek 1417, 2 — Yavru,3 — Ömer. Uzun: 1 — Muzaffer 6.78, 2 — Çaroğlu, 3 — Üç- tez. Sarık: 1 — Muhiddin 3.85 (Yeni Türkiye rekoru) 2 — Viçeropulas, 3 — Süha, 4Xx100: 1 — Fenerbahçe takımı (Cihad, İrfan, Neriman, Melih) 45.1 2 — Ankara muh- teliti, 3 — Deniz lisesi, Mersinde Türkiye birinenlik müsabakaları Mersin 14 (AA) — Türkiye birinellik riüsabakaları için şehrimize gelmiş olan | mişlerdir. Öğleden sonra d | Tediye reisi tarafından bizinellik kupaları verilmiştir. Dün yapılan mtsabakada Es. kişehir Bire karşı üç ile Aydına ve İçel de yine bire arşı üç ile Kayseri'ye galip gel- mişlerdir. Akşam misafir sporcular şerefine tüccar klübünde bir ziyafet verilmiştir. zamanlarda çok ıslah edildi Darülâceze, şehrimizin bu en eski şef- kat müessesesi, yakın zamanlara kadar ihmale, teseyyübe terkedilmiş bir halde idi. Vali ve Belediye ir. Lütfi Kır- dar, İstanbula ilk gel, in, henüz Vi- lâyet ve Belediyedeki makamına oturma» dan, sabahleyin erkenden Darülâcezeyi ziyaret etmiş ve o dakikadan itibaren mü- essesenin ıslahı lüzumunu takdir etmişti, Bu maksadla Darülâceze müdürlüğüne dürüstlüğü ve fsaliyetile tanılan Dr. Be- kir Zâfir getirilmişti. B. Lâtfi Kırdarın daimi müzaheretile çok ciddi surette ça- aşan yeni müdür, bir buçuk senelik mü- temadi bir mesai neticesinde müesseseyi | ifihara değer bir vaziyete getirmiştir. Darülâceze, yirmi senedenberi ciddi bir tamir görmemiş olduğundan, bina ve müştemilâtı bir harabeye dönmüştü. Ace- ze çok perisan bir şekilde bırakıldığın- dan, müessesenin islahi cidden mübrem bir ihtiyaç halinde belirmişti. Ötedenberi kışın son haddine gelen açeze kadrosu yazın mühim miktarda azaldığı halde bu sene bu eksiklik görülmemiş, mücsscse- nin mevcudu 878 kişiye baliğ olmuştur. Darülüceze kırk beş senelik bir mües- sesedir. Eski Sadrazamlardan Hahil Rifat paşa merhum, Dahiliye Nazırı iken böy- İe bir şefkat müessesesi tesisine teşebbüs etmiş — gari; bir tesadüf olarak — binanın anahtarlarını tesellüm ettiği gün Sadrazam olmuştu. O zarmandanberi bir- gok istihaleler geçiren müessesenin tarih- gesinden bahsetmek çok uzundur. Ancak son senelerde müessesenin taksimatı şu Acezu, hastane, imalâthane, çocuk yu- vas, Bu dört kısımlık müessesenin âza- mi kadrosu (1000) kişidir. Müessesenin hastanesi 200, çocuk yuvası da 100 kü- çük çocuğu barındıracak büyüklüktedir. Geçen seneye kadar tahsil çağında bur İunan çocuklar, müessesede okuyorlardı. Geçen sene bu çocuklar Maarife devredi- lerek Köy yatı mektebine nakledilmişler- | dir. Bu itibarla tahail çağındaki çocuklar için Derülâcezede şimdi bir paviyon kal- mamıştır. Müessesenin birkaç sene evvelki hali ile bugünkü ıslah edilmiş vaziyetini mu- kayese etmek için geçen gün Darülâceze- de birkaç saatlik tedkikatta bulundum. Müessesenin cümle kapısından girilince, eevelce âdi bir kaldırım vardı; şimdi bura sı ıslah edilmiş, muntazam bir çimento zemin yapılmıştır. Darilâcezenin avlusu senelerce metrük bir halde bırakıldığı balde, bu geniş saha kısa . bir zamanda muntazam bahçeler haline getirilmiştir. Paviyonlardan birçoğunun merdiven- leri tahta iken, yeni müdür, hem temiz- liği temin etmek, hem de pâviyonları tanzim etmek gayesile taştan merdiven- ler yaptırmıştır. Mücssesenin büyük paviyonlaı 22, küçükleri 12 yatağı ihtiva etmektedir. İçinde her türlü illetlerle malül insanla zn bulunduğu bu paviyonlarda titiz bir temizlik göze çarpıyor. Derülüceneya alı- nan aceze, ömrünün sonlarına kadar,ay- rılmamak üzere &deta bir hapishane ba- yatı geçirirlerdi. Müdür Dr. Bekir Zâfir, bunun ruhi mahzurlarını takdir ederek bu usulü kaldırmış, — dilencilerle yata» Jak olanlar müstesna olarak — sıhhati yerinde olanlara ara sıra birer gecelik izin vermeğe başlamıştır. Du, acezeyi çok memnun edici bir hareket olmuştur. Bundan başka, kadın paviyonlarına Acezenin umumi yömek listesi sebze ye etten ibarettir. Hastanede tedavi edi- enler, diğer şehir hastahelerinde oldur ğu gibi; hekimin gösterdiği lüzum üzeri- ne, mütenevvi yemek İistelerine tabidir- Acezeden çok düşkün ve fazla malül olanlar zemin katında, nisbeten sıhhi va ziyetleri daha düzgün olanlar üst katta barındısıln.aktadırlar. Bu bedbaht insan- lar içinde gün görmüş, birçok eski hatır ralar hâlâ hayallerinde yaşalan asırlık" insanlar vardır. Meselâ eski Başmınbeyinci Hacı Ali pas ganın kzlfalarından zenci Gülfidan kal- fa, bana eski efendilerinin hasretinden bahsedip durdu. 90 yaşını geçtiği söylenen Pilevneli Emine Abdullah ismindeki ibtiyar kar dın, yaşının hâli sekseni geçmediğini musirren iddia ile meşhur Pilevne muba- sarasında yaşadığı günleri anarak dedi ki: Ah canım Rumeli! Pilevneden çu- vallarla İstanbula altın gönderirdik. Keş- ke Pilevne kalsaydı da gene yollıya idik Kadın hastaların yatakları başındaki dolapların hemen hepsinde çiçek görülü- yordu. Yatakların çarşafları, kılıfları, yastıkları bembeyaz, tertemizdi. Gerek erkek, gerek kadın kısrılarındaki inti- zam ve temizlik, diğer şehir hastanele- zindeki itinadan farksızdı. Darülücezeni bilmesi geçen seneye kadar 180 bin lira idi. 940 bürçesile 200 bin liraya çikerilmiştir. Bu paranın 63 bin lirası Belediyenin, mütebakisi Şirketi Hayriyenin, Denizyollarınm yardımile, eğlence yerlerinin yüzde üç hasılatından temin edilmektedir. Müessese müdürü Dr. Bekir Zâfir mü- össesenin başina geldiği zaman aceze- ye verilen gıdanın noksanlığını bilhassa nazan dikkate almıştır. Evvelce günde in- san başına 6 gram zeytinyağı, © gram sadeyağı, yetmiş gram pirinç, haftada iki yüz gram el verildiği halde, yağ mik- tarları 20, pirinç 120 ve hafta da verilen iki yüz gram et, günde 150 grama çıka- rılmıştır. Bu, acezenin iaşesi ve idarenin sslahı ve tekâmülü bakımından en hayırlı bir teşebhüs olmuştur. Müessesedeki çocuk yuvası, memleka- timizin iftihar edeceği çok mütekâmil bir kısıradır. Bundar aynca bir yazı ile'bah- sedeceğim. — M. R. 14 temmuz münasebetle Londradaki merasim (Baş tarafı 1 inci sahifede) Gaulle'e aşağıdaki mesajı göndermiştir? Fransa tarihinin en büyük günlerinden birinin senei devriyesi olan bugün, fe- Mâket içinde bulunan Fransız milletine Ve 14 temmuzu tekrar hür ve muzefler Fransanın bayram günü olarak tesit ede- ceğimiz ve çok uzak olmıyan güne ka- dar mücadeleye devam etmek kararım verenlere sempatimi bildiririm. İngiliz Mesai Nazırının nutku Londra 14 — İngiliz Mesal Nazırı sosya» Ust mebus ve İngiliz işçi sendikası reisi Ernest Bevin bugün Fransiz işçilerine hi- taben radyoda şu nutku söylemiştir: «Bastille'in alınmasının yıldönümü mü- nasebetile sizi selümlarını, Naziler memle- ketinizi istilâ ettiler. Fakat biz, İngiliz iş- gileri bunun intikamını almağa karar ver- kadın; erkek paviyonlarına da erkek ha- demeler veriliyordu. Temizlik ve intizam hususunda kadınların fıtri meyillerini göz önüne alan idare, yaşlı başlı kadın hade- melerin miktarını tedrici snrette çoğalt- mış, bu suretle erkek paviyonlarında da intizam ve temizlik bir kat daha temin edilmiştir. Müessesede yalnız vücuddan düşmüş, yardıma muhtaç insanlar değil, kendi nzasile, ömürlerinin son günlerini burada geçirmek üzere: gelenlere de te- sadüf edilmektedir. Meselâ Mercanda uzun yıllar terlikçilik eden Mehmed usta isminde yaşlı bir zat, malzemesi idarç tarafından temrin edilmek üzere terlik, çocuk patiği ve saire imal etmek üzere Darülâcezede kalmağa talip olmuş; bu surette ömrünün son yıllarım burada ge- çirmeğe karar vermiştir. İmalâthane — İmslâthanenin terziha- ne kısmı, müessesede yetişmiş ustabaşı Hasan İsmailin idaresinde çalışmaktadır: 14 işçisi vardır. Altı kız ve erkek çocuk burada acezenin ve müstahdeminin elbi- selerini ve çamaşırlarını hazırlamaktadır- lar. Büyüklere yirmi beş, küçükler de beş- tep on kuruşa kadar göndelik verilmekte» dir. Marangozhahede bir ustabaşının ida- resinde sekiz işçi vardır. Kunduruhane evvelce çok ihmal edilmiş olduğu halde, son zamanlarda ciddi surette islah edil- miştir, Ustabaşın Süleyman usta, 39 sene burada çalıştıktan sonra bu vazifeyi şimdi oğle Yaşara terketmiştir. Müessesenin bütün yoğurt ihtiyacını temin eden yoğurt imalâthanesi, Darül- âceze göz doktoru B. Cevdetin kayınval desi merhum bayan Sabihanın vasiyet ederek bıraktığı 1000 lira ile çok modern j bir hale ilrağ edilmiştir, dik, Askerimiz, tayyarecllerimiz, bahriyo- Werimiz büyük bir gayzetie çalışıyorlar, Bütün hava taarruzlarına rağmen zufuee kadar çalışmağa karar verdik, Ümidimiz ala » İşte İngiltere bu vazi- yettedir, Size biraderine selinlar gönde- Tiriz. Sakın ümldeizliğe kapılmayın.» Vichy'de yapılan merasim Cenevre 14 (A.A.) — Bugün Vichy de mareşal Petain'in hükümet erkânının ve kordiplomatiğin hazır bulunduğu bir yinle 14 temmuz bayramına başlanmış” bır. Âyini müteakip mareşal Pötain mec- bul askerin mezarına bir çelenk koymuş- tar. Bu merasimden sonra kıtant mareşal Pdtain'in önünde resmi geçit yapmıştır. İngiliz gazetelerinin makaleleri Lonüra 14 — Bütün İngiliz gazeteleri 14 Temmuz münasebetile er yi muşlardır. Sunday Express, Fran tap eden başmakalesinde diyor ki: olabilirsiniz ki bugünküne benzemiyen me, sud 14 Temmuzlar geçireceksiniz. 190 sene evvel bugün Bastille zindanı tal edi. mşitir. Bugün Fransa bir Bastille şindan içindedir. Bütün İngütere bugünkü Bas- twin tahribine yazdım edecektir» Sunday Times de diyor ki: sahsi diktatörlük aleyhinde rey veren 90 mebus, hâlâ içlerinde Clemanecay'nun ruhunun! yaşadığını rmişlerdir. Bugünkü Vichy bükümeti Almanları. herşeyde boyun eğe- rek birşeyler elde emek istiyor. Bu gayref beyhudedir, Almanlar Vichy hükümeti ve Bonnet fle alay ediyorlar. Almanlar işgal altındaki yerlerde 17 bin kişi tevkif etmiş- lerdir. Louvre müzesindeki bütün Kıymetli eşya Almanyaya naklediliyer. Bu harp bfi- diğimlz gibi değildir. Galip, mağlübı tün müesseselerini ortadan kalı kendi damları yasıtasile kendi usulleril9 idare istiyor.n