25 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

' Amerikada 400000 kişi 1 Teşrinievvelde silâh altına davet edilecek müstakbel saadet B. Hitler ne istediği sulhun şartia- Tından bahsetti, ne de düşündüğü ye- Mİ Avrupa nizamından... Alman sulh Şartlarının ne olabileceğini, B. Hitlere Cevap veren Lord Halifax anlattı. Av- Tupanın yarınki idaresi için hazırla” Mar güzel fikirleri de belli başlı alman Bazetelerinin, beynelmilel teşkilât Şahösori diye, son günlerde ifşa ettik- leri plânlardan anlıyoruz. 1 plân üç kısımdır! Askert, siyasi, j müdafaa edecek- erdir. Hattâ Avrupanın dahili emni- Yek ve sükünunu dahi, büyük bir âl- Stnaplıkla onlar temin etmek lütfun- da bulunacaklar. Bu sayede, diğer dövletler, askerlik ve teslihat masraf Ve fedakârlığından kurtulmuş ol&- €aklar, Siyasi sahada, Mihver devletleri, diğerleri nam ve hesabına aynı zah- mete katlanmayı kabul edecekler- Miş. Küçük “devletlerin, kendi baş- larına, müstakil siyaset gütmeleri Bibi saçma sapan hareketlere lüzum kalmıyasak. İhtimal ki hariçte temsil Vazifesi gibi ağır bir yükü de topy kün, Führerle Duçenin Elçileri yük- ktir. Bu suretle, diplomasi de- hileon marifet tam hüner sahiplerine bırakılacak, mili müdafaa fle harici temsil devlet istiklâlinin iki mühim olduğuna göre, devletlerin 1s- Âli ile beraber bu timeallerin de örtadan kalkması kadar'tabil bir şey Olmıvâcaktır Müstakbel Avrupa nizamında en Mühim yeri iktisadi. teşkilât işgal #diyor. Alman gazetelerinin şimdi- den tebşir ettiklerine göre Almanya, bütün Avrupa milletlerine teknik kâbiliyetler ve yeni bir iktisadiyat telfirkisi öğretecektir. Bunun esasını Çok hasit ve makul bir İş bölümü teş kil diyor: Fabrika ve sanayi yalnız Almanya, ve İtalyada bulunacak; di- ğer memleketler bu iki-Bfendi dev- akıllarının erdiği, güçlerinin Yettiği kadar ham madde yetiştire- €skler, işte o kadar... Fakat bu mah- Sulâtı para'ile satmak külfetinden do kurtulacaklar: Mahsullerini verecek» ler ve karşılık alman, ifalyan fabri- Kalatının mamulâtını almtâk gibi bir #Aste majhar olacaklar. Eğer, bu Müsut memleketler, öfendilerinin !s- İedikleri gin! ve giledikleri miktarda Mahsul yetiştiremiyorsa, onlar gelip tekniklerini ve teşkilAtlarını getire- ekine... ... İstikbal ufuktarında beliren parlak Yehi nizam günesi budur. Fğeor, gür Tün birinde, on bin tank ile beş bin Yyarenin #ransız ordusu Karşısına Giktvermesi, insanlığın yirmi asırdan £ beri iman ettiği yüksek mefhumları | Sfira indirmeye, bütün manevi kıy- Metlerin altını üste getirmeğe Kâfi Beliyorsa kimsenin bir diyeceği yoktur.” ... « Fakat, bu plânlara Intizâren bütün altındaki Avrupa karanlık bir et ve açlık içindedir. Açlık ve de gitgide artacaktır. O bir had- geldiği zaman, yenmiyeceği kuv- © anarşiye boğmuydcağı nizam Yoktur, ta lefetyin başı evreli sultür, salli * Ufukta sezilmiyor. Necmeddin Sadak İngiltere - Sovyetler İn gilterehin Moskova sefiri ariciye kom ayi ova ; iyii aniciy Li , er meavini B, Lozosky ile görüp Avrupayı bekleyen Transilvanya ve Dobruca meseleleri hallediliyor mu? Bulgar ve Slovak hükümet adamları da Almanyaya davet edildiler Almanya Şarkta ihtilât çikmiyacağina kanaat getir” dikten sonra İngiltereye karşi harekete geçmek istiyormuş Sofya 24 (A.A.) — Bulgar ajansınin bildirdiğine nazaran Alman hükümeti nin daveti üzerine Başvekil Bordan Fi- İof ve Hariciye Nazırı İvan Popov kısa bir müddet kalmak üzere bu haftanın sonunda Almanyaya gideceklerdir. Berlin 24 (A.A.) — D. N. B. bildi. riyor: Alman hükümetinin daveti üzeri ne, Slovak devletinin reisi B. Tisso ile Başvekil doktor Tucka bu hafta zar- fında kısa bir ikamet için Almanyaya geleceklerdir. 7 Londranın mütalâasi Londra 24 (A.A.) — (Reuter): Ro- manya Nazırlarını takiben hemen Bul- gar Başvekil ve Hariciye Nazırlarınn da Almanyaya davet edilmeleri çok ma- nidardır ve Almanyanın Dobruca me- selesini de halletmek istediği zannın vermektedir. Balkanlar hakkındaki bu faaliyet ge- risinde ihtilâtlar çıkmasından korkmıya- rak bütün kuvvetlerini bir cephede harbe deram etmeğe tahsiş edebilmek için Al- manyanın bu mıntakada vaziyeti mu- vakkaten halletmek azminde bulundu- ğunu gösterir, Romanyadaki cereyan Bükreş 24 (A.A.) — Reuter ajansi bildiriyor: Zannedildiğine göre, Alman hükümetinin mâsafirleri olmak Üzere cuma günü Salzbourg'da bulunmağa davet edilmiş olan Başvekil ile Hariciye Nazırı bir öğle yemeği esnasında Hitler- le görüşeeckler, akşam üzeri Bükreşe döneceklerdir. ğ Bu mülâkat esnasında - Macaristanın isteklerinin müzakere ve Transilvanya meselesinin hallolunacağı tahmin edili- yor. Almanların şimdilik Romanyayı Sov- yet nüfuz muıntakam dahilinde görmeğe Tazı oldukları kanaati vardır. Berlinden gelen malâmat, Hitlerin, İngilizlere kar- # taarruza geçmeden evvel Avrupanm cenubu şarkisinde vaziyetin (aydınlan- masını istediğini gösteriyor. Trânsilvanyadaki köylü partisi ve Demir muhafız azam Romanya yeniden arazi terkettiği takdirde Transilvanya- nın ötiklâlini ilâm edeceğini açıkça be- yan etmektedir. Bunların, ; İngilterenin bu muharebeyi kazanacağından bah setmeleti manidar görülüyor. e İngiltereyi istilâ plânının tatbiki geri bırakılmış Hitler, Suriyedeki 400 bin Fransizin silâhlarının alınmasını istiyor (AA) — Yorkahire Post gaze tali ket muharriri diyor ki: cAlman- ların İngiltereyi istilâ plânını tatbiki tehir edilmiştir. Buna sebep şudur: âr. Almanya topyekün. a Rusların başkaca stratejik noktalar nı zaptetmeleri ihtimali vardır. ler, Suriyede bulunan endişe etmektedir. Oraya askeri bir heyet gönderilerek bunların silâhtan töcridine nezâret edilmesi için Mussoliniye tallmaf vermiştir. Irakta bir ticaret ataşeliği ihdas olunuyor Ankara 24 (Telefonla) — Irakta bir ticaret ataşeliği ihdas olunmuş ve ata- şeliğe Ticaret Vekâleti İzmir Baş kon- teolörü OB. Bahaeddin tayin edilmiştir, B. Bahaeddin bugünlerde Bağdada ba- reket edecektir. Dün Lâhey elçimizi kabul etti Reisicümhur dün Yeşilköy ci- varında bir tenezzüh yapmış, dönüşte bizzat kürek çekerek Floryaya gelmiştir. Halk MIM Şefi hararetle alkışlamıştır. Reisicümhur dün akşam Lâbey elçimiz B. Yakup Kadri Karaos- manoğlunu kabul etmiştir. Reisicümhurun teşekkürü İstanbul 24 (A.A) — Riyaseti cümhur umumi kâtipliğinden: Relsicümhur İsmet İnönü, Lo- zan sulhunun yıldönümü müna- sebetile yurdun her tarafındaki satandaşlardan aldıkları tebrik telgraflarmdan pek mütehassis olarak teşekkürlerinin kendileri- ne iblâğına Anadolu Ajansını me- Romanya Londra elçisini geri çağırdı Elçi Alman aleyhdarlıği ile tanınmıştı Bükreş 5 (AA) — D.N. B. Romanya hükümeti, Romanyanın Londra elçisi B. 'Tiles'i geri çağırmıştır. B. Tües, Alman aleyhtarlığı ilp tanınmıştır. Londra 25 (A.A) — Reuterin diplomatik malike değildir. Londradaki Ru- men mahillerinde söylendiğine güre, Ro- manya halen İngiliz garantisini reddeltik- ten sonra, Bükreşteki yen! Hariciye nâzari- nın Londra elçiliğinde değişiklik yapması hiç de garib olmıyacaktır. Sovyetler hükümeti B. Gafenconun Moskova elçiliğini kabul etti Bükreş 25 (A.A) — “ler hü- kümetinin B. em Mkova iğ Kina tayini için agreman vermiş olduğu bil» dirilmektedir. Fevkalâde tahsisat Milli Müdafaa bütçesinin kara kısmı için 64,015,534 li yrıldı Ankara 24 — Büyük Millet Meclisi bugün doktor Mazhar Germenin baş kanlığında toplanmıştır. Celse açılırken, Ankara mebusluğuna intihap olunan Ekrem Ergunun intihap mazbatası tasvip olunmuş ve yeni An kara mebusu and içmiştir. bi Bunu müteakip Maliye Vekilinin tale bi üzerine gelen evrak arasında bulunan ve 940 mali yılı muvazenei umumiyesis ne dahil bazı daireler bütçelerine fevkar lâde tahssiat verilmesine mit kanuna ek lâyiha, ruznameye alınarak o müstaceli- yet kararı ile kabul edilmiştir. Bu kanu na göre, Milli Müdafaa bütçesinin kara (Devamı 5 nci sahifede) mDikkatler Boğazdan son vapur , — Boğazdan son vapur dokuz sula” rında... Bilhassa bu yaz mevsiminde, gece yarısı, velev bir tek küçük vapur kaldırılamaz mı? — Yolcu az, edilebilir... Bu, yumurta mu tavuktan, tavuk mu yumurtadan çıkar73 mâselesi bile değildir. Muhakkak ki yolcu, yok sokmağa kimsenin hakkı yoktur, , 'ANBULLULARA İzmir ve Ankarahlar bütün Haraççı Kardeğler den alırlar, Siz de öyle yapı” miz. İstanbul mağazası açıl PERŞEMBE 25 Temmuz 1940 Oo Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müd Reisicümhur |/Lozan. zaferinin yıldönü- mü merasimle kutlandı. Üniversite konferans salonunda dünkü | Bulgaristanda | mahsul az | | Buğday fiatleri yüzde 25 artıyor Sofya 25 (AA) — Bulgat hükümeti, hu- bubat hükümet inhisar komisyonu bu ha- sat mahsulü için ödiyeceği flatleri yüzde 25 nisbetinde fazlalaşlarınayı kararlaştırmış- tar, Çifçiler, birinci kalite buğday için kilo başına 4.5 leva alacaklardır. Yulaf ve ayçi- çeği tohumu için de aynı nisbette flat teza- yütleri olacaktır. Fakat ekmek flati, beş levada kalacaktır. Aradaki farkı, inhisar komisyonu kendi ihtiyatları ile ve ihracat- tan edilecek kârlaria kapatasaktır. Misi için hiç bir inhisar olmiyacaktır. Çifçilef, musır İçin kilo başına lova alacaklardır. Bu kararın alınmasına sebep, buğday, yu- laf rekoltesinin azlığıdır. Bu senenin rekol- tesi, geçen sanaya nazaran yüzde 25 daha az tahmin edilmektedir. Buna mukabil, ilk- bahar sonlarına doğru yağan fazla yağ- murlar, mısıra çok yardım etmiştir. Hükümet kendisin hususi salâhiyetleğ ve peferberilk kanunu esaslarına endüstri amelesinin ye —. Mi yevmiyele. tarmıştır. İngiliz sefiri şehrimizde Ankara 24 (Telefonla) — İngiltefe- nin Ankara büyük elçisi bu akşamki eke- ptesle İstanbula hareket etti. mma ra — İmdaaat!... İmdanaaf!... ürü: Şevket Rado — Akşam matbaası yg “zf merasimde rektör B. Cemil Bilselin nutku dinlenirken IYazsı 3 üncü sahifemizdedir| Son dakika Amerikanın harbe girmesi muhakkakmış Gazete kralı Hearst yazdıği makalede böyle diyor Newyork 25 (AA) — Birçok Amerikan gazetelerinin sahibi Hearst, gündelik ma» kalesinde «Amerika Birleşik devletlerinin. harbe girmesinin bir ihtimalden fazla ol- duğunu ve hakikatte bunun bir katiyet gi- bi telikki edilebileceğini bildirmektedir. Bir Iran heyeti SA Sİ RE İİ ei nakliye meselelerini görüşmek üzere Moskovaya hareket etti Tahran 5 (AA) —D.N, B, Gazetslsrin naşrettikleri bir roaml tebliğe göre, tranalğ ve nakliye meseleleri hakkında müzakere» Yerde bulunmak üzere bir İran heyeti Mos- kovaya hareket etmiştir. Bu görüşmeler, yeni İran - Sovyst mua- hedesinin Prosererdalinde kararlaştırılmış bulunmakta idi. İran heyetine Hariciye na- sareli genel direktörlerinden B. Sayah ri- yaset etmektedir. Heyetin diğer azası, nakliye, demir yol- ları, ticaret, endüstri, maadin ve ziras$ mütehassısı altı memurdur. PEETETENİ gere marn ön Ma CEEEETİİN oda oraya tayin se nasir — Sık dişinit.. Seni kurtarmak için tezgâhlarımda bin beşyüz zırhlı, og | bin denizaltı, elli bin tayyare hazırlanıyor!