July 30, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

July 30, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Mayonezler Yazın en fazla sevilen soğuk yemek» lerdir. Bihassa soğuk etlerle, tavukla, balıkla, katı yumurta, yahut hiyar, do- mates ve başlanmış sebzelerden yapılan salatalarIn yenilen mayonez en gelir. Bu yemeklerin her biri ile ayrı renk- te ve lezzette mayonez bâzırlamak ka- bildir. Yalnız mayonezi nasil yapmalı). Bunun birkaç tertibi vardır. En basiti şudur: Taze bir yumurtanın sarısını derin bir kap içerisine koyarak üzerine bir kahve kaşığı sirke biraz hardal koymalı ve beş dakika öylece bıraktıktan sonra bir ka- gıkla dalma ayni tarafa çevirerek yumur- tayı ezmeli ve damla damla zeytinyağı akıtmak. Bir yumurta için bir çay fincanı zey- tinyağı lâzımdır. Yumurta ile zeytinya- öp hailolarak sertleşir ve mayonez olur. Sonra arzuya göre, limon suyu ve biraz sirke, tuz, biber, ilâve edilir. Nihayet bir az daha sirke veya limon suyu ilâve ede- zek arzu edilen ekşilik elde edilir. Bu mayoneze bir katı yurnurtanın sa- nsı ile ince doğranmış beyazı ve kapr ilâve edilirse soğuk etler ve patates sa ! Hatası ile yenilecek lezzetli mayonez elde | edilir. | Ayni mayoneze bir kaşık taze domates | ezmesi karıştırılırın pembe renkte ve katı yumurta ile pek iyi yenilen bir mayonez vücude gelir. Küçük parçalara kesilmiş siyah zeytin- ler bu mayoneze karıştınlırsa soğuk ta- vuk ve saintalarla yenilen hoş bir mayo- nez olur. Hıyar turşusu ve yeşil zeytin parçala- mn kanştırılan mayonez haşlama balıkla pek iyi yenilir. Bazen mayonez bütün dikkatlere rağ- men kesiliverir, o zaman bunu tamir et- mek lâzurdır. Bunun da bir kaç ilâcı vardır: | — Kesilen mayonez içerisine damla damla buz gibi su akıtarak karıştırmalı | dört beş dumla mayonezin toplanmas- na kâfidir. Soğuk su yerine kaynar sicak su damlatılırsa ayni netice elde edilir. 2 — Derin bir kap içerisine bir kahve kaşığı harda! koymalı. Kesilen mayonezi üzerine ilâve ederek hep ayni tarafa kuvvetle çevirmelidir. 3 — Kesilen meyoneze bir kahve ka- sığı yumurta eki ilâve edilirse mayonez toplanır. Yaz günleri serinlik hissetmek için Hava çok sıcak olduğu zaman serin- kk hissetmek istiyenler bir parça pa- muğu kolonya ile ılatmalı, kulaklar kasını, enseyi, avuç içlerini ve koli dirseklere kadar bu pamukla dirler. Derhal serinlik hissedilir. Toz bezleri Biz evin her odasının eşyalarının tozu ayni toz bezi ile alınmaz. Eşyanın cin- | sine göre bez kullanmak icap eder. Cilâh | eşyalar İçin eski yünlüler kullanılma” | hdır. Madeni lâmbalar, kapı tokmakları, | portmantolar kadife le silinirse pırl pınl parlar, İ Meşin kanape koltuklar ve tahta par- | keler için Fanilâ kullanılmalıdır. Lâke eşyalar ipekli. kumaşla silinince çok iyi rlaz Vernikli esyaları ise eski keten yabut batist mendiller en fazla parlatır, Taze ve bayat balık Sıcak aylarda balk satın alınırken tazeliğini anlamak güç bir iştir. Gözleri | parlak ve dışarı doğru çıkık olan balık | tazedir. İçine çökmüş gözlü balık, ku- İakları, içi ne kadar kırmızı olsa bayat- ter. En iyi usul balığın üzerine parmak- la bastırmaktır. Eğer parmak yeri ka- hrea balık bayattır, bastıran yer nor- İ hale gelirse balk tazedir. Kızılay balosu 3 Ağustos önümüzdeği cumartesi akşamı Büyükadada Anadolu klübü bahçelerinde verilecektir. Her sene çok rağbet gören bu balonun bu sene de pek eğlenceli olması için tertip heyeti tarafından çalışılmak- tadır. Fatih askerlik şubesinden; Aşağıdı, isimleri yazı gedikli erbaşların en kısa bir zamanda Fatih gubesine müra- eeat'arı Hân olunur. Sv. Gd. Hüsmü oğ. İsmali Hakkı İst, P. Gd. İşmali oğ. Şerafettin, 1. Gd. Hası Maksut oğ. Ahmet İst, Sv. Gd. Abdullah eğ. Kâmü İst, J. Gd. Hüseyin Pehmi oğ, Fazıl, Top. Gd. Hüseyin Galip o. M. AN İst, P. Gd. Ahmet Cemal oğ. İsmall Zeki İst, P. Gd. İbrahim oğ. Bekir İst Beyoğtu Yerli Askerlik m Kendilerine Sani iğ la #nlerin 33 temmuz Mü Şubemize mutlak müra- cü; 4 en sonra gelecekler hak» Hân olanur. m — Yazın plâjlara gidip gelirken mayo ve havluları taşımak için pratik çantalara ihtiyaç vardır. Meşin çantalarla keten torbalar, içerlerine daimn muayyen bir miktar eşya alırlar. vardır. Resimde modeli görülen çantanın bu mahzurları yoktur. Evde yapılabilir ve İcahına göre bir, iki, üç, dört mayo ve havlu alabilir. (1), (2) ve (3) No. çantanın az ve çok esya zamanlarını gösteriyor. Bu çantayı yapmak için 90 santim uzunluğunda ve 70 santim eninde iki parça veya kahverengi kalın keten lâzımdır. (4) Bu ketenlerin iç kısmına gelecek olan parçanın enine olarak bir tarafından on santim bıraktıktan sonra çok kullanışlıdır. bej uzunluğunda kesmeli. Arasına 66 santim İçerisine pek az eşya bile konsa elde koca bir şey taşımak mecburiyeti 65 santim uzunluğunda ( fermtür ekler teyelleyip makine ile dikmeli, Sonra iki kat keteni de üstüne koymak ve makine ile iki sıra dik- | meli, Çantanın etrafına kalın keten şerid geçirmeli, Ayni şeritten iki tutacak (B) ve! (E) yapmalı, (A) işareti olan yerlere birer düğme, (C) ve (D) işsretki yerlere ke- | ten şeritten birer ilk dikmeli, Çanta hazırdır. Dört santim eninde, dört metre şerid çantaya kâfidir. Çiğ vişne reçeli Bir kilo iri, olgun bilhassa çürüksüz ve vuruksuz vişne almalı. Yıkayıp sapla- nn ve çekirdeklerini ayıklamalı. Sırça bir kavanoza bir kat vişne bir kat toz şeker koymalı. (Bir kilo vişneye bir buçuk kilo şeker lâzımdır.) İki gün böy- lece kalınca vişaplerin suyu ile şeker hallolur, O zamar kavanozun ağzına bir tülbent bağlamalı ve güneşe bıral mali. Arasır. kepçe ile karıştırmalı, Gi neşin hmaretile vişneler şekeri alır, suyu da ağdalanır. Kızgın güneşte bir müd- det duran reçel kıvama gelince her r6- çel gibi küçük kavanozlara taksim etmeli, ağızlarını kapıyarak serin yerde muhafa- za etmek. Güvelere karşı basit bir ilâç Güvelerden kurtulmak için gayet basit bir çare: At kestanelerini toplamalı bir çivi veya örgü şişi ile delmeli, sicim üzerine tesbih gibi geçirerek bağlam. Bu tespihlerden bir iki tane elbise dolabına asılıran güveler dolaba gelmez. Çamaşırdan ütü lekesi nasıl çıkarılır? Ctü yaparken dikkatsizli hafifçe yanan daha sararan çamaşırları beyazlatmak için bir soğanı ikiye kesmeli ve kesik tarafı ile yanan yeri ovalarralı, sonra soğuk suya batır. mahı. Tekrar yıkanınca leke çıkar, MÜŞKÜLLERE CEVAP Viener ayskafe Teşvikiye Bedriye: Wiener ayskafenin Iki tertibi vardır: 1 — Malzeme: i kilo krem kahve esansı, 350 gram şeker ve sütçülerde satılan süt krer” Je alınız (Krem şantiyi değil) içerisine 300 | gram kahve esansı ve 330 gram İnce toz şe- ker (Amerikan şekeri) karıştırının Tele | pek az, biz iki defa vurunuz ve buz dolabın- daki yerine kutu Uc yerleştiriniz. Arada bir kaşıkla elrafında hami olan donmuş kremaları ortaya doğru ulınız. Ayskafe don- durma gibi sert olmaz. Suluca yenilir. Kahve esansını yapmak için 150 gram alafranga iri parçalı kahve frerine bir bu- guk bardak fıkır fıkır kaynar su haşlayı- nız, ateşte bir iki dakika kaynadıktan son- fa sıcak iken süzünüz, Sofuduğu zaman, krema içine katınız. 2 — 4 yumurta sarısını 125 gram ince toz şekerle karıştırarak telle varmalı. Köp- rünce Üzerine (vurmakta devam ederek) 500 gram kahve esansı dökmeli, 200 gram toz şeker flâve etmeli, nihayet 700 gram krem karıştırarak ayni surette büz dolabin- da dondurmalı, Saç losyonn Heybeliada R. A. — Saçlarınızın dağılma- ması ve muntazam durması için şu losyonu kullanmız: 119 gram sü içerisine 45 gram 36 derecelik ispirto 3 damla (gorme sdra- gante) ve 5 damla gül #uyu karıştırınız. Şi- şeyi sallayınız, bunların hepsi hemen bal- olup karışır. Saçlarınızı tararken bununla ulatp biçim veriniz. MEEABERAUUE DAASONARAEEAEEUSEDEETEEUOAAAAAIMERTAABDAEEAAEAAAA NON EEAEEAEEBOENAASEAEEAANAN M.M. Vekâleti Hava Müsteşarlığından Malzemenin cinsi İk Mumlu tel «075 mms Katranlı şerit «10 metrelik» Tek parmaklı meşin eldiven Palanga tekımı Kurbağacık Direk mahmuru Emniyet Kemeri Tel bükeceği Tel menrenesi Müvezzi çantası “Eğe Elektrik cep feneri pil Elektrik çep feneri mnpulü Küçük İngiliz anahtarı Keskili kıkaç İki ağızlı çakı Ufak tomavida Düdük Baplı çekiş «orta boys 'Toz fırçası Dinsmetre 4500 X2. hk» Ufak pürmüs Tinol Ufak havya Karga burun Şattartam SENENESSMBBESİSEYuEUESREZES Mey ei .... Kuru pil «sahın telefonları içine Elektrik cep feneri eRerkli camliş Hava ihtiyacı için yukarda cins ve mükları yanlı malteme satın almacaktır. knda bakaya anuamelesi kalbık edileçeği | İsteklilerin verebilecekleri malzemenin evsaf, gina, fiyafa ve feslim müddetlerini bildirin biz teklif vermeleri, 460481 EREN Belediye Riyaketindeli 1 — Ankara meydan, sokak, cadde ve bulvarları için 5036 emaye Jâvha ile 30090 sast 1030 da belediye Açık arttırma ilânı Kâradeniz Ereğlisi icra dairesinden: 'Takdir edilen kıymeti Cins ve nevi ve evsafı Um E 1440 8 Vapur içinde (199) porça demirbaş eşya ile tahminen 150 ton mik- Garında maden kömürü menkul Alât edevat. $000 G0 tap rüsum tonluk Kirsadelere ait Galata vapuru ve müştemilât. 10449 80 Yekün Karadeniz Ereğli Jlmanında karaya oturan Galata vepuru açık arttırmaya çika- rılmıştır. 1440 lira 80 kuruş muhammen İnymetli olup paraya çevrilmesine karar verilmiş Olduğundan yukarıda çösterilen demirbaş eşyasile birlikte $0/8/940 tarihine tesadüf eden cuma günü saat 14 den 16 ya kader Ereğli limanında açık arttırması lera edile- cektir. Yevmi metkfrde tekli? olunan bedel muhammen kıymetin yüzde 75 ini bulmâ- dığı takdirde 15 gün daha temdit edilip 16/9/9040 tarihine tesadüf eden pazartesi günü saat İ4 den 16 ya kadnr en çok arttiran Üzerinde bırakılacaktır, İstekliler muhammen kıymetin yüzde 7.5 nisbetinde pey akçeleriie. hazır bulunmaları Arttırma bedeli peşindir. "Telâliy» ve man ve gümrük rüsum ve harçları ve sar masraflar alıcıya alttir. Menkul eşya ve vapur yerinde teslim edilecektir. Arttırmaya iştirak edenler vapur derununda mevcut demirbaş eşya ve salreyi gözden geçirdikten sonra arllırmaya İştirak etmeleri, Liman kayıt ve sicillile hakları sebit olmayan /potekli ve sair alâkadarlar bu hak- Tarımı aramak için evrakı müsbilelerile birlikte tarihi Ilândan itibaren 20 gün içinde müracaatları aksi takdirde satış tutarının paylaşmasından hariç kalırlar, Şartnameyi görmek ve daha fazla malâmat almak işleyenler delremizin 930/01 taşra sayılı dosyasına müracaat etmeleri SâÂn olunur. ilân tashihi Gazetemirin 12, 15, 18, 21, 24 Temmux 1040 tarihli nüshalarında neşrolunan Kara- bük demir ve çelik fabrikaları müessesesine ald orta yağ, kalın yağ ve zift hakkındaki Hânın | numarah fıkrasındaki orta kreozot yağının yanlışlıkla orta mazot yağı şeklin- de yanldığı görülmüştür, Tashih olunur. Zonguldak Sağlık komisyonu Başkanlığından: Zonguldak kümür havzası sağlık teşkilâtı muhasebesinde münhâl 100 İirâ eretii anbar memurluğu münhöldir. Talip olanların mektep şahadetnamesi, hüsnühal şa» hadeiname, hüviyet cüzdan sureti, sıhhat Yaporu ve bonservislerini 15/8/9040 tarihine kadar Zonguldakta sağlık komisyonu taşkanlığına göndermeleri ilân olunur. | «Göl» Eti bank Umum müdürlüğünden Resmi Daire ve müesseselerin nazarı dikkatine; Kok satışı İcra Vekilleri beyeti kararile Etibanka verilmiş olduğundan resmi daire ve müesseseler kok ihtiyaçlarını doğrudan doğruya Etibanktan maktu fiyat üzerinden ve münakasasız temin edebilirler. Binaenaleyh, depodan alacakları kokları nakli için varsa kendi vasıtalarını kullanarak, yoksa akil hususunda müteahhid bularak ihtiyaç- larını halka ald talep tehacümü vaki olmadan ve bir an evvel temin etmeleri lâzımdır, (er) Devlet Denizyolları işletme umum müdürlüğü Ilânları 1 — Kınahada iskelesinin tahkim ve tamir işleri açık eksiltmeye konulmuş olup resmi ve fenni şartnamesi esasları dahilinde yapılacak olan işlerin keşfi 2064.96 lira ve muvakkat teminatı 199.97 Jizadır. 2 — Eksiltme 5 ağustos pazartesi günü saat 15 de alım satım komisyonunda yapi- Yacaktır. 3 — Şartnamey! görmek İsteyenlerin her gün ve eksiltmeye e etmek isteyenlerin de yazılı gün ve saatte komisyona gelmeleri, * 15 temmuz 940 tarihinde satın ahpacağı gazelelerie Dân olunan aşağıda yazılı dört ME ee BEN Mi ŞARŞİE Şün enel EE Mi aya grklşatın ainecaklır. Yaya cinsi Beikdi Muhammen bedeli Muvakkat etminat Alle hassesi «ePatiska» 2500 ba 75 El havlusu 3000 adet ) 2100 Yemek peçetesi 40» ) 1135 “Tire yorgan 1000 > 3250 İsteklilerin şartname görmek için her gün ve açık eksiltmeye iştirak için 2400 sayıl Banunda yazık vesaikle yazıl: gün ve saatte komisyona gelmeleri. (6812) Devlet Demiryolları ve Limanları İşletm: Umum idaresi ilânları Devlet demir Y. 10 İşletme Müdürlüğünden: İdaremizin ihtiyacı için mübayan edilecek 2500 metre mikip çam tomruk kapah sarf usulile eksiltmeye konmuştur. 1 — 2500 metre mikâp tomtuğun tahmin edilen bedeli 35000 Jiradır. 2 — Muvakkat teminat miktarı 2625 liradır. 8 — Çam tamrukları Kars orman müdürlüğünce Oltunun Armeşen ormanindan İş» etmemiz için tefrik edilen maktalardan tedarik edilecektir. 4 — 'Teslim yeri Sarıkamış Hizar fabrikasıdır. 8 — İhale 5/8/D09 pazartesi günü saat 15 de Erzurumda 10. işletme müdürlüğü binasında müteşekkil komisyonda yapılacağından taliplerin mözkör diğer vesikalarını eksiltmeye açılma saatinden bir saat evvel komisyona tevdi etmeleri Mazımdır. Posta gecikmeleri kabul edilmez 6 — Şartnnmeler Erzurum 16, İşletme müdürlüğünden Sarıkamış ve Kars İstesyon- Japından ve İstanbul 1. işletme müdürlüğünden 175 kuruş mukabilinde alınır. 7 — Taliplerin resm! müteahhitik vesikalarile diğer kanuni vesikalarını ibraz ete meleri şarttır» «3980» «6d * $ wnen işletme ihtiyacı için bir sene zarfında döktürülerek olan ve alelmüfsedat Ie muhammen bedeli aşağıda yamlı bulunan izgara, sabo ve makine vafon parçalarından ibaret döküm işi 2425240 Ufa muhammen bedelle ve kapalı zarf usulile münakasaya konmuştur. Münakasa 15/8/M0 perşembe günü saat Il de Birkecide 9 cu igletme binasında A. X. Komisyonu tarafından yapılacaktır. İsteklilerin 182103 Nra muvakkat teminat ve kanuni vesikalarile teklif mektuplarını ibtiva edecek olan zapah sarflarını ayni gün saat ona kadar komisyona vermeleri lâzımdır. Nizamnameler paramız olarak komlaycndan verilmektedir. Muhammen bedeli oLira Makine ve vagon parçaları Babo 41935 700440 103600 Yagara 15540.— 1088.— “ : Muhammen bedeli 2446 Hira olan üç adet mütenavip cereyan elektrik motörü 12/8/940 m ME a a Ye vy dahilindeki komisyon tara- fından kapalı sart usulile satın almacaktır. pu e girmek eiyenlern 18 ha 8 rağ muvakkat teminat, kanunun tayin vesikalaria tekliflerini muhteri sağflarını aynı gün saat (14) on dörde kadar ko- Belsliğine Bu işe ald şartnameler komisyondan parasış olarak dağıtılmaktadır. (6538) 1 — Şartnameleri mucibince yukarda pafktari yazılı iki kalem ecza açık eksiltme asulile satın almacaktır. HI — Muhammen bedelleri, muvakkat Şeminatları, eksiltme saatleri hizalarında TI — Eksiltme B/VIU/M0 parartesi günl Kabataşta levazım ve mübayaat gubesin- MM ii a in an ans ve rd A Güre parç Gün ve mailerde # 75 birlikte