7 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

sz AKŞAM ÇARŞAMBA 7 Ağustos 1940 Şehrimizdeki Vekiller dün Ankaraya gittiler Maarif Vekili dünkü tedkikleri hakkın- Ziraat Vekili Emet'te mahsul vaziyetini tedkik etti Ticaret filomuzda kaptan sıkıntIsı çekildiği doğru değil , Sahibi; Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbassı Tenzilâtlı muamele vergisine tabi maddeler Hazırlanan liste yüksek tasdika iktiran etti da muharririmize beyan « Terbiye meselesine dair 6 (Tedefonlay — B. Falik bugün Ulus'ta çıkan ve meselesine dair) başlığın alesinde bugünkü felâ- i arayan Fransanın yal. nin siyaseti ve gahi- rmadığını kaydettik ten sonra diyor ki: — Yalnız Fransada değil, her tarafta terbiye müesseselerinin ye hepsinin ba şında devletin vazifesi, kendi gençliğini münhasiran o kendi milli davâsmnin ve kendi ideolojisinin hizmetine yetiştir. mek ve onu nelmilel her türlü zayif. latıcı ve ayırıcı fikir cereyanlarının tesi- rinden masur tutmaktır. Son harpteki tecrübe ve müşahedelerden bizim de bir takım dersler almamız İâzımgeldiğini unutmayız. Teşmillerden kaçınmak âde- Fakat son buhranın muhtelif safhaları arasında dikkat ettiğimiz şey» lerden biri şu olmuştur ki, “biz bilhassa talebe gönder- timizdir. ecnebi memleketlerine nin ve askerlik hizmetlerinin s0- nuna kadar bu memleket havasının içinde kalmulıdırlar. Bu misaller, tahsilde ka- zandığımızdan fazlasını terbiyade kayhet- mekte olduğumuzu göstermektedir. Kök- lerihden kopmuş olanlar vardır; Alman- yada almanlaşan, Fransada fransızlaşan, Amerikada rmerikalılaşan ve aralarında münakaşa ettikleri zaman, insana bir beynelmilel gençler klübünde bulunduğu hi verea garip nümuneler vazdır. Biz | mütehsası, ne de böyle müner- | yer ve âlim istemiyoruz. Biz evvel emir. | de topeden tırnağa kadar Türk kalmış | olan, he: türlü şaşırtıcı telkinler altında kendi milli dâvasını tanıyan, hiç biri bi- zimkine benzemiyen her hangi bir garp milliyetperverliğinin tazyiki altında ben- liği bunalmıyan, kendisinde hizmet ve fedakârlık hissi hiç bir tarafından gev- gemiyen ve yıptanmıyan âyarı halis genç İstiyoruz. Bu genç. olgunluk yaşını Tür- kiyede doldurmalıdır. Biz: gençlerimizin her hangi garp memleketinde, sadece | kaf tamamlamak - istiyoruz. -Bu ise, bir gencin, ahlâk ve şahsiyetinin yeni bir yuğuruluşa ve yeni bir mayalanışa müsaid olmıyacak kadar pismiş olmasına dı. Bilhassa bir takın rinde bize ve kıymet verildiği, bir kalıpta, a lsüde, bir dökümde standard genç temek bütün diğer mülâhazalara | ie edildiği bu zamanlarda, - Hisesini evlâdir,,78 bitirmemiş toy ve masum bu imallihanederektep mami alındaki re teslim edemeyiz. Dediğimiz gibi teşmi yı gr pal lm bu işle mejzul olmağa day, izi icabettiren set sebebleş de da a Mülki ez ; ——— er Gayreti sığınaktan ziyade tayyareye sarfetmeli Vakit refikimiz bir vergi ihdas edilip nunla sığınak yapılmasını tavsiye ediyor, Ns denirse densin, pasif müdafam | Yasıtası olarak sığınağın si ve ikinci kıy- | Solmiştir. rin Vekiller dün akşam Ankaraya hareketlerinden evvel Haydarpaşa garında Şehrimizde bulunan Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak, Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel, Nafia Vekili general Ali Funt Cebesoy, Maliye Vekili B. Fuat Ağralı dün akşam 19,30 da kalkan trene bağ- lanan hususi vagonlarla Ankaraya git mişlerdir. Vekiller, Haydarpaşa garında İstan- bul Vali ve Belediye reisi, İstanbul Parti müfettişi, Emniyet direktörü, Üniversite rektörü ve daha bir çok zevat tarafından | teşyi edilmişlerdir. Haydarpaşa garında, kendisiyle görü- şen bir muharririmize Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel, şu izahatı vermiştir: — Bugün Lüleburgaza gittim. Geçen sene yapılan köy mektebini tedkik et- tim, Mektep, gelecek sene iki miski ta- lebe alacak vaziyete getirilmiştir. Bura- dan Kepiztepeye gittim. Köy enstitüsü- nü gezdim. Eğitmen kurslarını gördüm. Gördüklerimden memnunum. Dönüşte Çorluyu (uğradım. Korgeneral Salih Omurtag'ı ziyaret ettim. Başka söyliye- cek birşey yoktur, Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak dün sabah vilâyette meşgul olduktan sonra Üsküdara gitmiş, oradan da Kartala geç- miştir. Akdeniz Ingiliz filosu denize açıldı Filonun başında Hood dritnotu bulunuyor Nevyork 8 (A.A) — Tass ajansı bildiriyor: 4 ağustos saat 20 de İngiliz filosunun Ce- bellittarıktan Akdenize açıldığı bildirilmek» tedir. Filo Hood zırhiunnin idareindedir. Elâzık tayyare meydanı Ankara 5 (Telefonla) — Hava yollarının ei imi Yaa iaşmatı 320 bin He pist ve V£ ra bedel ile Som şirketine ihale edilmiştir. Reisicümhur Ankarada Ankara 6 (A.A) — Reisicümhur İsmet İnönü refakatlerinde Başvekil doktor Refik Saydam olduğu hal- de bugün saat 10,30 da hususi tronle Ankaraya gelmiş ve garda başta B. M. Meclisi reisi Abdülhalik Renda olmak üzere Genelkurmay Başkanı mareşal Fevzi Çakmak, Vekiller, C. H. Partisi genel sekre- teri Fikri Tüzer ve Parti idare heyeti erkânı, mebuslar, Geni ve Milli Müdafan Vekâlei ekli ile diğer Vekâletler müsteşar ve müdü- rü umumileri, Ankara Vali ve Bele- diye reisi, Merkez kumandanı, Em- niyet müdürü tarâfından karşılan- muştur, Garın iç ve dışında toplanmış bu- lunan bir balik kütlesi Millt Şefi al- kışlamışlardır. Italyanlar Somalide taar- ruza geçtiler Taarruz üç koldan icra ediliyor tebliğ: Somali > 5 ağustos - Somalinin istilâm 4 ağustosta başlamıştır. Düşman Üç koldan hareket et- mektedir. BİP kol, Odweina, bir diğeri Har- gelsa, üçüncüsü de Garzarı istiükametleri- De tevcih ödilmişlir. Fransız Bomalisinin düşmesine rağmen kara ve bara kuvvetle rmiz, bü ileri hareketine mukamevet için A r cephelerde Işare AAA EMEA NNAEA EAA AAEEE AAA EAEUAENA SANAN LERE AMAN, teşkilâtiandırılmaştır. değer bir hareket yoktur. 30 Ağustosta İzmir fuarında fevkalâde bir piyango çekilecek Milli piyangoya rağbet çok fazladır. Hasılat her ay artiyor iv olarak MU piyango gehrimizde ik defe vi bogün Yenerbahçe atadyomunda çekileeri tir. Bu münasebetle MİNİ piyango V Eseelisi relst B. Nihad ÂLLÜ: go İşle, bulunuyoruz. pim 4 çekilişinde bin birinel çekilişinde 330,39) Itraya baliğ olmuştur. Geçen terti- bin birincisinde satışımız 358,890 Ilrayı bul- muştur. Bu keşidelerdeki ikramiye mik- tarları onda bir esasına güre tertip edil. mişti, Yarın (bügün) çekileeek piyango tam bilet ve tam 'kramiye esasmna göte ba- kalan mahdud miktarda» aylık satış faz- if olmuştur. ran bugün aatları 1ssf edilememiştir. (bugün) -öğleye kadar | tır, İlk işe başladığımız Ankara 6 (Telefonla) — 940 malt yılı işinde tenzilâ'k muamele vergisine tabi tutulacak raamul maddelere nit lis- te Vekiller Heyetinin tasdikinden çık- muş ve bugün yüksek tasdike, iktiran et- Muhtelif sanayis sit mamul eşyadan alınacak tenzilâtlı muamela vergisi nis- | beteri ayrı ayrı gösterilmiştir. Bu me yanda gıda sanayiinden almacak tenzi- Jâtı vergi nisbetleri şöyledir: Elekli - un değirmenlerinin bilcümle mamulâtı (pirinç unu hariç) yüzde 5, pirinç unu yüzde 70, değirmenli makar- na ve şehriye fabrikalarında imal olunan makarnn ve şehriyelerden yüzde 5, değir mensir makama ve şehriye fabrikaların- da ime! olunan makama ve şehriyelerden yüzde 47, konserve (sebze) yüzde 17, kakao yağını kendi istihsal eden febri- kalarda o yapılan sütlü çikolatalardani yüzde 10, kakao yağım satın alan fal kalarda yapılan sütlü çikolatalardan yüzde 20, kakao yağını satın alan fabri- kalarda yapılan sade çikolatalardan yüzde 15, her nevi bisküvi yüzde 25, şişede hardal yüzde 35, tenekede har. dal yüzde 10, karabiber ve baharat yüzde 5, fıçı ile satılan tahinler yüzde 3. teneke ile satılanlardan yüzde 3, çel- tikten imal olunan ve çuvalları ile bir likte sahlan pirinçlerin tek çuyallısından yüzde 3, çift çuvallsından yüzde 5, ek- mek mayası yüzde 2. Kâğıt sanayiinden lan tenzilât nis- betleri de çöyledir ve mukavva yüzde 28, eatın alınan kâğıttan yapılan zarf ve defter yüzde 50, kese kâğıdı yüzde 80 karton kâğıdı yüzde 45, du var kâğıdı yüzde 80, satın alınan mu- kuvvadan yapılar kutu yüzde 30, hel- lografik kâğıtların. şeffaf olanlarından yüzde 38, şeffaf olmiyanlardan da yüz- Bu sabah gelen telgraflar Mısıra yakın bir Italyan taar- ruzu bekleniyor İngilizler, bu taarruza karşi koymak için tedbirler aldılar Londra 7 (AA) — Misırdaki İngiliz kuv- vetleri, bu memleketi muhtemel bir düşman, Astilinma karşı korumak için isap eden ted- Dün bu hususta Kahirede resmi bir tebliğ neşredilmiştir, ve garbi çölde hare- kâtan ilk safhası bittiği beyan edilmiştir. Şark hudud mıtakası adeden pek üstün bir düşmana karşı harp etmek mecburiyetinde bulunan İngiliz kuvvetleri tarafından işgal edilmiştir. z iğ, Tebliğde düşman zaytatı sayıldıktan ra İngiliz mavaffakıyetleri, İngiliz aikerle- rinin mükemmel maneviyatına ve haya ve deniz kuvvetlerinin faaliyetine borçlu bü- anduğu kaydedilmektedir. İngilis yüksek fn beyeti Libya hududunda mühim talyan kuvvetlerinin tahş'd edildiğini ha ber almıştır. İngülger, İtalyanların adeden on defa falk kuvvete malik olmadan tanr- ruza geçmiyeceklerin! biliyorlar. Tebliğ le bitiyor: ağ «Yakın bir taarruz beklemek lzımdır. Pa- kat İtalyanlar, İngilizleri gafil avlayamıyan caklardır.» İngiltereye yeni kuvvetler geldi Londra T (AA) — Cenubi Rhodeste'den tik askeri kuvvet dün İngiltereye gelmiştir. Askerlerin çoğu 20-30 yaş arasındadır. — Amma yaptın hal.. oğlu sivrisinek yok mu, haşöratın en Belçikada vaziyet feci Fransada salgın hastalıklar tehlikesi var Londra 7 (AA) — Londraya gelen Ame- Tlkanın sabık Belçika sefiri B, Ondhay Bele çikanın erzak bakımından vaziyoti hakkın- da gazetecilere demiştir ki: «Bir müddet zarfında Avrupa, hakiki bir cehetineme dö- nocek ise İngilizcede Belçikadaki vaziyeti KATI derecede anlatabilecek kolima buluna- mıyacaktır, Haikın büyük bir kısmı taşra» lardan şehirlere Utica etmiştir. Mahsul toplayacak amele yoktur. Belçirallar çok ekmek yerler. Buğdayın dörtte üçü hariçten getirilirdi, Şimdi boğday ithalâtı durmuş- tur. Halka günde verilen yarım ekmektir, Erzak stokları, ancak eylül ortasına ve aza- mi teşrinlevvel başına kadar kifayet ede- cek, sonra Belçika kıtlık tehlikesine mars bulunacaktır.» Sefir, Pranuz topraklarının çoğunda da vaziyetin bu merkezde olduğunu söylemiştir. Londra 7 (AA) — Fransada salgın bas- talıklar tehlikesi bulunduğundan hükümet halkı salgın hastalıklara karşı aşılamak için muhtelif mıntakalara <hhf heyetler gön- dermeğe karar vermiştir. Paşteur enstitüsü muhacirler ve hâlkı tifüse karşı aşılamağa başlamıştır. İngiltere - Japonya münasebatı düzeliyor Londra 7 (A.A) — Japon hükümetinin Sözcüsü, yakında İngiliz - Japon münmes- batının düzeleceğini söylemiştir. Küçük suf- tefehhümler, yakında IK! taraf için memnüs niyete ib bir surette halledilecektir. Bu beyanat İngiliz sefirinin Japon Hariciye Nazirip mülâkatından sonra yapılmıştır. Fransız genel kurmayı Cenevre 7 (A.A) — D, N, B; «L'Belalreur de Nice» gazetesi göneral Veygandın gene- ral Gerodlası mini müdafaa genel kurma. yını yeniden tanzime memur ettiğini yap. maktadır. aran. aristokratıdır kâfirt., — Evet, ya Adada yaşar, ya Şişilde, ya Maçkada...