9 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Harp, Afrikaya intikal ediyor. Gaye Akdeniz hâkimiyetidir » Bon haftalar ortada dolaşan sulti şaylalarının ciddi olmadığı anlaşılı. YE En kuvvetli ihtimal, bitaraf bazı devletlerin böyle bir teşebbüste bu- Jundukları, fakat nekice elde etmemiş "pimalarıdır. Sulh olamayınca harbi bitirmek lâzımdır. Harbi bitirmek de düşme nı tamamen yenmekle mümkündür. İngiltere mil kisa bir zamanda Alman- yayı mağlâp etmeye uğraşacak, Ah manya mı İngiltereye karşı bir ta Arruza girişecek? Taarruz teşebblisü, evvelâ, uzun zaman beklemeye tahammülü olma yan tarafa düşer. Beklemeye kudreti olan ve bekli <le zaferi elde edece Zine emin bulunan taraf kendini bo- ye almaz. Bundan baş Aâskeri imkânlarla olar, paya muazzam bir ta için henüz“hazırlan- miş değildir. Bu sebeplerle, eğer harbin uzaması işine gelmiyorsa, taarruz vaziyeti Al manyaya, daha doğrusu Almanya ve İlalyaya düğer. Diğer taraftan, muharebe mevsimi sona ermek üzeredir. Harp sahasi deniz ve hava olduğuna göre bir bu- çuk, iki ay sonra İngiltere, havadan ve denizlerden hücum edilemez hâle gelir. Bunun içindir ki harbin şu veya bu şekilde başlamasına, hiç olmazsa bugünkü usuller dahilinde daha fazla şiddetlenmesine şahit olacağız. Bunu gösleren işaretler eksik de Zildir. Malümdur ki İngiltereye geniş ölçüde bir taarrızdan vazgöçildiğini bir italyan güzetesi yazmıştı. Şimdi de Afrikada İtalyanın iki cepheden harekete başladığını görüyoruz. Bir taraftan (o Habeşistanın osarkında, Aden denizi sahillerini tutan ingilis Somalisine taaruz ediliyor. Diğer ta- raftan Libyada Mısır hududunda bü yük tahşidat yapılıyor. Bundan mak- sat hem Kızıldenizde İngiltereyi de- Diz üslerinden mahrurm etmek, hem Süveyş kanalını ela geçimek olabilir. Eğer İspanyadan Cehelüttarık boğa- sna da — denildiği gibi — birhü cum hazırlarıyorsa, İngiltereye karşı taarruzun evvelâ Akdenizde başlıya- cağı arnlâşılıyor. Bu iştede büyük vazifeyi İtalya yüklenmiş oluyor. Bu süretle elde edilmek istenen gaye mühimdir: İngiltereyi, Akdenizi bırakmaya o mecbur etmek, Şimali en çle geçirerek Ak- temin ederek e / sında deniz yo Yunü açma et Sürye ve Pa. lestinda hâkim olmak imkânlarını hazırlıyara İngütereyi Iraka kadar tehdit etmek Bütün bunlar, neticeleri bakımın anla mühim gayelerdir, fakat tör imi — İmkânları da o derece gü Sel iti vatandan muvasalası kesii- çök eri kuvvetlerinin - Afrikada, v şartlar içiride ingiliz or- dularını tamâmen > mağld; lerine bağlıdır, KR Italyanlar Mısıra Reisicümhur taarruz etmeğe) Bucün zelzele mintakasinda hazırlanıyorlar Mısır hududunda iki fırka asker topladılar İtalyan kuvvetleri İngiliz Somalisinde Zeila limanini işgal ettiler Londra BA gi A.) — Dün ge- len haberlere gö- re Libya - Mesir bhududunda Ban havalisinde iki İtal yan fırkası toplan» müşter. Mısri istilâ etmek © istiyeceğ İtalyanlar 700 ki lometrelik bir $8- M geçmek mes buriyetindedirler Bu çölde w yoktur. İtalyanlar Orta Sarktaki netti yalnız levazım de. Kuyretleri Kumandanı Zil su da taşımak mecburiyetindedirler. Bu kafileler ha- vadan, karadan va denizden mütemadi hücumlara maruzdurlar. İtalyanın uzun müddettenberi göz Koydağunü zengin Mımrın merkezi Ka» hireye giden yol üzerinde düşman İngi- liz kuvvetlerini bulacaktır. Bu kuvvet adeden azdır, fakat casareti, cüreti, kahramanlığı müstevliye yolu kapaya- caktır. İtalyan ileri hareketi durdu Kahire 8 (ALA) — Resmi tebliğe nazaran İtalyanlar İngilir Somalisindeki ileri hareketlerini durdurrauşlardır. Teb- Biğde- şöyle “derilmektedir: ” Almanya, Alsas ve Lorene sivil valiler gönderiyor Lüksemburga da sivil bir vali tayin edildi Berlin 8 (AA) — D. N. B. ajana bildiri- yor: Bitler tarafından Deşredüem iki ka- ramame müeibinee Alsas ve Loren le Lük- semburgda İdaje bundan sonra Kumanda heyetinin erari altında olmıyacak, doğru- dan doğruyn kendislne bağlı sivil idare te- sis edilecektir. Führer, Loren için mümessili olarak vali Yoseph Busrekei ve Alsas için de vali Ro- bert Waşeri tayin etmiştir. Vali Gustar Simon Lüksembungun sivil idaresi geti ola rak tayin olunmuştur. Führer, Alman gençliği şefi B. Baldur von Sehirmeh'ı Viyana valiliğine tayin etmiş- Ür. B Baldur ayni zamanda nasyonal - s00- yallst partisinin ve Almanyanın gençlik tet- biyesi teşekkülüne müfettiş tayin olun- muştur. B. Baldurun yerine, B. Arthur Ox- #wann Alman gençlik şefliğine tayin edil- Necmeddin Sadak |. miştir. 05 kardeş, adam ın kanında yök!.. — Babası mayhaneden rek aldır“ mağa gönderir, gitmez! Bm. o“ ic Ş 1 .. «Git, kasaptan veresiye et ali» der, beceremesi, seyahate çıkıyorlar Ankara 8 — Reisictimher İsmet İn- ali, zelzele Omıntakasına o yapacağı" mı dün yazdığımız seyahate Bugün baş- yacaklar ve ilk merhale ölarık Yozgaf ve havalisini ziyaret edeceklerdir. Mil Şefin seyahatlerini Çorum'a kadar tes dit etmeleri ve Merrifon'u da şereflen- dirmeleri muhtemeldir. Ankara 8 (AA) — Reisicümbüt İnönü buşün öğleden evvel Büyük Millet Merlisindeki- dairesinde bir müd. det meşgel olmuşlardır. Manş üzerinde mühim hava muharebesi | İngilizler Almanların 53 *İ tayyaresini düşürdüler Maharebede bir Alman torpidobotu da batirildi Londra 8 (AA) — Bahriye ve Hava Ne- garetlerinin tebliği: Bu sabah çok erken henüz gün doğma- İ y Bu ehemmiyein. çe hen ların ve yaralıların biir kısmı şimdiden ka raya çıkmış bulunmaktadır. Bulgar Hariciye Nazırı Popof Bükreşe gitti Rumen - Bulgar müzakeresi Hariciye Nazırı B. Popofan altında bulunan Bulgar murahhasları sa- bahlsyin Bükreşe gelmiş ve öğle yeme ğini Romanya Başvekili B. Gigurtu e beraber yetnişlcedir, Romanya aamina müzaksrelere iştirak #den murahhaslar Romanya Hariciye Nazırı B. Manoilsacu ile Romahyanıs Solya ve Belgrad elçileridir. Giza verirler, kaçar... .. Misafir ameâlari «fg!» diye çi- Şarkın Kar!sbadı Tuzla içmeleri mide, Güzel bir spor hareketi 40 kişilik bir grup Erciyeşin tepesine çıktı 2500 metreye kadar otomobillerle gidildi, adın, erkek 40 kişilik geçen pazar günü Orta Anadol yüksek rirvesi olan 3950 rakımlı Ecciyeş zirvesine çıkmağa muvaffak olmuş ve buradaki defteri imzalamıştır. - Gençle- rimizin bu teşebbüsülerine, Erciyeş'in 2500 rakamındaki istasyona kadar ara- larında vaki Şefik Soyerin da bulunduğu bir çok Kayserililer de iştirak eylemiş” lerdir. İstasyona kadar kafilaler otomöbiller- buradan yukarı çıkı: 6 saat sürdü dağının yüksekten görünüşu le gitmişler v. miz bu noktada kafileden ayrılarak zirveye kadar al mat süren çetin bir çıkışa başlamışlardır. Kafileye iştirak etmiş olan gençlerimiz. den hiç biri yolda kalinarış ve hepsi zir veye varmağa muvaffak olmuşlar ve aynı suretle istasyona dönmüşlerdir. Gençler istasyonda kendilerini bekle mekte olan Kayserililer ve valimir tara- fından bu muvaffakıyetlerinden dolayı tebrik ve takdir edilmişlerdir. Amerikan - Sovyet KÖŞ€ münasebetleri düzeliyor Vaşingten 9 (AA) — 5. Summer Welleş yaptığı beyanatta Amerika ile Böryetier birliğinin alah galıştıkla» Almanlar İngiltereye karşi Büyük harekete geçmekten niçin çekiniyorlar? Londra 8 (A.A.) — Havas sansi bildiriyor! Almanlar, İngilterenin kapım mesabesinde olan Douvtes limanı üze rinde 12 hava muharebesi yapmışlardır. Bu muharebeler bir netice vermemiştir. Bilhassa son keşif bombardıman teşeb- büsünde Alınan başkumandanlığının is tediği netice elde edilememiştir. Alman pilotlar şimdi bu şehre «Cehennemin köşesi ismini vermişlerdir. Dowvras ehalisi yerlerinde kalmışlar. dir. Ticatet erbabı işlerine devam et mektedirler. Halk bir volkan üstünde yaşar gibidir. Fakat tamamile sakindir. Pencetelerin çoğunda — karmizı, beyaz, mavi renkte ve üzerinde aşağıdaki pa «ola yazılı kâğıtlar yapıştırılmış bulun- maktadır. Parola şudur: 4Gitmek niyetinde değilir. Buradayız ve burada kalacağız.» Askerler, zabitler ve yardımcı kadın » kolordumuna mensup üniformalı kadın- lar mağazalara giderek günlük alışveriş lerini yapmakta ve boş zamanlarında sokaklarda ve eğlence yerlerinde dolaş maktadırlar, - — Evet, mektöplerin terbiye usulü bozuk deniyori,,