8 Eylül 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Eylül 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AEŞAM 8 Eyldl 1940 Ingiliz- Alman! Scarpante havadüellosuinasıl bombar- şiddetlendi Berlinde ve Londrada mür- him hasar var Nevyrok 7 (A.A.) — Berlinden gelen haberlere göre, dün gec. Barlin, harbin bidayetindenberi sü şiddetli hava hücumuna maruz kalmış ve alarm saat 0,/5'den 3e — B.N.B: ri dün gece Alman toprakları “ üzerinde uçmuşlardır. Potidam ve Spandau civanna işıklı bombalar atılmıştır. Bu tayyareler müdafaa toplarının sıkı ateşi karşi: sında geri dönmeğe mecbur kalmış- krdır. Rhur havzasında, Magde- burg ve Berlin yakınında hücum te- şebbüsleri yapılmıştır. Birinci İngi- liz hücum dalgası bir yarım küre çi- erek şimale doğru uzaklaşmış Hollanda üzerinden gelen 12 İn- giliz tayyaresinden bazısı çok yük» İ. irtifadan Berlinin üzerinde uç mus, muayyer hedef gözetmeden şehre bombalar atmişter. Weding amele mahallesi üzerinde bir kaç noktada yangınlar çıkmıştır. Bu mahallenin evlerinde ciddi has sarlar olmuştur. Bir depoya ve bir poli merkezine isabetler vaki ol- miğştur. Bi kaç yaralı vardir. Londra üzerinde büyük hava muharebeleri Londra 7 (AA) — Hara ve dahili emniyet Tiezaretirinin tebliği: Bugün akşama doğru, büyük miktarda düş- man tayyareleri, Kent eyaleti sahi- Bini aşmuşlar ve Londra mıntakasına Yaklaşınışlardır. Hava daf! balaryâ- Tarımız harekete geçmiş ve avci tay- Yerelerimiz karşı çıkmıştır. Büşük #wharebeler olmuştur. Fakat Alman tayyarelerinim bir miktarı, Lendranın şarkında endüstri mıntakasına gir- meğe muvaffak olmuşlardır. Bu hü- eumlar neticesinde, bu mmtakadaki endüstri hedefleri arasında yangınlar çıkmıştır. Tenviratta ve difer umum! hizmetlerde hasarlar vukua geimiş ve münakalit bazı sekbtelere uğramıştır. Doklara da böcumlar yapılmıştır. Te- Jefat hakkımdaki haber henüz elde mevcud değildir. Taymiz mansabının şimal sahilinde bir endüstri tesisatı #zerine de bombalar atılmış ve bul! bombalar yangınlar çıkarmıştır. Saat yirmiye kadar gelen haberler, bu hücuminr esasında aycılarırız tarafından, 18 sı bombardıman tay- yaresi olmek özere 21 düşman tayya- resinin düşürülmüş olduğunu bildir- mektedir. Avcı tayyarelerimizden beşi kayıptir. Alman tebliği Berlin 7 (A.A) — Alman orduları Başkumandanlığının tebliği: Hava kuvvetleri, bugün öğleden sonra, lik defa olarak daha büyük kuvvetlerle Londra limanına ve şehrine hücum etmiştir. Bu hücumlar İngiliz hava Kuvvetlerinin son haftalar içinde da- ha geniş mikyasta Almanya arazisi Üzerinde gayri askeri hedeflere karşi devam ettirdiği gece hücumlarına mukabele bilmisi) teşkil eylemekte- dir. Bir tek büyük duman bulutu, merkesinden Taymis neh- rinin mansabına kadar uzanmaktadır. Bu göre hava muharebeleri esnasında 31 düşman tayyaresi düşürülmüştür. Altı Alman tayyaresi kayıptır. E Bilhnasa | cü jmez sabih kalelere benziyen sağlam İbir harb gemisi hatlı teşkil edildi. dıman edildi? Bir ingiliz gaze» tecisi anlatıyor Toplar müthiş taraka ile ateş açtı, gülleler İtalyan kışlalarına, hangarlarına düşmeğe başladı... —— Londra 7 (AA) — Daily Te leğraph gazetesinin hususi muhabiri, İngiliz donanmasınm Akdenizde! faaliyetinden (bahsederek | şunları yazmaktadır: «İtalyan radyosunun iki defa batırmış olduğu O destroyerlerden birinde bulunuyordum. İtalyanların «Mare Nostrum> yani «Bizim de nizimiz» diye bahsettikleri Akdeniz- de Britanyalıların obâkimiyetleri: nası isbat ettiklerini ve 12 adayı na. sıl bombardıman ettiklerini gördüm. Bilâhare şarki Akdeniz filosunun tamamı, garb muıntakasındaki mlara iltihak etti ve fethedil- İtalyan © tayyarelerinin o bombazdı manından mada ciddi bir seye te sadüf etmedik. İtalyan ( Gilosunun işeret edildiği noktaları aramak üze- re İki defa Akdeniz boyunca volta vurduktan sonra, donanma rotasını Maltaya doğru çevirdi. Bir kaç saat <onra yine denize açılarak düşması âramâğa başladık. Sah akşamı deat. royerlerde ertesi günü harbe baş- lanacağı ilân edildi. Uyku uyumanın imkânı kalmadı. e Yarına intizaren hs.kes uyanık kalmak istiyordu. Şafakla işe başlama saati gelmiş bulunuyordu. Süvari ve subayların dürbünleri Scarpanto adasının üs- tüne müteveccih bulunuyordu. Dent- ruyetin bataryaları, beni güpeştenin üzerine deviren bir taraka ile ateş açtı. Bir kaç yüz metre ilerde Sear- panto adası, İtalyan valisinin beyaz kon-gı ile mükemmelen görünmek- te idi. Ateş açıldığı zaman herhalde vali ve bütün ada da uykuda idi. OÖbüsler, esmer tepeciklerdeki kışlar “ın, deniz tayyareleri hangarlarının ve liman tesisatının Üzerine düşmeğe basladı. Destfoyerin toplarından ye- biden ateş şuleleri fışkırdı. Adanın cenup kısmında diğer iki deströyer bir düşman tayyare mey- danını ağır bir bombardımana tabi tatta, İtalyan sahil bataryaları mu- kabala için bir tek top bile atmadı. Pilâhara donanma — İskenderiyeye doğru hareket etti. İtalyanlar tara- fından hiçbir bombardımana marız kalmadan döndük. Fakat iki deniz- altı hücumu alarmı verildi. Onlar da kuru sıkı alarmlardan ibaret kaldı. — —— Yunanistanda buğday yüzde 30 noksan Atina 7 (A.A) — Revter ajansından: Buğday rekoltesi, geçen senekilere nazaran yüzde 30 noksan tahmin edil- ana kadar alinan haberlere mektedir. Umumiyetle bu sene bü- | tün rekolteler fenadır. Yalnız pamuk rekoltesi müstesna olup vasatinin fey- kindedir. Sonbaharla beraber sivrisinekler çoğaldı. Herkes manlar sıtmanın ne olduğunu yukarı sıtmalı bir şehir halini alma» ya başlamıştır. Bilhassa Beyoğlu, Şişli, Nişantaşı, Beşiktaş semtlerin- de sitma vakaları gittikçe çoğalıyor. Bu yüzden sivrisinek meselesini ciddi surette ele almak, esaslı bir mücadele yapmak lâzımdır. Bu bahis üzerinde kendisile ko- nuştuğumuz bir zat bize şu sözleri söyledi: Hükümetin bir yerde sıtma müca- İdelesi yapması için de orada sıtma ların adedinin muayyen bir mikta- İra çıkması lâzımdır. İstanbulda ext- imal adedi henüz bu miktara çıkma- mıştır. Binsenaleyh Sıhhat Vekâleti mücadeleye mecbur değildir.» Alâkadar zatın bu sözlerinden sonra düşündük. Mademki İstan- bulda sıtmalı sayısı muayyen hadde Öyle ise Kadıköy ve at boyunda, Aadalarda ne diye sivrisinek mücadelesi aşıl- İraştır. Buraları sıtması fazla mınta- ka mıdır? Değildir, ş Amerika Bahriye nazırı eş | | “İngilterenin kazanması | ihtimali yüzde elliden fazladır,, diyor 1 Jcivsi Honolulu 7 (A.A.) — Amerika! İ Birleşit. devletleri Bahriye Nazım al-| bay Knox, bir bombardıman tayya- resile buraya gelmiştir, Albay Knox tir. Gazetecilerin sorduğu — suallere bö veren albay Knox demiştir ki: «İngiltere, büyük gemileri saye- sinde kurtulmuştur. Bugün İngilte- renin muzsİferiyeti şanslarının yüz- de elliden fazla olduğu fikrindeyim: Halbuki bir ay evvel bu fikirde bu- lunamazdım.» Amerika daha geniş yardım yapacak Vaşington 7 (A.A) — Reuter: Gayri testini bir“ rimlâ olan “Th Army and Navy Journal'ın kanatine göre, İngiltereye elli destroyerin gönderilmesi, o Büyük Britanya do- nanmasıni takviye için gönderilme- sine devâm edilecek olun daha kud- retli gemilerle munzam tayyare «— Hükümet sivrisinek mücade. | Jermekte ve mhhiye en ra İdoktorlar temizlik emelesinden isi- Jesi deği. sıtma mücadelesi yapar. | de ederek su birikintilerinin öte. 8 bahriye manevralarında bulunacak-| askeri muhabiri yazıyor! Sivrisineklerle esaslı mücadele lâzım Belediyenin tahsis ettiği beş bin lira ile faydalı bir iş görülemez İstanbulda İhalde bun- İsmetleri neden ihmal ediliyor? Şiş- dan şikâyet ediyor. İstanbul bir za-İlide, Nişantaşında, Taksimde sıtma bil- |» akaları artmaktadır. Yoksa müca- mesdi, Umumi harptenberi aşağı|deleye başlanmak için buralarda İstanbulun sivrisinekli diğer sıtmalıların muayyen miktara baliğ olüp aşması mu bekleniyor? Bugün belediye şehirde küçük mik- | yasta sivrisinek mücadelesi yapmak- tadır. Bu mücadelenin müsmir ol- mast için senede 100 bin liralık tah- sisata ihtiyaç görülmektedir. O Hal- buki bu sene ancak 5 bin liralık tahsise: verildi. Belediye bu para ile /Y.k mazot almakta, kaymakamlara gön- memurlarile e berisine bunları dökmektedirler. apılan hiçbir zaman essslı bir değildir. Sivrisinek (yataklarının bir köşesin' temizlemekle sivrisinek- ler imha edilmez. Her tarafın temiz- lenmesi, gizli kalmış tek birikinti Ikırakmamak lâzımdır. Bunun için de ayri mütehassıs teşkilât ister, Hükümet İstanbulda sıtma mü- cadelesi yaptırmalıdır. Eğer bu ol- mazsa belediye ikinci, öçüncü dere- cede ehemmiyeti olan diğer işleri bir tarafa bırakarak sivrisinekleri; sıtmayı imha için esaslı bir faaliye- te geçmelidir. 12 adada Ingilizlerin hedefleri Mühim bir üs olan Leros adasma hususi ehemmiyet veriliyor — Londra 7 (A.A.) «- Reuterin 12 ada reıntakasındaki İngiliz deniz hare- kâtının mânası şudur: Mintakanın ca mühim adası olan Leros, İtalyan- lar tarafından gizlice hava ve deniz Y tebliğinde saskeri hedeflerin en mühimmi> olarak bahsedilen he- defi teşkil etmektedir. Leros adası isi vaziyete maliktir. Kıbna adasına 350 mü ve Porteaid limanına da yalnız 510 mil mesafede bulunmak- tadır. Bu adada, büyük bir garnizon ve benzin depoları mevcut bulun- maktadır, Misir hududundan yüz kilometre kadar bir mesafede bulunan Libya Üslerinden Tobruk ile 12 ada mın- bir stratejik kuvvetlerinin ancak bir başlangıcı: |takas arasında irtibatı temin etmek | dır. Bu tisale, baş makalesinde şun- iları yazmaktadır: 4#Birleşik Amerikanın büyük adım- larla dünya harbine iştirâke gitmekte olduğunu görmiyenler ancak kör ol. maldır.» pa 'Tefrika No. 92 Esrarlı Yüzük Nakleden! (Vâ - Nü) Jkanlar onu kırkında sanırlardı. Hal- buki ellisine gelmişti Kiminle kar- şılaşırsa karşılaşsın behemehal iyi bir tesir bırakacak şahsiyetlerdendi. Deminki külhanbeyin yanında maksadile, merkür Leros üssünün inşası 1937de ikmal edilmiştir. Binaenaleyh mevzuubahis olan de- niz harekâtın, Mısır ve Libya hu- dudundaki vaziyet üzerine doğru" dan doğruya bir tesiri olacaktır. kân yoktu. Kalabalık “ra ilerliyordu. Onu da ilerlemeğe mec- bur ediyordu. Caddenin iki arafında duran halk bu cenaze merasiminde birçok meş- ————a... Bir cenaze arabanı (getirilmişti. İrağman halkin içindeki kuşku hâlâ Eilerinde koca koca çelenklerle/ zail olmadı. hur adamların, vekillerin, mebusla duran ihtiyar bir kadın: rın, vali ve kumandanların, zengin- adamları durduğu görülüyordu. — Evet... Mahir bey davadan Lâtife hanimefendi vefat elmişti. | vazgeçti, ahali geçmedil... » diye Bugün ebedi medfenine gömüle- cekti, Kocasının / aleyhine (açılan ve sad. İstanbulda, İzmirde değil bü- tün Türkiyede dedikodu £ mevzuu olan dava, onun için artık o taham- mül edilmez bir hale gelmişti Bevi derdi ölümüne sebep ol Birkaç kişi, grup halinde konuşuyorlardı: ştur söyle — Bereket versin, ömrü mütaa- de etti de kocasının masumiyetini gördü, unladı, — Yok yok, emin olun, bu mev. | nede raslamış değilim... zu kapanmış değildir. kahramanı Raif beyi gözlerile gör- mek için burada durmuşlardı. Ne roman! — Mahkemedeki bütün delillere biri alay etti, — Başlamış heyecanlı bir hikâ- yenin ilk mabadini ayni heyecanla takip etmek istiyorlar, — Adam sen de... Yeni ipuçları da peyda olsa, bu Raif bey asi esinde hepsini satın — Milyonları olmasıydı buün hapisanede bulunurdu. Cenaze arabası yürümeğe başla muşta, Bir külhanbey, omuz silkti: — Bu biçimde heriflere hapisa- Bunlar, ora malı değil, tabutun © arkasından ağır iri Bu soğuk havada sırtına ince bir siyah pardösü giymişi. oŞapkasım elinde tutuyordu. Omuzlarının ge- nişliğine rağmen ince kalmış şekli pek zarifti. Haline ve yüzüne ba- — O hapisaneye girecek İnsan mı?... İki cihanda aziz olsun... Biz fakir fıikaraya ne iyilikler ediyor. cennet olsun... Genç bir kadını — Evet, öyledir... - dedi. Külhanbey başını çevirince, ku! cağında minimini bir çocuğu tutan “İsüzel genç bir kadın gördü: Ayri zamanda Raif beye baktığı | Jiçin, Raifin samimi yahut cali kede-| rine rağmen kendilerine doğru göz- lerini farketti, Çocuklu kadin otun alâkasını celbetmişti. Bu. büyük beyefendi hazretleri ile, fakir, mütevazi, işçi kadını ara-| unda bi: seyyale hasıl olmustu. Ay-| ni heyecanla ikisi de ttrediler, ) Erkek son derece kederlenmişti. | Biran duraladı bile... Fakat bu, an- enk bir saniye sürdü. Cenaze alayı ağır ağır ilerliyor- du. Raif, biraz daha başını yana çe. virerek baktı. Fakat aynlmağa im- a e Güm salar lerin, muharrirlerin, şairlerin isim- lerini sayıyorlardı. Pek çok meşa- Wisen... Merhumenin de mekânı /hirin iştirak ettiği belliydi. Külhanbey, yanındaki işçi kıza dikkatli dikkatli bakıyordu. Küçük hanım... » dedi, * Şu dakikada Raif bey o merhumeden fazle sizi düşünüyor galiba... Ve dizlerine alayet alaycı vak; — Tuhaf şey be, vallahi... rtilmüş iş değil... Genç kızın yüzü biraz kızardı. Çocuğile alâkadar olmuş görün dü, Sanki bu sözleri işitmemişti. vura Gö. Geri çekilmek, gitmek, kaybel- mak istiyordu. Fakat arkasında ka labalık vardı. Önünde de insanlar, arabalar, nehir gibi akıyordu. Fakat çok geçmeden kalabalık azaldı. Nişantaşı camiine ahali gir. misti, Şık bir delikanlı is, Italyaya hava i hücumları İtalya yeni müdafaa tedbirleri aliyor İtalyada Stefani: Kabine, liği altında toplanmıştır. Verilen ka- rarlar arasında, İtalya üzerinde tay- yare hi karşı daha kuv- vetli müdafan teşkilât o yapılması vardır, İtalyan tayyareleri Süveyş üzerinde Kahire 7 (A.A.) — Muhasama- İtin bidayetindenbezi ilk defa olarak İparlak bir güneş ziyas altında yük- sek bir irtifadan uçmakta olan İtal İyan tayyareleri Süveyşin üzerine hi bomba atmışlardır. İnsanca | hiçbir zayiat olmamıştır. bir mahal 7 (A.A.) —| Hayfanın o merkezinde bulunan petrol tesisatı, tayyarelerimiz tara- | fından yeniden bombardıman edil- | miş ve geniş yangınlar çikarılmiştır. | Şimali Afrikada tayyare prupları- | miz, İskenderiye - Mersa Matruh deriiryolunu bombardıman etmiş- | İerdir. İki düşman tayyaresi düşürül- müştür. Kımldenizde bir denizaltı gemi- miz, düşmanm bir #arniç * gemisini hatırmıştır. Üç kruvazör refakatinde seyretmekte olan bir vapur kafilesi: | ne hava kuvvetlerimiz hücum etmiş- | tir, İsnbetler vaki olmuştur. | | Dobruca Bulgar Başvekili anlaş- manin imza edildiğini bildirdi Bükreş 7 (A.A.) — Dobruca anlaşması imza edilmiştir. Sofya 7(AA) — D.NB.: Bulgar - Rumen anlaşmasının im- zası üzerine Bulgar Başvekili profe- sör Filo”, bugün Bulgar radyolarile neşr.dilen bir nutuk söylemiş ve cenubi Dobrucanın anavatana dö- nüşünü bildirmekle memnun oldu- ğunu ve Bulgar hükümetinin İtalya ve Almanyanın şeflerine teşekkür etmeyi kendisine bir vazife bildiğini - İsöylemiştir. Profesör Filof, nutkunu Bulgor ları taht etrafında birliğe davet ede- rek bitirmiştir. Bulgaristanda, bir uzlaşma anlaş- masina varıldığından dolayı büyük memnuniyet vardır. Evler bayrak- iştir. Halk, bir dakika Cebelüttarıktaki İngiliz filosu Akdenize açıldı Madrid 7 (AA) — D.N.B.: Cebelittankta bulunan İngiliz filo- su, Akdenize doğru açılmıştır. Alt ticaret gemisinden mürekkep bir İn- giliz kafilesi de, kruvazörler ve tay- yareler refakatinde, Atlantike doğ- ru yola çıkmıştır. — Müsaade edin, geçeyim... * diye ahaliyi yarmağa çalışıyordu, Yanımda bir adam: — Adam, beyefendi... Girip de naat etmek istedi. ir polis: — İsterseniz şu taraftan geçin... - diyerek bu zarif delikanlıya yol gösterdi. Alay geliyordu. Cemi! Veli ve arkadaşı Hacı Esad, cami avlusuna girerek, bir kalabah- ğı kendilerine siper ettiler, Esnd: — Sizinkisi delilik!,.. « diyordu. - Beni de sürüklediniz... Buraya gel- dik... Fakat bizi görenler ne diye- cekler? cevap vermeğe tenezzül bile etmedi. Hain, fena bir ifade bu güzel de- Hkanlının yüzündeki manayı bozu- yordu. İğne atılsa yere düşmiyecek kadar kalabalık olan cami avlu sunda Raif ilerliyordu. Cemil, dişlerini sıkarak Bomur- dandı; e sa 92 numaralı İtalyan tebliği: İ re olacak? - diye kendisine müma-|yi ALİ ile VELİ İnsaf!! Dikkat!! 'Tedbir!! Ali — Geçen gün gazetede yazılıyordu:-Azapkapıdaki ta- rihi çeşmenin vaziyeti fena... Bakılmıyor, işinde tavuklar | dolaşıyor, yanında atlar eşini- yorls deniyordu. İ Veli — Evet, ben de okwji dum... Tabii herkes, bu me- yanda . belediyecilerimiz, €v- kafcılarımız. okurauşlardır. — Okumamışa o benziyor- lar. Çünkü bugün otobösle ge gerken yine baktım; çiçekler- le yaz kış bezendirtilmeğe lâ- yık“bir Türk şaheserinin dibi- ne kavun karpuz kabuklarını ye diğer çöpleri boca etmişler. i avare çocuk, bir taş parça- sile oymaları tahrip ediyordu... — Demek yazılanlar hak- kında şu söylenebilir; #Varakı mbhiri vefayı kim okur, kim dinleri...» — Böyle deyip geçelim mi? — Hayır! Şiddetle ihtar edelim! Atatürk bir gün Deniz köşküne tarihle alâkadar bü- tün muharrirleri davet etmişti. Ecdat yadigâr eserlere göz kulak olmanın başbca vazife- lerimiz arasında buulnduğunu bize uzun uzadıya orada an- Jatmışlardı. Biz, tekrar vazi, feriri yapalım: «İnsaf! Dik- kat! Tedbirel» diye haykıra- km... Günah bizden gitsin. — Onlardan? irmi dört saatlik teeh- hörün kefsretini yirmi dört se- ne tövbe ve istiğfarla dahi ö- deyemezler... © Yaratacakları hiçbir modernizm o milli anli- kaların değerinde değildir... Bu çeşmenin etrafi derhal em- niyet altına alinmalıdır. Romanyada endişele henüz zail olmad (Baş tarafı 1 inci sahifede Bükreş T(AA) —D.N.B. i etmiş olan sabık hükümetin Xral Michel'e sadakat yemini etmişti Zira, Transilvanyadan Macaristi verilen - arazinin tahliyesi b , kadar, yanl pek muhtemel olarak 191 eylüle kadar nazırların vazifelerini tedvire devam etmeleri kararlaştırıl€) mıştır. Bükreş 7 (A.A) — Reuter: Söylen”! dig'me güre, Jiböral ve köylü partileri Win zimamdarları, tamamile parli”| manter esaslar üzerinden meşruti hükümet teşkili şartile yeni Başvekil general Antöneasu İle işbirliği yapmâ# Bı kabul etmişlerdir. Valde kraliçeyi davet Bükreş 7 (A.A) -. Stefani aj: dan: General Anlonescu oOkral M chel'in snnesi kraliçe Helçne'e telgraf çekerek Romanya için opel da dönmesini rica etmiştir. Kocnsundafi ayrılmış olan kraliçe Helene, 12 sen denberi Floransa civarda yaşamak” Karol İsviçreye gitti Bükreş 7 (A.A) — Sabik kral Ka" rol, bu sabah sant 4 te hususi trenlö) Bükreşi terketmiştir. Sabık hareketi çok gizli tutulmuştur. Sabir kral Karole, sabık saray nazırı Ul (darlanu, sabık yaveri albay Filitti İzmirin kurtuluşu Bugün Manisada üzüm bayramı yapılıyor İzmir 7 (Telefonla) — 9 gi İzmirin kurtuluş bayramı büyük t€ zahüratla - kutlanacaktır. Şehird€ taklar kurulmaktadır. Civardan bif çok halk İzmire gelmektedir. Yarın (bugün) Manisanın kur!” luş bayramıdır. Cümhuriyet meyd”” mında büyük merasim yapılacak! Öğleden sonra da Halkevinin önü deki çamlıkta mütad meradeii” üzüm bayramı yapılacaktır. B. Emin Kap za İzmir 7 (Telefonla) — İzmir muavini B, Emin Kırış Ems umum müdür muavinliğine tayin